53 of 55 | ‹ First  < 51 52 53 54 55 > 
Les Miserables terug naar Nederland
  [ # 781 ] 23 April 2008 02:15 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

vinlin - 23 April 2008 02:05 PM

bij tarzan en ciske zit er een apart vel in waarop de kids staan die op dat moment spelen. Als er een nieuwe groep komt, dan gaat er een nieuw vel in

Bij het programma wat ik van Ciske heb gekocht in Breda zat geen inlegvel met de spelers van die dag. Evenmin werd de speler van kleine Cis omgeroepen of werd de rol op het bord vermeld. Toch wel jammer, want in principe is het wel een goede oplossing.

[ Gewijzigd: 23 April 2008 02:21 PM by Jeroen ]
  [ # 782 ] 23 April 2008 02:54 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Jeroen - 23 April 2008 02:15 PM
vinlin - 23 April 2008 02:05 PM

bij tarzan en ciske zit er een apart vel in waarop de kids staan die op dat moment spelen. Als er een nieuwe groep komt, dan gaat er een nieuw vel in

Bij het programma wat ik van Ciske heb gekocht in Breda zat geen inlegvel met de spelers van die dag. Evenmin werd de speler van kleine Cis omgeroepen of werd de rol op het bord vermeld. Toch wel jammer, want in principe is het wel een goede oplossing.

Raar, want in Carré stond er wel een castbord inclusief wie die dag kleine Ciske speelde.

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 783 ] 23 April 2008 03:12 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  384
Geregistreerd  2007-05-09

Scarletwoman - 23 April 2008 02:54 PM
Jeroen - 23 April 2008 02:15 PM
vinlin - 23 April 2008 02:05 PM

bij tarzan en ciske zit er een apart vel in waarop de kids staan die op dat moment spelen. Als er een nieuwe groep komt, dan gaat er een nieuw vel in

Bij het programma wat ik van Ciske heb gekocht in Breda zat geen inlegvel met de spelers van die dag. Evenmin werd de speler van kleine Cis omgeroepen of werd de rol op het bord vermeld. Toch wel jammer, want in principe is het wel een goede oplossing.

Raar, want in Carré stond er wel een castbord inclusief wie die dag kleine Ciske speelde.

Dat kan ik me niet herinneren en ik ben ook in Carré geweest.
En ook de beide keren in Chassé geen naam van de kleine Cis te bekennen. Was trouwens ook gewoon hetzelfde castbord.

  [ # 784 ] 23 April 2008 03:21 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

in Carre stonden de namen van de kleine Ciske er NIET op. heb het toen nog speciaal aan een werknemer van Carre gevraagd

  [ # 785 ] 23 April 2008 03:22 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Het grote mysterie van het Ciske-castbord in het Les Mis-topic :tong:

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 786 ] 23 April 2008 04:57 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

Zullen we inderdaad weer naar Les Mis gaan, voor Ciske zijn er topics of kunnen we een topic openen.

   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”

  [ # 787 ] 23 April 2008 05:30 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Sorry Marlina, nog héél eventjes! :tong:

Danielle89 - 23 April 2008 03:12 PM
Scarletwoman - 23 April 2008 02:54 PM
Jeroen - 23 April 2008 02:15 PM
vinlin - 23 April 2008 02:05 PM

bij tarzan en ciske zit er een apart vel in waarop de kids staan die op dat moment spelen. Als er een nieuwe groep komt, dan gaat er een nieuw vel in

Bij het programma wat ik van Ciske heb gekocht in Breda zat geen inlegvel met de spelers van die dag. Evenmin werd de speler van kleine Cis omgeroepen of werd de rol op het bord vermeld. Toch wel jammer, want in principe is het wel een goede oplossing.

Raar, want in Carré stond er wel een castbord inclusief wie die dag kleine Ciske speelde.

Dat kan ik me niet herinneren en ik ben ook in Carré geweest.
En ook de beide keren in Chassé geen naam van de kleine Cis te bekennen. Was trouwens ook gewoon hetzelfde castbord.

Ja sorry je hebt gelijk. Er stond wel een castbord, maar idd zonder de naam van kleine Ciske (die had ik gevraagd aan een medewerker).


Maar goed, on topic met Les Mis maar weer… Ik lees net op Clubs dat Les Mis nu officieel verlengd is tot 4 januari 2009!

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 788 ] 23 April 2008 08:10 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  241
Geregistreerd  2005-07-29

Nou het woord DRAAK is wel erg prominent aanwezig in de recensie van Het Parool…...[/quote]

Ook de recensist van het Noord-Hollands Dagblad gebruikt erg vaak het woord DRAAK. En is zeker niet psitief. Enige postieve aan het stuk was Jamai.

  [ # 789 ] 23 April 2008 10:05 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

LET OP! VEEL SPOILERS!!!

Zo, ik heb ook een verslag gemaakt van 20-04.
Ik hoop dat jullie het een beetje leuk vinden.

Vrijdag werd ik opeens gebeld door Marijke. Of ik naar de première van Les Mis wilde.
Jaaa natuurlijk *springt inmiddels 10 gaten in de lucht* .
Nou, ik kreeg dus een kaartje en ik was megablij, want ik had het totaal niet verwacht!
Ik wist wel dat Marijke er mee bezig was en dat het niet lukte. Nu dus blijkbaar wel opeens!
Zaterdagavond heb ik m’n premièrekleding in de kast gezocht en toen vond ik opeens nog een grijs pak wat ik al een tijdje niet had gedragen. Dus besloot ik dat aan te doen.

Zondag de dag lekker rustig gestart en hoe later het werd, hoe zenuwachtiger ik eigenlijk werd. :ohoh:
Netjes aangekleed, mooi make-upje opgedaan, mam ging m’n haar doen en ik was er klaar voor!
Rond 15.15 uur was ik al in Rotterdam, waar ik even heb staan kletsen met een paar meiden die ik ken en toen kwamen Esther en later Judith naar me toe. Met z’n drietjes besloten we alvast naar de a.u. te lopen.
Daar hebben we staan wachten op de hele groep en een groepsfoto laten maken.
Daarna hebben Esther, Judith en ik nog ff lekker in het zonnetje gezeten, en toen zag ik Brigitte Nijman, dus ik ff zwaaien natuurlijk! 📣
Later kwam ook EstherHey aangelopen, dus daar ff mee staan kletsen. 😄
We gingen toen op zoek naar Marijke, want we zouden al bijna naar binnen gaan.
De kaartjes werden verdeeld, en ik had een kaartje op parterre rij 7!! :omg: 📣
Even dacht ik dat ik verkeerd keek, want dát had ik al helemáál niet verwacht!
Later bleek dat ik naast Maaike zat, hartstikke gezellig!

Rond 17.15 uur begon de show dan eindelijk en ik had al meteen kippenvel.
Dit heb ik tijdens de show meerdere keren gehad trouwens. (Sommige stukje van Les Mis snap ik nu niet zo goed, als iemand die wil aanvullen heel graag. Met de tijd zal ik het vást wel beter begrijpen. 😄 Ow, en het zit technisch misschien een beetje raar in elkaar, maar ja :tong:).

1e akte:
Het verhaal van Les Misérables begint in de gevangenis waar al de mannen hard moeten werken en waar de helft van de mannen waarschijnlijk niet eens meer uit zullen komen.
Javert komt met een vrijlatingbrief voor gevangene 24601, Jean Valjean.
Die is natuurlijk erg blij dat hij eindelijk weer vrij is en het leven krijgt weer zin.
Hij gaat meteen ergens aan het werk, maar wordt nog dezelfde dag ontslagen omdat hij ‘een misdadiger’ is. Dan wil hij gaan slapen bij een herberg, maar doordat hij gevangen is geweest mag hij niet binnen. Hij word overal uitgejoeld en weggestuurd.

Hij komt een bisschop tegen en die geeft hem te eten, te drinken en een slaapplaats.
Jean beschaamt het vertrouwen van de dominee en steelt het zilveren bestek.
Hij word gepakt, maar de bisschop houdt hem een hand boven het hoofd, door te zeggen dat Jean het mee mà³cht nemen en geeft hem zelfs nog de kandelaars erbij.
Dan besluit Jean een beter mens te worden en gaat geloven in God.
‘Jean Valjean’ bestaat niet meer en hij besluit de vrijlatingbrief te verscheuren.

Hij wordt fabriekseigenaar en burgemeester van het dorpje Montreuil-Sur-Mer, onder de naam monsieur Madeleine (ik blijf hem voor de gemakkelijkheid maar even Jean noemen).
In de fabriek ontmoeten we Fantine en kom je erachter dat zij een onwettige dochter heeft.
Ze heeft haar kind ondergebracht bij een kroegbaas en moet deze veel geld betalen, omdat hij liegt dat ze heel ziek is.
Fantine wordt helaas ontslagen omdat de andere vrouwen en de voorman van de fabriek erachter komen. Ze verkoopt haar medaillon en haar haar voor de schuld aan de Thénardiers.
Ze moet dan aan de slag als hoer, om haar kind te kunnen blijven onderhouden. Als ze een man weigert komt ze in de problemen en wordt de politie erbij gehaald.

De man zegt dat Fantine hem ‘zomaar’ aanviel, wat natuurlijk niet waar is. Jean komt erbij en zegt tegen Javert dat ze niets deed.
Dan herkennen Jean en Fantine elkaar, en spuugt Fantine hem in het gezicht, omdat hij haar de fabriek uit heeft gezet. Even later blijkt dat Fantine ernstig ziek is en wordt ze snel naar het ziekenhuis gebracht.

Jean loopt weer op straat en daar rent een op hol geslagen paard met een kar met giftige rommel (dacht ik). De kar valt om en de bestuurder komt eronder te liggen.
Jean tilt de kar op en een aantal mensen trekken de bestuurder onder de kar vandaan.
Op dat moment komt Javert aangelopen en die herkent iets in de man die de kar optilde…
Javert herinnert zich gevangene 24601, dacht dat hij die al gearresteerd had, maar omdat Jean het niet over zijn hart kan verkrijgen om een onschuldige in zijn plaats daarheen te laten gaan, bekent hij dat hij ‘24601’ is.

We komen aan in het ziekenhuis waar Fantine door haar ziekte ligt te ijlen, ze denkt dat ze Cosette ziet. Ze vraagt aan Jean of hij voor Cosette wil zorgen. Hij beloofd dit haar en Fantine kan nu de eeuwige rust vinden. Direct daarna komt Javert het ziekenhuis binnen en wil Jean arresteren. Jean weet gelukkig te ontsnappen.

Hierna zijn we in de herberg van de Thénardiers in Montfermeil en ontmoeten we Cosette die het zat is om alleen maar schoon te maken. Ze zit te dromen over een luchtkasteel. Ze moet alle rotklusjes opknappen en Eponine wordt de hemel ingeprezen. Cosette gaat water halen en de gasten komen de herberg binnen (dat stukje van Mr. Thérnadier en Mme Thénardier snap ik dus nog niet zo goed allemaal).
Jean komt Cosette in het bos tegen en beloofd haar te redden van de Thénardiers.
Hij betaalt ze een hoop geld voor de zogenaamde onkosten die ze aan Cosette hebben gehad en dan eindelijk mag hij haar meenemen.

Het is inmiddels 9 jaar later en Jean en Cosette wonen in Parijs, waar het zeer onrustig en erg arm is. We maken kennis met straatschoffie Gavroche en we zien een beetje hoe het eraan toe gaat in de straten van Parijs.
De Thénardiers zijn inmiddels ook aangekomen in Parijs en zij zijn ook heel erg arm geworden. Ze liegen en bedriegen nog steeds de hele boel bij elkaar (het stukje hierna ben ik ff kwijt, sorry!).
Inmiddels is Marius tegen Cosette opgeknald en worden ze op slag verliefd.
Marius vertelt Eponine dat hij erg verliefd is op Cosette. Zij vindt dat natuurlijk niet leuk, want zij is verliefd op Marius.
(het stukje daarna van rood/zwart snap ik ook nog niet zo goed :ohoh:).

Het nieuws komt dat generaal Lamarque dood is, de enige persoon die opkwam voor de armen. De studenten gaan dan de straat op om het volk om hun steun te vragen. Cosette zit in de tuin verliefd te zingen en Marius zingt ook verliefd enzo. Eponine is heel erg jaloers natuurlijk, want zij wil Marius o zo graag. Dan klimt Marius over het hek en ziet Cosette hem.
Daarna proberen Mr. Thénardier en een paar van zijn maten in te breken bij Jean en Cosette.
Eponine houdt dit tegen door hard te gillen. De inbrekers rennen snel weg en Marius klimt snel over het hek.
Cosette liegt dat zij zo gegild heeft en Jean denkt dat het Javert was die probeerde binnen te dringen en wil daarom vluchten met Cosette. Iedereen bereid zijn plannen voor voor de volgende dag …

Einde 1e akte.
In de pauze op zoek gegaan naar wat te eten en ze hadden een soort boterhammen.
Wat er precies op zat weet ik niet, maar het smaakte me best. 😉 Ook nog op zoek naar een programmaboek, tevergeefs.
Vlak voor de 2e akte had ik toch nog geluk en kreeg ik een programmaboek! 📣

2e akte:
De 2e akte begint dus meteen met die bewuste volgende dag. Marius heeft nog steeds niet door hoe verliefd Eponine wel niet op hem is.
Eponine moet namens Marius een brief aan Cosette geven, maar geeft die aan Jean, die de brief ook leest. Dan loopt Eponine terug over de donkere straten, ze fantaseert dat Marius bij haar is en dat hij ook verliefd is op haar.
Ondertussen hebben de studenten de barricade gebouwd. Gavroche herkent Javert en verraad hem, waarop Javert word vastgebonden. Eponine komt terug op de barricade, terwijl Marius dat haar heeft afgeraden.
Ze wordt neergeschoten en sterft in de armen van Marius. De eerste van de velen die op de barricade zullen sterven.

Vlak daarna komt Jean op de barricade en hij gaat meevechten met de studenten. Hij ziet daar Javert en krijgt een kans om hem dood te schieten, maar laat hem toch gaan.
Het is nacht en iedereen gaat slapen. Jean bidt tot God of Marius mag blijven leven, zodat hij voor Cosette kan blijven zorgen.
De volgende dag tijdens het gevecht dreigt de munitie op te raken en gaat Gavroche munitie halen bij de lijken van de tegenstanders.
Helaas wordt dan ook Gavroche doodgeschoten (kunnen jullie wel tegen zo’n klein jochie, dacht ik toen :tong:).
Dan is iedereen natuurlijk erg bedroefd, maar volgt er nog een flink gevecht. Er wordt (volgens mij) een granaat gegooid, waardoor iedereen doodgaat, behalve (wat toevallig!) Marius en Jean.

Jean neemt Marius mee naar het riool, want daar zijn ze zo goed als veilig.
Dit stukje vind ik mooi gedaan, want door de lichten en doordat Jean Marius elke keer op een andere manier draagt, is het net of ze héél erg lang lopen.
Jean en Marius liggen te slapen in het riool, en daar hebben we Mr. Thénardier weer die alle dingen steelt van de lijken waar hij maar geld voor kan krijgen.
Als hij Jean wil bestelen, wordt deze wakker en gaat Mr. Thénardier maar weg.
Hij loopt weer naar buiten met Marius waar hij Javert tegenkomt en hij smeekt hem hem weer te laten gaan, zodat hij Marius naar het ziekenhuis kan brengen. Javert vind dat hij gefaald heeft en pleegt zelfmoord.

(straks deel 2 want het past niet allemaal in 1 post).

[ Gewijzigd: 23 April 2008 10:19 PM by Veertje ]
   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 790 ] 23 April 2008 10:06 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

(deel 2 van mijn verslag. weer VEEL SPOILERS!!!).

Iedereen rouwt om de dood van de studenten, vooral Marius die nu al zijn vrienden kwijt is.
Jean bekent daarna aan Marius wat voor leven hij heeft gehad in de gevangenis.
De dag van de bruiloft tussen Marius en Cosette is aangebroken en Mr. en Mme. Thénardier verschijnen ‘verkleed’ op de bruiloft en proberen Marius te chanteren.
Marius herkent ze meteen en komt erachter dat Jean hem de avond op de barricade heeft gered. De Thénardiers kunnen letterlijk weg met lege handen, want ook al het zilver wat ze probeerden te stelen valt overal vandaan! *lol*

Jean bidt tot God of hij naar de hemel mag en Fantine komt hem als geest ophalen. Nog net op tijd komen Cosette en Marius aan om afscheid van hem te nemen.
Marius vertelt aan Cosette dat Jean hem gered heeft en Jean geeft Cosette een brief waarin een heleboel word uitgelegd aan haar. Daarna gaat hij dan toch echt naar de hemel.
Ook Eponine is inmiddels gekomen om Jean te halen. Ze komen samen met iedereen die gestorven is en Cosette leest de brief, waarin haar veel is duidelijk geworden.

En dan is het alweer afgelopen en klonk er een lang, ovationeel eind-applaus! 😄

De cast:
Javert-Wim: gemene rol die hij mag spelen. Hij zet een goede Javert neer, die je best wel gaat haten. Spel goed, zang goed, klasse.
Marius-Jamai: het lijkt wel of Jamai alles kan spelen. Serieus, grappig, maakt niet uit. Ik vind dit zijn mooiste rol tot nu toe, echt top!
Cosette-Suzan: opzich acteert ze goed, maar ik vond haar zang dit keer echt helemaal niets. Met Hamelen en Op Zoek Naar Evita vond ik haar super, maar nu vond ik haar echt niet mooi zingen. Wie weet waren het de zenuwen… Ik zal zaterdag nog eens goed naar haar luisteren.
Fantine-Nurlaila: ik vind Nurlaila echt een geweldige Fantine. Het gevoel wat ze in haar spel en vooral in haar zang legt, lijkt recht uit haar hart te komen. Had eerst mijn twijfels hoe ze het zou gaan doen, maar ze is dus heel erg goed.
Eponine-Céline: ik begin Céline steeds meer te waarderen als musicalster. Eerst vond ik haar 3 keer niks, maar ze word steeds beter en beter. Deze rol is haar op het lijf geschreven.
Mr. Thénardier-Carlo: jeetje wat is hij goed! Geen opmerkingen verder over hem eigenlijk …
Mme. Thénardier-Marjolein: Marjolein kon ik nog niet echt, maar ook haar vind ik een geweldige actrice/zangeres!
Enjolras-Freek: vond hem bij Into The Woods al super, hij is nu nog meer gegroeid en ik vind hem geweldig! Zang en spel echt top!
Kleine Cosette-Zilver: ze speelt leuk, alleen ben niet zo kapot van haar zang :ohoh: Ja sorry, ik blijf wel eerlijk.
Kleine Eponine-Gaby: erg kleine rol, maar leuk gedaan.
Gavroche-Wytze: wat een heerlijk joch om naar te kijken. Lekker brutaal en een mooie zuivere stem.
Ensemble en orkest natuurlijk ook helemaal te gek! Zo nu heb ik iedereen gehad hè?


Hihi just kidding!
De belangrijkste persoon van de voorstelling komt als laatste:
Jean Valjean-René: ik ben nu al 5 jaar ‘fan’ (stom woord) van hem, maar nog wist ik niet dat hij echt ZO geweldig kon zingen. Ik ben compleet omver geblazen door de kracht in zijn stem.
Hij kan gewoon werkelijk alle kanten op met die stem van hen en dat is echt wel uniek.
Echt mooi om te horen hoeveel applaus hij kreeg na Breng Hem Thuis.
Dat duurde volgens mij echt wel een halve minuut, wat echt wel lang is voor zomaar een tussenapplaus zeg maar.
Ook als acteur zet hij een mooie Jean Valjean neer, gewoon eigenlijk geen woorden voor.
Gaat dat zien mensen! 😉


De afterparty:
Eten was top, helaas alleen asperges als groente en dát lust ik dus niet.
Maar er waren nog genoeg andere lekkere dingen. 😄 Helaas geen toetjes gezien, maar ik zat ook vol, dus geen zin om daar naar op zoek te gaan.
Tijdens het eten zag ik opeens Jerrel en Carolina staan en toen Jerrel klaar was met praten ging ik stiekem ff hoi zeggen. Dikke knuf natuurlijk en van Carolina ook. 😄
Ff bijgekletst en ze hebben even in mijn programmaboekje gekeken. Aangezien ze te laat waren, waren die al lang en breed op :sad:

Rond 22.00 uur ongeveer was dan (na best lang wachten) hét trapmoment en heb ik geprobeerd foto’s te maken. Tevergeefs, het was te donker voor mijn toestel dus de foto’s zijn mislukt. Rond 22.30 uur werd ik gebeld door mijn vader, maar ik had de oproep gemist.
Ik liep naar de WC om daar ff te bellen (in de foyer was de muziek té hard daarvoor) maar vergat mijn programmaboek! Wat een ei ook hè, maar goed, gelukkig hadden Denise en ... (sorry ik weet je naam zo 1, 2, 3 niet, erg hè :red:) hem voor me gered, daarvoor mijn dank!
Maar goed, mijn vader stond dus klaar beneden om naar huis te gaan, dus helaas moest ik al weg.
Heel ff richting René gelopen, waar ik zag dat hij zat te eten, dus ik dacht ik laat hem maar ff lekker, heb alleen gezwaaid en gezegd dat ik er zaterdag weer was 😄
Beneden in de hal zag ik Chantal Janzen nog, kon het niet laten om ff hoi te zeggen en te vragen hoe zet het vond :ohoh: (gelukkig was ze daarvoor ook met een fan op de foto gegaan, dus ik was niet de enige 😛). Nou ze vond het geweldig, vooral René vond ze top!
Ik ook natuurlijk! 📣
Toen zei ik van: nou dan laat ik je nu maar weer met rust, maar toen zei ze dat ze het toch niet erg vond want ze stond toch op de taxi te wachten.
Gelukkig maar 😄

Moe, met zere voeten, maar zéér tevreden ging ik toen op weg naar huis.
Marijke, Denise, René, superbedankt voor deze onvergetelijke dag!!!!!

(En op naar zaterdag, dan mag ik weer, super toch! 📣).

[ Gewijzigd: 23 April 2008 10:12 PM by Veertje ]
   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 791 ] 24 April 2008 01:54 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Zà³... Mijn eerste Les Mis zit er op. M’n eerste professionele Les Mis ooit.

Erg genoten van een prachtige voorstelling met een heerlijke cast.

Soms zie je voorstellingen waarvan je eigenlijk niet zo goed weet waar je moet beginnen. Ik heb alleen al genoten van hoe soepel deze show loopt. Geen dode momenten in de ensceneringen, prachtige vondsten in de regie, fantastisch decor, geweldig lichtontwerp. Ik heb er ontzettend van genoten.

Het enige is dat ik soms dacht: ‘Had ik maar dat boek gelezen of die film gekeken dan had ik het misschien beter begrepen’. Valjean gaat naar de barricade, waarom? Hij is heel beschermend over Cosette. Zij is altijd bij hem of veilig op hun eigen terrein. Dan komt iemand ‘inbreken’ met een briefje voor Cosette. Hij leest daarin dat een studentje van z’n dochter houdt en dan…? Ik snapte niet helemaal waarom, maar goed, da’s input voor een volgende kijkbeurt. Zorgen dat ‘t me niet ontgaat… 😉

Over die brief van Marius aan Cosette. Daar staat in: Nu ik weet dat jij ook van mij houdt, maakt dat sterven een hel! Dacht Marius dat ‘t anders een feestje zou worden?

Het Thenardiers echtpaar werd gespeeld door Gerben Grimmius en Kirstel Cools. Onvoorstelbaar. Zo ongelofelijk lekker. Gerben was een beetje mat nog aan het begin van ‘Baas van ‘t hele spul’, maar kwam snel los. Zijn ‘Hond eet hond’ was fantastisch, dat gaat geen andere Thenardier evenaren hier in ons land. Kirsten was heerlijk smerig en vooral tijdens de bruiloft waren de twee samen heerlijk op dreef. De zilveren kelk die over het toneel rolde werd door de heel zaal en cast angstvallig gevolgd, valt ‘ie wel of niet de orkestbak in. Een hilarisch moment. Hulde voor deze twee.

Rene van Kooten laat met Jean Valjean gelukkig de rollen achter zich waar hij eigenlijk te oud voor is (zoals Prins in ITW of jonge god in DVH). Hij is geloofwaardig in de verschillende stadia van Valjean’s leven. Alleen zou Willem Nijholt heel boos worden als ‘ie in de zaal had gezeten. Tijdens ‘Breng hem thuis’ had Rene erg veel moeite met de klinkers bij z’n falset. ‘Hoor o, God, mijn gah-bed?’ en het ronduit hilarische ‘Breng ham thuis’ (Breng kaas thuis, breng eieren thuis. 😉 )

Ik ben altijd dolgeweest op Nurlaila Karim. Haar Mimi in Rent was onvoorstelbaar sterk. Dat heeft geen enkele Mimi volgens mij ooit bereikt. Maar ik ben bang dat een zekere regisseur bij The Wiz haar heeft ‘verpest’. ‘Mijn droom’ was meer een onbeholpen wedstrijdje schreeuwen met maar één deelnemer (ze heeft vol overtuiging gewonnen) en ze behalde elke lange noot alsof ze Beyoncé was. Ik vind het vreselijk te moeten zeggen, maar mij raakte het niet.

Freek Bartels doet wat hij goed kan: Het dak van het huis afzingen. Helaas heb ik bij Freek het gevoel altijd hetzelfde te zien. Buiten dat is het een genot om naar te luisteren.

Jamai Loman zet een goede Marius neer. Hij zingt prima. Ik vraag me alleen af wat die relatie tussen Marius en Cosette nou voorsteld. Het is net als bij Tarzan en Jane. Ze hebben elkaar een keer gezien. Liefde op het eerste gezicht, maar heeft het toekomst? Blijkbaar wel want er wordt kostelijk getrouwd. Beetje vreemd alleen om te zien dat hij Lege stoelen, lege tafels * voluit en vol overgave zingt om twee seconden later verder creperen van de pijn…

Suzan Seegers brengt een mooie Cosette. Ze zingt de rol prachtig. Al vraag ik me af waarom ze vanaf haar kindertijd tot haar huwelijk altijd dezelfde zwarte jurk draagt. Is ze zo diep in de rouw of gewoon morbide? Ach ja, het viel me gewoon op…

Als Javert is Wim van den Driessche op zijn plaats. Vooral ‘De zelfmoord van Javert’ was ijzersterk.

Naast de Thenardiertjes viel ook Céline Purcell me ontzettend op. Ik moet zeggen dat ik normaal Céline niet zo bijzonder vond. Ja, ze doet het goed en ze heeft een prachtige stem, maar ik had altijd zo’n alles-is-hetzelfde-gevoel. Nu zag ik ineens iets anders. Een andere kant en die was prachtig. ‘Heel alleen’ en vooral ‘Regen maakt de velden groen’ waren pareltjes.

Iemand vertelde mij dat de nieuwe arrangementen lichter van toon zouden zijn. Ik vraag me dan af hoe ze oorspronkelijk klonken, want het was een heerlijk bombastisch orkestwerkje. IJzersterk orkest. Elke productie mocht willen dat de bak zo goed gevuld was.

Les Miserables draait. Het draait veel zelfs. Misschien nog wel meer dan bij Beauty and the Beast, met als verschil dat ‘t hier goed wordt gebruikt. Ik dacht nog op een gegeven moment: ‘Kan iemand Glenn Casale naar Les Miserables sturen om te zien hoe het ook kan zonder dat het lijkt dat je decor constant op de vlucht is?

Ik heb er ontzettend van genoten. Weer een klassieker gezien van het klassiekers-die-je-gezien-moet-hebben-lijstje. Al werd ik op een gegeven moment nogal melig

* Ik heb ooit een amateur open lucht productie van Les Mis gezien en daar heette het Lege straten, lege pleinen. Dat wilde ik nog even zeggen… 😉

  [ # 792 ] 24 April 2008 09:34 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  881
Geregistreerd  2007-10-06

Wow, allebei de verslagen zijn super! Ben heel erg benieuwd!! Wij gaan op 5 juni, eindelijk want ik ben echt benieuwd geworden naar deze productie.

Wij zitten op rij 20, hoe zitten we dan eigenlijk? Want op de foto van het theater lijkt het alsof je er dan heel ver weg van zit. Is dat ook?

Gr.

   Handtekening   

We walk proudly and we walk strong. All together we will go as one, the ground is empty and cold as hell, but we all go together when we go Billy Elliot, ‘Once we were kings’

  [ # 793 ] 24 April 2008 10:36 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

nahpetS - 24 April 2008 09:34 AM

Wow, allebei de verslagen zijn super! Ben heel erg benieuwd!! Wij gaan op 5 juni, eindelijk want ik ben echt benieuwd geworden naar deze productie.

Wij zitten op rij 20, hoe zitten we dan eigenlijk? Want op de foto van het theater lijkt het alsof je er dan heel ver weg van zit. Is dat ook?

Gr.

ik zat er vd week ook. het is best ver weg, maar alles is alsnog goed te zien

  [ # 794 ] 24 April 2008 11:06 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Mooie verslagen 😄

@ Lance :  als het even kan zou ik zeker het boek een keer lezen. Het geeft achtergrond aan de scene’s die jij noemt, en die in de musical uit de lucht lijken te komen vallen. Ik heb de musical een aantal keren gezien en mag zaterdag weer en ik heb het boek nog een keer gelezen om de voorpret te verhogen.  😄

Lance - 24 April 2008 01:54 AM

Het enige is dat ik soms dacht: ‘Had ik maar dat boek gelezen of die film gekeken dan had ik het misschien beter begrepen’. Valjean gaat naar de barricade, waarom? Hij is heel beschermend over Cosette. Zij is altijd bij hem of veilig op hun eigen terrein. Dan komt iemand ‘inbreken’ met een briefje voor Cosette. Hij leest daarin dat een studentje van z’n dochter houdt en dan…? Ik snapte niet helemaal waarom, maar goed, da’s input voor een volgende kijkbeurt. Zorgen dat ‘t me niet ontgaat… 😉

In het boek vind Valjean de afdruk in Cosette’s brievenboek van de brief die Marius later van Eponine krijgt.  Daardoor beseft hij dat ze niet meer alleen van hem houd en na lang nadenken komt hij tot de conclusie dat hij haar niet wil beknotten in haar geluk, en gaat hij naar de barricades om Marius “op te halen”

[ Gewijzigd: 24 April 2008 11:17 AM by Kiepkantel ]
   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 795 ] 24 April 2008 11:44 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Even een kleine aanvulling op de namen van de kinderen:

Kleine Cosette:
Zilver Dudink
Tara Hetharia
Valerie Pos
Gaby
Melissa Groeneveld
Rosa

Kleine Eponine:
Samantha Klaren
Richelle Plantinga
Elaine
Gaby
Nori
Alanis

Gavroche:
Tom van Marrewijk
Enzo Coenen
Rick Mackenbach
Vinnie Peverelli
Bram
Max
Wytze

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

‹ First  < 51 52 53 54 55 > 
53 of 55