- Welke factoren maken voor mij een musical tot een succes:
Muziek: zonder muziek geen musical. Muziek moet me raken, bijblijven en als het even kan ontroeren. Niets is mooier dan een gevoelig stuk muziek, van klein naar groot, breekbaar of kolossaal. Het mag zowel klassiek als modern zijn, lyrische lijnen of een lekkere beat. Zolang er maar een hart in zit.
Verhaal: het verhaal is ondergeschikt aan de muziek, maar ik wil wel graag in het leven van karakters kijken. Hoe leuk een swingend avondje Mamma Mia / Saturday Night Fever ook kan zijn, ik ga pas echt voor een verhaal als zich er het nodige drama in afspeelt. Het moet niet klef zijn, maar ik hou wel van een (rauw) verhaal waarin de (hoofd)persoon een ontwikkeling doormaakt en echt keuzes moet maken.
Cast: een mooi verhaal raakt pas echt als de cast weet te overtuigen. Ik wil mee kunnen gaan met de acteurs/ actrices. Ik wil geloven wat ze doen. Ik wil dat het leven van de personages zich voor mijn ogen ontvouwt en dat zij zich zo geven dat ik vanaf een afstandje stiekem in hun leven kan kijken. En dan maakt het niet uit of er wel eens iets fout gaat, of een noot even een keertje niet zit, als er maar met vuur en passie gespeeld wordt. De geloofwaardigheid gaat bij mij boven die ene perfect uitgevoerde noot (natuurlijk moet iemand wel voor het overige zijn kwaliteiten bewezen hebben).
Decor/ belichting/ entourage: decor en belichting moeten het verhaal ondersteunen en het effect versterken. Ik heb produkties gezien waarin de lichtman met het licht wondermooie dingen kon doen. Het hoeft niet groot en overdadig te zijn, juist subtiliteit kan mooi zijn, maar het moet passen en het verhaal versterken. Dat maakt de sfeer. Met dat krijg je een aangekleed geheel, zonder de juiste entourage is het maar een kale show die de geloofwaardigheid niet ten goede komt.
- Welke factoren zijn van belang om te besluiten naar een bepaalde musical te gaan:
Verhaal: het verhaal is meestal van tevoren in een synopsis wel bekend. Als het thema me aanspreekt, kun je me vrijwel zeker al wel in de zaal vinden.
Cast: het is niet zo dat ik meteen níet ga als de cast bekend wordt en ik vind de bezetting niet interessant, maar het is wel een héél groot ding waar ik op af kan knappen. Ik word kriegel van commerciele castings in een show en ik word sowieso kriegel van de opkomende commerciele benadering van de musical op zich. Zie hierover onder het volgende kopje meer.
Wat wel heel bepalend is bij castings, is de kwaliteit die ik in iemand zie. Er zijn mensen die mij zo naar het theater krijgen, een enkele keer zelfs voordat ik ook maar iets anders over die voorstelling zie.
Er zijn geen mensen die mij helemaal úit het theater houden; als de produktie verder interessant genoeg is, neem ik een minder acteur/ actrice wel voor lief. Ik zal dan echter wel eerder besluiten naar de alternate of understudy te gaan kijken.
Reclame/ Media: soms een aanbeveling, maar even zo vaak een afknapper en een reden om juist niet te gaan. Ik zei het hierboven al: ik word echt allergisch van het steeds groter wordende commerciele benaderen van een show. De mediahypes, de bekende castings, de gedoodverfde winnaars in een “Idols”-show. Ik krijg daar meer en meer een hekel aan. Theater mag voor mij bijzonder blijven; de kunst moet centraal staan, niet het feit dat *welke bekende kop hebben we nog niet gehad* weer de hoofdrol speelt. Ik erger me dood als ik bedenk dat waar ook ten lande jonge onbekende mensen auditie doen en het af moeten leggen tegen een commercieel aantrekkelijke naam; terwijl het voor laatstgenoemde de zoveelste leuke “snabbel” is en eerstgenoemde er bloed, zweet en tranen voor geeft omdat zijn of haar hart bij het theater ligt.
Kortom: de media is voor mij meer een graadmeter waar ik niet naar toe wil dan wel. Geef mij toch maar iets kleins en veelbelovends boven een grote opgeblazen commerciele stunt.
Leuk topic! Ik hoop dat je er wat aan hebt en ik wens je veel succes met je werkstuk!