1 of 3 |  1 2 3 > 
Beauty & the Beast premiere Antwerpen
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Gisteren was het zo ver. In Antwerpen ging de Vlaamse versie van Beauty & the Beast in premiere. Met een aantal van de Nederlandse spelers in het publiek (Carlo, Stanley, Jorge in ieder geval) en natuurlijk een zaal vol bekende Vlamingen, die voor Nederlanders misschien niet altijd even bekend zijn.
Je zou je kunnen afvragen of Gertje op het podium zijn Albert heeft herkend bijvoorbeeld.

Wie me een beetje kent weet dat ik waarschijnlijk wat te nuchter ben voor al die toeters en bellen. Het gaat tenslotte om de voorstelling.

Een recensie vind je op de homepage of bij de   artikelen

  [ # 1 ] 26 January 2007 07:34 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

Mooi geschreven, mooie foto’s ook! En tóch wacht ik nog altijd op een foto van Steve als Lefou, ben gewoon benieuwd 😉

  [ # 2 ] 26 January 2007 08:19 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2416
Geregistreerd  2004-02-17

Mooi verslag :D

  [ # 3 ] 26 January 2007 08:27 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Mooie recensie!
Wel vreemd die foto’s.
Daar bedoel ik mee: vreemd om ineens andere mensen als Belle, Beest, Lumiere, enz. enz. te zien!

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 4 ] 26 January 2007 09:32 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

[quote author=“StephanieMangano”]Mooi geschreven, mooie foto’s ook! En tóch wacht ik nog altijd op een foto van Steve als Lefou, ben gewoon benieuwd 😉

Ik heb een groepsfoto met Steve toegevoegd.

  [ # 5 ] 26 January 2007 09:51 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Leuk, die groepsfoto!
Die mevrouw Pot vind ik leuk!!!
Een beetje dezelfde als van de tekenfilm.

Heeft iemand per toeval Tijl Dauwe nog op de foto gezet? (A) 😉

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 6 ] 26 January 2007 10:57 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

[quote author=“StephanieMangano”]Mooi geschreven, mooie foto’s ook! En tóch wacht ik nog altijd op een foto van Steve als Lefou, ben gewoon benieuwd 😉

Met ‘de Frank’ nog in je achterhoofd belooft Steve bijna weer iets schattigs 😊

Ik ga het verslag van Jeroen zo lezen en mijn reactie posten.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 7 ] 26 January 2007 11:02 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Hieronder mijn reactie; hij komt in vele opzichten nogal overeen met de recensie van Jeroen (grappig, want ik heb ‘m toch voor het lezen van de rest geschreven):

Na het feestje wat de Nederlandse versie in de laatste helft van de speelperiode was, is het toch weer even wennen aan een hernieuwde versie en moet een mens moeite doen de knop om te zetten om niet te vergelijken.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat de mensen die de Nederlandse versie níet zagen laaiend enthousiast zijn en de “ervaringsdeskundigen” het geziene nog eens kritisch gaan bekijken.

De Vlaamse versie is nog bij lange na niet het feestje wat de Nederlandse versie in de tweede helft van de speelperiode was, maar al met al komt de Vlaamse versie met een goede start: de basis is aanwezig, de show wordt technisch goed beheerst en mag nu gaan groeien.
De rollen worden neergezet zoals ze moeten en zullen in de loop van de tijd wel meer eigen worden gemaakt. Opvallende positieve uitschieters vond ik Tickens en Lefou: Tickens die in de vorm van Marc Lauwrys (wat een iniminiklein klokje!) met een paar originele nieuwe grappen kwam en Lefou, vertolkt door Steve Beirnaert die Jorge Verkroost mag doen vergeten en in eerste plaats overkomt als een dommige Lefou met een elastieken souplesse waar je u tegen zegt. Het zal voor sommigen misschien ongeloofwaaridg klinken, maar ik geloof er in dat het duo Gaston & Lefou in de vorm van René van Kooten en Steve Beirnaert ook een zeer memorabel duo wordt. René van Kooten is als enige van de hoofdcast echt ingespeeld samen met Marc-Peter van der Maas. Beiden kregen goede reacties uit de zaal los en Marc-Peter klonk zelfs voor de echte Vlaming overtuigend Vlaams.
Ann van den Broeck als (wederom een blonde) Belle zingt mooi, maar oogt m.i. toch een beetje te oud voor Belle. Ben benieuwd hoe haar alternate, Sasha Rosen (wel donker), het doet: daar zie ik ook wel veel belovends in.
Jan Schepens zal hopelijk eenzelfde ontwikkeling als Stanley Burleson ondergaan, want zijn optreden is nog wat bescheiden. Zijn beest is er eentje die vast wel voor ontroering zorgt, maar nog wat meer mag groeien naar angstaanjagend. Zijn zang vond ik prettiger te horen dan de gesproken gedeelten in zijn spel: hij sprak zijn tekst nogal staccato wat voor mij voor nog wat onrust zorgde.
Peter van der Velde (erg gelachen hoe hij naast zo’n klein klokje op komt als megalange kaars) heeft wat mij betreft iets teveel naar de interpretatie van Carlo gekeken, maar weet desondanks niet het opzwepende enthousiasme in “Kom Erin” te leggen wat in Nederland zorgde voor de knaller van de show. “Kom Erin” was hier behoorlijk braaf en samen met “Weer helemaal mens” vooral technisch goed uitgevoerd, maar helaas een beetje tam.
Goele de Raedt als Babette is totaal niet vergelijkbaar met haar voorgangster Nicole, maar belooft wel een goed eigen karakter neer te zetten. Waar Nicole vooral ondeugend was, is Goele’s Babette volwassener en zwoel.
La Commodia is zo’n rol die ik ook alleen maar in één bepaalde bezetting heb gezien en ik waag mij maar niet aan een vergelijking. In Kirsten Cools mis ik de enorme operasopraan die La Commodia zelfs in haar spreken zo Italiaans maakte. Ik vroeg me ook af waarom de aria “Lascia chio pianga” vervangen is door “Ave Maria”, in mijn ogen niet echt een aria.
Koen Crucke als Maurice kwam positief overtuigend over. Over Mevrouw Pot (Hilde Norga) daarentegen ben ik – als enige – weinig enthousiast. Haar zang kan mij niet bekoren, is schel en op sommige fronten niet bepaald zuiver (en dat terwijl ze ooit wist te overtuigen als gepassioneerde Latijnsamerikaanse Anita in West Side Story ruim tien jaar terug). Haar persoon past wel bij het personage mevrouw Pot, wat toch vooral een huiselijk moederlijk figuur is.
De hertaling tenslotte zorgt voor een aantal nieuwe woorden en vooral veel franse toevoegingen die in een Vlaamse versie niet misstaan. De enige die plat Antwerps spreekt is Lefou en dat is vooral erg komisch. De verstaanbaarheid is overigens erg goed.
De decors zijn onveranderd, maar hier en daar in de kostuums meende ik wel enige veranderingen op te merken. Meest opvallend de getailleerde klok van Marc Lauwrys en in mindere mate ook het kostuum van mevrouw Pot (had de groene theepot nu ineens een print van gouden roosjes?)

Al met al komt de Vlaamse Beauty and the Beast er met een ruim voldoende voor mij goed vanaf en zal van daaruit ook vast nog wel de doorstart maken naar een dikke acht.
Ik ga niet hetzelfde met deze versie krijgen als wat ik met de Nederlandse had en dat ben ik ook niet van plan, maar het zal zeker wel zo zijn dat dit voor veel mensen een goede en leuke voorstelling gaat worden.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 8 ] 26 January 2007 11:20 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

[quote author=“Jeroen”][quote author=“StephanieMangano”]Mooi geschreven, mooie foto’s ook! En tóch wacht ik nog altijd op een foto van Steve als Lefou, ben gewoon benieuwd 😉

Ik heb een groepsfoto met Steve toegevoegd.

Gezien! Inmiddels heb ik hem al op een aantal eindapplausfoto’s mogen aanschouwen, en met Heidi ben ik ‘t eens, dat over ‘De Frank’ was (ook) mijn eerste gedachte 😉
Maar goed, eerst zien, dan geloven, foto’s zeggen niet altijd alles.
Wil graag gaan, maar gezien mijn over.. lege (!) portomonnee zal dat helaas niet gaan..  😢

  [ # 9 ] 26 January 2007 11:25 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

Even over ‘t verslag van Heidi.

Heel mooi geschreven. Éven wat anders dan de toch negatieve en vooral de vergelijkings-berichten op fora, hier en daar.

  [ # 10 ] 26 January 2007 11:40 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Tja, aan vergelijken ontkom je (bijna) niet.
Het is maar hoe je het neerzet 😉

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 11 ] 26 January 2007 11:48 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

[quote author=“Luna24”]Hieronder mijn reactie; hij komt in vele opzichten nogal overeen met de recensie van Jeroen (grappig, want ik heb ‘m toch voor het lezen van de rest geschreven):

En toch is de conclusie anders. Ik heb meer met deze voorstelling dat met de Nederlandse, die in mijn ogen te geforceerd op leuk doen uit was.

  [ # 12 ] 27 January 2007 12:03 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Goed verslag hoor Jeroen! (Heidi ook maar dan anders 😉 )
Zelf vond ik dat Tickens iets bekakter mocht zijn, het Beest bleek ik uiteindelijk beter te vinden dan de tenenkrommende filmpjes die ik van de try out had gezien, en deze theepot vond ik niet zo lekker zingen af en toe (soms kwam er een valse fluit uit 😛 )
Maar desondanks, ik heb me vermaakt! Ik had verwacht dat óók ik ernstig zou gaan vergelijken met de NL versie maar ben er echt met een open houding naar gaan kijken. Deze versie heeft het in zich; heeft alleen nog wat tijd nodig om te groeien, maar dat komt wel goed.
Afterparty was overigens héél gezellig met een aantal -voor mij- zeer gedenkwaardige momenten! :roll:

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 13 ] 27 January 2007 12:23 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

*dubbel post*

[ Gewijzigd: 27 January 2007 12:50 AM by ]
   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 14 ] 27 January 2007 12:50 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

[quote author=“Jeroen”][quote author=“Luna24”]Hieronder mijn reactie; hij komt in vele opzichten nogal overeen met de recensie van Jeroen (grappig, want ik heb ‘m toch voor het lezen van de rest geschreven):

En toch is de conclusie anders. Ik heb meer met deze voorstelling dat met de Nederlandse, die in mijn ogen te geforceerd op leuk doen uit was.

Dat lag er bij de NL versie vooral aan welke cast er op ging, maar je hebt wel een punt: de conclusie is idd anders.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 15 ] 27 January 2007 05:20 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

[quote author=“Luna24”]De decors zijn onveranderd, maar hier en daar in de kostuums meende ik wel enige veranderingen op te merken. Meest opvallend de getailleerde klok van Marc Lauwrys en in mindere mate ook het kostuum van mevrouw Pot (had de groene theepot nu ineens een print van gouden roosjes?

De versie van BatB in Oberhausen had deze aanpassingen ook, rijker, gedetailleerder in de kostuums. Al maken nog meer roosjes het Doornroosje-gevoel wel nog groter. 😉

Ik geloof dat ik vanavond maar eens afreis naar het enige Antwerpen…

 1 2 3 > 
1 of 3