4 of 6 | ‹ First  < 2 3 4 5 6 > 
De grote donor-show…
  [ # 46 ] 01 June 2007 08:52 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Briljant programma!!!

geweldig, BNN, geweldig


en Ikkuh, ik vind je 4 redenen de domste redenen die ik ooit heb gehoord om geen donor te worden!!

  [ # 47 ] 01 June 2007 08:53 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  154
Geregistreerd  2007-03-25

Ik vond de show echt briljant! De manier waarop ze de verhalen hebben vertoond, de publiciteit die het bij voorbaat al opleverde en dan de manier waarop ze mensen op een toch zeer logische wijze probeerden over te halen!
Vol respect zat de show!

  [ # 48 ] 01 June 2007 08:58 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Hee maar Luuk, als Ikkuh het nou echt gewoon niet wil… tsja, dan heeft niemand daar iets van te zeggen, toch? 😊
-
-
En: supergoed van BNN!
Bregje, had je toch gelijk hè! :-D

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 49 ] 01 June 2007 09:01 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  162
Geregistreerd  2003-05-11

Super van BNN. Geweldig programma!
Petje af.
Ik draag mijn codicil nu al zo’n 5 jaar trouw overal mee naar toe in mijn portemonnee. Hopelijk heeft BNN ervoor kunnen zorgen dat er meer donoren komen.

   Handtekening   

I’m looking the cat out of the tree 😊

  [ # 50 ] 01 June 2007 09:03 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  395
Geregistreerd  2006-04-10

Eva - 01 June 2007 07:29 PM
ikkuh - 01 June 2007 06:48 PM

Ik sta mijn organen niet af,

1 omdat ik een keer een tv programma heb gezien waarin inderdaad werd laten zien dat artsen sneller de diagnose (hersen) dood stellen als iemand donor is, ben hier heel erg van geschrokken.

2 omdat ik niet wil dat iemand het krijgt die mijn organen absoluut niet waard is. Mijn buurvrouw heeft nieuwe longen nodig, rookt al jaren stevig (ze is van de generatie waarvan bekend is dat roken slecht voorje is) en zelfs nu ze bijna niks meer kan rookt ze harstikke hard door, sorry maar in mijn ogen doe je er dan zelf ook niets aan. Er zijn tegenwoordig zulke goede technieken om te stoppen.

3 omdat het nog te vaak voorkomt dat ‘‘vreemde’’ organen in een ander lichaam niet geaccepteerd worden.

4 omdat ik van mening ben dat als het je tijd is dan is het zo, hoe vervelend het ook is voor de nabestaanden. Zelf zou ik ook geen andere organen willen.

Met jou ben ik het helemaal eens op alle punten!


ik hoop echt voor jullie dat je NOOIT in een situatie terecht komt dat je organen (van iemand anders) nodig hebt om te kunnen blijven leven.
jullie zijn heeeeel eng!

  [ # 51 ] 01 June 2007 09:11 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  395
Geregistreerd  2006-04-10

Eva - 29 May 2007 04:35 PM
*-*Saskia*-* - 29 May 2007 04:30 PM

Ik vind dat iedereen donor moet zijn. Ik snap aan de ene kant wel waarom mensen het niet willen, maar aan de andere kant denk ik dan: je bent toch dood, dus je merkt er helemaal niets meer van! En ze zorgen dat je daarna weer mooi dicht genaaid wordt, dus de nabestaanden zien er ook niets van.
Het is toch juist een mooi idee dat jij met de organen waar je op dat moment toch niets meer aan hebt, een leven kan redden? En stel nou dat je zelf op sterven ligt, maar dat je kan blijven leven door een orgaan van iemand anders, dat is toch geweldig dan? Beter een orgaan van een mens dan een plastic ding in je lijf, of erger nog: een varkenshart ofzo.

Ik vind het gewoon een ontzettend eng idee dat ze organen uit mijn lijf gaan halen.

dat doen ze ook niet als je nog leeft, gekkie!

  [ # 52 ] 01 June 2007 09:14 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  395
Geregistreerd  2006-04-10

YokiPerzik - 27 May 2007 09:51 AM

Ik heb mijn twijfels een beetje over deze show, aan de ne kant vind ik het wel goed omdat mensen dan weer even nadenken over het wel of niet donor zijn. En door zo’n show zie je ook waarom het nou zo vreselijk belangrijk is dat mensen donor worden, maar aan de andere kant vind ik het een vreselijk idee dat er drie mensen moeten strijden om een nier. het is zo’n ongelukkig spel voor de mensen die verliezen.

Ik ben zelf ook geen donor, omdat ik dan het gevoel heb dat de artsen minder voor het behouden van mijn leven zullen doen omdat ik 3 andere mensen kan helpen met mn organen. Ik leef zelf met 1 nier door een operatie toeen ik nog baby was. Dat gaat ook prima, maar ik heb wel een heel erg lelijk litteken op mn buik dus zo dankbaar ben ik artsen nooit geweest.

Groetjes, Tessa

dus als de artsen jouw als baby niet hadden geholpen, had je nu niet meer van al die musicals kunnen genieten. Ik zou die artsen wel dankbaar zijn!!

[ Gewijzigd: 02 June 2007 09:14 AM by Jeroen ]
  [ # 53 ] 01 June 2007 09:18 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  395
Geregistreerd  2006-04-10

Eva - 27 May 2007 10:15 AM
YokiPerzik - 27 May 2007 09:51 AM

Ik ben zelf ook geen donor, omdat ik dan het gevoel heb dat de artsen minder voor het behouden van mijn leven zullen doen omdat ik 3 andere mensen kan helpen met mn organen.

Dat idee heb ik dus ook.  Dat ze dan eerder denken van: “laten we de stekker er maar uit trekken, dan kunnen we die organen nog in ieder geval gebruiken.”
En daarbij: wie krijgt jouw orga(a)n(en)?
Zou het namelijk niet fijn vinden als een stevige roker mijn longen zou krijgen.
Of een alcoholist mijn lever.

het eerste is klinkklare onzin.
wat maakt het uit wie jouw organen krijgt. jij bent dood en degene die je helpt kan daardoor nog jaren doorleven.
enne… als je je ooit bedenkt laten we dan hopen dat niemand je hersens krijgt!

  [ # 54 ] 01 June 2007 09:19 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  395
Geregistreerd  2006-04-10

zo, en nu hou ik er over op

  [ # 55 ] 01 June 2007 09:28 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

goh ik ben het voor het eerst (volgensmij) eens met ‘ookeenmedewerker’

het programma van BNN heeft weer eens laten zien hoe belangrijk het is om orgaandonor te zijn!!

en tja.. Artsen laten je echt niet eerder dood gaan.. Dit is onzin.. Ze doen er eerst alles aan om je te helpen, lukt dat niet, dan doen ze er alles aan om je organen te redden..

En tja dan ben je toch dood.. dus wat heb je dan nog aan goede organen.. maak er dan iemand anders blij mee

  [ # 56 ] 01 June 2007 09:31 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

Misschien dat ik wel een donorcodicil ga aanvragen
bloeddonor kan ik gewoon niet worden want dat mag ik niet

en wat betreft de redenen die zowel eva als ikkuh hebben
ik snap ze wel maar de 1e en 2e reden kan ik niet helemaal begrijpen
want ten eerste een arts verklaart een patient pas hersendood als het echt zo is en niet eerder omdat die persoon nu stomtoevallig een codicil heeft of omdat de familie toestemming heeft gegeven tot orgaandonatie en het hersendood verklaren doen ze volgens mij ook nog met twee artsen

het afstoten van vreemde organen tjsa die kans blijf je altijd houden
dat heb je bv ook als je (nu neem ik een heel ander voorbeeld) protheses laat plaatsen die kunnen ook afgestoten worden
dat afstoten kan zowel met auto- transplantatie als met xenotransplatie (de eerste is van mens op mens en de laatste den transplateren ze bv een varkensklep in een mensenhart)

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 57 ] 01 June 2007 09:39 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Ik vond het echt fantastische televisie!  📣 Het heeft exact gedaan wat het moest doen en waar BNN goed in is, politiek laten zien wat belangrijk is: Meer donoren, kortere wachtlijsten.

Wat ik nog wilde zeggen:
Het is voor artsen veel lastiger om bij familie te gaan bedelen, “uw dierbare heeft geen donorcodicil, maar mogen we…”. Zelfs al wil geen donor zijn, vul dat dan in op dat formulier en stop het in je portemonnee, dan is het duidelijk en zadel je je familie niet op met de keuze waar jij het zelf misschien niet mee eens zou zijn.

  [ # 58 ] 01 June 2007 09:43 PM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  47
Geregistreerd  2007-02-23

Het bleef toch nog even spannend of het nou wel of niet echt zou zijn, maar heel goed gedaan door BNN.

Ik ben wel geregistreerd als donor en heb mijn familie op de hoogte gesteld (ook niet geheel onbelangrijk). Ik vind het onbegrijpelijk dat het nu nog zo kan zijn dat de familie kan weigeren als de persoon zelf heeft aangegeven donor te willen zijn.

Ik was al geregistreerd, maar een paar jaar geleden hebben wij bij de EHBO een lezing gehad van een vrouw die een nieuwe nier had gekregen. Haar verhaal heeft veel indruk bij mij gemaakt. Die nieuwe nier heeft ervoor gezorgd dat zij als alleenstaande moeder haar kinderen kon zien opgroeien.
Die ene nier heeft dus het leven van meerdere mensen positief beïnvloed.

1 omdat ik een keer een tv programma heb gezien waarin inderdaad werd laten zien dat artsen sneller de diagnose (hersen) dood stellen als iemand donor is, ben hier heel erg van geschrokken.

Een veel gebruikt argument. Ten eerste zijn de artsen die de potentiele donor behandelen niet betrokken bij een eventuele donatie. Ik denk dat de artsen eerder geneigd zijn te vechten voor het leven van de patient die ze voor zich hebben liggen dan voor een onbekende. Ten tweede wordt voor het vaststellen van de hersendood gewerkt volgens vaste protocollen. Deze gelden voor donoren en niet donoren. De artsen die de onderzoeken uitvoeren zijn niet betrokken bij de donatie. Hoewel ik natuurlijk niet kan instaan voor de integriteit van alle artsen ga ik ervan uit dat een donor niet sneller hersendood wordt verklaard dan een niet donor.

2 omdat ik niet wil dat iemand het krijgt die mijn organen absoluut niet waard is. Mijn buurvrouw heeft nieuwe longen nodig, rookt al jaren stevig (ze is van de generatie waarvan bekend is dat roken slecht voorje is) en zelfs nu ze bijna niks meer kan rookt ze harstikke hard door, sorry maar in mijn ogen doe je er dan zelf ook niets aan. Er zijn tegenwoordig zulke goede technieken om te stoppen.

Dat je niet wil dat je organen naar iemand gaat die niet gezond leeft of het om andere redenen niet zou verdienen vind ik een beetje een moeilijk argument. Het is een argument dat ik de laatste tijd vaak hoor en lees. Maar als je om die reden niet als donor geregistreerd staat lijden naar mijn mening ook de “goeden” onder de “minder goeden”. Al was het alleen maar omdat de “goeden” toch een plaatsje stijgen op de wachtlijst als een “minder goede” een nieuw orgaan krijgt.

3 omdat het nog te vaak voorkomt dat ‘’vreemde’’ organen in een ander lichaam niet geaccepteerd worden.

Geen donor willen zijn omdat organen zo vaak worden afgestoten is wel een heel negatieve manier van bekijken. Ik ga in eerste instantie uit van het niet afstoten van een donororgaan, maar ook een korte periode waarin het leven zoveel meer mogelijkheden biedt is heel waardevol. Het is niet voor niets dat mensen bij wie een orgaan is afgestoten toch weer een transplantatie willen ondergaan.

4 omdat ik van mening ben dat als het je tijd is dan is het zo, hoe vervelend het ook is voor de nabestaanden. Zelf zou ik ook geen andere organen willen.

Wanneer is het je tijd? Bij een blindedarmontsteking zeg je denk ik ook niet tegen de chirurg dat die niet hoeft te opereren omdat het je tijd is. Waarom zou je het dan wel zeggen bij orgaandonatie.

Begrijp me goed, als jij geen donor wil zijn is dat jou goed recht, ik vind alleen de argumenten die je aandraagt niet echt sterk. Ik ben een groot voorstander van het Belgische systeem waarbij je automatisch bent geregistreerd als donor, tenzij je hebt aangegeven dat je geen donor wil zijn (daar hoef je overigens geen argumenten voor op te geven).

   Handtekening   

http://www.mymusicals.eu

  [ # 59 ] 01 June 2007 09:56 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

ookeenmedewerker - 01 June 2007 09:19 PM

zo, en nu hou ik er over op

Ik ben wel volledig met je eens. Het is kortzichtig en naief.

Nimpkish - 01 June 2007 09:43 PM

4 omdat ik van mening ben dat als het je tijd is dan is het zo, hoe vervelend het ook is voor de nabestaanden. Zelf zou ik ook geen andere organen willen.

Wanneer is het je tijd? Bij een blindedarmontsteking zeg je denk ik ook niet tegen de chirurg dat die niet hoeft te opereren omdat het je tijd is. Waarom zou je het dan wel zeggen bij orgaandonatie.

Begrijp me goed, als jij geen donor wil zijn is dat jou goed recht, ik vind alleen de argumenten die je aandraagt niet echt sterk. Ik ben een groot voorstander van het Belgische systeem waarbij je automatisch bent geregistreerd als donor, tenzij je hebt aangegeven dat je geen donor wil zijn (daar hoef je overigens geen argumenten voor op te geven).

Als je daadwerkelijk gelooft in “als het je tijd is, dan is het je tijd” neem ik aan dat je ook geen ziektekostenverzekering hebt. Dat je nooit naar de dokter gaat. Dat je geen vaccinatie accepteert voor je op vakantie gaat en dat je alles maar z’n beloop laat. Ik vind namelijk wel dat je als met, in mijn ogen, dit soort domme argumenten aankomt, dat je dan consequent moet zijn. het scheelt je wel ruim 1200 euro per jaar aan verzekeringen, zou dat de moeite waar zijn om het te overwegen…?

Ik zeg het nog maar een keer: Don’t take your organs to heaven, God knows we need them here. Je bent toch dood. Je kunt zelf echt helemaal niks meer met dat lichaam en alles wat er in zit.

[ Gewijzigd: 01 June 2007 09:59 PM by Lance ]
  [ # 60 ] 01 June 2007 09:57 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

Of je nu voor of tegen bent, BNN heeft het wel voor elkaar dat mensen het erover hebben en dat heeft de politiek of wie dan ook nog nooit voor elkaar gekregen!
Dus wat dat betreft hulde aan BNN!

Wat de show zelf betreft heb ik geen oordeel, want ik heb hem niet gezien.
Mijn persoonlijke mening is dezelfde als van Saskia: iedereen donor en degene die dit niet wilt moet daarvoor iets tekenen.  Dan zijn de wachtlijsten snel voorbij!

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

‹ First  < 2 3 4 5 6 > 
4 of 6