1 of 5 |  1 2 3 >  Last ›
HAIR
change_status
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Woordje vooraf: Ik ga vast veel commentaar krijgen op wat ik nu zeg en het is vast niet overal even goed onderbouwd, maar ik meen het allemaal wel. Ken je Hair niet dan kan dit verslag SPOILERS bevatten.
 
 
 
 
   
Hair…
 
 
De musical van de jaren zestig. De tijd van de hippies. Liefde. Vrede. Seks… Veel meer valt er niet te vertellen over de inhoud van Hair. Zit er veel meer in Hair? Natuurlijk wel, maar dat haal je er zà³ niet uit.

Seaside Productions produceert deze nieuwe update van de typische jaren zestig musical, waar ik eerlijk gezegd toch wel erg naar uitkeek. De tot nu toe gehoorde songvertalingen klonken erg goed en een aantal unieke namen tussen de creatives beloofden iets bijzonders.

De voorstelling begint met open doek. Op de achtergrond een rij met luxaflexen die tezamen drie schermen vormen. Op deze schermen zien we fragmenten van nieuwe interview met authentieke hippies. Leuk voor de eerste dertig seconden. De daarop volgende vijf minuten met ‘leuke’ qoutes is een kwestie van ‘uitzitten’. Het beetje verhaal wat er is overgebleven wordt in de regie zo matig uitgewerkt dat Ronald Giphart’s dialogen niet meer doen dan ‘literair klinken’ en ‘de boel ophouden’. De vrijwillige keuze van Claude (standaard uitgesproken als Kloot) om het leger in te gaan is heel vrijwillig en het lijkt z’n vrienden niets te doen. The Flesh Failures is een nummer met een gigantische impact. Een nummer dat mij echt de rillingen geeft, maar zo futloos als het hier werd gebracht had ik nog niet meegemaakt.

Het decor was uit de categorie: ‘lekker artistiek’. Een boom op het podium. Geen coulissen. Grafsteentjes van karton. Mickey Mouse. Ronald McDonald. Rollen plastic waar leuk op geschilderd wordt. Etcetera, etcetera. Rodrigo Otazu staat in voor het kostuumontwerp. Je zou heel wat verwachten, maar hier had echt de naam van elke willekeurige kostuumontwerper onder kunnen staan, zeker niet slecht, maar ook verre van bijzonder of origineel. De regie van Marcus Azzini mag geen naam hebben. Ik stond zowat te verlangen naar een regie van Glenn Casale. Zelfs Rogier van Rossum maakte zijn naam niet waar. Het geluid had geen balans en veel van de gezongen teksten kwamen niet over het voetlicht. De choreografie had een aantal lekkere punten, maar het grote dieptepunt brak aan met de laatste trip die de groep neemt voordat Claude het leger ingaat. Een scene/ballet die voor het gevoel een kwartier duurt is de grootste chaos die ik ooit op het podium zag. De nieuwe arrangementen zijn op sommige punten vol van kracht, maar ook veel andere punten vervalt het in een hedendaags dertien-in-een-dozijn popliedje, waarbij vooral Goodmorning Starshine niet om aan te horen was.

Iets positiefs? Ja, natuurlijk ook wat positiefs. De liedteksten van Jan Rot klinken zeer goed (waar ze te verstaan waren). Poëtisch met een rafelig randje. Erg sterk en zeker van genoten.

De cast zelf is jong en energiek. Althans dat zou je verwachten, maar pas vanaf Black Boys (Leuk vertaald als Zwart Zaad) komt die energie ook daadwerkelijk de zaal in. Even spettert het geheel echt en is de show lekker. Jammer alleen dat de vocalen vaak erg onder de maat zijn en erg vaak onzuiver. Hoogtepunten in de cast waren er toch zeker wel. Bettina Holwerda heeft de stem van een engel en weet die erg goed te gebruiken. Yuli’s stem is groots en heerlijk. De solo’s van beide dames zijn prachtig om naar te luisteren. Zodra Bettina de rol van Sheila gaat spelen zal de show er zeker op vooruit gaan. Daarnaas was de jongen die Woof speelde wel zo ontzettend aandoenlijk dat je bij jezelf denkt: Aaah, mag ik ‘m meenemen? Zijn Sodomie was dan ook hilarisch. De cast gaat naakt. Ja, dat hoort blijkbaar bij Hair. Voegt het iets toe? Echt geen ene moer en de manier waarop het gebeurd is evenals de rest van de avond: Verre van bijzonder.

Tot slot heb ik niet één keer m’n handen op elkaar gehad. Dat deed ik niet bewust, maar ik besefte het ineens toen ik aan het einde besloot hier niet voor te willen klappen.

Nog twee weken met try outs voor de boeg. De show zal vast nog wel groeien en misschien zelfs wel genietbaar worden, maar gaat deze show het brengen tot een tomeloze hoogte? Vast niet.
   
     
     
     
   
PS. Zijn je oren en je portemonnee je lief dan is het een verstandige keuze om Hair links te leggen.

[ Gewijzigd: 21 October 2007 10:01 PM by Jeroen ]
  [ # 1 ] 04 October 2007 06:41 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik vind het weer heerlijk om te lezen! Vooral je opmerking over Glen Casale! 📣

Heb jij btw ooit die versie van de European Tour gezien ergens rond 1996/1998?

Die vond ik erg goed!

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 2 ] 04 October 2007 06:42 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

Leuk geschreven verslag, maar ik ben het er over het algemeen niet mee eens.
Zelf probeerde ik tijd te maken om een verslagje te schrijven, maar helaas ontbreekt mij steeds de tijd.

Zelf ben ik in het Isala Theater in Capelle a/d IJssel geweest afgelopen vrijdag en vond de stemmen juist heel goed. Enige uitzondering hierop vond ik Claud. Zijn stem (zeker na de pauze) blijven ver bij de rest achter.
Oren Schrijver maakt als Burger met lange haren en heeerlijke stem, heeeeel veel indruk op de vrouwen. Dit hoorde ook van mijn vriendin die zaterdag is geweest!
Maar ik ging toch met een goed gevoel naar buiten en was erg onder de indruk van de individuele kwaliteiten van de diverse mensen!

Het grote minpunt vond ik de laatste trip, want die duurde mij ook veeeel te lang.
Ook vond ik het einde erg abrupt, maar verder heb ik een prima show gezien en wil graag over een tijdje nog een keer om te kijken of die zwakke punten aangepast zijn.

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 3 ] 04 October 2007 07:56 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  127
Geregistreerd  2006-07-05

Leuk om hier al het één en ander te lezen over Hair. Het is, samen met JCS, mijn favoriete musical en ik heb met gemengde gevoelens gevolgd hoe er een Nederlandse vertaling van werd aangekondigd. In eerste instantie gruwelde ik juist van de creatives (Jan Rot eeew! Ronald Giphart, nepauteur! Roderigo Otazu, aansteller!), maar stiekem ben ik dan toch bloednieuwsgierig. Dus gaan mijn man en ik begin december in Den Haag (zoals mijn man opgewekt zei: ‘Al is het maar om de boel af te zeiken, je blijft Hollander per slot van rekening!’). Daarnaast vind ik dit zo’n oer-Amerikaans onderwerp dat ik me afvraag of het naar nu en hier te halen is. Maar: het bloed kruipt waar het niet gaan kan, de muziek blijft overeind en die is fantastisch en ik vind dit wel één van de avontuurlijker ondernemingen van dit seizoen. JCS bleek in het Nederlands geweldig, dus Hair kan ook goed zijn. Verslag volgt na bezoek!

Ik heb inderdaad de Europese tour van 1996/1997 gezien en die was fantastisch: heel authentiek met goede basiscast en leuke Nederlandse toevoegingen (Jim de Groot bijv. en Nicole Berendsen). Ik herinner mij een fantastische uitvoering in Carré, waarbij Jim op de rand van onze loge kwam liggen en een praatje met me begon. Onnodig om te zeggen: vanaf dat moment was ik hoteldebotel van Jim 😉

  [ # 4 ] 04 October 2007 11:08 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Lekker verslag. Ik had eerlijk gezegd na de Uitmarkt al besloten om Hair aan me voorbij te laten gaan. Ik ben ook de klap van een tijdje terug (die versie met Chaira/Rene) nog niet te boven. Dus zelfs als je verslag heel lovend was geweest, was ik denk ik bij m’n Uitmarkt-besluit gebleven, maar dit maakt het wel makkelijker om erbij te blijven in ieder geval.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 5 ] 04 October 2007 12:19 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Luna24 - 04 October 2007 06:41 AM

Ik vind het weer heerlijk om te lezen! Vooral je opmerking over Glen Casale! 📣

Heb jij btw ooit die versie van de European Tour gezien ergens rond 1996/1998?

Die vond ik erg goed!

het erge is dat Beauty and the Beast en The Wiz op alle fronten ook daadwerkelijk interessanter zijn dat wat hier wordt gepresteerd. De scenes waarin Claude eerst z’n rijbewijs verbrand en later z’n bibliotheekkaart omdat hij toch twijfelt of hij nou wel of niet het leger is gaat worden zà³ minimaal uitgespeeld. Eeuwig zonde.
 
 

MoNieky - 04 October 2007 06:42 AM

Leuk geschreven verslag, maar ik ben het er over het algemeen niet mee eens.

Zoals ik van te voren zei had ik dat ook wel verwacht. 😉
 
 

MoNieky - 04 October 2007 06:42 AM

Zelf ben ik in het Isala Theater in Capelle a/d IJssel geweest afgelopen vrijdag en vond de stemmen juist heel goed. Enige uitzondering hierop vond ik Claud. Zijn stem (zeker na de pauze) blijven ver bij de rest achter.
Oren Schrijver maakt als Burger met lange haren en heeerlijke stem, heeeeel veel indruk op de vrouwen. Dit hoorde ook van mijn vriendin die zaterdag is geweest!
Maar ik ging toch met een goed gevoel naar buiten en was erg onder de indruk van de individuele kwaliteiten van de diverse mensen!

Ik vond Oren als Burger er goed uitzien, maar ja, Oren ziet er sowieso goed uit. Dat is geen punt meer. Zijn vocale kwaliteiten vond ik niet voldoende en die ene vage schreeuwscene waarin hij uit z’n dak gaat over een t-shirt slaat nergens op.

Ik ging naar buiten met een gevoel van: Leuk voor amateurs, maar professioneel? Ai.
 
   

Martine C - 04 October 2007 07:56 AM

Maar: het bloed kruipt waar het niet gaan kan, de muziek blijft overeind en die is fantastisch en ik vind dit wel één van de avontuurlijker ondernemingen van dit seizoen. JCS bleek in het Nederlands geweldig, dus Hair kan ook goed zijn. Verslag volgt na bezoek!

Pas dan goed op, want er is muzikaal aardig aan gesleuteld en zelden ten goede zoals bij JCS het geval was. JCS bleek voor mij echt een openbaring een show die overduidelijk met liefde was gemaakt. Dat gevoel kreeg ik bij Hair totaal niet.
 
   

Mark Schmeitz - 04 October 2007 11:08 AM

Lekker verslag. Ik had eerlijk gezegd na de Uitmarkt al besloten om Hair aan me voorbij te laten gaan. Ik ben ook de klap van een tijdje terug (die versie met Chaira/Rene) nog niet te boven. Dus zelfs als je verslag heel lovend was geweest, was ik denk ik bij m’n Uitmarkt-besluit gebleven, maar dit maakt het wel makkelijker om erbij te blijven in ieder geval.

Ik ben blij dat ik je vermoedens nog eens extra heb kunnen bevestigen… Bespaar het je, want een avondje Hair is twee uur van je leven die je niet meer terugkrijgt. 😉

  [ # 6 ] 04 October 2007 06:17 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  22
Geregistreerd  2005-12-17

Ja ik was ook 3 oktober in de Lievekamp te vinden.

Ik kan me niet helemaal vinden in je verslag en in andere dinge weer wel:

Ik vond het decor fantastisch! Mooi gebruik gemaakt van blacklights en ver, bodypaint etc. die daar op aan sluiten.

Oren vond ik eigenlijk best wel goed als Berger.

Jelka van Houten wist me enorm te raken, haar stem is schitterend in de lage/midden stukje en die breaks (de countrysnik zeg maar) die ze gebruikt vind ik ook altijd erg mooi, wel is ze in de hoogte heel erg onzeker en durft ze niet echt: terwijl ze het volgens mij wel kan. Ook mooi om eens een wat ingetogenere versie van “Easy to Be Hard” te horen. Mooi en ontroerend dus en wat mij betreft zeker een betere actrice dan Bettina.

Bettina zingt prachtig loepzuiver maar toch mis ik bij haar altijd die overgave dat stukje dat het echt maakt. Anders gezegd: het kan me geen reet schelen of iets loepzuiver is er mag best een valse noot tussen zitten als het maar raakt.

De rest van de cast was eigenlijk goed op zijn plaats. De enige kanttekening die ik nog bij de scènes wil plaatsen is dat het “dialect stukje” (als Claude om geld vraagt bij zijn ouders etc.) echt tenenkromend slecht was. Als je het dan niet kunt: DOE HET DAN OOK AUB NIET!

Daar moet echt harder aan gewerkt worden (zeker als ze dat aan iedere provincie aanpassen) en anders gewoon schrappen want het voegt weinig toe.

Woof was trouwens erg aandoenlijk. Yuli stal op het laatst de show door (zoals al gezien bij MAG en Musical Sing-a-long) haar stem te gebruiken tijdens “Laat de Liefde toe”.

Verder vond ik de teksten goed vertaald (inderdaad af en toe wat onverstaanbaar). En ook erg grappig dat Woof meezong bij “Zwart Zaad”.

Verder was de actrice die “de zwangere” speelde (ben eventjes d’r naam kwijt) echt Hillarisch!

De naaktscène was wat mij betreft compleet overbodig. Het had een hoog “douchen na het voetballen gehalte” toen ze allemaal op een grote rij stonden. 

Wel knap van de acteur die Woof speelde (lieve god ik moet echt even die namen opzoeken want ik vond ze eigenlijk allemaal wel goed) dat hij een hele scène naakt durfde te spelen.

En de laatste trip was inderdaad verschrikkelijk lang.

Even mijn “bescheiden” mening.

  [ # 7 ] 04 October 2007 06:41 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

_Kevin_ - 04 October 2007 06:17 PM

Bettina zingt prachtig loepzuiver maar toch mis ik bij haar altijd die overgave dat stukje dat het echt maakt. Anders gezegd: het kan me geen reet schelen of iets loepzuiver is er mag best een valse noot tussen zitten als het maar raakt.

Ja, dat ben ik met je eens. Een valse noot hier en daar moet kunnen, maar het was gisteravond wel erg veel en erg vaak. Daarbij was het in mijn opsomming gewoon het zoveelste ding dat gewoonweg ‘niet zo goed’ was.

Ik geloof zeker wel dat Bettina een prachtige Sheila neer kan zetten. Er valt weinig meer verhaal over te brengen dan de boodschap van Easy To Be Hard. Met wat ik van haar eerder heb gezien geloof ik zeker dat ze dat kan.

Dat gevoel van “het kan me geen reet schelen” had ik overigens bij zowat de hele Tribe. Het kon me namelijk echt geen reet schelen of één van deze mensen in de oorlog om zou komen.

  [ # 8 ] 04 October 2007 07:07 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  127
Geregistreerd  2006-07-05

Die naaktscène is echt oldskool Hair, die zit er al in sinds de eerste opvoering, volgens mij. Het grappige is: volgens mij had het toen geen andere functie dan shockeren. Vervolgens wordt die scène keer op keer gebruikt in elke revival. Hij dient geen enkele functie in het (overigens toch al zeer magere) verhaal.

Begrijp me goed, ik ben verliefd op deze musical, en sommige stukken grijpen me echt bij de strot (The Flesh Failures/Let the sunshine is er zo een), maar Hair heeft niet echt een sterk plot. Dat geeft ook niet, want de muziek spreekt voor zich.

Ik blijf benieuwd naar allerlei ervaringen van anderen!

  [ # 9 ] 06 October 2007 11:08 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Als ik het zo lees lijkt de naaktscene erg op die van de European Tour waar iedereen onder een laken verdween en toen totaal onverwacht (ik kende Hair niet en in de film zit -dacht ik?- geen naakt op die manier) en op een rij voor aan toneel stond. Ik zat rij 1 destijds en herinner me die scene toch als een hele sterke: de scene en de muziek hadden een protestgehalte en ik vond juist het naakt heel krachtig overkomen: het Hair-flower power gehalte, love-peace-happiness vs oorlog-geweld-haat. Kwetsbaar menselijk naakt tegenover gewelddadig machinale oorlogvoering. Zoals 1 man een tank tegen hield. Ik vond het sterk. Zeker functioneel dus!
Maar dat was destijds in die andere Hair scene… is deze versie net zo?

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 10 ] 06 October 2007 11:22 AM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  3
Geregistreerd  2007-10-05

Ik vind dat we niet moeten vergeten dat de productie nog aan het try-outen is… over een maand is waarschijnlijk de helft omgegooid. Dit is nog om uit te proberen en om te verbeteren. En dat is dus maar goed ook, zo te lezen… 😊

  [ # 11 ] 06 October 2007 01:01 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  127
Geregistreerd  2006-07-05

Luna24 - 06 October 2007 11:08 AM

Als ik het zo lees lijkt de naaktscene erg op die van de European Tour waar iedereen onder een laken verdween en toen totaal onverwacht (ik kende Hair niet en in de film zit -dacht ik?- geen naakt op die manier) en op een rij voor aan toneel stond. Ik zat rij 1 destijds en herinner me die scene toch als een hele sterke: de scene en de muziek hadden een protestgehalte en ik vond juist het naakt heel krachtig overkomen: het Hair-flower power gehalte, love-peace-happiness vs oorlog-geweld-haat. Kwetsbaar menselijk naakt tegenover gewelddadig machinale oorlogvoering. Zoals 1 man een tank tegen hield. Ik vond het sterk. Zeker functioneel dus!
Maar dat was destijds in die andere Hair scene… is deze versie net zo?

Ja, Luna, daar heb jij weer gelijk in. En in de film zit de scène niet, maar de film gaat überhaupt héél losjes om met het musicalscript. Alleen de rol van Claude is al compleet anders. Kan me voorstellen dat de scène op rij 1 behoorlijk wat impact had 😉 Ik word steeds nieuwsgieriger naar de huidige enscenering!

  [ # 12 ] 19 October 2007 05:00 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  1
Geregistreerd  2007-10-19

Ik vind het jammer dat mensen na het lezen van deze recensie besluiten om er niet heen te gaan. Deze musical is super leuk, vooral de sfeer en die moet je gewoon meegemaakt hebben, dus ga er heen en oordeel daarna zelf zou ik zeggen 😊

  [ # 13 ] 19 October 2007 07:13 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

lovesounds - 19 October 2007 05:00 PM

Ik vind het jammer dat mensen na het lezen van deze recensie besluiten om er niet heen te gaan. Deze musical is super leuk, vooral de sfeer en die moet je gewoon meegemaakt hebben, dus ga er heen en oordeel daarna zelf zou ik zeggen 😊

Helemaal mee eens!! Persoonlijk heb ik erg genoten en hoor buiten dit forum alleen maar leuke reakties!! Dus ik zou zeggen: ga dit lekker zelf beoordelen!!
Tijdens de voorstelling die ik heb gezien werd er echt niet zo erg vals gezongen, hoor!!

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 14 ] 19 October 2007 08:30 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

MoNieky - 19 October 2007 07:13 PM

Tijdens de voorstelling die ik heb gezien werd er echt niet zo erg vals gezongen, hoor!!

Dus er werd wel degelijk vals gezongen…

Blij dat we dat toch duidelijk hebben.

En ik raad iedereen die vroeg wil slapen een avondje Hair aan!

Ik hoorde van de week overigens dat er erg veel veranderd zou zijn aan de show. Zo zou die eeuwigvoortdurende opening zijn ingekort tot één minuut in plaats van vijf (Vijf minuten is heeel lang als je naar driexniks moet luisteren).

  [ # 15 ] 20 October 2007 12:05 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

Lance - 19 October 2007 08:30 PM
MoNieky - 19 October 2007 07:13 PM

Tijdens de voorstelling die ik heb gezien werd er echt niet zo erg vals gezongen, hoor!!

Dus er werd wel degelijk vals gezongen…

Blij dat we dat toch duidelijk hebben.

En ik raad iedereen die vroeg wil slapen een avondje Hair aan!

Ik hoorde van de week overigens dat er erg veel veranderd zou zijn aan de show. Zo zou die eeuwigvoortdurende opening zijn ingekort tot één minuut in plaats van vijf (Vijf minuten is heeel lang als je naar driexniks moet luisteren).

Ok, lekker ding, om precies te zijn was de inzet bij het eerste nummer van Dewi niet zuiver, maar ze herstelde zich goed. Verder was ik niet gecharmeerd van de stemmen van Jorrit Ruijs en Jelka van Houten, maar dat is persoonlijke smaak.
De rest was geweldig en/of schattig en ging ik met een fijn gevoel naar buiten.
Beter gevoel dan bij The Wiz toen ik het gevoel had dat ik 85 euro had betaald voor een musical die niet meer dan hooguit 20 euro waard was! Hair was 30 euro en elke euro dubbel en dwars waard vond ik 😄

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

 1 2 3 >  Last ›
1 of 5