nahpetS - 23 October 2007 01:22 PM
Waarom zie jij er eigenlijk geen verhaal in? Wat stond je dan vooral zo tegen? Sorry, maar er zijn slechtere musicals geweest 😊. Deze was behoorlijk, mij heeft ie overtuigd! Maargoed, ook dat is natuurlijk heel erg persoonlijk, ik wil je ook niet persoonlijk aanvallen of beledigen ofzo!
Ik voel me niet beledigd hoor, maak je geen zorgen. 😄
Het verhaal van Claude de zich wil verzetten tegen zijn ouders en daarom niet naar de Oorlog wil is zeker interessant. Claude wil niet omdat zijn ouders dat willen, maar eigenlijk wil hij op een bepaalde manier wel. Hij gaat in eerste instantie niet omdat zijn vrienden niet willen dat hij gaat en hij geeft toe aan de groepsdruk. Om aan z’n vrienden te laten zien dat hij echt niet gaat verbrand hij z’n aanmeldingskaart, maar eigenlijk verbrand ‘ie z’n rijbewijs en z’n bibliotheekkaart. Het feit dat hij dus bewust niet z’n aanmeldingskaart verbrand zou iets moeten zeggen over de strijd die Claude met zichzelf levert over het wel of niet willen gaan naar de Oorlog.
Daar zit zeker interessant materiaal in, maar het wordt zo lachwekkend uitgevoerd dat je daar niet mee mee kunt leven.
De hippies die hun vrije bestaan prediken, maar tegelijkertijd beseffen dat het toch niet werkt is natuurlijk al lachwekkend op zich. Waarom blijven die mensen geloven in iets wat niet werkt? De scene waarin Berger ruzie maakt met Sheila over een t-shirt is een typisch voorbeeld van genant.
Het beklemmende gevoel van die lijn met mensen die zichzelf voor een ander naar de oorlog verschepen in het slotnummer beklijft voor mij totaal niet in deze versie omdat ik temidden van het bespottelijkheid niet geraakt kan worden. Het is als huilen bij een klucht. Ik zie mensen bijkomen na een eindeloze trip met een dramatisch expressionistsche versie van Goodmorning Starshine om vervolgens in waspoeder-reclame-witte kleren te zingen “Laat de liefde toeâ€. Natuurlijk is dat een krachtigere boodschap dan Laat de zon in je hart, maar zoals eerder gezegd: De vertaling van de songteksten is tip top in orde.
Ik werd ook nogal kierewiet van het artistiekerige gedoe zoals die rollen plastic en het verven daarop. Het neerzetten van hele rijen kartonnen grafzerkjes was een haast onsmakelijk en zeer clichematig gezicht. De toneeltruc van de sneeuw boven Claude heb ik blijkbaar anders geinterpreteerd. Ik zag het alszijnde Claude in de stervenskoude oorlog ijlend op zoek naar z’n ‘vrienden’, maar blijkbaar was meneer toen al dood… Net goed. (Note to self: Het sneeuwt in de Hemel… Of was het de Hel?)
Martine C - 23 October 2007 01:33 PM
Ik denk dat als je naar Hair gaat kijken, je het idee van een weldoordacht verhaal, ondersteund door liedjes moet loslaten. Wat niet wegneemt dat het mij iedere keer pakt, juist vanwege de sterke symboliek en de liedjes, die meer een doel op zich zijn. Ik denk dat Hair als musical meer een gevoel dan een verhaal is. Ben je daarmee tevreden, dan geniet je ervan. Zoek je naar meer, tja…..
Als ik het idee van een scriptmet een doordachte verhaallijn moet laten varen blijft er van deze Hair helemaal niet veel meer over dan een concert met matig uitgevoerde sketches. Ik wordt op zo’n moment niet meer geraakt dan bij Cher’s zestiende Farewell Tour. De sterke symboliek zie ik nergens. Zou je me kunnen zeggen wat het voor jou zo sterk maakt en vooral welke symboliek dat voor jou doet.
Danielle89 - 23 October 2007 05:22 PM
Die trip duurde eeuwen, ik betrapte mezelf erop in de zaal rond te gaan kijken (en niet omdat daar iets leuks te zien was).
Nee, ik vond het gewoon geen succes.
Precies. Ik kan je zeggen dat het theater in Oss een heel apart plafond heeft… 😉
Danielle89 - 23 October 2007 05:22 PM
Nee, ik vond het gewoon geen succes.
En samen met jou vond uiteindelijk het gros van Nederland dat…