7 of 35 | ‹ First  < 5 6 7 8 9 >  Last ›
Theo’s verslagen West End
  [ # 91 ] 31 October 2010 10:53 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Het lijstje met voorstellingen voor eind november is geboekt. Het wordt toch weer alleen musical en een paar musical-gerelateerde uitstapjes met ‘The Invisible Man’ en ‘End Of The Rainbow’. En ‘Love Never Dies’ heb ik twee keer geboekt. Ik heb er veel zin in 😊

- The Phantom Of The Opera
- The Invisible Man
- Wicked  
- Passion
- End Of The Rainbow
- Oliver!
- Love Never Dies
- Love Never Dies
- Love Story

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 92 ] 28 November 2010 07:21 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Inmiddels weer thuis na vijf heerlijke dagen in Londen. Veel gezien met als absolute hoogtepunten ‘Passion’, ‘Love Story’ en het overdonderend magnifieke ‘End Of The Rainbow’.  Van de bekende shows -‘Phantom’ ‘Oliver!’ en ‘Wicked’- is de één in veel betere staat dan de ander. Op dinsdag heb ik in het Donmar ook nog ‘In Discussion with Elena Roger’ gezien en van het plan om de late zaterdagavond voorstelling van ‘Ghost Stories’ mee te pakken is helaas niets gekomen omdat ‘Love Story’ langer duurde dan gepland.

Op vrijdag en zaterdag twee voorstellingen gezien van de vernieuwde versie van “Love Never Dies’. Ik heb in het verleden de nodige kritische kanttekeningen geplaatst bij deze Lloyd Webber. In de afgelopen tijd zijn de plooien gladgestreken en hoewel in wezen nog dezelfde voorstelling zitten er enorm veel subtiele en minder subtiele veranderingen in het script, teksten en design. En ik ga die voorstelling graag nog meerdere keren zien !

Verslagen volgen nog.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 93 ] 28 November 2010 10:33 PM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  26
Geregistreerd  2005-12-30

Hai,

Wees blij dat je Ghost Stories hebt gemist… Goed gehyped maar een van de allerslechtste en minst enge voorstellingen die ik in Londen heb gezien. Ik ben erg benieuwd naar LND, ik mocht de twee na laatste voorstelling in de ‘oude’ stijl vanaf rij B zien. Was erg indrukwekkend met een fantastische Ramin.

Nog last van sneeuw gehad 😊 ?

Groet,

Michael

   Handtekening   

“In everything you do, always be yourself” Billy

  [ # 94 ] 29 November 2010 08:57 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  110
Geregistreerd  2007-05-02

Hallo Theo,

ben erg benieuwd naar je verslag van LND.

Jo

  [ # 95 ] 29 November 2010 12:37 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Dit verslag bevat spoilers over de verhaallijn en de voorstelling !

Love Never Dies
Adelphi Theatre
vrijdag 26 november - avond
zaterdag 27 november - matinee

Toen in oktober het bericht kwam dat ‘Love Never Dies’ precies in de week dat ik in Londen zou zijn voor een aantal dagen te sluiten en in diezelfde week opnieuw in een vernieuwde versie zou openen was de keuze niet moeilijk. Het programma omgegooid en kaarten geboekt voor de vrijdagavond en de zaterdag matinee.

Met een bijna net zo spannend gevoel als tijdens de eerste previews sta je dan in het Adelphi en bij binnenkomst in het auditorium en met een eerste blik op het voordoek is de eerste verandering al duidelijk. Het beeld van het masker van Christine heeft plaatsgemaakt voor een projectie van de Parijse Opera. Erg benieuwd neem ik plaats op rij D in het midden.

De voorstellingen die ik zag werden gedirigeerd door Charles David Abell en terwijl de zaallichten doven vullen de eerste klanken de zaal. De nieuwe korte ouverture doet me nog het meest denken aan de muziek op het moment als de kroonluchter in het origineel op het toneel stort. Voor onze ogen vliegt de Parijse Opera in brand en metershoge krantenkoppen in projecties die het voordoek vullen melden dat de mysterieuze gemaskerde figuur waarschijnlijk omgekomen is…

De volgende scène is in de eerste versie de scène in ‘The Aerie’ al is nu nog niet duidelijk waar de plaats van handeling is en werkt in deze nieuwe proloog eerder als droom. Christine komt oplopen in de bekende gouden jurk en als de muziek aanzwelt komt de Phantom uit de toneelvloer omhoog. ‘Till I Hear You Sing’ wordt ingezet. Een ovationeel applaus volgt en de toon is gezet.
Gelukkig is ‘The Coney Island Waltz’ niet gesneuveld maar is wel drastisch veranderd. Terwijl de eerste klanken klinken komt Madame Giry vanaf het achtertoneel naar voren gelopen en langzaam vult het toneel zich met de karakters uit Phantasma. ‘The Coney Island Waltz’ is niet langer instrumentaal maar nu voor een groot deel gezongen. Enorm indrukwekkend.

Einde proloog en terwijl er een nieuwe projectie is van een oceaanstomer vullen krantenkoppen het voordoek en is duidelijk dat we op Coney Island New York zijn. Wat volgt is een grootste showscène ‘Only For You’ waarin Meg Giry wordt geïntroduceerd als The Oh La La Girl, die overigens nu haar shownummers zingt in een licht Frans accent. Na het optreden van Meg vertelt Madame Giry dat Christine Daaé door Oscar Hammerstein is uitgenodigd om op te treden in zijn nieuw te openen Manhatten Opera House.

De scene op Pier 69 is grotendeels hetzelfde al zijn Christine en Raoul nu onder de impressie dat de karakters Fleck, Gangle en Squelch zijn ingehuurd door Hammerstein door hen aangeduid als Mr H. In ‘The Journey to Coney Island’ wordt duidelijk dat de reis niet leidt naar Manhatten maar naar Coney Island.

De hotelscènes met ‘Look With Your Heart’, ‘Beneath A Moonless Sky’ en ‘Once Upon Another Time’ zijn op wat kleine veranderingen na grotendeels hetzelfde. De Phantom is in deze vernieuwde versie echter duidelijk op een dreigende manier geobsedeerd door Christine en chanteert haar met het welzijn van Gustave om nog eenmaal zijn muziek te zingen. Christine kan niet anders dan toegeven.

‘Beautiful’ en ‘The Beauty Underneath’ zijn onveranderd al zijn nu ook de drie freaks continu op het toneel aanwezig. Als Christine aan de Phantom toegeeft dat Gustave inderdaad zijn zoon is, beveelt hij haar dat Gustave dat nooit te weten mag komen. Aan het einde van Acte I zit nu ook een prachtige reprise van ‘Till I Hear You Sing’ maar nu als duet tussen de Phantom en Christine.

De laatste scène in Acte I eindigt nog steeds met Madame Giry die nu met een dreigende ingehouden woede speelt. Werkt veel beter dan de originele scène mede geholpen door een veranderde bijna nachtmerrie-achtige belichting.

Het is overigens opvallend dat meer muziek uit de originele ‘The Phantom Of The Opera’nu in ‘Love Never Dies’ te horen is. Niet altijd op de voorgrond aanwezig maar soms als underscore soms als een nieuwe melodielijn. Zo hoor je bijvoorbeeld nu de melodie van de originele titelsong, en ook ‘Angel Of Music’ en ‘Stranger Than You Dreamt It’. Bovendien valt op dat sommige arrangementen zijn veranderd zoals ‘Till I Hear You Sing’ en de reprise van ‘Devil Take The Hindmost’.

Andrew Lloyd Webber is bij deze eerste van de nieuwe versie aanwezig en was al gespot net voor de voorstelling begon. Als hij na de pauze opnieuw binnenkomt wordt hij begroet met een enthousiaste staande ovatie van het publiek. Ook Bill Kenwright die verantwoordelijk is voor de nieuwe versie is aanwezig. Overigens is het opvallend dat zowel hij als Charles Hart die de nieuwe teksten schreef helemaal niet in de credits van het nieuwe programmaboek staan.

‘Why Does She Love Me?’ is onveranderd al is de toon en intentie waarmee Raoul het nummer zingt duidelijk heftiger. Ook de vervolgscène in de bar met Meg is anders van toon en toont al duidelijk de karakterverandering die Meg doormaakt. Haar oorspronkelijke enthousiasme om haar jeugdvriendin Christine terug te zien, maakt al snel plaats voor hele andere gevoelens.

‘Heaven By The Sea’ is in deze versie helemaal geschrapt en de strandscène is nu alleen in Phantasma waar Fleck, Gangle en Squelch de act van Meg Giry introduceren. In ‘Bathing Beauty’ zijn naast de vrouwelijke ‘bathing beauties’ nu ook een groot deel van het mannen ensemble in de scène te zien en te horen.

De scène in Christine’s kleedkamer voor haar optreden is meer duister waarbij het licht dimt en de lampjes rondom haar spiegel beginnen te flikkeren op het moment dat de Phantom links op het toneel vanuit de toneelvloer omhoog komt.

In Acte II is overigens minder veranderd dan in Acte I. De slotscène is in wezen nog hetzelfde maar na het moment dat Meg Christine neergeschoten heeft, beveelt de Phantom haar en haar moeder te verdwijnen.

In haar laatste momenten breekt Christine haar belofte aan de Phantom en vertelt aan Gustave dat hij zijn werkelijke vader is. Gustave rent in afschuw weg. Christine sterft in de armen na een laatste kus van de Phantom en hij vouwt na haar dood zijn ring in haar handen. De Phantom breekt en is overmand door verdriet. Even later verschijnen Raoul en Gustave en neemt de Phantom wat afstand zodat Raoul afscheid kan nemen van zijn Christine. Raoul fluistert Gustave wat toe en de jongen loopt naar zijn werkelijke vader toe en omarmt hem. Doek.

Ik heb altijd kritische kanttekeningen bij ‘Love Never Dies’ geplaatst. Ondanks het vele moois wat deze voorstelling te bieden heeft bleef een onbevredigend gevoel waar ik niet precies de vinger op kon leggen. Die plooien zijn nu gladgestreken door Bill Kenwright en tekstschrijver Charles Hart. De voorstelling klopt nu in alle opzichten. De link met de originele Phantom is duidelijker aanwezig. En hoewel de Phantom in deze versie wat menselijker is is zijn obsessie voor Christine en vooral haar stem duidelijker aanwezig. Een karakter waarbij maar iets kleins hoeft te gebeuren om dat te doen omslaan naar de moordende maniak die hij in het origineel was.

De tekstveranderingen in het origineel van Glenn Slater zijn miniem en hier en daar heeft Charles Hart nieuwe teksten toegevoegd zoals bijvoorbeeld in de scène waarin Meg haar vriendschap met Christine bezingt en teksten in de nieuwe ‘Coney Island Waltz’.

Al met al zijn de doorgevoerde veranderingen zeer geslaagd en is deze vernieuwde ‘Love Never Dies’ bijna perfect en verplichte kost bij een bezoek aan Londen.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 96 ] 29 November 2010 02:29 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Passion
Donmar Warehouse
woensdag 24 november - avond

Het Donmar Warehouse is altijd een heerlijk theater om te komen. Intiem en gegarandeerd hoogstaande producties. Toen in april bekend werd dat de Argentijnse Elena Roger de hoofdrol zou gaan spelen in Stephen Sondheim’s ‘Passion’ was de keuze simpel. Boeken !
De voorstelling die ik begin oktober zou bezoeken werd gecancelled door het ongeluk die middag met castlid David Birrell dus ik was erg blij deze mogelijkheid achter de hand te hebben.

Ondanks de beperkte ruimte weet designer Christopher Oram altijd iets moois te maken van het decor. Een wand met fresco´s in bedekte kleuren met drie grote arcadeboog openingen waarachter zich een gang bevindt. Het prachtige lichtontwerp van Neil Austin draagt erg bij aan de sfeer die de voorstelling ademt : Italie in het midden van de 19e eeuw.

Vaak had ik het idee naar een mooie sfeervolle film te kijken waarbij de lyrische misschien meest sentimentele score van Sondheim overduidelijk aanwezig was maar niet op de voorgrond drong. In mijn beleving was de score hier en daar wel wat gecomprimeerd en vloeide het ene in het andere nummer over, maar zo op het eerste gehoor heb ik geen songs gemist.

De cast van tien telt slechts twee vrouwelijke spelers Elena Roger als Fosca en Scarlett Strallen als Clara. De mannelijke hoofdrol van Giorgio werd fenomenaal neergezet en gezongen door David Thaxton. Het mooie aan deze versie van ‘Passion’ onder regie van Jamie Lloyd is dat hij uiteindelijk het centrale karakter van de voorstelling is. Een man verstrikt in een bizarre liefdesdriehoek met de mooie Clara en de getergde Fosca. De overige vrouwenrollen zoals de moeder van Fosca worden gespeeld door de mannen in het ensemble.

Elena Roger zag ik eerder in ‘Evita’ en ‘Piaf’ en zij past deze rol erg goed. Met haar tengere gestalte speelt ze Fosca soms klein en kwetsbaar, dan weer groots en hysterisch en bijna altijd manipulatief in haar strijd om Giorgo´s liefde te winnen. Pas aan het einde weet ze sympathie te winnen en de scène waarin ze de brief aan Giorgio dicteert is van een ontroerende schoonheid.

Scarlett Strallen die ik vele malen als Mary Poppins zag krijgt hier de kans om te laten zien dat ze ook dit genre heel wat in haar mars heeft. Ze zong en acteerde de rol van Clara op een overtuigende bijna etherische wijze.

Elena Roger speelt pas in 2012 ‘Evita’ op Broadway dus we kunnen hopen op een transfer van ‘Passion’ naar West End zoals eerder met ‘Piaf’ gebeurde. Tot die tijd is de herinnering aan deze fantastische Donmar produktie één om lang te koesteren.

Op dinsdag zag ik tussen twee voorstellingen door een interview sessie van journalist en theatercriticus Mark Shenton in het Donmar met Elena Roger. Drie kwartier lang hoorden we haar vertellen over haar carriere in Argentinie, over de audities voor ‘Evita’ en over haar rollen in ‘Piaf’ en nu in ‘Passion’. Erg interessant om mee te maken en leuk om te zien dat deze vrouw ondanks alle dramatische rollen die ze speelt ook veel humor heeft.

[ Gewijzigd: 11 May 2013 03:26 PM by Theo ]
   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 97 ] 29 November 2010 02:40 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Bedankt voor je uitgebreide verslag van Love Never Dies. De nieuwe opening klinkt op papier al prachtig en lijkt me een mooie link met het origineel. Ook dat er meer van de originele score gebruikt wordt. Zoals je in mijn verslagje hebt kunnen lezen miste ik de lichtere momenten in deze voorstelling. Hoe denk jij daarover? Is dat in de nieuwe versie nog anders? Is het in mijn ogen oerlelijke decor tijdens Love Never Dies nog aangepast en is het masker op de gevel van het theater nog wel te zien?

Ook je verslag van Passion is heel herkenbaar en ik hoop ook heel erg op een verlenging in een ander theater. Hoe is het Engels van Elena Roger tijdens zo’n interview?

  [ # 98 ] 29 November 2010 03:00 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Dw wijzigingen in het verhaal van Love Never Dies klinken hoopvol; veel van wat me niet aansprak lijkt te zijn aangepast, met name het idiote einde klinkt zo al een stuk beter.

  [ # 99 ] 29 November 2010 03:09 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ik ben het wel met je eens dat de humor in ‘Love Never Dies’ ver te zoeken is en dat ‘Bathing Beauty’ in Acte II eigenlijk het enige lichtvoetige moment is vooral nu ook ‘Heaven By The Sea’ helemaal verdwenen is. Ik vind dat op zich niet storend. Ik kan me nog herinneren dat Madame Giry in één van de eerste previews een grap had over de duur betalende investeerders in Phantasma en daarbij veel betekend naar de betalende theater bezoekers in de zaal keek. Dar grapje sloeg compleet dood en was ook al snel verdwenen. Misschien zit men ook niet te wachten op humor in de drama musicals van Lloyd Webber ?

Ik vind dat deze nieuwe versie zelfs een stuk duisterder en mysterieuzer iets wat het verhaal en de mystiek rondom de Phantom alleen maar ten goede komt. Qua decor is er weinig veranderd en helemaal niets in de ‘Love Never Dies’  scène en ik ben het met je eens dat dat gewoon beter op een leeg toneel gespeeld had kunnen worden.

Het masker was afgelopen weekend nog wel op de gevel van het Adelphi te zien maar ik heb zo’n idee dat dat aangepast gaat worden omdat het hele beeld van het masker in de campagne inmiddels verdwenen is.

Het Engels van Elena Roger is net zo slecht als op het toneel. Vaak moest Mark Shenton haar te hulp schieten als ze niet op een bepaald woord kon komen en zij hem vragend aankeek. Maar dat heeft ook zo z’n charme.

Groeten,
Theo

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 100 ] 29 November 2010 04:09 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Dat het verhaal nu mysterieuzer is, is absoluut een pluspunt, maar ik miste gewoon een personage als Carlotta.

  [ # 101 ] 29 November 2010 04:52 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Michael - 28 November 2010 10:33 PM

Wees blij dat je Ghost Stories hebt gemist… Goed gehyped maar een van de allerslechtste en minst enge voorstellingen die ik in Londen heb gezien.

Oké dan heb ik daarmee niet veel gemist. ‘Love Story’ zou 1.5 uur zonder pauze duren maar was uiteindelijk pas om 21.15u afgelopen. En eigenlijk was dat ook wel een mooie afsluiting voor mijn tripje. Absoluut een aanrader en neem een box tissues mee. Verslag volgt nog.
Groeten
Theo

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 102 ] 29 November 2010 05:29 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  303
Geregistreerd  2010-05-21

Bedankt voor je mooie verslag over Love Never Dies! Er is zo te horen nog best veel veranderd, maar wel ten goede. Ken de musical alleen van de CD, maar de opening zoals je hem beschrijft klinkt prachtig. Hopelijk komt die ook nog een keer op CD uit.

  [ # 103 ] 03 December 2010 07:42 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  113
Geregistreerd  2010-10-23

Ahhh, wat spannend die veranderingen in LND! Ik vond de show al geweldig (mensen, er hoeft geen humor in shows geperst te worden omdat het moet, een donkere drama musical is HEERLIJK!). Na het lezen van je stuk wil ik echt meteen terug naar Londen om de show weer te zien. Hopelijk speelt hij nog als Rebecca komt, dat wordt een heerlijk weekend 😊

  [ # 104 ] 03 December 2010 08:21 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Maar dan moet de show ook echt donker zijn, dat was het ook niet.

  [ # 105 ] 04 December 2010 11:48 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Love Story
Duchess Theatre
zaterdag 27 november - avond

Op mijn laatste volle dag in Londen begon ‘Love Story’ aan de previews. Een nieuwe musical gebaseerd op de roman van Erich Segal en de film met dezelfde naam uit 1970 met een script van Stephen Clark. Deze productie is een transfer vanuit het Chichester Festival Theatre waar deze kleine musical afgelopen zomer met veel succes speelde. Michael Ball is een van producenten en maakt met ‘Love Story’ zijn debuut in die rol.

Simpel gezegd is het een liefdesgeschiedenis tussen twee jonge mensen en speelt zich af in het Amerika van de jaren zestig. Oliver Barrett IV en Jenny Cavilleri vinden elkaar ondanks hun grote verschillen in sociale achtergrond toch en ontwikkelen een hechte band die ondanks alle tegenslagen sterk overeind blijft.

Het gevaar met dit soort musicals is dat het vaak te sentimenteel en ‘cheesy’ wordt. ‘Love Story’ is dat absoluut niet. De ijzersterke musical onder regie van Rachel Kavanaugh begint met het einde van het verhaal en dat maakt dat je als toeschouwer de liefdesgeschiedenis heel anders beleeft omdat je de trieste afloop al lang kent. De emoties die je als publiek voelt zijn echt en oprecht.

Het decor van Peter McKintosh is prachtig en is niet meer dan een simpele intens witte ruimte met een zwarte vleugel die in combinatie met het smaakvolle belichtingsplan van Howard Harrison de verschillende locaties gedurende het verhaal verbeeldt. Het orkest zit gedurende de hele voorstelling zichtbaar op het achtertoneel en hoewel ik in het begin nog dacht dat dat wellicht storend zou kunnen zijn was het dat op geen enkel moment. Het is een klein ensemble bestaande uit piano, violen, cello, bas en gitaar.

De muziek is geschreven door Howard Goodall die al een indrukwekkend oeuvre op zijn naam heeft. Qua musical is hij wellicht het bekendst van ‘The Hired Man’ maar hij componeerde voor theater, film en TV. Goodall zat tijdens de voorstelling een paar stoelen naast me en het was mooi om te zien hoe hij zich voor de voorstelling met de ogen dicht zat te concentreren.

Jammer dat in het programmaboek geen lijst met de individuele songs stond maar de muziek is geweldig mooi. Vaak sprankelend, bij vlagen ontroerend en prachtig melodieus. Het bekende thema uit de film van Francis Lai zit op een verrassende manier in de voorstelling verweven.

Een groot compliment voor de cast : de hoofdrollen zijn voor Emma Williams en Michael Xavier die hun rollen hier in Londen hernemen. Peter Polycarpou is erg ontroerend als Jenny’s vader Phil.

‘Love Story’ is een musical die je absoluut moet gaan zien. Ontroerend echt en met emoties waar iedereen ooit wel eens mee te maken heeft gehad. Het had op mij hetzelfde effect toen ik ooit nietsvermoedend in Londen de eerste keer ‘Blood Brothers’ zag en ik na de voorstelling bij wijze van spreken buiten het theater nog stond te huilen. En zo aan de reacties om me heen te horen was ik echt niet de enige. Een aanrader !

[ Gewijzigd: 12 May 2013 07:55 AM by Theo ]
   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

‹ First  < 5 6 7 8 9 >  Last ›
7 of 35