2 of 3 |  < 1 2 3 > 
Ganesha
  [ # 16 ] 29 November 2007 10:51 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  517
Geregistreerd  2007-04-04

Dat van die zakdoekjes meenemen.. ik dacht dat dat een grapje was, maar denk nu toch dat dat een slim plan was geweest! Heb echt tranen weg zitten vegen, van het lachen en van het huilen! Meesterlijk hoe die momenten elkaar konden afwisselen in zo’n vliegensvlug tempo.
Ik denk dat de show al flink verbeterd is, want ik heb ieder woord verstaan en vond de versterking dus prima.

Maar wat een topcast zeg!!

Gewoon in een woord: Wauw!!

  [ # 17 ] 30 November 2007 12:46 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  370
Geregistreerd  2005-09-15

even mijn rescensie geplaatst

http://www.musicalworld.nl/forum/viewthread/9646/

   Handtekening   

Lees mijn recensies op Heart of Magic, Musical Reports: http://www.musicalreports.nl

http://www.maritslinger-fans.nl

  [ # 18 ] 30 November 2007 07:48 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

carolienelske - 29 November 2007 10:51 PM

Ik denk dat de show al flink verbeterd is, want ik heb ieder woord verstaan en vond de versterking dus prima.

Maar wat een topcast zeg!!

Gewoon in een woord: Wauw!!

ik zat helemaal vooraan (echt helemaal voor aan, die 2 stoelen voor het poduim en heb toen ook topgeluid gehad, merkte nog ineens dat ze met microfoon werkte (ja je zag ze natuurlijk wel zitten, maar ik hoorde ze niet echt) Maar vanavond ga ik weer, eens kijken of het nu anders klinkt

  [ # 19 ] 30 November 2007 08:50 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  517
Geregistreerd  2007-04-04

jouke - 30 November 2007 07:48 AM
carolienelske - 29 November 2007 10:51 PM

Ik denk dat de show al flink verbeterd is, want ik heb ieder woord verstaan en vond de versterking dus prima.

Maar wat een topcast zeg!!

Gewoon in een woord: Wauw!!

ik zat helemaal vooraan (echt helemaal voor aan, die 2 stoelen voor het poduim en heb toen ook topgeluid gehad, merkte nog ineens dat ze met microfoon werkte (ja je zag ze natuurlijk wel zitten, maar ik hoorde ze niet echt) Maar vanavond ga ik weer, eens kijken of het nu anders klinkt

Ja ik zat tweede rij van de tribune.. Misschien scheelt dat wel, omdat dat iets meer midden in de zaal is. Dat je daar het geluid anders hoort..

  [ # 20 ] 30 November 2007 01:45 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

carolienelske - 29 November 2007 10:51 PM

Dat van die zakdoekjes meenemen..

Ik heb twee dozen zakdoekjes gekocht. Eén voor vandaag en één voor morgen.

  [ # 21 ] 30 November 2007 09:10 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  517
Geregistreerd  2007-04-04

Lance - 30 November 2007 01:45 PM
carolienelske - 29 November 2007 10:51 PM

Dat van die zakdoekjes meenemen..

Ik heb twee dozen zakdoekjes gekocht. Eén voor vandaag en één voor morgen.

Je kan ook overdrijven..

  [ # 22 ] 01 December 2007 12:26 AM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  19
Geregistreerd  2005-06-21

Wat betreft het decor: geen overmatig gebruik (zoals we van het M-Lab gewend zijn) maar subtiliteit,

Wat ik tot nu toe in het M-Lab gezien heb was ab-so-luut niet overmatig, welke voorstelling heb ik gemist?

 

Overigens ben ik wel benieuwd wat dan de reden is dat Margreet de dood van haar zoontje geheim houdt. Ik heb de Frank Sanders versie niet gezien en uit het verhaal maakte ik op dat Margreet zich verantwoordelijk voelt voor de dood van haar zoontje, zoals elke moeder dat zou voelen, en zich daarom verschuilt achter zakelijkheid en nuchterheid. Door haar zoontjes dood diep weg te stoppen probeert ze de pijn niet te voelen. In zekere zin is ze jaloers op de manier waarop haar vriendin met de dood van háár zoon omgaat.

  [ # 23 ] 01 December 2007 12:42 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Lisa_1988 - 01 December 2007 12:26 AM

Overigens ben ik wel benieuwd wat dan de reden is dat Margreet de dood van haar zoontje geheim houdt. Ik heb de Frank Sanders versie niet gezien en uit het verhaal maakte ik op dat Margreet zich verantwoordelijk voelt voor de dood van haar zoontje, zoals elke moeder dat zou voelen, en zich daarom verschuilt achter zakelijkheid en nuchterheid. Door haar zoontjes dood diep weg te stoppen probeert ze de pijn niet te voelen. In zekere zin is ze jaloers op de manier waarop haar vriendin met de dood van háár zoon omgaat.

Margreet en Karin zijn twee tegenovergestelde karakters. Waar Karin dweept met het verlies van haar zoon is Margreet veel gereserveerder. Haar reactie op Margreet tijdens Huilen Naar De Maan is: “Wie kom je tegen in India? Jezelf en je verleden. Ik verloor Gabriel en reageer ik hysterisch? Ik dacht het niet. Ik heb mijzelf prima in de hand.” dan zingt ze: “Ik leef er overheen, negeer zo mijn tekort, totdat ik door de spanning bijna opgeblazen wordt”

Als je elkaar al zolang kent (hun voorgaande vakanties duiden op een lange vriendschap) dan kun je je voorstellen dat het moelijk is om dan ineens na al die jaren zoiets te delen met iemand die je “Je beste vriendin” noemt of zou willen noemen. Als ze nu ineens zou zeggen: Maar ik heb ook een kind verloren zal dat de relatie ernstig schaden, in elk geval meer dan het voor zich houden. Iets wat je al zo lang voor jezelf houdt deel je ook niet zomaar ineens met anderen. Het feit dat Margreet Karin aan het einde deelgenoot maakt van het knobbeltje op haar borst duidt er op dat Margreet zich langzaamaan openstelt richting haar vriendin. Margreet vertelt niet nu dat ze haar zoon verloor, dat is een te grote stap voor het moment, maar je krijgt wel wel het gevoel dat Karin het uiteindelijk wel te komen weet… In de tijd die na de musical komt…
 
   
   
   
   
   
   
   
   

carolienelske - 30 November 2007 09:10 PM
Lance - 30 November 2007 01:45 PM
carolienelske - 29 November 2007 10:51 PM

Dat van die zakdoekjes meenemen..

Ik heb twee dozen zakdoekjes gekocht. Eén voor vandaag en één voor morgen.

Je kan ook overdrijven..

Was ook niet letterlijk bedoeld… 😉

  [ # 24 ] 01 December 2007 09:03 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  370
Geregistreerd  2005-09-15

even een stkje uit mijn verslag hoe ik mijn visie stel op dit euvel, in tegenstelling tot jou lance krijg ik helemaal niet het idee dat margeet het ooit nog wel gaat vertellen, het i snu voor haar afgesloten ze heeft er over gepraat en het is klaar. zij is niet dermate veranderd dat ze zoiets diepgaands zal vertellen… maar hieronder mijn beleving:

Toch is er een ontbrekende schakel in het script. Verteld wordt dat beide dames een zoon hebben verloren, het enigste wat ze verenigd, alleen weet Karin dit niet van Margreet. Aan het eind waar Margreet ontdooit verteld ze Karin van haar aandoening waar ze nog niemand van heeft verteld, maar waar blijft de openbaring dat zij ook een kind heeft verloren? Dit is dan ook het enigste kritiekpuntje op het scriptwaar op een mooie wijze om wordt gegaan met het materiaal dat dit verhaal te bieden heeft.

   Handtekening   

Lees mijn recensies op Heart of Magic, Musical Reports: http://www.musicalreports.nl

http://www.maritslinger-fans.nl

  [ # 25 ] 01 December 2007 04:45 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Ik vind het juist zooo veeel mooier dat ze het niet verteld..

Anders is het een typisch cliché stuk waarin alles besproken wordt..
Nu blijft er een ‘geheim’ wat de personages altijd een soort dubbelheid mee geeft

  [ # 26 ] 02 December 2007 07:58 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Eindelijk gezien, het was prachtig, en volg volledig de vorige reacties. Nog even over Margreet en haar keuze om niet vertellen van Gabriël aan een ander:

Voor mij zou het onlogisch geweest zijn als ze tijdens het stuk aan Karin over Gabriël had verteld. Het zou geforceerd aanvoelen, denk ik. Het past nergens in het stuk om het te gaan vertellen, maar het ligt ook totaal niet in haar karakter. Daarbij vertelt ze aan de vrouw op het balkon, ‘ik heb nog nooit iemand over Gabriël verteld, wat zou het nut zijn, ik heb een ander leven’. Van iemand die op deze manier tegen de dood en het verwerken van verlies aan kijkt, kun je niet verwachten dat ze het gaat delen, althans niet zoals ze is aan het begin van het stuk, voor de reis naar India.

Maar, wat we in de musical wel zien is het effect van India en de cultuur op Margreet. Ze begint zich open te stellen, maar het zal nog een hele tijd duren voordat ze er zelf klaar voor is om zich bloot te geven aan iemand die ze heel goed kent en haar pijn en verdriet te delen. Wat denk ik ook voor haar meespeelt is dat Karin zwelgt in haar emoties en niet loskomt van Walter, Karin blijft daaronder lijden door er steeds over te praten en te blijven nadenken. Als je telkens naast je ziet hoe ongelukkig en moedeloos je daarvan wordt, is dat niet voor Margreet niet echt een aanmoediging om het ‘opeens’ ook te gaan vertellen.

Op het moment in de trein zegt Karin dat het verlies van een kind het ergste is wat je kan overkomen en dat Margreet niet op Karin reageert, is, in mijn ogen, niet meer dan natuurlijk. Ze is nog niet zover dat ze het kan delen. Het is geen kwestie of ze het wel of niet wil vertellen, maar dat ze het niet kan. Ze is daar nog niet klaar voor.

Het delen met Karin van haar ziekte is heel anders dan de dood van haar kind te delen. Tegen haar ziekte moet nog gevochten worden, daar is nog redding mogelijk, maar de dood van haar kind is onomkeerbaar. Het leed dat dat met zich meebrengt, is niet te veranderen. En voor Margreet is dat een van de voornaamste redenen om het niet te vertellen, ‘wat zou het nut zijn’. Het delen met Karin dat ze ziek is, is het begin van haar acties om te veranderen.

Ik heb wel het idee dat er een periode gaat komen, na waar de musical ophoudt, dat Margreet het ooit verteld aan Karin, maar daar kunnen nog heel wat jaren (en zichzelf thuis of weer in India tegenkomen) overheen gaan. Maar de reis naar India geeft voor Margreet wel hoop, dat ze het ooit zal verwerken. Maar dat moment gaan wij niet zien.

Waar ik op zich ook wel blij mee ben, het geeft het stuk veel meer hoop. Het idee dat het ooit wel volledig goed komt met deze twee vrouwen is beter dan die daadwerkelijke uitkomst ook te zien gebeuren.



Waar ik wel heel erg benieuwd naar ben is, hoe kennen deze vrouwen elkaar? Zijn het oude studiegenoten, die elkaar uit het oog verloren zijn, en op een punt (na de dood van Gabriël moet het geweest zijn) elkaar toevallig tegen zijn gekomen en verder gaan waar ze gebleven waren. Of, er wordt gezegd dat ze alletwee kinderen hebben, zijn ze elkaar tegen gekomen op het schoolplein van de kinderen. Het is logisch en ontzettend mooi dat het niet in de voorstelling zit, maar ik ben er wel benieuwd naar.

  [ # 27 ] 02 December 2007 01:14 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Ik zat gisteren ook in de zaal en had een fijne avond, vooral door de twee dames in de hoofdrollen. Over de show an sich was ik in de pauze nog heel enthousiast (mooie maar spannende balans tussen lol en treurnis), maar na de pauze vond ik het eerlijk gezegd nogal pathetisch allemaal. Het stuk wordt wel erg dramatisch en uitleggerig. Ik vond de muziek spannend, maar er zaten wel wat overbodige dingen in. De rol van Ganesha is mijn grootste probleem, maar dat kan ook aan de vertolking liggen. Al met al zeker een musical om verder aan te werken en nog een paar keer te gaan zien!

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 28 ] 02 December 2007 04:51 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Was zaterdag bij Ganesha. Ik vond het prachtig. Twee vrienden die op vrijdag waren geweest vonden het ook mooi, maar hadden wat meer kritiek; zij vonden het téveel drama…ze omschreven het als een wedstijd voor wie de meeste ellende had. Herken het wel; er overkomt de dames inderdaad nogal wat rampen, toch had ik dat gevoel van “teveel drama” niet. Ik vond het een mooi gebalanceerd verhaal en ook genoeg evenwicht tussen humor en zwaarte. Tsja en met 2 zulke kanjers in de 2 vroouwelijke hoofdrollen gaat zo’n stuk er dan als zoete koek in bij mij. Dat vond ik trouwens sowieso mooi; het stuk kwam bij me binnen (i.t.t. bijv. een vliegende hollander wat mijlenver buiten bleef) en geeft stof tot nadenken.
Ellen en Frederique zijn kanjers wat mij betreft…blijf het herhalen..wat is er een talent in nederland. Joris (of Jorik?) vond ik prettig zingen, maar in acteren duidelijk de zwakste..al had die dus ook wel erg veel om tegen aan te boksen. Ik vind Jan Schepens een prettige verschijning en ik hou ook van zijn stem, maar ik begrijp dat de meningen daar nogal over uiteenlopen. Ik vond ‘m in ieder geval goed gecast als Ganesha, omdat hij voor mij wel iets mystieks en ongrijpbaars heeft. De muziek wil ik ook nog even vermelden: wat een prachtige nummers zitten hier in….heel mooi. Last but not least decor/regie: zeer goed wat mij betreft: nergens overbodig maar uitermate effectief. Kortom, ik ben van begin tot eind geboeid geweest en heb de voorstelling als een warme douche met stof tot nadenken ervaren.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 29 ] 02 December 2007 05:25 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Mark Schmeitz - 02 December 2007 04:51 PM

Was zaterdag bij Ganesha. Ik vond het prachtig. Twee vrienden die op vrijdag waren geweest vonden het ook mooi, maar hadden wat meer kritiek; zij vonden het téveel drama…ze omschreven het als een wedstijd voor wie de meeste ellende had. Herken het wel; er overkomt de dames inderdaad nogal wat rampen, toch had ik dat gevoel van “teveel drama” niet. Ik vond het een mooi gebalanceerd verhaal en ook genoeg evenwicht tussen humor en zwaarte.

Op het gebied van balans deed de voorstelling me zeer denken aan de musical Blood Brothers. Blood Brothers heeft ook een hele sterke balans tussen humor en drama. Die afwisseling maakt dat het drama ook gelijk een stuk harder aankomt.

  [ # 30 ] 02 December 2007 07:22 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  517
Geregistreerd  2007-04-04

Mark Schmeitz - 02 December 2007 04:51 PM

Ik vind Jan Schepens een prettige verschijning en ik hou ook van zijn stem, maar ik begrijp dat de meningen daar nogal over uiteenlopen. Ik vond ‘m in ieder geval goed gecast als Ganesha, omdat hij voor mij wel iets mystieks en ongrijpbaars heeft.

Ik vond dat dat mystieke van Jan Schepens de voorstelling echt een niveau hoger hielp. Het allermooiste van de voorstelling vond ik namelijk de zucht als reactie van het publiek (in ieder geval een hele hoop mensen om mij heen) na het “Welterusten” van Jan Schepens. Het was het perfecte rustige, ongrijpbare einde en het was goed zo. Dat was in ieder geval het gevoel dat ik toen had. Echt zo mooi als iemand dat voor elkaar krijgt na zoveel drama en zoveel humor.

Was trouwens iedere avond de zaal zo slecht gevuld? Toen ik ging waren er meerdere rijen nog leeg!

 < 1 2 3 > 
2 of 3