1 of 2 |  1 2 > 
Recensies Evita
change_status
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Patrick van den Hanenberg van de Volkskrant is niet erg positief ...

Krachtige Che tegenover brave Evita

ROTTERDAM - Van simpel plattelandsmeisje via nachtclubzangeres in Buenos Aires en liefje van militair leider Juan Perà³n tot ongekroonde koningin van Argentinië. En dan sterft Evita Perà³n in 1952 ook nog op 33-jarige leeftijd aan kanker. Een net zo’n weerzinwekkende als verleidelijke vrouw. Wat een cadeautje voor verzamelaars van legendes.

In 1976 (vijf jaar na Jesus Christ Superstar en vijf jaar voor Cats) ging Evita van Andrew Lloyd Webber en Tim Rice in Londen in première. Met een beetje goede wil kan de musical worden gezien als een (tot nu toe natuurlijk in de wind geslagen) waarschuwing tegen massahysterie en heldenverering. Rice heeft genoeg ruimte voor de tekst bedongen in deze doorgecomponeerde opera-musical om recht te doen aan het complexe karakter van deze megalomane politieke diva, die zich presenteerde als de stem des volks. De gevarieerde muziek van Lloyd Webber, van strakke Latin tot melancholieke romantiek, is een ware karakterversterker, met Don’t cry for me Argentina als het dramatische hoogtepunt. Dat lied kan worden gezien als het ultieme Evita-examen. Eerder slaagden de jonge Janke Dekker (1987) en Pia Douwes (1995) in Nederland met glans. Brigitte Heitzer, winnares van Op zoek naar Evita, moet het voorlopig doen met het voordeel van de twijfel.

Op de openingsavond kon zij nog niet overtuigen. Zij was breekbaar in de lage tonen en veel te schel/schreeuwerig in de hoge. Het kan met haar zware griep van de afgelopen week te maken hebben, maar daar heeft het publiek, met eregast Andrew Lloyd Webber, natuurlijk geen boodschap aan. Ook als actrice verplettert ze niet. Ze is veel te braaf om aannemelijk te maken dat ze eerst een hele serie mannen en vervolgens het hele Argentijnse volk om haar vingers weet te winden. Datzelfde geldt voor Roberto de Groot, die een uitermate bleke Perà³n neerzet, terwijl hij juist een macho, charismatische gladjakker moet zijn.

Na de pauze krijgt Heitzer een steuntje in de rug van de regie, die gebruik heeft gemaakt van het vieren van de productieteugels door Lloyd Webber. Zo zien we Evita als schim in de befaamde balkonscène samen met haar echtgenoot hoog boven het volk, terwijl ‘de echte Evita’ zich onder het volk bevindt en zo even waar maakt wat men in haar ziet: de volksheldin. Deze prima vondst wordt voor het eerst in Nederland uitgeprobeerd. Ook nieuw in het theater is het lied You must love me, dat Rice en Lloyd Webber voor de filmversie met Madonna schreven. Dit tamelijk drakerige lied is geen aanwinst. Toch maakt de tweede helft een frisse indruk, ook door de streetwise vertaling van Daniël Cohen.

Terwijl het volk aan Evita’s voeten ligt hebben Rice en Lloyd Webber Evita met één vasthoudende criticaster opgezadeld, die door haar sociale praatjes heen prikt: Ernesto ‘Che’ Guevara, de Argentijnse rebel die in de tijd van Eva en Juan Perà³n zijn befaamde motortrip door Latijns Amerika maakte en actief was in een nationalistische anti-Peronistische jeugdorganisatie. Twaalf jaar geleden droop de revolutie uit alle poriën van Bill van Dijk, maar ook Stanley Burleson maakt van Che een boeiende luis in de pels. Vanaf een kale steiger zet hij letterlijk een spotlight op Evita en de volgzame massa (die op het grote podium wat bescheiden overkomt). Hij maakt in krachtig gezongen liedjes en sterke parlando duidelijk dat hier een poppenkast wordt gespeeld. De macht die Burleson uitstraalt zou een andere titel van de musical rechtvaardigen: Che.

Bron http://www.volkskrant.nl

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 1 ] 17 December 2007 09:45 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ik realiseer me net dat ik dit topic in ‘Nederlandse musicals’ had moeten plaatsen. Help 😊

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 2 ] 17 December 2007 09:47 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

verhuizing geregeld.

  [ # 3 ] 17 December 2007 09:53 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Oké bedankt 😊

Martin Hermens voor o.a. BN/De Stem

Evita pakt mannen in, maar het volk niet

Maandag 17 december 2007, ROTTERDAM - Ze was slechts 33 jaar toen ze overleed. Maar Eva Peron (1919-1952) had toen wel het Argentijnse volk aan haar voeten, dankzij een zeldzame combinatie van vechtlust, charme en strategisch inzicht.Tekstschrijver Tim Rice kwam jaren later opnieuw onder de indruk van haar. Samen met Andrew LloydWebber schreef hij de rockopera Evita.

Ook daarin staat de vraag centraal: hoe heeft het zo ver kunnen komen met dat meisje uit de sloppen? Die rockopera is het hoogtepunt uit het ri­ke oeuvre van LloydWebber.

Twaalf jaar geleden was Evita voor het laatst in ons land te zien. Joop van den Ende, destijds de producent, probeert het nu opnieuw. Dit keer met een rauwe versie. De vertaling van Daniël Cohen zet daarvoor de toon. Scherpe woorden vliegen over het toneel. Vooral Che Guevara, die het doen en laten van Eva Peron van commentaar voorziet, gaat fel te keer.
Evita kan er in deze versie ook wat van. Haar cynische terzijdes zetten iedereen, ook het publiek, op scherp. Door de arrangementen is een frisse wind gaan waaien. Het verhaal wint daardoor aan kracht. Regisseur Matthew Ryan haakt daar eigenzinnig op in. Geen mooi­doenerij, maar laten zien waar het om gaat: een intrigerende strijd om macht. Alleen in zijn slotscène verliest hij aan helderheid.
Brigitte Heitzer speelt de titelrol na het winnen van een talentenjacht op de tv. Op veel momenten is ze sterk in het schakelen in emoties. Haar ogen spuwen vuur, maar verleiden net zo makkelijk. Althans, waar gaat om de mannen die ze inpakt. Het wordt mij nergens duidelijk hoe ze het Argentijnse volk om haar vingers windt. En dan blijft de vraag waarom het gepeupel haar zo bejubelt.
Logischer was het geweest als da­zelfde volk zich in deze Evita achter Che had geschaard. Stanley Burleson zet die partij overtuigend neer. Als er iemand zegeviert in deze productie, is hij het wel. Hij tiert en brult met kracht. Tevergeefs, want het gepeupel houdt zich doof. In deze voorstelling vraag ik mij echter af: waarom?

Bron http://www.bndestem.nl

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 4 ] 17 December 2007 10:10 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1182
Geregistreerd  2007-03-27

Grappig dat iedereen zo positief is over Stanley! Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht…

Ik vond Roberto bij Op zoek naar Evita ook een beetje saai en vlak overkomen… Hij ziet er eigenlijk als een vriendelijke, jonge man uit. Maar ik heb de musical zelf nog niet gezien, dus daar zal ik verder niet over oordelen.

Het commentaar op Brigitte is overal een beetje hetzelfde. Ik denk dat ze nog wel gaat groeien in haar rol!

De algehele productie lijkt me in z’n geheel wat afgeraffeld. De regie, het decor, de muzikale arrangementen enz.

Interessante productie dus, deze ‘Evita’!

  [ # 5 ] 17 December 2007 10:18 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Sndr - 17 December 2007 10:10 AM

Grappig dat iedereen zo positief is over Stanley! Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht…

Stanley heeft mij ook in positieve zin verrast.

  [ # 6 ] 17 December 2007 10:40 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

De recensie van Jos Bloemkolk van Het Parool ...

‘Evita’ kan wel wat tango hebben

Twaalf jaar na de eerste Nederlandse versie wordt de eerst baanbrekende en nu klassieke musical Evita opnieuw in Nederland gespeeld. De vertaling is nieuw en niet Pia Douwes speelt Evita, maar de op tv gekozen Brigitte Heitzer. Die was afgelopen week ziek, maar ze was voldoende hersteld om te kunnen spelen.

Componist Andrew Lloyd Webber was aanwezig bij de première en kreeg bij binnenkomst een koninklijke ovatie. Zijn Evita werd volgens alle aanwijzingen in de partituur gespeeld. En in zekere zin was dat jammer. Evita speelt zich af in Argentinië, maar mist één belangrijk Argentijns muzikaal element: de tango. Zelfs als men tangodanspassen maakt, klinkt de bijbehorende muziek niet.

Toen Lloyd Webber de musical in de jaren zeventig componeerde, was de tango te ver weg, maar nu is dat anders en zouden andere arrangementen dat gemis goed kunnen maken. Huil niet om mij, Argentina is een romantisch deinend lied, dat meer dan eens wordt gespeeld tijdens de voorstelling. Het zou een tango-arrangement heel goed verdragen.

Evita is een omhoog gevallen, hoerige actrice met een kille inborst, die het tot first lady brengt. Maar ze voelt zich ook een kind van het volk. Ze is misschien kil omdat ze een gewonde persoonlijkheid is, maar dat wordt onvoldoende duidelijk. Brigitte Heitzer speelt haar rol met volle inzet, maar ze schiet tekort in zowel de superieure kilheid van Evita als in haar warmte voor haar volk. Ontwapenend zijn in een televisieprogramma is toch iets anders dan zo’n gecompliceerde rol spelen.

Daarbij komt haar vocale beperktheid. Ze zingt zuiver, maar haar stem heeft in het hoog een onaangenaam metalig gehalte. Toch weet ze in sommige scènes het publiek wel degelijk te raken. Het wanhopige lied dat ze op haar ziekbed zingt, overtuigt.

Stanley Burleson maakt Evita tot een belevenis. Hij heeft als Che een vertellende, commentariërende rol, die de voorstelling draagt. Al in het tweede nummer is het erg opluchtend dat hij, na de dramatische rouw om Evita’s dood, snijdend zingt dat het sneu is voor Evita’s fanclub dat ze er niet meer is.

Evita is een indrukwekkende voorstelling die nog indrukwekkender zou zijn geweest als het ensemble wat uitgebreider zou zijn geweest. Een tiental dat het volk van Argentinië verbeeldt, is wat mager. Maar muziek en vormgeving zijn prachtig. Jammer alleen dat Evita niet het sensuele, messiaanse monster is dat ze zou moeten zijn.

Bron http://www.parool.nl

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 7 ] 17 December 2007 11:45 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

In de Telegraaf staat er ook nog 1, heeft iemand die al gelezen?

Wie is er voor MW naar de première geweest?

  [ # 8 ] 17 December 2007 11:48 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Jeroen en Marilena…

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 9 ] 17 December 2007 11:48 AM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2416
Geregistreerd  2004-02-17

Klaske - 17 December 2007 11:45 AM

In de Telegraaf staat er ook nog 1, heeft iemand die al gelezen?

Wie is er voor MW naar de première geweest?

Voor MW zijn Marilena en Jeroen geweest.

  [ # 10 ] 17 December 2007 11:49 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Nieluhs - 17 December 2007 11:48 AM
Klaske - 17 December 2007 11:45 AM

In de Telegraaf staat er ook nog 1, heeft iemand die al gelezen?

Wie is er voor MW naar de première geweest?

Voor MW zijn Marilena en Jeroen geweest.

Ik was eerst :tong:

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 11 ] 17 December 2007 12:14 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  496
Geregistreerd  2003-01-14

En wanneer krijgen we het verslag? 😉

   Handtekening   

Don’t take your organs to Heaven. Heaven knows we need them here!
Heb jij je al als donor geregistreerd?

  [ # 12 ] 17 December 2007 01:09 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Als Marilena het af heeft denk ik 😄

  [ # 13 ] 17 December 2007 01:44 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Annet de Jong in De Telegraaf:

ma 17 dec 2007, 11:20
Recensie: Evita meeslepende pop-opera
door Annet de Jong

AMSTERDAM -  De spanning was te snijden gisteren bij de première van de musical Evita. Zou de stem van Brigitte Heitzer het houden? Welnu, dat deed hij. Broos, maar overtuigend. Brigitte speelde een mooie, klassieke schoonheid en zette de geraffineerde, manipulatieve en meedogenloze Eva Perà³n goed neer.
Want bij deze pop-opera van Andrew Lloyd Webber en Tim Rice is belangrijker nog dan zuiverheid en volume dat de zang ingeleefd is. Brigitte Heitzer deed dat voortreffelijk. Ze wist de gevoelige snaar te raken, vooral in ’Jij blijft bij mij’ (’You must love me’ uit de film met Madonna) en het beroemde ’Huil niet om mij Argentina’. Ze mocht na afloop kussen en schouderklopjes in ontvangst nemen van componist Sir Lloyd Webber zelf, die de première in het Rotterdamse Luxor Theater bijwoonde.

Maar de absolute held van Evita is onbetwist Stanley Burleson, die de rol vertolkt van Che Guevara. Burleson belichaamde de passie van Zuid-Amerika en het engagement van de politieke strijder. Hij zong gisteren werkelijk de sterren van de hemel, vaak letterlijk vanaf de barricade, de tribune aan de zijkant van het toneel. Burleson kreeg vleugels en zorgde op vele momenten voor kippenvel, bijvoorbeeld in het prachtige ’Hoog vloog je, te hoog’.

Levensverhaal
Evita vertelt het levensverhaal van het plattelandsmeisje dat uitgroeide tot de machtigste vrouw van Latijns Amerika. De voorstelling heeft een bijna larmoyante openingsscène. Evita Duarte de Perà³n sterft op 33-jarige leeftijd en het volk rouwt. Massahysterie voor de vrouw die werd bemind en verguisd, geliefd en gehaat. Ze werkte zich omhoog via haar minnaars, die ze zorgvuldig uitkoos op hun geld en macht. Haar hoofdprijs was de latere president Juan Perà³n, fraai vertokt door Roberto de Groot.

De compositie van Andrew Lloyd Webber is één ononderbroken muziekstuk en heeft alles in zich: ballad, tango en symfonische rock. Evita kent geen gesproken dialogen en is daarom een atypische musical. Alle liedteksten zijn goed te verstaan en het historische verhaal is dus prima te volgen. Een speciale vermelding verdient ook Paul Walthaus, die de rol van Evita’s eerste minnaar Augustin Magaldi speelt en prachtig zingt.

Weinig toeters en bellen of ingewikkelde choreografieën bij deze theaterproductie van Joop van den Ende. De muziek en de zang moeten het helemaal maken. En dat doen ze.

  [ # 14 ] 17 December 2007 03:07 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  13
Geregistreerd  2004-09-05

De Gay Krant is bijzonder lovend.

Groeten, Huib.

Evita is vooral een voorstelling

Evita is niet de Brigitte Heitzershow. Natuurlijk, dankzij een druk bekeken televisieprogramma en haar veelbesproken prepremièregriep zijn alle ogen nu op haar gericht. Het publiek dat massaal op de vrolijke Limburgse heeft gestemd, zal zich af en toe over de bol krabben. Voor de pauze staat vooral de bekokstovende strateeg in Eva Perà³n centraal en dat aspect valt moeilijk te lezen in de ogen van Heitzer. Die staan leeg, terwijl zij een sissende poel vol ambitie en plannetjes moeten zijn. In de hels moeilijke zangpartijen zoekt zij regelmatig haar toevlucht tot haar kopstem, wat de heks in wording ongewenste verzachtende omstandigheden meegeeft. Na de pauze, als Eva Perà³ns ware aard niet meer verborgen is, neemt Heitzer geweldig revanche: de aap is uit de mouw, dus ze kan los in het openlijk tieren en schelden.

Evita is ook niet de Stanley Burlesonshow. Burleson speelt Che, de verteller van het verhaal van Evita. Hij heeft de presidentsvrouw helemaal door, zo vindt hij en laat dat graag in zijn commentaar merken. Burleson vult dat vooral in door herhaaldelijk een lettergreep vol afschuw uit te spreken. Dat werkt lang, een genot om naar te kijken en te luisteren, maar op het laatst halen al die klemtonen het tempo van zijn songs overhoop. Zij raken hierdoor soms hun vaak prachtige melodie kwijt. De regie heeft een prachtige kans laten liggen om een relativerende ontwikkeling aan Che’s boven alle twijfel verheven alwetendheid mee te geven.

Evita is minstens de show van het ensemble. Hoe klein in aantal ook, de acteurs van het ensemble slagen er met gemak in zelfs de achterste rijen in de zaal in te pakken. Dankzij knap gezongen harmonieën en trefzekere mis-en-scène. De gezamenlijke dansnummers zijn op hun best redelijk in orde, maar dat wordt maximaal opgevangen door de opvallende kunsten van een alom aanwezig tangopaar aangevoerd door de veelbelovende Robin van den Akker.

Evita is de show van Roberto de Groot. De acteur speelt Eva’s echtgenoot Juan Perà³n. Een relatief kleine rol, maar elke podiumminuut weet De Groot te benutten om de fascistoïde leider van een fascinerende, lees ontroerende, innerlijke wereld te voorzien. Zelfs de manier waarop de acteur tijdens de uitvaartceremonie zijn ene voet voor de andere zet, zo zorgvuldig zo waardig, is indrukwekkend. Tijdens de treurige ziekbedscènes op het eind roept niet de geblondeerde stervende zwaan medelijden, maar is het de meesterlijke De Groot die ons tot tranen brengt.

Evita is vooral de complete voorstelling. Het bronmateriaal van Andrew Lloyd Webber is bijna niet stuk te krijgen, maar Joop van den Endes keuze voor een sobere enscenering is een geweldig idee gebleken. Nu alle glamour af is gepeld en alleen bezongen en verguisd wordt, zijn we in staat om snel de blote kern van het overbekende verhaal te raken. Ook komen de dramatische structuur en de geniale opeenvolging van de prachtige songs op deze manier volledig tot hun recht. Evita voert het publiek in razend tempo en meedogenloos van hoogtepunt naar hoogtepunt en gunt ons geen moment rust om op adem te komen.

FRANS P. WOLLRABE

  [ # 15 ] 17 December 2007 03:19 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

eastwick - 17 December 2007 09:43 AM

Patrick van den Hanenberg van de Volkskrant is niet erg positief ...
[quote author=“Patrick van den Hanenberg schreef:”]Na de pauze krijgt Heitzer een steuntje in de rug van de regie, die gebruik heeft gemaakt van het vieren van de productieteugels door Lloyd Webber. Zo zien we Evita als schim in de befaamde balkonscène samen met haar echtgenoot hoog boven het volk, terwijl ‘de echte Evita’ zich onder het volk bevindt en zo even waar maakt wat men in haar ziet: de volksheldin. Deze prima vondst wordt voor het eerst in Nederland uitgeprobeerd. Ook nieuw in het theater is het lied You must love me, dat Rice en Lloyd Webber voor de filmversie met Madonna schreven. Dit tamelijk drakerige lied is geen aanwinst. Toch maakt de tweede helft een frisse indruk, ook door de streetwise vertaling van Daniël Cohen.

Hoe serieus is een recensent die dingen schrijft die niet waar zijn? Alsof een van de vlaamse recensenten van die-andere-musicalwebsite het heeft geschreven.

Hij brengt Ryan’s keuze als regisseur om Evita tussen het publiek te plaatsen in ‘Huil niet om mij Argentina’ alsof het bepaald is door Webber zelf en dat het voortaan overal te wereld zo zal gaan.

‘You must love me’ zat toch ook al heel erg in de laatste West End produktie.

 1 2 > 
1 of 2