Bij deze en vlug vertaalde synopsis van http://www.theatre-musical.com. Sunset Boulevard. Niet heel erg duidelijk, maar je krijgt wel een indruk van het verhaal. Als iemand een betere synopsis vind. Ik hou me aanbevolen. 😄
SPOILERS!!!!!
Sunset Boulevard
Het doek gaat op als de Overture inzet. We zien een zwembad waarin een lijk drijft. Het lijk wordt uit het water gevist en op een brancard over het podium gedragen. Een man verschijnt en zingt (I guess it was 5 A.M.). Later komen we er achter dat deze man Joe Gillis is.
Flasback, zes maanden terug. Joe staat bij de Paramount Studios vol met zelfingenomen arrogante mensen die afspraken met elkaar die ze niet van plan zijn na te komen (Let’s have lunch). Joe is een schrijver en heeft problemen om aan werk te komen. Hij ontmoet Betty Schaefer, een productie assistente die een verhaal van Joe heeft gelezen en graag wil dat hij er een scriptvan maakt. Ze wil graag een afspraak met hem maken om het te bespreken. Hij is niet al te enthousiast hierover, maar stemt toe als zij hem helpt te ontsnappen van een paar mannen die het op zijn auto hebben voorzien. Helaas is zijn ontsnapping niet echt goed gelukt en er volgt een wilde achtervolgingsscène. Joe raakt de mannen kwijt, maar krijgt een lekke band. Hij draait een inrit op en parkeert in een lege garage van een van de huizen op Sunset Boulevard. Per ongeluk wordt hij aangezien voor een dierenbegrafenisonderneming door de butler en de bewoonster van de Villa (die we wel horen, maar niet zien). De persoon die de zojuist overleden aap die in de Villa leefde mee te nemen. Joe komt binnen in de villa waar een vrouw hem opwacht. Ze neemt afscheid van haar aap (Surrender) waarna Joe haar vertelt dat hij geen begrafenisondernemer is. Ze gebiedt hem weg te gaan op het moment dat hij haar herkend als Norma Desmond een voorbije filmster. Ze vertelt hem hoe Hollywood haar de rug toekeerde toen de geluidsfilms op kwamen terwijl zijn, als ster van de stomme film, alles kon zeggen met haar ogen (With one look). Als ze ontdekt dat Joe een schrijver is vertelt ze dat zij zelf een scriptheeft geschreven met zichzelf in de hoofdrol, haar terugkeer. Ze wil dat hij het ‘edit’. Joe heeft geen interesse, maar stemt toe als zij hem veel geld bied. Joe trekt in in de villa. De enige andere persoon die in de villa woont (die we te zien krijgen) is Norma’s butler, Max, een mysterieuze man die zich ophoudt in de schaduw en zich aandient wanneer je het niet verwacht. Max brengt Joe naar zijn kamer boven de garange. Hij is beledigd als Joe opmerkt dat Norma nogal een dramatisch persoon is. Max beschrijft hem dat Norma de grootste stel is van allemaal (The greatest star of all).
De volgende avond. Joe gaat naar zijn afspraak met betty in Schwabb’s drugstore (Every movie’s a circus). Joe ontmoet zijn beste vriend, Artie Green, die verloofd blijkt te zijn met Betty. Betty en Joe houden hun bijeenkomst, maar Joe zegt haar dat hij het scriptniet met haar kan schrijven, maar dat het haar vrij staat om zelfstandig aan het materiaal te werken (Girls meets boy). Artie nodigt Joe uit voor oudejaarsavond bij hem thuis. We zien dat er tussen Betty en Joe iets ontstaat. Joe stemt toe te komen.
Terug in de villa. Joe en Norma kijken naar oude films van Norma (New ways to dream). Joe begint Norma beter te begrijpen en ziet wat de afwijzing van het publiek met haar heeft gedaan. Hij heeft medelijden met haar dus hij beloofd in de villa te blijven wonen nadat het scriptis voltooid, totdat Paramount van zich heeft laten horen. Voor zijn verjaardag krijgt Joe van Norma een complete make over (The lady’s paying). In eerste instantie is Joe er niet gelukkig mee, maar hij slaat al spoedig om. Norma haalt hem over om naar haar feestje met oudejaarsavond te komen. Ze heeft veel gasten uitgenodig en ze heeft zijn steun hard nodig.
Oudejaardsavond. Joe en Norma dansen samen voordat de gasten arriveren (The perfect year). Norma zegt hem dat er geen andere gasten zullen komen. Ze heeft alles in scène gezet zodat ze samen een romantische avond konden beleven. Ze bekent hem dat ze van hem houdt. Hij probeert haar voorzichtig duidelijk te maken dat dat niet wederzijds is. Zij slaat hem en gebied hem weg te gaan. Hij wordt kwaad, stormt naar buiten en gaat naar Artie. Daar is het feest in volle gang (This time next year). Joe vertelt Betty dat hij toch beschikbaar is om samen met haar aan het scriptte werken. We komen er achter dat Atie naar Tennessee vertekt om een film te draaien. Joe belt de villa om mede te delen dat hij zal verhuizen waarop Max vertelt dat Norma heeft geprobeerd zelfmoord te plegen met Joe’s scheermes. Joe snelt zich terug naar de villa waar hij Norma vertelt dat hij haar geen pijn heeft willen doen (New year’s eve/back on sunset). Als de eerste akte tot een einde komt loopt Joe naar de sofa waar Norma ligt en kust haar.
Als de tweede akte begint zit Joe naast het zwembad in een korte broek, een zonnebril en een tropische cocktail aan z’n lippen. Hij zingt tegen het publiek (wat hij veel doet gedurende de show) dat hij het zat om overal voor te moeten knokken en dat hij het accepteert dat Norma dingen juist ‘makkelijker’ voor hem maakt (Sunset boulevard). Norma komt naar buiten en zegt hem dat Paramount heeft gebeld en dat ze haar willen spreken. Ze is opgewonden dat ze haar scriptwillen verfilmen en neemt Joe mee. Ze vertrekken naar Paramount waar Norma Cecil B. DeMille ontmoet. Ze geniet van haar glorieuze terugkeer naar de studio’s (As if we never said goodbye), maar Joe en Max ontdekken buiten de studio dat Paramount helemaal niet van plan het scriptte verfilmen (het is een vreselijk script), maar dat ze haar auto willen gebruiken voor een film. Max laat Joe zweren dat hij het niet tegen Norma zegt. Joe ontmoet Betty en ze spreken af samen aan het scriptte gaan werken. Norma vertrekt en in een kort moment herinnert DeMille Norma’s glorietijd (Surrender (reprise)).
Joe en Betty werken samen aan het script. Ze voelen zich steeds meer tot elkaar aangetrokken en ze kussen bijna.
Norma stort zich helemaal op haar ‘aankomende’ filmrol met dokoters, schoonheidspecialisten, astrologen, etcetera, etcetera (Eternal youth is worth a little suffering). Norma heeft een van Joe’s scripts gevonden met Betty telefoonnummer erop en ze confronteert hem daar mee. Hij zegt dat Betty zomaar een vriendin is en dat er niets is gebeurd tussen hun. Hij gaat weg voor een laatste bijeenkomst met Betty. Samen ronden ze et scriptaf. Betty vertelt hem dat Artie wil dat ze naar Tennessee komt om met hem te trouwen. Joe en Betty biechten hun gevoelen voor elkaar op (Too much in love to care). Ze kussen gepassioneerd en gaan er samen vandoor.
Als Joe terugkomt bij de villa komt hij eerst Max tegen. Max zegt dat hij niemand ooit Norma kapot zou laten maken (New ways to dream (reprise)). We ontdekken dat Max een ex echtgenoot is van Norma en dat hij de regisseur was die haar ontdekte en groot maakte.
Joe gaat naarbinnen en vind Norma aan de telefoon met Betty. Joe grist de telefoon uit haar handen en vraagt Betty naar de villa te komen zodat hij haar de waarheid kan vertellen. In deze laatste scène raakt Norma in paniek en rent naar boven. Joe neemt een flink aantal borrels om zich voor te bereiden op wat komen gaat. Norma verschijnt weer bovenaan de trap met een pistool in haar handen. Ze verstopt zich voor Joe als Betty binnenkomt. Joe is doebewust gemeen tegen Betty door te zeggen dat hij zijn prachtige leventje bij Norma niet op wil geven en dat zij maar terug moet gaan naar Artie. Betty rent weg en Joe beseft zich ineens wat hij zojuist heeft gedaan. Norma komt de trap af en bedankt Joe. Hij rent haar voorbij en komt terug met zijn typemachine en koffer. Hij zegt haar dat hij vertrekt waarop zij antwoord: “niemand laat een ster alleenâ€. Ze schiet hem in z’n rug, meerdere keren. Hij strompelt naar buiten op het terras en valt in het zwembad. We realiseren ons dat het lichaam dat we in de opening zagen het lichaam was van Joe. Terug in de villa is het druk met politieagenten, journalisten, etcetera. Norma verschijnt bovenaan de trap in het kostuum van haar rol. Ze is zich duidelijk niet bewust van wie of waar ze is. Ze gaat helemaal op in het moment en haar rol. Ze denkt dat haar film nu wordt opgenomen. Ze is zo vol dat ze even een moment neemt Mr. DeMille te bedankten. Vervolgens loopt naar het midden van het podium en is eindelijk “ready for her close up, Mr DeMilleâ€.