1 of 10 |  1 2 3 >  Last ›
Opvolger Tarzan
change_status
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Dit heeft eigenlijk niet zoveel te maken met het feit dat ik Tarzan graag zie vertekken uit het FCT, maar ergens op dit forum stond een qoute van Erwin van Lambaart. En wel (in de kern) de volgende: Mary Poppins/Billy Elliot/Wicked opvolger Tarzan in FCT. Volgens mij ging het om die drie producties, maar ik kan het artikel niet meer terugvinden, dus ben ik maar even een nieuw topic gestart. Ik heb er namelijk even over nagedacht maar ik wil toch eigenlijk hier in ieder geval een kleine lobby beginnen om dit vooral Billy Elliot te laten zijn.

Waarom ? Ten eerste omdat het de mooiste voorstelling is en ook weer eens eindelijk een show in het FCT die wat te melden heeft. Verdere argumenten: Billy Elliot heeft een groot/vast theater nodig, niet geschikt als reisproductie. Maar vooral ook dat het nຠmoet komen, anders wordt het vrees ik zo’n Sunset-verhaal op herhaling. Wicked komt sowieso wel, is het niet in het FCT dan wel in het Beatrix of elders..en Mary Poppins is wellicht een leuke reisproductie.

Ik ben natuurlijk knetter bevooroordeeld, maar dat mag toch in dit soort zaken ? Ik zou Billy gewoon echt héél graag zien in het mooiste theater van NL; dat verdient de show. Dus bij deze start mijn lobby voor Billy. Heb ook jaren gezeurd voor Sunset en uiteindelijk met succes (haha, die illusie heb ik echt niet hoor…maar alle kleine beetjes helpen).

Bovendien blijkt uit Ciske dat er wel degelijk jonge spelers in NL zijn die wél kunnen acteren en zingen….dus nu nog een paar vinden die kunnen dansen en Billy kan van start. Om dat dansen erin te krijgen hebben ze dan ook nog genoeg tijd, want naar het schijnt moeten we het nog wel even doen met Tarzan (zucht)....maar goed die tijd is dan geschikt om naar Uk-voorbeeld een Billy Elliot zoektocht te beginnen. Billy als opvolger van Tarzan dus a.u.b. : wordt een topper !

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 1 ] 29 December 2007 10:27 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2660
Geregistreerd  2007-06-06

Ik wil Tarzan nog wel een jaartje of wat in het theater houden, maar erna lijkt me Mary Poppins wel goed in het rijtje van Disney Musicals passen.
Billy Elliot wil ik ook wel heel graag zien, maar voor mijn gevoel past die meer in een ander theater. Wellicht het nieuwe theater van vd Ende??
Ik weet het niet hoor, maar dat is mijn mening!

   Handtekening   

Don’t lose sight of who you are.

  [ # 2 ] 29 December 2007 10:34 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Little Mermaid is ook een reëele optie, denk ik. Net als Tarzan, hier de Europese première.

Nog even over Billy Elliott, er van uitgaande dat het talent te vinden is, in gewoon Nederlands of in dialect? En zo ja, welk dialect? Plat Amsterdams, of in het Limburgs? Kolenmijnen zijn daar ook te vinden 😉 

En wat te doen met het nummer over Margaret Thatcher, begrijpen Nederlanders dat? Moet er meer info over het conflict in om het ons te doen begrijpen? Of gewoon schrappen?

  [ # 3 ] 29 December 2007 10:52 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Klaske - 29 December 2007 10:34 PM

Plat Amsterdams, of in het Limburgs? Kolenmijnen zijn daar ook te vinden 😉

Ik ben dan een groot voorstander van het limburgs.. dat past gewoon veel beter dan weeeer amsterdams…
Billy Elliot is afgelopen maand in Australië in premiere gegaan en binnenkort volgt Broadway.
Mocht het daar ook een groot succes zijn, dan graag naar nederland
(Billy Elliot was een van de beste shows die ik ooit zag, maar is wel heel engels)

Mary Poppins zou naar nederland komen als het op broadway zou werken, en een jaar later kunnen we best zeggen dat het werkt op broadway. Persoonlijk vind ik het een k*tshow.. maar het nederlandse publiek zal deze show vast slikken als zoete koek..

Ik ben er ook nogsteeds heilig van overtuigt dat Wicked in het nieuwe Jv/dE theater komt..

  [ # 4 ] 29 December 2007 11:06 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Klaske - 29 December 2007 10:34 PM

Little Mermaid is ook een reëele optie, denk ik. Net als Tarzan, hier de Europese première.

Nog even over Billy Elliott, er van uitgaande dat het talent te vinden is, in gewoon Nederlands of in dialect? En zo ja, welk dialect? Plat Amsterdams, of in het Limburgs? Kolenmijnen zijn daar ook te vinden 😉 

En wat te doen met het nummer over Margaret Thatcher, begrijpen Nederlanders dat? Moet er meer info over het conflict in om het ons te doen begrijpen? Of gewoon schrappen?

Ten eerste: leuk dat we het over de vorm/inhoud hebben…al een stapje op weg dat ie er komt (grapje). Ik zou het verhaal gewoon het verhaal laten en niet teveel aanpassingen maken om het “nederlands” te maken. Zoals Elisabeth typisch Oostenrijks was bijv. is dit typisch Engels, vooral zo laten. Ik zou wél voor een dialect kiezen omdat dit belangrijk is voor de sfeer is van de show. Ik zou niet voor Limburgs kiezen omdat daar toevallig kolenmijnen waren, maar eerder voor Rotterdams omdat dát een “arbeiders c.q. gewone volk”-sfeer uitstraalt (niets ten nadele van Rotterdam maar dat roept het bij mij op).

Over Thatcher ben ik ook nog niet helemaal uit en switch ik nogal eens van mening over maar momenteel denk ik er zo over: Nederlanders zijn slim genoeg om een verhaal te snappen en dat wat je niet snapt of gewoon niet weet kun je toch voor- of achteraf opzoeken als het je interesse heeft. De politieke achtergrond van Thatcher is wezelijk voor de show..dus weglaten lijkt me raar. Bovendien zijn er toch wel meer shows waar niet iedereen de (historische)achtergrond van kent (Evita/Elisabeth/Miss Saigon) en daarbij was het toch ook nooit een probleem ?

Leuk dat jullie reageren en Caroline: tuurlijk mag je je eigen mening hebben…daar is zo’n forum toch voor 😊 froet mark

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 5 ] 29 December 2007 11:36 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Mark Schmeitz - 29 December 2007 11:06 PM

Ten eerste: leuk dat we het over de vorm/inhoud hebben…al een stapje op weg dat ie er komt (grapje). Ik zou het verhaal gewoon het verhaal laten en niet teveel aanpassingen maken om het “nederlands” te maken. Zoals Elisabeth typisch Oostenrijks was bijv. is dit typisch Engels, vooral zo laten. Ik zou wél voor een dialect kiezen omdat dit belangrijk is voor de sfeer is van de show. Ik zou niet voor Limburgs kiezen omdat daar toevallig kolenmijnen waren, maar eerder voor Rotterdams omdat dát een “arbeiders c.q. gewone volk”-sfeer uitstraalt (niets ten nadele van Rotterdam maar dat roept het bij mij op).

Over Thatcher ben ik ook nog niet helemaal uit en switch ik nogal eens van mening over maar momenteel denk ik er zo over: Nederlanders zijn slim genoeg om een verhaal te snappen en dat wat je niet snapt of gewoon niet weet kun je toch voor- of achteraf opzoeken als het je interesse heeft. De politieke achtergrond van Thatcher is wezelijk voor de show..dus weglaten lijkt me raar. Bovendien zijn er toch wel meer shows waar niet iedereen de (historische)achtergrond van kent (Evita/Elisabeth/Miss Saigon) en daarbij was het toch ook nooit een probleem ?

Leuk dat jullie reageren en Caroline: tuurlijk mag je je eigen mening hebben…daar is zo’n forum toch voor 😊 froet mark

Rotterdams is wel een goed idee, al zou ik dan zeggen, niet in het Circustheater, maar in het Nieuwe Luxor.

Toen ik de voorstelling in London zag begreep ik het stuk met Thatcher wel, dat was het probleem niet. Alleen om mij heen kwamen de Engelsen niet meer bij van het lachen, ik vond het wel grappig, maar niet zo hilarisch als de mensen om mij heen.
Ter vergelijking, oké het is al een paar jaar geleden, maar probeer een Engelsman maar eens de zin ‘nobody fucks with Frank de Grave’ uit te leggen. (Voor de mensen die het niet begrijpen, het komt uit Kopspijkers)

  [ # 6 ] 29 December 2007 11:41 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

ik blijf voor Limburgs..  😄

  [ # 7 ] 30 December 2007 03:40 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Caroline1 - 29 December 2007 10:27 PM

Ik wil Tarzan nog wel een jaartje of wat in het theater houden, maar erna lijkt me Mary Poppins wel goed in het rijtje van Disney Musicals passen.!

Los van (geloof ik) mijn voorkeur voor Billy: maar dit is nu juist voor mij een reden waarom het Mary Poppins bij voorkeur nà­et moet worden. Het is het fortis Circus theater en niet het fortis disney theater. Los van inhoudelijke kritiek etc. , die ik in ieder geval op de disney show tarzan heb , meen ik echt dat het volgens mij niet handig is om wéér een disney productie te doen. Dan maar Wicked of whatever….maar echt géén disney daar voor mij ....

Het FCt is bijzonder wat mij betreft….dat is waar de traditie begon met long ron musicals als Phantom en Miss Saigon en dat gecombineerd met een klasse en een stijl die vrijwel in géén enkel ander theater in NL te vinden is. Kortom: In Tilburg en Zwolle ga je naar het theater in Schevenigen ga je een avondje uit. Leuk dan dat Disney aanslaat, maar het moet ook wel de uitstraling van iets bijzonders en exclusief bllijven houden. Dan moet je dus niet standaard een disneyfabriek worden dat zou ik zonde vinden van het theater. En dat heeft niks met een eventuele kwaliteit van Mary Poppins te maken…maar als er 5 A.L.W. achter elkaar zouden staan zou ik het ook een slechte zaak vinden. Afwisseling en diversiteit prikkelt, maakt spannend en vernieuwt..

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 8 ] 30 December 2007 04:25 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Klaske - 29 December 2007 11:36 PM

Toen ik de voorstelling in London zag begreep ik het stuk met Thatcher wel, dat was het probleem niet. Alleen om mij heen kwamen de Engelsen niet meer bij van het lachen, ik vond het wel grappig, maar niet zo hilarisch als de mensen om mij heen.
Ter vergelijking, oké het is al een paar jaar geleden, maar probeer een Engelsman maar eens de zin ‘nobody fucks with Frank de Grave’ uit te leggen. (Voor de mensen die het niet begrijpen, het komt uit Kopspijkers)

Ik snap je punt..dat dát waar in London 3/4 zaal lacht, hier een enkeling zal grijnzen…en dat dat wellicht dan niet overkomt of je het daarom zou moeten schrappen/aanpassen. Ik weet het niet, eerlijk gezegd. Commercieel gezien wellicht wel aanpassen, want oweowe als we een scene zien die we niet begrijpen..dan loopt de mond op mond reclame slecht en flopt het.

Daarentegen en dat vind ik zelf: als musical zich als een volwassen kunstvorm wil zien, moet het ook risico’s nemen. Verantwoorde weliswaar. Ik snap best dat je geen Sweeney Todd / Rent of Ganesha in het FCT zet; maar komop in Billy Elliot zit genoeg begrijpelijke en voelbare amusementswaarde
voor Nederland zonder dat ze de Maggie Thatcher-scene precies snappen toch ? Ok, ik weet dat musical qua kunstvorm geen experimentele dans of moderne opera etc. is, maar we hoeven toch hopelijk ook niet af te zakken naar de standaard dat alles op GTST-nivo moet of wel ?

Misschien ben ik naief, maar ik geloof dus echt wel dat “het nederlandse musical publiek” een show als Billy Elliot aankan…en dat het ook commercieel een succes kan zijn. Maar het kan zijn dat ik daarin geen helder zicht heb. Anderzijds, als een Phantom, wat van alle musicals wellicht het meest tegen opera/klassiek aanzit, zo’n doorslaand succes kan zijn..waarom zoiets niet ?

ps: ik ben een beetje scherp in het neerzetten van mijn mening, maar ik zou het oprecht zà³ jammer vinden als we het in de grote theaters het maar moeten gaan doen met de hap/slik-producties omdat “men” het anders niet snapt. Ik geloof daar niks van. Kwaliteit verloochent zich niet..en dan mag het best wat ingewikkelder zijn dan de doorsnee disneyproductie..komt wel goed volgens mij..mits het product maar in orde is. Tot slot een b.t.w.-tje als food for thought: à³à³k een hap-slik productie die gaten vertoont/matig is…blijkt ondanks een enorme pr-machine niet meer te werken dat heeft de Wiz wel bewezen, dus m.a.w. “men” begint ook wel kwaliteit te waarderen en matigheid te herkennen.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 9 ] 30 December 2007 07:20 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Mark Schmeitz - 30 December 2007 03:40 AM

Los van mijn voorkeur voor Billy: maar dit is nu juist voor mij een reden waarom het Mary Poppins bij voorkeur nà­et moet worden. Het is het fortis Circus theater en niet het fortis disney theater. Los van inhoudelijke kritiek etc. , die ik in ieder geval op de disney show tarzan heb , meen ik echt dat het volgens mij niet handig is om wéér een disney productie te doen. Dan maar Wicked of whatever….maar echt géén disney daar voor mij…

Je moet nog even teruglezen wat je zelf zegt… het Fortis Disney Theater? Geen enkel theater op broadway heeft het woord Disney in z’n naam. De manier waarop jij het woord Circus wil benadrukken in het Fortis Circus Theater zou er op moeten wijzen dat we dus alleen nog circusshows mogen gaan zien daar? Die naam verwijst alleen maar naar de herkomst, meer niet. Kromme stelling.

Ik zit ook niet te wachten op wéér een Disneymusical. Tarzan is absoluut geen Godenwonder, maar wel leuk om een keertje gezien te hebben. Tarzan geeft mede de diversiteit van de musical weer in het algemeen. Ik denk ook dat The Little Mermaid een reeele optie is voor Scheveningen. Al was het maar zodat Stage Entertaint ook hier weer kan aantonen dat ze het ‘beter’ kunnen maken. Mocht The Hunchback ooit terug in het theater komen juich ik dat van harte toe in Scheveningen… You can never hear enough Menken.

Het zou me niets verbazen als ná Tarzan eerst Sunset Boulevard nog een verlenging krijgt in Scheveningen.

Mark Schmeitz - 30 December 2007 04:25 AM

Ganesha in het FCT

Dat het uberhaupt in je op komt vind ik een beetje vreemd…


 
 
   
   
 
 
PS. Ben ik de enige die vind dat Fortis Circus Theater stom klinkt? Of ben ik gewoon te gewend aan Het VSB Circus Theater of zoals we destijds zeiden: Het VSB, haha….
 
 
 
.

[ Gewijzigd: 30 December 2007 07:47 AM by Lance ]
  [ # 10 ] 30 December 2007 07:32 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Uit de drie voorstellingen die je noemt ben ik ook meest voor Billy.
Praktisch lijkt het me echter onmogelijk (waar haal je zoveel goede kinderen vandaan?)
En commercieel gezien - en dat speelt echt bij Stage Entertainment - is Wicked natuurlijk vele malen interessanter: zeker nu The Wiz HET “musicalsucces door u uitgeroepen als beste musical van het jaar” het BeaThea heeft verlaten.
Mary Poppins zou nog kunnen, maar zie ik persoonlijk geen heil in en verder lijkt het me niet dat Tarzan voorlopig zal vertrekken, dus wie weet wat er nog meer komt.

Moest het Billy worden, dan moet Margareth Thatcher ZEKER blijven!
Ik haat het wanneer een voorstelling zogenaamd “versimpeld” moet worden voor ons “simpele burgers” (kijk, Marie van 3 hoog achter komt ook naar de voorstelling kijken, o jee als het maar beweegt en kleurtjes heeft he Lance?) De geschiedenis van the Iron Lady mag algemeen bekend beschouwd worden als onderdeel van de recente geschiedenis. En zo niet, zet dan wat achtergrond informatie in het programmaboekje.
Dat is sowieso geen gek idee: achtergrond info over de voorstelling in zijn maatschappelijke context, de stakingen en de heersende politiek.

[ Gewijzigd: 30 December 2007 07:36 AM by Luna24 ]
   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 11 ] 30 December 2007 10:42 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  574
Geregistreerd  2004-12-29

dokter_P - 29 December 2007 11:41 PM

ik blijf voor Limburgs..  😄

Ik denk dat de meerderheid van het nederlandse volk plat Amsterdams beter verstaat dan het Limburgse dialect.

   Handtekening   

Live the life you always want to remember!

  [ # 12 ] 30 December 2007 10:44 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  574
Geregistreerd  2004-12-29

Is het overigens nog steeds de bedoeling dat ``the producers`` het nieuwe van den Ende theater gaat openen? ik dacht van wel…

   Handtekening   

Live the life you always want to remember!

  [ # 13 ] 30 December 2007 10:50 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

saigon - 30 December 2007 10:44 AM

Is het overigens nog steeds de bedoeling dat ``the producers`` het nieuwe van den Ende theater gaat openen? ik dacht van wel…

Dat was zes jaar geleden een gerucht, maar wat is het nu…?

Blijven lobbyen, blijkbaar heeft het bij anderen ook geholpen… 😉

  [ # 14 ] 30 December 2007 10:56 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  765
Geregistreerd  2005-02-05

asjeblieft niet

  [ # 15 ] 30 December 2007 11:28 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Lance - 30 December 2007 07:20 AM
Mark Schmeitz - 30 December 2007 03:40 AM

Je moet nog even teruglezen wat je zelf zegt… het Fortis Disney Theater? Geen enkel theater op broadway heeft het woord Disney in z’n naam. De manier waarop jij het woord Circus wil benadrukken in het Fortis Circus Theater zou er op moeten wijzen dat we dus alleen nog circusshows mogen gaan zien daar? Die naam verwijst alleen maar naar de herkomst, meer niet. Kromme stelling.
 
 
 
.

Heb je gelijk, hij klopt in die zin ook niet echt, of zelfs helemaal niet. Het is namelijk niet mijn punt om te promoten dat er alléén maar Circus moet komen. Dus klopt, is kromme argumentatie in die zin. Als je doorleest snap je denk ik echter ook wel dat mijn argument vooral is en erom gaat dat er niet weer een Disney show moet komen omdat wat afwisseling beter is.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

 1 2 3 >  Last ›
1 of 10