Vrijdag 18 april kreeg de samengestroomde pers een voorproefje van Anatevka. Deze klassieke musical werd in Nederland beroemd door hoofdrolspeler Lex Goudsmit in een tijd dat Joop van den Ende nog probeerde zélf artiest te worden. Producent Mark Vijn laat een revival op 23 december 2008 in Gouda in première gaan. Voor de perspresentatie koos de producent een toepasselijke entourage: een boerderij in Kockengen. Met gevoel voor drama verscheen Henk Poort volledig aangekleed als melkboer Tevye en zong het montere, legendarische Als ik toch eens rijk is. De heuse koe die Poort vergezelde, werd daar zo vrolijk van, dat zij alle remmen losgooide, helaas ook de sluizen van haar spijsvertering. Het feestje werd er alleen maar groter door. Musicalworld sprak naast bekende en nieuwe sterren van deze productie, ook met regisseur Frank van Laecke.
“In een verhaal als Anatevka is authenticiteit heel belangrijk”, stelt Van Laecke. “Het belangrijkste van deze musical is het verhaal, het gaat hier zelfs om een verhaal met een hoofdletter V. Ik zal dus geen graai doen in de scenografische trukendoos. Anatevka is een verhaal over mensen. Daarom wil ik een toneel dat ademt, niet overvol is en vooral niet per scène wordt aangekleed. Dan wordt de opbouw te anekdotisch en dreigen de trucs met het verhaal op de loop te gaan. Er is geen plaats voor visuele gimmicks. De verantwoordelijkheid voor de plotontwikkeling leg ik bij de acteurs in de eerste plaats. Aankleding staat alleen ten dienste van deze acteurs.”
Op naar de acteurs dan. Allereerst hoofdrolspeler Henk Poort. De acteur die beroemd werd in de eerste editie van Les Misérables en recentelijk speelde in Rembrandt de Musical en Kuifje de Zonnetempel, speelde dezelfde rol tien jaar geleden in een productie van Joop van den Ende. Poort: “Ik was nog niet klaar met de rol van Tevye. Ik voel dat er nog zoveel lagen in zijn karakter verborgen liggen die ik tien jaar geleden nog niet kon raken. Ik ben ouder geworden, ik ben rijper en als acteur ben ik gegroeid. De eerste monoloog waarin ik met het publiek moet praten, was toen totaal nieuw voor mij. Ik ben een verlegen mens, elke voorstelling vond ik die monoloog ronduit eng. Nu ben ik in de gelegenheid dat beter te doen, ik volg daarom een cursus stand-up comedy. En ik volg nog steeds zangles. Anders wordt mijn zang een kabbelende beek, die kan gaan rotten. Ik zal straks een boeiender Tevye neerzetten.”
Doris Baaten speelt Golde de vrouw van Tevye, moeder van drie huwbare dochters. Hoe pakt deze actrice, die furore maakte in Mamma Mia, deze belangrijke rol aan? “Geen idee”, antwoordt Baaten droog. “Ik ben nog helemaal niet begonnen met deze rol. Ik heb het stuk indertijd wel gezien, maar we beginnen pas in november, ik denk nog helemaal niet na over hoe ik die rol ga spelen. Ik verdiep me pas later dit jaar.” Maar hoe heeft Doris zich voor de auditie voorbereid? Baaten: “Auditie? Ik heb geen auditie gedaan, ik ben gevraagd. De creatives dachten dat ik op basis van mijn prestaties tot nu toe geschikt was voor Golde. Maar natuurlijk ken ik Anatevka heel goed, ik vind het een prachtige musical. Tien jaar geleden deed ik al auditie voor Golde, maar ze vonden me te jong en gaven de rol aan Bea Meulman.”
Op dit moment heeft Doris Baaten twee banen: zij speelt in Fame de rol van docente mevrouw Sherman en tussen deze voorstellingen door staat zij in de satirische voorstelling Forbidden Musicals. Baaten: “Ja, ik heb het op dit moment heel druk. Ik speel sinds januari bijna dagelijks in Fame en ben een paar weken geleden begonnen met Forbidden Musicals. Je wilt niet weten hoe ingewikkeld mijn reisschema is. Begin deze week reisde ik van Heerlen naar Nijmegen. Vandaag ben ik nu hier in Kockengen, maar vanavond moet ik naar Eindhoven. Morgen naar Sittard en zondag weer naar Amsterdam voor Fame. Zwaar, maar ik doe het heel graag. Na bijna elke dag Fame is een avondje Forbidden Musicals als een avondje vrij. Het is zo’n fijne onderbreking, het voelt nauwelijks als werk. Het is leuk om weer in kleine theatertjes te staan. Alleen merk ik dat in sommige steden de mensen niet weten wat voor voorstelling het is, de zalen daar kunnen voller.”
De twee veteranen hebben al vaker samen in producties gestaan, waaronder die ene beroemde: Les Misérables, waarin Henk Poort Jean Valjean speelde en Doris Baaten naast wel acht ensemblerollen twee keer in de week Madame Thénardier speelde. Baaten: “Ik vind het heel jammer dat ik niet voor de première van de reprise ben uitgenodigd. Het was toch leuk geweest als de complete eerste cast te gast was? Met hen is het indertijd begonnen, de grote musicaltraditie van Nederland. Met iedereen die in de eerste editie gestaan heeft, is wel iets moois gebeurd. Pia, Vera, Ernst en Henk stonden toen aan het begin van een mooie carrière. Zelf speelde ik zeven à acht personen en ik maakte er een sport van om die zeven types er totaal verschillend van elkaar uit te laten zien, qua acteren maar ook qua uiterlijk. Alles om het publiek het idee te geven dat er minstens honderd acteurs meededen!”
Voor Baaten is ook een andere succesvolle productie een dierbare herinnering. Elf jaar geleden speelde de actrice regelmatig de titelrol van Evita, de rol die dit seizoen voor rekening is van Brigitte Heitzer. Wat vindt Baaten van de nieuwe Evitageneratie? “Alle Evita’s, ook de alternates, zijn bijzonder talentvol. Alleen als ik eerlijk ben — en dat mag ik, want ik ben vol respect -, vind ik deze Evita’s te jong. Ook al is de echte Eva Perà³n jong gestorven, heeft haar vertolkster veel geestelijke bagage nodig om de rol aan te kunnen. Ik heb het niet over het zingen, dat doen de dames van nu fantastisch, maar Evita is vooral een echte speelrol. Ik was best oud toen ik haar speelde, ik was veertig, maar daardoor had ik net iets meer geleefd, net iets meer meegemaakt om een leven van twee uitersten te kunnen neerzetten. Om zowel het hemelse als duivelse in Evita’s persoonlijkheid over te kunnen brengen moet je net iets verder in het leven zijn.”
Over naar de jonge garde van Anatevka.