Recensie

Anubis’ Spooktheater vol spanning en humor

Een schrikmomentje aan het begin zet de toon voor de voorstelling. De Anubis-sfeer doet de rest. Deze show is weer een genot voor alle fans, en de meegekomen volwassenen.

Het dreigt volledig mis te lopen met het optreden van Nienke, Fabian, Amber, Patricia, Jeroen en Appie. Nienke en Fabian hadden de vrije hand gekregen om te kiezen wat ze zouden gaan spelen, maar de uiteindelijke keuze van de Kersentuin van Tjechov in een minimalistisch decor valt bij de anderen niet in goede smaak. Maar dan komt er een journalist van de lokale krant langs die vertelt dat er groot gevaar dreigt.
Uitgerekend bij deze Huis Anubis-voorstelling blijkt het precies 100 jaar geleden dat het theater, dat vroeger op de plek stond van het huidige, in vlammen op ging. Bij dat drama is de dochter van de directeur verdwenen, en nooit meer teruggevonden. En de legende is dat het vandaag weer zal gebeuren. De journalist is een nazaat van de theaterdirecteur van toen. Oorzaak van de brand is de klok die gemaakt is door de bedrijver in zwarte magie, Hora del Timo. De klok is tevens een tijdportaal. Na het verschijnen van de geest van het meisje wagen vier van de Anubis-bewoners de stap door het tijdportaal, om in het verleden de sleutels te vinden die de klok kunnen stoppen en het theater te behoeden.

Net als de vorige theatershow is ‘de Legende van het Spooktheater’ een race tegen de klok, waarbij het publiek in de zaal betrokken wordt. In dit geval hebben de bezoekers er nog meer belang bij; een brandend theater zit je als publiek niet heel erg op te wachten. Al weet Appie zich er wel een spectaculaire beeld bij te verzinnen. En net als bij de vorige show is de voorstelling zeer serieus genomen. De zang staat op band, zodat de acteurs vooral op hun spel en dans kunnen letten, waarbij er overigens goed wordt geplaybackt. Zelfs op band klinkt de zang niet erg indrukwekkend, maar de danspasjes worden goed uitgevoerd: vanaf de opening waarbij de zangers als een ware boyband met een superbelichting hun entree maken tot de klassiekere dans in het verleden.

Voor de fans is het waarschijnlijk al genoeg om de alwetende Fabian, de gewone Nienke, de ijdeltuit en flapuit Amber, zeurpiet Patricia, ADHD-Appie en de niet altijd even sympathieke Jeroen in levende lijve te zien. Toch heeft regisseur Jasper Verheugd niet voor de makkelijkste en goedkoopste weg gekozen. De Legende van het Spooktheater heeft een fraai decor (Piet de Koninck) en goede effecten. Een leuk en spannend script, waarbij de zaal ook mag meedoen bij het oplossen van de raadsels, werkt zelfs voor ouders aanstekelijk. Dat was bijvoorbeeld te merken aan de amateurastronome die haar dochter het podium op stuurde. En als er een liedje met dans wordt opgevoerd maken de meisjes achter ons zich nog druk: dat kost tijd, straks zijn ze te laat.
Natuurlijk stelen de extremen de show: Amber schittert in haar domheid, maar weet dan toch wel af en toe weer een briljante opmerking te maken, de stoere Appie pakt het jonge publiek al bij de opening in met zijn rap-act (Yo Appie), en blijkt vervolgens best wel weer een bangerik te zijn. Jeroen is zijn gebruikelijke norse zelf, en met de foutjes die zijn medebewoners maken is het “prutsers” niet van de lucht.
Als musicalliefhebber is het leuk om Wim van den Driessche te zien in de gastrol van theaterdirecteur respectievelijk journalist. Met Wim is kwaliteit verzekerd, zo blijkt eens te meer.

De setting van de voorstelling is best griezelig. De eerste spookverschijning van de dochter van de directeur, met bijbehorende effecten zal zeker indruk maken bij de jongsten in de zaal. Het meisje met haar popje lijkt rechtstreeks uit een van de filmposters van de Nederlandse tachtigerjaren horrorfilm ‘de Lift’ te komen, maar is in het genre natuurlijk een bekend gegeven. Zowel de geest als het origineel van honderd jaar geleden wordt goed gespeeld door twee zusjes.  Maar lachen is toch wat we als publiek het meest doen. Om de buitelingen van de castleden, het gedrag van Appie en de heerlijk onnozele en knalroze Amber.

Wie nog nooit een Huis Anubis heeft gezien zal deze voorstelling ook niet uitkiezen, maar zelfs als zij gaan kijken (bijvoorbeeld als chaperonne van een fan) zullen ze een leuke middag beleven. Voor de fans is deze tweede theatershow een belevenis die ze zich vast lang zullen heugen. Een sterk product die de soms wat schampere beoordeling van Studio 100 opnieuw logenstraft.

21 November 2009
Première
Nijmegen
Schouwburg Nijmegen
http://www.studio100.nl
huis anubis, theatershow, legende van het spooktheater, appie, fabian, nienke, jeroen, patricia, amber, legende, anubis, spooktheater, recensie, premiere, wim van den driessche

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen