Reportage

Shrek in Oudewater

Met Shrek zet Treatief een vermakelijke familiemusical neer, vol sterke vertolkingen en met fraaie beelden.

Dankzij de twee voorgaande musicals ‘The Sound of Music’ en ‘Ciske de Rat’ zijn de verwachtingen bij deze nieuwe voorstelling van Treatief hoog. Dat waren twee dijken van shows. Met Shrek staat er nu een titel die het, meer dan deze eerdere voorstellingen, moet hebben van sterke vertolkingen van de hoofdrollen. Gelukkig blijkt dit ook ditmaal weer het geval.

De musical Shrek is natuurlijk gebaseerd op de gelijknamige animatiefilm. Het gaat over een norse oger, Shrek, die “zijn moeras” bevolkt ziet worden door een horde sprookjesfiguren. Zij zijn verbannen uit Duloc, omdat zij niet in het perfecte plaatje passen van de heerser: lord Farquaad. Shrek gaat bij hem verhaal halen, en krijgt onderweg gezelschap van Ezel. Farquaad wil koning worden en zoekt een prinses om te trouwen. Als hij over Fiona hoort, een prinses bewaakt door een draak, weet hij Shrek zo ver te krijgen dat hij dat voor hem doet, in ruil voor de teruggave van zijn moeras. Er staat allen echter een flinke verrassing te wachten.

De cast die afgelopen zaterdagavond de show speelde (sommige rollen zijn dubbel bezet) liet zich van zijn beste kant zien. Mopperkont Shrek zingt prachtig, en neemt je mee in zijn emoties. Zijn ergernis over Ezel bijvoorbeeld, die in al zijn enthousiasme en hyperactiviteit inderdaad behoorlijk irritant kan zijn. Maar er is uiteraard ook de een kwetsbare, sympathieke kant. Ook Fiona wordt mooi gespeeld, en klinkt in alle generaties goed. Het vocale hoogtepunt is namelijk een lied vertolkt door drie Fiona’s, in verschillende leeftijden. De grote leider in pocketformaat, lord Farquaad, tovert in vrijwel al zijn scènes absoluut een lach op je gezicht. Respect voor de cast is zeker op zijn plaats als de techniek hen even in de steek laat, en de achterwand onverwacht in storing gaat. Ze raken niet van slag en spelen onverstoorbaar door.

Het decor, en zeker de projecties op de achterwand ziet er goed uit, en ook de kostuums mogen er zijn. Ze dragen bij aan de mooi geregisseerde plaatjes die de voorstelling oplevert. Bijvoorbeeld de ontvangst in Duloc is een plaatje. De draak ziet er echt fenomenaal uit en wordt door de cast ook goed bespeeld. Natuurlijk is er een behoorlijk kwaliteitsverschil te zien tussen de spelers op het toneel, maar het valt op dat zeker de zang bij de kleine rollen dik in orde is. Ook het live-orkest klinkt over het geheel genomen goed, en zorgt ervoor dat het stuk extra gaat leven.

Shrek moet het vooral hebben van de humor in het stuk, en die komt goed over het voetlicht, met enkele echt hilarische hoogtepunten. De opkomsten van Farquaad, maar zeker ook het wedstrijdje hoog zingen tussen Fiona en een vogeltje (aaaah) behoren hiertoe.

De musical komt komend theaterseizoen professioneel terug in Nederland, al is dat in een beknopte versie. Wie de voorstelling in zijn volle Broadway-lengte wil zien kan deze week nog terecht in Oudewater.

13 April 2024
Reguliere voorstelling
Oudewater
PLUS Heijmans Theater (Sporthal De Noort Syde)
https://www.treatief.nl/

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen