Perspresentatie

Be Our Guest

Theaterseizoen 2005-2006 staat voor de deur. Voor Joop van den Ende Theaterproducties betekent dit dat er weer een grote nationale tour op stapel staat. Na succesvolle tours met producties als 'Oliver', '42nd Street', 'Titanic', 'the Sound of Music' en vorig seizoen 'Crazy for You', komt Joop van den Ende Theaterproducties dit jaar met een bijzondere musical: Disney's 'Beauty and the Beast'.

Theaterseizoen 2005-2006 staat voor de deur. Voor Joop van den Ende Theaterproducties betekent dit dat er weer een grote nationale tour op stapel staat. Na succesvolle tours met producties als ‘Oliver’, ‘42nd Street’, ‘Titanic’, ‘the Sound of Music’ en vorig seizoen ‘Crazy for You’, komt Joop van den Ende Theaterproducties dit jaar met een bijzondere musical: Disney’s ‘Beauty and the Beast’. Bijzonder omdat het de eerste keer gaat worden dat zij een reizende voorstelling gaan maken van een Disney musical. Maar ook omdat regisseur Glenn Casale voor deze versie teruggrijpt naar het oorspronkelijke verhaal uit de 16e eeuw en niet naar de tekenfilm versie. Nederland beleeft hiermee de Europese premiere van deze versie van ‘Beauty and the Beast’.

Op 9 augustus vindt in repetitiestudio ‘Focus’ in Amsterdam de traditionele persdag plaats waarbij het aansnijden van de taart zeker niet mag ontbreken. Algemeen Directeur van Joop van den Ende Theaterproducties, Erwin van Lambaart, vertelt trots dat ‘Beauty and the Beast’ de grootste reizende show ooit is die het land in gaat. “Het gaat de eerste reizende productie worden die niet als een reizende productie ontworpen is. Ik heb het creatieve team de opdracht gegeven om een show te maken die een ‘open einde’ show zou kunnen zijn, zoals nu te zien is in het Beatrix- en Circus Theater, maar waar we wel mee op reis moeten. Aangezien het een zeer complexe voorstelling gaat worden met veel scene wisselingen, is dat voor het creatieve team dus een hele klus geweest”.

Something There
Voor deze nieuwe versie is regisseur Glenn Casale aangetrokken. Casale: “Zo’n anderhalf jaar geleden kreeg ik van Disney het script van Beauty and the Beast met als opdracht een geheel nieuwe versie te maken zonder het decor en de kleding van de Broadway versie. Met dit gegeven ben ik teruggegaan naar het originele verhaal van Beauty and the Beast wat dateert uit 1740. Dat verhaal heeft veel meer diepgang en is een stuk dramatischer dan de tekenfilm en de originele Broadway-musical. Die dramatiek en het duistere, heb ik teruggebracht in deze nieuwe versie”.

In de rol van Belle zullen we Chantal Janzen gaan zien. Voor de rol van het Beest is Stanley Burleson gecast. Een opmerkelijke keuze vinden veel musicalliefhebbers, want zij associeerden Stanley niet direct met deze rol. “Mensen zullen inderdaad niet zo snel aan mij denken voor de rol van het Beest, want ik ben nu eenmaal geen grote sterke man. Maar omdat ze van plan waren om er een eigen versie van te maken, kwamen ze toch bij mij uit. Ze weten namelijk dat ik eigenwijs genoeg ben om altijd een eigen versie te willen maken. Ik heb een tijd geleden eens met de regisseur zitten praten. Dit was nog voordat het de bedoeling was dat ik die rol zou gaan doen. Hij was het totaal eens met de dingen die ik zei over Beauty and the Beast en wilde dat ik die rol zou gaan spelen omdat hij vond dat ik dingen kan toevoegen die er in vorige producties niet waren”, aldus Stanley.
Een van de voornaamste punten waar Glenn en Stanley het over gehad hebben is hoe het Beest eruit gaat zien. Stanley: “Op Broadway lijkt het Beest naar mijn idee op Old Deuteronomy uit Cats. Dat wilde ik dus niet. Ik ben een dag bij Sjoerd Didden (verantwoordelijk voor haarwerk en pruiken van vele musicals red.) gaan zitten en we we hebben daar van alles uitgeprobeerd. Uiteindelijk ga ik meer lijken op het Beest uit de TV serie uit de jaren ‘80 (met Ron Perlman als het Beest Vincent red.), maar dan iets minder kat-achtig. Het belangrijkste is dat ik mijn gezicht kan blijven gebruiken zoals het is en dat je er emotie in terug kunt zien”.

the Mobsong
Een karakter dat lijnrecht tegenover het Beest staat, is het personage Gaston. Rene van Kooten zal deze rol op zich gaan nemen. Gaston komt in het originele verhaal helemaal niet voor en is speciaal voor de Disney tekenfilm bedacht. Rene: “Ik denk dat het personage ‘Gaston’ is toegevoegd om het contrast meer te benadrukken. Aan de ene kant heb je natuurlijk het Beest met zijn afzichtelijk uiterlijk maar mooie innerlijk. En aan de andere kant heb je Gaston met een fantastisch uiterlijk maar een zwaar verrot innerlijk, noem het maar een leeg omhulsel”.
Voor Rene zal dit een hele andere rol gaan worden dan we van hem gewend zijn: “Ik heb deze rol al heel lang willen doen. Ik heb zelfs een paar jaar geleden in Stuttgart auditie gedaan voor deze rol. Mensen zijn van mij de wat integere rollen gewend maar dit gaat iets heel anders worden. Het is een geweldig karakter omdat hij zo ‘fout’ is. Ik mag gaan uitvergroten van alles wat fout is aan mannen. Alles is ‘te’ bij Gaston; hij is te gespierd, praat net iets te hard en vind zichzelf te geweldig. Dat is toch heerlijk om te mogen spelen!” aldus Rene.
Naast Gaston is Rene ook 1e understudy voor de rol van het Beest. In eerste instantie werd hij gebeld of hij auditie wilde doen als 1e cast voor het Beest, maar hij gaf aan liever te auditeren voor de rol van Gaston. Rene: “Daar ligt op dit moment ook mijn focus. Voorlopig zal ik het Beest toch nog niet gaan spelen, daar ga ik me na de premiere pas in verdiepen. Wat ik wel erg leuk vind is de combinatie dat ik 2 uitersten mag gaan spelen”. Wanneer Rene als het Beest op zal gaan is nog niet bekend, waarschijnlijk zal hij 1 a 2 keer in de week op vaste dagen in de huid van het Beest gaan kruipen.

N.v.t.
Amsterdam
Focus
Officiele website

beauty and the beast, chantal janzen, stanley burleson, carlo boshard, rene van kooten, joop van den ende, disney