Interview

Drie nieuwe hoofdrolspelers in 40-45

Bij de spectaculaire musical 40-45 in Puurs beleefde afgelopen zaterdag een drietal nieuwe hoofdrolspelers hun première: Ludo Hoogmartens als Emiel, Ianthe Tavernier als Sarah en Ruben van Keer als Staf. Musicalworld voelde de laatste twee aan de tand.

Ianthe Tavernier:
Hoe is het om weer op, nou ja laten we het toch zo noemen , het podium te staan.?
Ja, een podium is het niet, maar inderdaad. Het is fantastisch he. We hebben anderhalf jaar stil moeten zitten, wat voor niemand leuk is geweest, en nu mogen we weer. Natuurlijk komt dan ook alles tegelijkertijd, want alle producenten denken: Right, let’s go for it, wat de agenda een beetje hectisch maakt. Maar het is fantastisch, zeker in een spektakel als dit Dat is voor mij echt een droom die uitkomt.




Hoe was je eerste ervaring met zo’n grote hal, rijdende tribunes-productie?
Ik heb na corona eerst Daens gespeeld, als Nette als tweede optie naast Free Souffriau. Toen heb ik die rijdende tribunes van dichtbij mogen bekijken en mogen meemaken, en gelukkig niet overreden geweest. In het begin denk je wel, wow, dit is crazy, alle hens aan dek. Je moet super gefocust zijn in deze show anders loop je ergens tegenaan en dat was in het begin wel heel spannend. Je hebt ook heel veel in- en uitgangen en dat maakt het heel stressvol, en daarnaast moet je ook nog een rol spelen en liedjes zingen. Maar eens als je het onder de knie hebt is dat geweldig om in zo’n show te mogen staan. Het publiek vindt het ook geweldig, dus het is superleuk dat je de mensen zoiets kunt geven.



Het publiek hoort je niet live, maar via een koptelefoon. Hoe ervaar je dat?
Het is wel live gezongen he. Het is heel gek, een gigantisch spektakel, supergroot en toch tegelijkertijd heel klein en intiem. Omdat iedereen het echt hier in zijn oren krijgt gestuurd, kun je als acteur of actrice zo veel meer. Je hoeft niet met groot spel of door luider zingen de achterste rij te bereiken. Het is keitof om een scene te mogen spelen en dat klein en van binnen te mogen voelen. Dat doet mij heel veel als actrice.

Sarah, jouw rol, is het personage dat het meest te lijden heeft onder de tijd waarin het speelt. Hoe heb je die rol eigen gemaakt?
Het is heel moeilijk natuurlijk, omdat we allemaal niet in die tijd hebben geleefd. Maar ik heb de verhalen van mijn grootouders meegekregen. Die zijn jammer genoeg al een tijd geleden overleden, maar als kind heb ik al die verhalen wel aangehoord, en gezien wat dat met die mensen gedaan heeft. Dat heb ik altijd gekoesterd en met mij meegenomen. Heel vaak als ik op het podium sta, moet ik ook terugdenken aan de verhalen, die zij verteld hebben. Dan is het voor mij in een knip dat ik in die emotie kruip. Wij kunnen niet weten hoe dat gevoeld heeft, maar je probeert je daar wel in te vereenzelvigen.

In coronatijd zijn acteurs veel met andere dingen en speciale projecten bezig geweest. Is er iets wat jij gedaan hebt, waarvan je zegt, bekijk dat nog eens?
In coronatijd heb ik heel veel rust genomen, omdat dat ook wel nodig was. Voor corona was ik echt aan het doorrazen, en nu, terug weer. Maar ik ben wel een webshop gestart met mijn zus, Coco d'Anvers. Het was wel leuk om eens iets totaal anders te doen, wat ik ook wel al heel lang wou. Nu is er terug wat minder tijd om me daarmee bezig te houden. Corona heeft veel mensen wel wat goeds gedaan om even te kunnen uitblazen, maar de drang en het genot om te kunnen spelen is zo aangewakkerd dat het zowat ontploft. Dus ik ben blij dat we weer mogen.




16 October 2021
Alternate première
Puurs (BE)
Studio 100 Popup Theater
https://40-45.live/
Ruben van Keer, Ianthe Tavernier

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen