Recensie

Duimen omhoog voor tweede Efteling Sprookjesboom-musical

Het vervolg op de eerste sprookjesboom-musical in het Efteling Theater mag er weer zijn. Het verhaal van Klein Duimpje die groter wil zijn, en dit ook voor elkaar krijgt, krijgt beide duimen omhoog.

Het verhaal van deze nieuwe Sprookjesboom-musical, met de subtitel ‘een gi-ga-gantisch avontuur’, begint waar de vorige is afgelopen. Klein Duimpje wil nog steeds gi-ga-gantisch groot worden, en wordt met zijn eigen gebrek geconfronteerd als tijdens het vliegeren met Roodkapje de vlieger in een boom belandt. Klein Duimpje kan er niet bij, en alle slimme ideetjes werken, waaronder de hele zaal laten blazen, werkt ook al niet. Wolf hoort zijn gejammer en zijn wens veel groter te zijn. Elders in het bos heeft heks ook reden tot jammeren. Ze woont in een tent, want de houthakker uit deel 1 heeft een boom op haar huis laten vallen. Haar huisje is dus onbewoonbaar. Een nieuwe woning toveren kan ze niet, want een huis voor jezelf toveren brengt ongeluk. Wolf krijgt een idee. Waarom niet Klein Duimpje groot maken, en hem het huis laten herstellen. Klein Duimpje trapt in de list, en groeit tot enorme proporties. Blij gaat hij naar de andere sprookjesbosbewoners, die eerst behoorlijk schrikken. Assepoester ziet de voordelen wel, eindelijk een grote man waarmee ze kan walsen. Kan ze eindelijk weer een bal organiseren. Maar als hij weer speelt met Roodkapje komen de nadelen ook al snel aan het ligt. Te zwaar om te rijden op ezel, te groot om zixch te verstopppen, of bij kabouter Ko thee te drinken. En dan is er nog de verplichting die hij bij heks heeft. Het herstellen van haar huis, terwijl hij eigenlijk twee linkerhanden heeft…

De cast bestaat voor het grootste gedeelte uit oude bekenden. Amy Galatá speelt wederom Assepoester en Geitje Benjamin. Het zijn niet de meest uitbundige karakters, maar ze vertolkt ze goed en degelijk. Thijs van Empel was al eerder te zien als draak en wolf, en wederom zijn het sterke karakters. Wolf blijft een favoriet, dankzij een extra vals laagje dat deze slechterik nog leuker maakt. Janneke Iking kreeg voor haar vertolking van Heks en Roodkapje al een Musicalworld Award nominatie, en ook in deze nieuwe Sprookjesboom-musical is ze goed op dreef. Darren van der Lek is een nieuwkomer in dit theater, en weet prima aan te klampen bij het hoge niveau van zijn collega’s op het podium. Hij speelt veel verschillende karakters, en weet ze goed onderscheidend te brengen. De hoofdrol is voor Jonathan Demoor, die zowel Klein Duimpje als Duim, de uit de kluiten gewassen versie, sterk speelt. De grote versie klinkt bijvoorbeeld ook wat zwaarder.

Wat de theaterversie van de Sprookjesboom zo leuk maakt, is dat er voor alle leeftijden wat is om van te genieten. De jongsten kijken hun ogen uit, en doen enthousiast mee op de momenten dat de medewerking van het publiek wordt gevraagd. Maar veel van de grapjes in de voorstelling zijn ook voor volwassenen zeer geestig. De ultiem flauwe opmerking van Kabouter Ko, waar hij zelf enorm hard om moet lachen (‘t Is geen high tea, als grote Duim niet in zijn huisje past). Of als Wolf zijn wensen voor het appartementje in het huisje van heks beschrijft (Een wok-in closet, om te wokken, en een fornuis met zeven pitten, voor elk geitje één). Wolf blijft ook het meest geestige karakter. Ook is het leuk dat er nog een onverwachte (sub)plotwending in zit, waar je als volwassene de hoofdboodschap natuurlijk wel van mijlen zien aankomen.
Waar in de vorige voorstelling meerdere karakters grote rollen hadden, zijn dat in deze voorstelling eigenlijk alleen heks, wolf en Klein Duimpje. De andere karakters zijn echte bijrollen. Dat is soms jammer; ezel was bijvoorbeeld in de eerste musical zo’n lekkere dramaqueen. Dat betekent ook dat deze voorstelling meer op het verhaal is gericht dan de eerste. De nieuwe liedjes zijn over het algemeen goed. Gi-ga-gantisch is in deze theaterversie geslaagd (ook in de tragere versie) en het ska-achtige “Ik ben de bink van het bos” is in beide versies lekker vrolijk. Tegelijkertijd hebben ze weer niet de kracht van de klassiekers. Uiteraard keert Stampen, Stampen, Stampen als enige wel terug in de voorstelling; Twee andere (een ministukje Drakendans en het Sprookjesboomlied) krijgen we na de voorstelling te horen, in een heuse megamix, met Ezel als DJ.

De eerste Sprookjesboom-musical was verrassend leuk. Nu liggen de verwachtingen hoger, maar ze worden volledig waargemaakt. Een Gi-ga-gantisch avontuur is een waardige opvolger en het zien meer dan waard.

30 September 2012
Première
Kaatsheuvel (De Efteling).
Efteling Theater
Sprookjesboom, musical, Roodkapje, Heks, Wolf, Klein Duimpje, Fakir, Geitje Benjamin, Draak, Langnek, Ezel, Kabouter, Jonathan Demoor, Janneke Iking, Thijs van Empel, sprookjes, Efteling, Amy Galata, gigagantisch avontuur, darren van der lek

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen