musical
Synopsis

Een verhaal over een vampierrockster die alles heeft wat er te wensen is…rijkdom, beroemdheid en natuurlijk de gift van het eeuwige leven. Dus wat is zijn probleem zou je zeggen. Onze hoofdpersoon walgt van zijn vampirisme en besluit zichzelf te bevrijden…
Start > Producties > 2004 > Cult > Eternity
Over...

 
producent:
Orkest van de Koninklijke Luchtmacht
jaar:
2004
duur:
180 minuten
pauze:
Ja
genre:
Cult
score:
2star
websites:


Frank Freeman’s Eternity


 1 2 >
Artikel: Perspresentatie
Voorstelling: N.v.t.
Datum: 24 apr 2005
Lokatie: Wijk bij Duurstede
Website: Officiele website
Auteur: Ronny

Musicalworld werd in Kasteel Duurstede na de perspresentatie van de musical Eternity overtuigd dat het bloed in de theaters van Nederland rijkelijk zal vloeien.

Sla alvast maar wat extra knoflook in de komende tijd. Als je dan toch bezig bent: haal dan ook maar een kruis, wat wijwater en een houten dolk want voor volgend jaar staat de musical Eternity gepland; de eerste musical in Nederland over vampieren. Musicalworld werd in Kasteel Duurstede in ieder geval na de perspresentatie overtuigd dat het bloed in de theaters van Nederland rijkelijk zal vloeien.

De musical wordt geregisseerd door Frank Freeman en Rik Ellings. Frank Freeman vertelt over het begin van deze musical: “We begonnen de musical te schrijven zonder producent en zonder uitzicht. Toen we deze productie in eerste instantie niet op de planken kregen waren we beiden enorm teleurgesteld. We hebben het toen twee jaar laten rusten. Plotseling kwam de mogelijkheid, doordat Rik Ellings al eerder met het Orkest van de Koninklijke Luchtmacht (OKL) had gewerkt, om met het idee verder te gaan”. Tot op heden heeft dit orkest pas driemaal eerder met musicals gewerkt. De eerste productie was Sinatra, gevolgd door Tommy en de meest recente was een tour met Liesbeth List. Toch is Eternity ook voor het OKL een uitdaging omdat dit de eerste keer is dat het een compleet nieuwe productie betreft. Maar de demo’s van Frank Freeman en Rik Ellings overtuigden het OKL om samen verder te werken aan dit avontuur. “Achteraf ben ik blij dat het toen niet gelukt is, want we hebben intussen zoveel levenservaring opgedaan en dat breng je mee in de musical”.

Ondanks het feit dat de musical een echte Nederlandse productie is, is het opvallend dat de gehele musical in het Engels zal worden gezongen. Voor een deel komt dit doordat Frank Freeman een Amerikaan is, maar hij gelooft niet dat de Engelse taal voor een barriere zorgt. Sterker nog, hij denkt dat het de musical ten goede komt: “Neem nou een nummer als “Blood on the floor”, de letterlijk Engelse betekenis is duidelijk maar het is ook een gezegde om aan te geven dat het een moordfeest is geweest. Mocht je als bezoeker die dubbele betekenis niet meekrijgen dan wordt het visueel wel duidelijk, want het is een heel vrolijk nummer waarin 6 mensen vermoord worden!”. Ook Nicole Hermans is hier niet bang voor: “Het is een keuze die gemaakt is en over allebei valt iets te zeggen. Soms verliezen dingen hun kracht als ze worden vertaald, zeker omdat sommige stukken op bepaalde klanken geschreven zijn. Bij zo’n vertaling wil je toch graag de poezie er in houden, maar kan wel de betekenis van het oorspronkelijke stuk verloren gaan”. Frank Freeman vult aan: “Het is ook mijn taak als regisseur om het verhaal zo uit te beelden dat mensen het kunnen begrijpen daarnaast maken we ter aanvulling in het programmaboekje een klein vampieren-woordenboekje”.

Verhaal
De titel van de musical is afgeleid van de rockband waar het allemaal om draait: “Eternity”. Die bandnaam is niet voor niks gekozen want alle bandleden hebben het eeuwige leven gekregen omdat ze vampier zijn. Ondanks dat hun publiek niet gelooft dat vampieren bestaan stijgt het aantal moorden explosief overal waar deze band tourt. Maar de band heeft succes, rijkdom en beroemdheid waardoor niemand de link legt tussen Eternity en het aantal moorden. Maar de hoofrolspeler “Star” (Addo Kruizinga) wil net als de politie het moorden laten stoppen. Hij walgt van zijn vampirisme en besluit zichzelf te bevrijden van zijn gift. De gift van het eeuwige leven. De vraag is alleen hoe je dat doet als je het eeuwige leven hebt?

Deze basis van het verhaal neemt de bezoekers van de musical Eternity mee op reis door de eeuwen heen en volgt de hoofdpersoon in een kruistocht naar liefde, moord, wraak en intriges. Op zijn weg ontmoeten we degenen die zijn pogingen tegenwerken en zij die hem aanmoedigen. Uiteindelijk ontvouwt het verhaal zich in een verrassend en explosief einde.

De reden waarom Frank Freeman voor een musical met een vampieren-thema heeft gekozen, zegt hij: “Ik heb als kind altijd al van vampieren gedroomd. Zowel nachtmerries als leuke dromen. Ik heb het altijd al een fascinerend onderwerp gevonden. Het idee van bijten vond ik als kind heel eng, maar later zag ik er toch ook iets erotisch in. Het is immers geven en nemen. Daarnaast willen mensen toch iets bijzonders ervaren als ze naar het theater gaan en een musical over vampieren brengt toch wat spanning”.

Muziek

Een van de elementen die bij deze musical direct opvallen is de muziek. Zoals gezegd zal het OKL de muziek tijdens de voorstellingen verzorgen en dat betekent dat er naast de cast meer dan 50 personen op het podium zullen staan om de muziek ten gehore te brengen. Wat tijdens de presentatie opviel was dat er een enorme diversiteit aan muziekstijlen werden gebruikt. Dit varieerde van rock tot gevoelige ballads (kippevel!), maar ook een enorm show-nummer dat je meteen doet denken aan een musical als ‘Cabaret’.
Die diversiteit aan muziek is natuurlijk best wel een risico omdat het ook de musical uit balans kan brengen. Maar Rik Ellings, arrangeur, is daar niet bang voor: “Je kunt een motief gebruiken in verschillende stijlen en dat hebben we dan ook gedaan. Zonder dat mensen het merken is er een eenheid omdat die bepaalde motieven steeds terugkomen”.
Het komt een enkele keer voor dat je bij een musical een orkest op het podium ziet (Chicago), maar voor Eternity wordt er groots uitgepakt en zal het OKL met 53 man op het podium te zien zijn. Rik Ellings: “Zo’n groot orkest geeft wel heel veel kleurmogelijkheden, veel meer dan bij een gewoon orkest van andere musicals. Soms was het wat moeilijk de balans te vinden; als je te zwaar orchestreert dan hoor je de zang niet meer, schrijf je alleen gitaarmuziek dan is het orkest ontevreden. Maar inmiddels hebben we die balans wel gevonden”.


 1 2 >

Fotos
musical musical

image

image

image

(foto's zijn te vergroten door ze aan te klikken)