Recensie

FSA 4 - het einde

Tot zover, de voorstelling van de [b]4e jaars[/b] van de [b]Frank Sanders' Akademie[/b] gaat over het einde, de uitvaart, maar we kunnen ook zeggen. Deze voorstelling was het einde, zowel in overdrachtelijke zin, als letterlijk, de laatste voorstelling van deze groep.

Als Theo Nijland een stuk schrijft dan weet je dat het iets ongebruikelijks wordt. Ook ditmaal blijkt dat het geval. Hij schreef ‘Tot zover’, uitgevoerd door de vierdejaars van de Frank Sanders’ Akademie voor Musicaltheater, die hiermee voor het laatst samen speelden.
Tot Zover begint eigenlijk al bij binnenkomst in het gebouw. De voorstelling wordt in het Boulevard Theater gespeeld, dat in een schoolgebouw (tegenover de Rai) ligt. Om daar te komen is altijd al apart, maar ditmaal wordt je als bezoeker door een medewerker van een uitvaartcentrum (of kraai, zo je wilt) opgewacht en met een roltrap naar een wachtruimte op de tweede etage gebracht. Vanaf daar werd je dan in een groepje naar de theaterzaal (of aula) begeleid.
Dan begint de uitvaart, maar het door 6 kraaien gezongen Waarheen waarvoor ontspoort al behoorlijk. De weduwe op de voorste rij dirigeert de ceremonie, en corrigeert waar ze kan. Ook als de kleinzoon een speech geeft. Na de zoveelste fout volgt een verrassende twist. Dit is geen echte uitvaart, maar we zijn in een opleiding belandt. En de weduwe, in wie we Mylene d’Anjou herkennen, is de docenten. En zo worden de leerlingen ook gewoon met hun echte voornaam aangesproken. Toetsenist van dienst is Hilmar Leujes, die naar goed gebruik ook echt deel uitmaakt van de voorstelling.
Verschillende situaties passeren zo de revue. Zo is daar onder andere A349, de dode zonder een cent te makken. De doodzieke alternatievelinge met de bakfiets, die door haar ‘vrienden’ de Mount Everest op werd gesleept. De moeder, die meer van Frank Boeijen hield dan van haar zoon. De vriend die niet geloofde en de speech die zijn wel gelovige vriend bij zijn kist houdt. Hoewel alles bloedserieus wordt gespeeld, worden slapstickachtige blunders afgewisseld met woorden, die komisch en schrijnend tegelijk zijn. En dan blijkt de situatie waarin de docente verkeert in alle ernst ook iets tragisch te hebben. Meest indrukwekkende moment is de uitvaart van een klein kind. Een indrukwekkende speech, die de docente zo raakt dat ze de leerlinge onmiddellijk laat slagen. Zij barst in een enorm gejuich uit, en de verontwaardiging bij de medeleerlingen is enorm. Begrijpelijk, als blijkt dat haar ‘materiaal’ voor één van hen bittere waarheid was.
Op een vreemd intermezzo onder de titel Calamiteiten na, waar een soort totale anarchie op luide muziek werd uitgebeeld, is de voorstelling zeer geslaagd, al is het voor het publiek lastig om dit te uiten. Naar de regels van het uitvaartcentrum, bijvoorbeeld geen seks op en rond de kist, geen dwarsfluit, geen vuurspuwen en geen applaus, wordt het eerste geklap van het publiek ook meteen afgekapt. Dat betekent ook geen eindapplaus, maar een condoleance-rij, waarbij je alle spelers een handje kon geven. Toen de dames en heren (Pascal van Dijk, Christian van Eijkelenburg, Marco de Kramer, Nienke van der Linden, Maikel Nieuwenhuis, Michael de Vriend en Corien van der Zwaag) vier jaar geleden begonnen hebben ze vast geen huwelijkse eed afgelegd. Maar toch zijn ze bij elkaar gebleven, tot de dood hen scheidde.

Nieuwsgierig geworden? Helaas is het te laat. Afgelopen zaterdag werd de voorstelling voor het laatst opgevoerd.

24 May 2014
Laatste voorstelling
Amsterdam
Boulevard Theater (Frank Sanders' Akademie voor Musicaltheater)
http://www.franksandersakademie.nl/
Pascal van Dijk, Christian van Eijkelenburg, Marco de Kramer, Nienke van der Linden, Maikel Nieuwenhuis, Michael de Vriend, Corien van der Zwaag, theo nijland, tot zover, frank sanders akademie, hilmar leujes

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen