Recensie

Greg en Baud’s Oliver!

Een Kerst zonder Charles Dickens is natuurlijk niet echt kerst. Greg & Baud bracht al eens een voorstelling rond A Christmas Carol, en kiest deze winter voor de klassieker Oliver!

Het Zoetermeerse musicalgezelschap Greg & Baud behoort tot de betere amateurgezelschappen van Nederland, Musicalworld ziet al jaren menig voorstelling, die zoals bij elke producent natuurlijk in niveau wisselen. In het verleden zijn er regelmatig compleet eigen producties opgevoerd, zoals de prachtige voorstelling De Sneeuwkoningin, maar ook minder gangbare bestaande voorstellingen als The Secret Garden. Dat lijkt nu verleden tijd en wordt er nu gekozen voor bekende titels. Jammer voor de frequente musicalbezoekers, want voor hen zijn nieuwe titels natuurlijk interessanter dan een show die recent nog professioneel werd opgevoerd. Zoals Ciske de Rat vorig jaar, een voorstelling die overigens wel heel sterk was en ook veel publiek heeft getrokken, en Oliver! dit jaar.
Veel mensen hebben waarschijnlijk wel een beeld bij Oliver. Waarschijnlijk niet zozeer de laatste professionele Nederlandse versie, die is inmiddels bijna 15 jaar oud, en ook niet de veel recentere Vlaamse, maar de antieke film verschijnt nog regelmatig op de buis, en blijft een favoriet bij veel mensen.
De musical is natuurlijk gebaseerd op het boek Oliver Twist van Charles Dickens. Veel van de ellende is in deze bewerking gesneuveld, al is er nog genoeg over om een traantje over te laten. Wees Oliver is zo brutaal om meer eten te vragen in het werkhuis, en wordt meteen verkocht. Een doodgraver ziet wel een rol voor hem in begrafenisrituelen van jonge kinderen. Maar als het vriendje van de dochter des huizes zijn moeder beledigt, wordt Oliver woest en vliegt hem aan. De wees moet terug naar het werkhuis, maar ontsnapt en gaat naar Londen. Daar ontmoet hij de zelfverzekerde Dodger, die hem meeneemt naar Fagin. Deze man geeft Oliver onderdak, en is wel gecharmeerd van de jongen. Maar Fagin biedt onderdak aan zijn bende van jonge (vooral) zakkenrollers.  Fagin heeft ook contact met beroepscrimineel en moordenaar Bill Sikes. En natuurlijk met zijn vriendin Nancy, een goeiige hoer. Als de eerste de beste klus van Oliver in het honderd loopt — hij wordt gepakt maar heeft niets gedaan, is er paniek in de tent bij Fagin. Oliver is namelijk meegenomen door de man die hem valselijk had beschuldigd. En zou Oliver hen allen niet kunnen verraden…
In deze voorstelling wordt Oliver gespeeld door Quinten van Woggelum. (Voor de twee kinderhoofdrollen Oliver en Dodger zijn beiden twee spelers beschikbaar). Hij speelde vorig jaar al Ciske, en heeft een mooie zangstem, vooral in de hogere regionen. Hij voldoet dan wel niet aan plaatje van een zwaar ondervoed scharminkel, maar storen doet dat niet.
De regelmatige bezoeker aan de voorstellingen van Greg & Baud herkent ook in deze voorstelling vele gezichten, de al eerder sterke optredens hebben laten zien. Jeroen Jansen kan lekker los als de hitsige mister Bumble, maar weet ook het juk van het huwelijk met een pittige vrouw goed uit te dragen. Jeroen Balk is heerlijk creepy als de begrafenisondernemer, terwijl zijn vrouw daar nog een schepje bovenop gooit. Liesbeth van de Giessen is, mede dankzij de grime, een spook van een vrouw. Eveline van Kampen weet wel raad met het spelen van volkse types, dus als Nancy speelt ze heel overtuigend. Ze heeft wel verrassend veel moeite met het zingen van “Hij kan niet zonder mij”, terwijl ze normaal gezien sterk kan zingen. Sanne Veeneman is fijn om te horen en te zien spelen als haar vriendin Bet..Relatief en absoluut nieuwe gezichten zijn Bas van Dam als Bill Sikes en Pieter Heessels als Fagin. Zij geven mooi hun eigen draai aan de personages die ze spelen.
Maar terwijl er over het algemeen goed gezongen en gespeeld wordt, mist deze Oliver! wel een beetje de pit die de musical zo bekend maakt. Het oogt allemaal wat statisch. De keuze voor de loopbrug als decor belemmert Dodger om al te expressief te zijn (zonder naar beneden te lazeren), maar dat is niet de enige scene waar we meer beweging in verwachten.
Natuurlijk is er ook de onwennigheid van de première, zodat soms duidelijk te zien is dat er gewacht wordt op een cue van het geluid, maar dat is iets wat in de komende speelbeurten ongetwijfeld minder wordt. Een ander zwak punt is het gedeelte van het decor dat het dak van de verblijfsruimte van Fagin moet voorstellen. Het voegt weinig toe, en niet alleen duurt het omhoog en omlaag halen hiervan veel tijd, het maakt ook nog eens herrie.
Maar al met al is Oliver! een aardige voorstelling geworden, en zeker een leuk avondje weg voor wie in de regio Zoetermeer woont. Verbaas je over het talent van sommige spelers, en geniet van de mooie vocalen. En sluit je ogen voor de minder geslaagde keuzes.

20 December 2014
Première
Zoietermeer
Kwadrant Theater
http://www.oliver-zoetermeer.nl/

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen