Recensie

Heathers The Musical in Londen

Kort geleden ging Heathers The Musical in première in The Other Palace in Londen, het relatief kleine theater vlakbij Victoria Station. Musicalworld bezocht de voorstelling en zag een strakke show met fijne score en een uitstekende cast. Conclusie: een heerlijke avond musicaltheater.

In Heathers The Musical — gebaseerd op de gelijknamige Amerikaanse cultfilm uit 1988 - leren we Veronica Sawyer kennen, een buitenbeentje voor wie het dagelijks leven op de Westerberg High School de hel op aarde is; In haar dagboek mijmert Veronica over hoe mooi en vredig het leven zou kunnen zijn (‘Beautiful’). Veronica’s beste vriendin is Martha Dunstock, ook al zo’n buitenbeentje dat uitgekotst wordt door de pestkoppen op school. Er lopen op school heel wat pestende, populaire jongens en meisjes rond maar de Heathers zijn het ergste. Heather McNamara, Heather Duke en superbitch Heather Chandler — de leider van het drietal - zijn verwende nesten, rijkeluiskindjes die zich op school vooral bezig houden met het terroriseren van anderen en hun uiterlijk vertoon. De drie Heathers voelen zich duidelijk verheven boven de rest. Toch droomt Veronica er van door hen geaccepteerd te worden in de hoop dat ze met haar hogere sociale status dan verlost zal zijn van alle pesterijen. Als de Heathers betrapt worden tijdens het spijbelen en hen een straf boven het hoofd hangt, redt Veronica hen en gaan ze vrijuit. De Heathers zien in Veronica vanaf dat moment een (bruikbare) vriendin die zich bij hen mag aansluiten. 

Veronica is aanvankelijk in haar nopjes met haar nieuwe sociale status. Maar al gauw blijkt dat de dames haar voor hun karretje spannen. Als Veronica in hun opdracht haar hartsvriendin Martha een streek moet leveren, stribbelt ze tot grote ergernis van de Heathers tegen. Ze maken Veronica haarfijn duidelijk dat ze niet moet gaan dwarsliggen en moet blijven bewijzen dat ze geen loser is (‘Candystore’).  Veronica lijkt dus niet veel te zijn opgeschoten met haar toetreding tot het populaire drietal. Maar dan duikt opeens de mysterieuze Jason ‘J.D.’ Dean op, een mysterieuze jongen die opkomt voor de zwakkeren op school en tot wie Veronica zich enorm voelt aangetrokken (‘Fight For Me’).  J.D. heeft geen moeder meer en zijn vader zit in schimmige business; best een gevaarlijke gast dus maar Veronica’s buikvlinders vertellen haar iets anders. Ondertussen gaan de Heathers door waarmee ze hun hele schoolleven al bezig zijn en nemen Martha wreed te grazen. Als Veronica opnieuw voor haar opkomt wordt haar door Heather Chandler duidelijk gemaakt dat ze te ver is gegaan en ze op korte termijn korte metten met haar zullen maken. Veronica vraagt zich af hoe nu verder en zoekt haar toevlucht tot J.D. met wie ze haar eerste liefdesnacht beleeft (‘Dead girl walking’).

Het is duidelijk dat J.D. een enorme hekel heeft aan pestkoppen, maar de manier waarop hij stuk voor stuk met hen afrekent is wel erg rigoureus. Veronica is verbijsterd maar laat zich aanvankelijk toch meeslepen door J.D die haar in haar macht lijkt te hebben. Maar als aan zijn vergeldingsacties geen einde lijkt te komen, is de maat voor Veronica vol. Zijn wereld staat mijlenver af van de hare en ze verlangt naar een gewoon, harmonieus en onschuldig leven als zeventien jarige (‘Seventeen’).  Als Martha het niet meer ziet zitten en een zelfmoordpoging onderneemt (‘Kindergarten Boyfriend’) wordt Veronica overvallen door een enorm schuldgevoel. Ze voelt zichzelf door haar toenadering tot de Heathers en J.D. een slecht mens, wil terug naar haar oude leventje en besluit daarom afstand te nemen van J.D.. Die draait vervolgens helemaal door en geeft alles en iedereen op school de schuld van de afstand tussen hem en Veronica.  J.D. heeft een onaangename verrassing voor de school in petto en het is maar de vraag of Veronica haar medestudenten voor die verrassing kan behoeden…..

Heathers The Musical is een musical over dood en verderf op een Amerikaanse High School eind jaren ’80 van de vorige eeuw. Hoewel de pittige thematiek wat licht verpakt worden en de funfactor in de voorstelling hoog is, heeft deze voorstelling een donkere kant die met name voor slachtoffers van pesten behoorlijk confronterend kan zijn.
Pesterijen, wraak, (sexueel) geweld, moord en zelfmoordpogingen zijn helaas van alle tijden. De ‘take away’ van de voorstelling is anno 2018 daarmee nog steeds actueel en relevant:  Waarom zou je — hoe beschadigd je ook bent - iemand het leven zuur maken omdat diegene ‘anders’ is, terwijl een leven in harmonie en vrede met elkaar toch veel mooier is?

Heathers The Musical kent een heerlijke pop/rock score die qua stijl soms aan Legally Blonde doet denken; niet zo gek als je bedenkt dat een van de makers van deze musical de man achter Legally Blonde is. Songs als ‘Big Fun’ en het populaire ‘Candy Store’ zijn catchy, uptempo songs die lang bij blijven. Ze gaan vergezeld van strakke choreografieën. Bij het stevige ‘Dead Girl Walking’ kun je maar moeilijk stil blijven zitten. ‘Seventeen’ is een meeslepende rockballad and ‘Our Love is God’ is een prachtig doch duivels duet. En dan nog ‘Kindergarten Boyfriend’ dat keihard binnenkomt. Zomaar wat muzikale hoogtepunten uit voorstelling die nergens in kakt; de twee aktes gaan als een wervelwind voorbij. 

En dan de cast. Carrie Hope Fletcher, een van de grootste jonge sterren van West End, speelt Veronica. Fletcher, die zichzelf in real life regelmatig als ‘chubby girl’ bestempelt, brengt via de social media en haar eigen You Tube filmpjes regelmatig berichten naar buiten over de onderwerpen die juist in Heathers centraal staan.  Met haar kritische vragen en statements stelt ze problemen van jongeren aan de kaak en legt ze de vinger op de zere plek. Zo bespreekt ze onder meer pestgedrag en probeert ze buitenbeentjes meer zelfvertrouwen te geven en zichzelf te accepteren. Passender had de casting voor de rol van Veronica dan ook niet kunnen zijn. Fletcher heeft een prachtige, krachtige stem waarmee ze de score moeiteloos wegzingt. Zowel bij het rustige ‘Seventeen’ als het rocky ‘Dead Girl Walking’ etaleert Fletcher haar indrukwekkende vocale talenten.
De macho ‘bullies’ Kurt en Ram worden gespeeld door Chris Chung en Dominic Andersen. Zij doen dat met zoveel bravoure en humor, dat je ondanks hun oervervelende en onacceptabele gedrag stiekem geen hekel aan ze hebt. De jongens hebben in ieder geval de sympathie van de zaal, al kan dat ook komen omdat ze een fors deel van de voorstelling met hun afgetrainde lijf lopen te pronken.
Jamie Muscato speelt op subtiele wijze de ontspoorde en ongrijpbare J.D., een jongen die grote moeite heeft met het onderscheid tussen goed en kwaad. Dat ongrijpbare straalt Muscato van nature al een beetje uit: Hij oogt wat nonchalant, afstandelijk en onpeilbaar.  J.D.’s liefde voor Veronica lijkt oprecht. Daarmee wekt hij zeker sympathie en oogt hij charmant, hetgeen zijn duivelse, duistere kant echter niet kan verhullen. Middels zijn daden en gedachtengoed wordt duidelijk met wat voor psychopaat we hier eigenlijk te maken hebben. Ook Muscato beschikt over een heel fijne zangstem, die prima kleurt bij die van Fletcher.
De drie Heathers zijn zeer goed gecast, al moet gezegd worden dat Jodie Steele als super bitch Heather Chandler zowel letterlijk als figuurlijk met kop en schouders boven de andere twee Heathers uitsteekt. Steele weet Chandler een dermate koude en arrogante uitstraling te geven, dat direct duidelijk is wie de leiding van het meidentrio in handen heeft en een gooi mag doen naar de titel grootste kreng aller tijden. Na haar dood, als zij als een geest rondom Veronica blijft ronddwalen, zien we ook veel humor en gevoel voor drama in haar spel. Steele beschikt daarnaast over de beste zangstem van het drietal.  Als Heather Duke, gespeeld door T’Shan Williams, na het wegvallen van Chandler de leiding overneemt, wordt het verschil in vocale kwaliteiten tussen Williams en Steele duidelijk merkbaar. Tenslotte is de rol van Heather McNamara, gespeeld door Sophie Isaacs, nog het vermelden waard. Isaacs oogt en speelt als een soort kruising van Elle Woods en Glinda. McNamara is een meeloper die bijna zelf bezwijkt onder de sociale druk en bij wie het goede overwint. Isaacs speelt dit zeer overtuigend.

Heathers the Musical zal niet de musicalgeschiedenis ingaan als musical met het beste script, maar wat is dit een heerlijke musical.  Als het je lukt je niet te storen aan gillende en soms zelfs verklede tieners die deze musical verafgoden, dan heb je een topavond. De run in The Other Palace is al tijden helemaal uitverkocht, maar gelukkig is een 12 weken durende overstap naar West End inmiddels een feit.  Van 3 september t/m 24 november zal Heathers The Musical te zien zijn in Theatre Royal Haymarket.  Er zijn nog voldoende kaarten beschikbaar.


05 July 2018
Reguliere voorstelling
Londen
The Other Palace
http://www.theotherpalace.co.uk

Over de auteur

MarkZ schreef dit artikel voor jou

MarkZ

Mark is sinds 2016 redacteur bij Musicalworld. Zijn eerste musical was Miss Saigon, met Tony Neef en Linda Wagenmakers, eind jaren '90 van de vorige eeuw. De voorstelling liet een onvergetelijke indruk achter en veroorzaakte een heftige theaterverslaving, die niet meer te beteugelen bleek. Dik 20 jaar later heeft Mark inmiddels ontelbare voorstellingen bezocht, de laatste 10 jaar voornamelijk in Londen. Zijn all time favourite is Les Miserables, die hij in Nederland, Belgie, Duitsland, USA en Engeland inmiddels al in totaal zo'n 50 keer heeft gezien. Mark kan echter niet uitsluiten dat dit aantal nog zal stijgen...

Meer van MarkZ

Meer artikelen van MarkZ

Delen