musical
Synopsis

In deze unieke show wordt het publiek door gastheer Evgeni Voronin, één van ’s werelds beste illusionisten, aan de hand genomen langs een keur aan internationale topacts met acrobaten, jongleurs, rolschaatsacrobaten en goochelaars. De muzikale omlijsting…
Start > Producties > 2005 > Komedie > Palazzo
Over...

 
producent:
Companions
jaar:
2005
duur:
Avondvullend
pauze:
Nee
genre:
Komedie
score:
3star
websites:


Het theater van de Zintuigen


 1 2 >
Artikel: Recensie
Voorstelling: Reguliere voorstelling
Datum: 07 dec 2007
Theater: Spiegeltent
Lokatie: Amsterdam
Website: http://www.palazzo.nl
Auteur: Marilena

Na 3 succesvolle jaren keert de unieke theater ervaring Ron Blaauw's Palazzo terug naar Nederland. Dit maal met een een nieuwe show, een nieuw menu en een nieuwe leading lady. Na Joyce Stevens, Chaira Borderslee en Joke de Kruijf is het nu de eer aan Ellen Evers om ons door een avond vol l'amour te leiden.

Niet alleen is het thema en het menu vernieuwd, ook is het concept wat aangepast. Zo zijn er meer grote variété acts in het midden van de spiegel tent en zijn er minder kleine goochel acts en interactie van artiesten aan de tafels. Hierdoor krijgt de voorstelling meer allure en is het spectaculairder dan voorgaande edities. Ook qua sfeer is het veel sensueler, veel meer in de nachtclub sfeer dan de jaren ervoor het geval was. En dit maakt dat Palazzo een geheimzinnige, zintuiglijke, culinaire en vooral onvergetelijke avond uit is.

Na de voorstelling sprak Musicalworld nog met Leading Lady Ellen Evers over haar rol in Palazzo.
Ellen, je bent Leading Lady in Palazzo. Wat trok je aan aan deze theater ervaring dat je hiervoor je toezegging hebt gedaan?
Ellen: Een van de dingen die mij het meest aansprak is dat de zogenaamde ‘4e muur’ waarover we in het theater spreken, hier niet is. Ik ben dus vrij om met mensen te praten en op mensen te reageren. Aangezien ik met mijn eigen voorstelling bezig ben, wil ik daar graag wat meer van leren want ik vond dat in 1e instantie heel eng. Ik heb het in het verleden wel eens gedaan bij Schellings in Rotterdam (een cabaret diner red.), maar dan heb ik het over 1995-1996. Dat is dus heel lang geleden en toen begon ik eigenlijk pas te leren om met het publiek te praten. Om dat te durven en te kunnen heb je ervaring nodig en dat krijg ik hier. Ik sla heel vaak de plan mis maar af en toe komt er ook ineens een hele goede grap dus het is een goede leerschool.
Want was je vooraf wel bekend met het concept van Palazzo?
Ellen: Ja, ja, ik was er 2 jaar geleden al voor gevraagd, maar toen was ik net geopereerd aan mijn stembanden en zag ik het niet zo zitten om avond aan avond in de rook te gaan staan.

In hoeverre ben jij zelf betrokken geweest bij de invulling van jouw gedeelte in de voorstelling?
Ellen: Niet zozeer, ik heb repertoire aangeleverd waaruit ze konden kiezen en ik heb uitgelegd waar die liedjes over ging aangezien het creatieve team uit het buitenland komt. Zij hebben uiteindelijk uitgekozen wat ik elke avond zing. Alleen het ‘Tante Leen’ liedje daar kwam ik zelf mee want we staan tenslotte in Amsterdam. In 1e instantie zou dat een medley gaan worden, maar we hebben het toch moeten inkorten. Zoals het nu is, was ook wel mijn oorspronkelijke idee. We beginnen met een wals, dan breken de jongens van Lost Locos in en dan maken we er een Salsa nummer van.
Jouw nummers zijn in het Nederlands ondanks dat de rest van de cast een heel internationaal gezelschap is. Is dat een bewuste keuze geweest?
Ellen: Ja absoluut, we zijn hier tenslotte in Nederland. Als ik naar het buitenland ga om een show als dit te gaan bekijken dan is het ook de taal van dat land. Ik vond het dus niet meer dan logisch om mijn gedeelte in het Nederlands te doen. Er zijn wel eens avonden dat er veel buitenlandse mensen in de zaal zitten, dan pas ik het aan. Zo was laatst de tent voor een groot gedeelte gevuld met Aziatische mensen. Toen heb ik mijn presentatie gedeelte in het Engels gedaan, maar de nummers heb ik gewoon in het Nederlands gezongen.

In hoeverre vergt een show als dit een andere voorbereiding dan dat je normaal gesproken gewend bent?
Ellen: Qua voorbereiding is het niet veel anders dan bijvoorbeeld een musical. Daar ben je ook steeds korte momenten op het podium en moet je er op dat moment ook staan. Het enige verschil hier is dat ik heel veel met de mensen praat tijdens de gangen en daar wordt mijn stem wel moe van.

De meeste mensen kennen Ellen Evers van , met name grote, musicals. Hier laat je toch een hele andere kant van jezelf zien. Is het een bewuste keuze geweest om even iets heel anders te gaan doen?
Ellen: Ik wil heel graag werken naar liedjes in het theater. Musical is voor mij nooit een bewuste keuze geweest, daar ben ik in beland. En het is leuk omdat het een combinatie is van een aantal disciplines; zingen, dansen ,spelen, comedy maar ook drama. Maar ik wil liever een theatervoorstelling maken met mezelf en een bandje en liedjes zingen en hier en daar wat vertellen. Dat is wat ik altijd gewild heb. Mijn M-Lab uitstapje van laatst (Ellen haar soloprogramma ‘de Vogelmeid’ red.) was een goede oefening. Daar ga ik ook mee verder want zoals het er nu naar uitziet dan ga ik in de lente van 2009 touren langs kleine theaterzalen met mijn eigen voorstelling.


 1 2 >

Fotos
musical musical musical musical musical
(foto's zijn te vergroten door ze aan te klikken)