musical
Synopsis

Afrika ontwaakt. Alles in de eindeloze savannen komt luidruchtig tot leven. Tegen een vuurrode ochtendzon verzamelen zich alle dieren uit de wildernis. Een nieuwe dag. Een nieuw leven. Welkom in het rijk van The Lion King! Diep in dit kloppende hart van…
Start > Producties > 2004 > Familie > Lion King, the
Over...

 
producent:
Stage Entertainment
jaar:
2004
duur:
180 minuten
pauze:
Ja
genre:
Familie
score:
4star
websites:


High on Pride Rock


 1 2 >
Artikel: Perspresentatie
Voorstelling: N.v.t.
Datum: 25 apr 2005
Theater: Tropen Museum
Lokatie: Amsterdam
Website: Joop van den Ende Theater Producties
Auteur: Marilena

Toen Disney baas Michael Eisner in 1994 het idee opperde om van the Lion King een musical te maken, dacht iedereen dat het onmogelijk was

High on Pride Rock, Mufasa the Lion King waits,
Watching as the creatures of his domain gather below
to celebrate the arrival of the newborn Prince.

Het fenomeen the Lion King begon in 1994 met een animatiefilm die over de hele wereld miljoenen mensen in het hart trof. Een film die eigenlijk ook geen verdere introductie behoeft, want iedereen kent het verhaal over de jonge leeuwenkoning die zijn plaats leert kennen in de kringloop van het leven.

De productie was zo bijzonder voor Disney dat zij besloten om the Lion King naar een hoger plan te tillen door deze ook als musical uit te brengen. Het maken van een musical aan de hand van een animatiefilm was nog niet zo makkelijk legt Ron Kollen, International Vice-President van Disney Theatrical Productions (DTP), uit: “Toen Disney baas Michael Eisner in 1994 het idee opperde om van the Lion King een musical te maken, dacht iedereen dat het onmogelijk was. Wij legden daarom het idee naast ons neer. Michael Eisner kwam er echter regelmatig op terug en gaf aan dat het creatieve proces voor ons belangrijker was dan het slagen of falen van een musical.“Deze reden gaf DTP de doorslag om een creatief team samen te stellen onder leiding van Julie Taymor. “Haar talent heeft ervoor gezorgd dat het mogelijk wordt om een acteur wel zijn werk te laten doen, maar door het gebruik van een masker of een pop komt het dier dichter bij de acteur te staan.”

Ron Kollen verwacht van de nederlandse Lion King een versie die door het gebruik van kleine, typisch nederlandse nuances in de vertaling (door Martine Bijl) wel fysiek een duplicaat is van de Broadway versie “maar met een lokaal hart en geest die alleen deze Nederlandse cast kan brengen wordt het toch een ‘eigen’ productie.”

Erwin van Lambaart, Algemeen Directeur Joop van den Ende Theaterproducties, droomde er al jaren van om the Lion King ook in Nederland te mogen produceren. Het 100-jarig bestaan van het Fortis Circustheater is daarom een mooie gelegenheid om deze productie naar Scheveningen te halen. “Dit in tegenstelling tot eerdere verhalen dat dit uit financieel gewin zou zijn. Immers is deze productie zo kostbaar en complex maar tegelijkertijd zo bijzonder dat het de meest gepaste musical is om dit jubileum te vieren.”

De hoofdrolspelers van the Lion King:
In tegenstelling tot eerdere berichten heeft Robby Kensmil de rol van Simba om persoonlijke redenen terug gegeven. Op dit moment wordt er in de Lion King school hard gewerkt aan twee kandidaten die een intensief opleidingstraject gaan volgen voor deze rol. Begin december zal de definitieve keuze vallen voor een van de acteurs.

Nala
Dat Carolina Dijkhuizen de rol van Nala op zich zou nemen was al bekend. Voor haar betekent dit een hele verandering want na 2 maal per week de hoofdrol in Aida te hebben gespeeld, zal ze nu 8 maal in de week de hoofdrol moeten gaan vervullen. “Ik ben constant met zanglessen bezig en ik wil binnenkort naar de sportschool want het zal toch een hele fysieke belasting gaan worden en dan moet je toch een reserve opbouwen. Qua zang is mijn rol kleiner dan in Aida, maar qua acteren juist weer meer.”
Carolina is erg blij dat ze de rol van Nala mag spelen, na de musical al eens in New York en Hamburg gezien te hebben, wist ze dat dit een rol voor haar zou zijn: “Van New York kan ik me weinig meer herinneren want ik zat alleen maar met open mond te kijken. Veel dingen liggen wel vast voor de rol van Nala dus er zullen veel overeenkomsten zijn met andere Nala’s, maar ik wil er wel mijn eigen ding van maken.”

Mufasa
Een majestueuze rol voor Kenneth Herdigein als de vader van Simba. “Ik denk dat de overeenkomst tussen Mufasa en mij is dat we allebei in iets geloven. Mufasa zegt op een gegeven moment dat de sterren aan de hemel onze voorouders zijn en dat wij ook zo’n ster in ons hebben, als je het maar wil zien. Ik geloof daar ook in en dat heeft mij innerlijke kracht gegeven om te blijven vechten zodat ik nu de rol van leeuwenkoning heb gekregen”. Hij staat voor de zware taak om bijna iedere avond een andere tegenspeler te hebben want de jonge Simba wordt gespeeld door een wisselende cast van kinderen. Zelf zegt hij hierover “ik heb nog geen toneel-ervaring met kinderen, maar wel de nodige tv-ervaring, dus ik denk dat het intensief zal worden met zoveel kinderen, maar het is wel een hele uitdaging waar ik erg veel zin in heb.”

Scar
Scar’s hebzucht naar de troon maakt het dat Hein van der Heijden een van de meest slechte karakters in de musical zal spelen. “Scar is de kwade en gefrustreerde genius. Hij heeft maar een doel en dat is de macht overnemen van zijn broer en daar doet hij alles voor. Hij ontpopt zich tot een ware dictator en zorgt ervoor dat alles kapot en dood gaat. Maar uiteindelijk komt hij toch zichzelf tegen.”
Hein van der Heijden stond hiervoor met de musical “Sinatra” op de planken. Een bijna tegenstrijdige rol: “De gemenerik spelen is altijd het leukste wat er is. Veel leuker dan altijd maar weer de ‘good guy’. Gelukkig wordt je tijdens het auditie-proces heel goed begeleid met zanglessen en het doorspelen van scenes waardoor ik nu de rol van Scar mag spelen.”

Hyena’s Shenzi, Banzai & Ed
Shenzi, Banzai en Ed zijn in de musical een onafscheidelijk trio met elk een eigen karakter. Jerrel Houtsnee en Peggy Sandaal die respectievelijk Banzai en Shenzi zullen spelen, lichten de drie karakters toe: “Banzai is de domme kracht die altijd voorop moet staan, maar daardoor wel de klappen krijgt te incasseren”. Peggy vervolgt: “Shenzi daarentegen is meer de dominante tante. Een wijf met ballen maar is tegelijkertijd erg geraffineerd in de zaken die ze delegeert. Ze wil ook altijd dat de aandacht op haar is gericht. En Ed is de lachende derde hyena. Ed is gewoon Ed.”
Jerrel Houtsnee speelde de rol van Banzai al eerder in de Duitse versie van the Lion King, maar de keuze om weer voor deze rol te auditeren was heel bewust. “Ik heb de show gezien en het eerste dat mij opviel was die leuke rol van Banzai. Zijn rol is zo divers dat ik meteen zei dat ik die wilde spelen. Mensen vroegen wel eens of ik niet liever Simba zou willen spelen, maar Banzai heeft zoveel meer kanten. Hij is immers en gemeen en dom en hij heeft ook nog eens veel humor”.


 1 2 >

Fotos
musical musical


image


image


image


image


image


image


image


image


image

(foto's zijn te vergroten door ze aan te klikken)