Interview

Honk, back to basic

Aankomend theaterseizoen brengt '3 and a Crowd BV', het nieuwe productiebedrijf van Allard Blom, Saskia Bergman en Hans Lebouille, de musical 'Honk'. 'Honk'is een eigentijdse bewerking van het legendarische sprookje van Het Lelijke Eendje, met haarscherpe humor en prachtige, eigentijdse muziek. Bezoekers van de Uitmarkt in Amsterdam konden op zaterdag 26 augustus al genieten van een voorproefje. Na afloop van het optreden sprak Musicalworld in café Orff met Ivo Chundro, Vannessa Timmermans, Ara Halici en Allard Blom over de totstandkoming van Honk en het bedrijf '3 and a Crowd BV'.

Kun je iets vertellen over de totstandkoming van Honk, waarom de keuze voor deze musical?
Allard: Een paar jaar geleden had ik samen met mijn kompanen Saskia Bergman en Hans Lebouille het idee om zelf voorstellingen te gaan maken.  We wilden niet van die doorsnee voorstellingen nemen, maar ik wilde wel beginnen met een familie voorstelling. Noem ons maar ‘het lelijk eendje’ van musicalland want we willen als productiemaatschappij anders zijn omdat we dat leuk vinden. Maar een eerste voorstelling moet natuurlijk ook toegankelijk zijn. Ik heb ‘Honk’ in 2000 in Engeland gezien en was toen meteen verliefd op het verhaal. De rechten hebben daarna ook een tijdje door Nederland ‘gezworven’; ze hebben zowel bij Ruud de Graaf als bij Albert Verlinde gelegen, maar bij hen kwamen er altijd dingen tussen. Toen de rechten vrij kwamen heb ik besloten dat ik deze voorstelling wel heel graag wilde doen, maar dan wel met een groep jonge enthousiaste en talentvolle mensen zonder toeters en bellen.
Deze versie van Honk zal de kleinste voorstelling ooit qua cast gaat worden, waarom is er gekozen voor maar 6 castleden?
Allard: Het voordeel van zo’n kleine cast is dat je de talenten van alle 6 de personen ten volste kunt benutten en dat is wat ik wil. Iedereen heeft een soort basiskarakter maar doet daarnaast ook nog veel andere dingen. Het is heel erg back to basic, ook ons optreden net hier in de Theaterzaal. Je staat voor een groep mensen met alleen een piano en je doet je ding. Met een kleine cast heb je natuurlijk ook het voordeel dat je een groep kunt kiezen die het ook leuk met elkaar hebben.

Ara, jij gaat de rol van de kwaadaardige kat spelen, wat trekt je zo aan in dat personage?
Ara: Wie zegt dat ik kwaadaardig ben, misschien ben ik wel heel charmant! (lacht) Maar als ik deze rol vergelijk met de dingen die ik hiervoor gedaan heb, is dit weer iets totaal anders en dat vind ik erg prettig. Ik hou er niet zo van om in dezelfde categorieën rollen te blijven hangen. Veelzijdigheid vind ik interessant en dat is bij deze productie ook zo leuk, er komen allemaal van die aparte typetjes in voor; van de vader tot aan de kat tot aan de kikkers.
Zijn er nog wat overeenkomsten met je eigen karakter?
Ara: Ik denk dat ik ook best charmant ben!
Vannessa: Jij bènt ook heel charmant (lacht)

Ara, heb je na ‘Cabaret’ er bewust voor gekozen om nu een kleinschalige productie te gaan doen?
Ara: De afwisseling is heel leuk, maar ik heb er niet bewust voor gekozen. Cabaret was afgelopen en toen kwam deze productie en dat vond ik fantastisch om te doen. Maar ik heb niet gekeken hoe groot of klein de productie of mijn rol zou gaan zijn. Ik kijk toch meer of het een interessante rol is en hoe de groep is waarmee je moet gaan samenwerken. Het feit dat we dit maar met z’n 6’en doen is natuurlijk te gek. Bij een grote productie bijvoorbeeld wordt alles voor je geregeld en dat trekt me eigenlijk niet zo erg. Hier ben je met z’n allen verantwoordelijk voor het neerzetten van een hele goede voorstelling.
Ivo: Je bent ook dichter bij het proces betrokken omdat alles kleiner is.
Ara: Nu moet ik wel zeggen dat we als groep ook heel goed met elkaar omgaan, heel respectvol. We kunnen bij wijze van spreken alles tegen elkaar zeggen, maar er zal niemand beledigd weglopen.
Ivo: Omdat het juist zo’n kleine groep is, moet dat eigenlijk ook wel.

Vannessa, kun je iets meer vertellen over jouw rol in Honk
Vannessa: Ik ben de moeder van Lelijk. Ik kom daarnaast ook nog 1 keer als kikker voorbij, maar over het algemeen staat mijn rol vrij vast en dat is de moeder van Ivo zijn.

Ivo, jij gaat de rol van lelijk spelen, het verhaal draait om jou. Omdat het een intieme voorstelling is zul je volop in de spotlights staan,  vind je dat angstaanjagend?
Ivo: Nou angstaanjagend is een groot woord, maar het is wel spannend. Vooral omdat ik na lange tijd weer zo’n grote kluif mag gaan aanpakken. Maar ik weet ook dat ik hele fijne mensen om me heen hebben die me daarbij gaan helpen.
De musical draait om tolerantie voor alles wat van de norm afwijkt. Heb jij je wel eens anders dan de norm gevoeld en gaat dit je helpen bij de invulling van je rol?
Ivo: Ik weet wel hoe het voelt om ‘anders’  te zijn. In ons dorp waren wij de eerste donkere familie en dat was heel merkbaar en voelbaar. Mijn eerstee herinnering daaraan, dat ik toch een ander kleurtje had dan de anderen, zal geweest zijn toen ik een jaar of 3 was. Dus ik kan me er wel iets bij voorstellen.

De schrijvers van Honk, George Stiles en Anthony Drewe, kiezen altijd voor een hele specifieke Britse schrijfstijl. In hoeverre heb je dat voor deze Nederlandse productie kunnen gebruiken?
Allard: Ik heb dat gedeeltelijk kunnen gebruiken. Natuurlijk is het ook heel erg aan Nederland aangepast. Het nadelige van Brits is dat het vaak wat traag is. We zijn er dus wel met de snoeischaar doorheen gegaan om het een beetje op te ‘pimpen’. In Nederland hebben wij door onze cabaret traditie, toch een sneller idee van humor en dat is waar ik heel erg vanuit gegaan ben. Het voordeel van Brits is dan weer dat de humor heel ‘crisp’ is, dat het ‘tongue and cheek’ gehalte heel hoog is, dat het heel ondeugend is en dat het daardoor iets fris blijft houden.

In Engeland is Honk een enorme hit geweest, het heeft zelfs ‘the Lion King’ en ‘Mamma Mia!’ verslagen bij de Laurence Olivier Awards. Wat verwachten jullie van Honk in Nederland aankomend seizoen?
Vannessa: Het wordt een hit!
Ivo: Ik denk dat de mensen er weinig verwachtingen van zullen hebben omdat het toch van een nieuwe productiemaatschappij afkomt. En nieuw is voor veel mensen eng. Maar ik hoop dat we gaan verbazen, dat we de stiekeme hit van het seizoen gaan worden.
Ara: Als nieuwe productiemaatschappij is er nu eenmaal geen duizenden euro’s om te besteden aan reclames op tv, dus moeten we naar andere middelen gaan zoeken. Je bent dus ook een beetje afhankelijk van de goodwill van anderen, maar die is er gelukkig heel veel.
Vanessa: We werken natuurlijk ook allemaal met ervaren mensen die al veel verschillende producties hebben gedaan. Als groep weet je dus wat goed is en daar willen we ook met z’n allen naar toe en we hebben er alles voor over om dat te bereiken.

Wat zal deze musical dan gaan onderscheiden van het aanbod van wat er komend theaterseizoen te zien is?
Vannessa: De echtheid van het stuk. En dat onbekend talent nu ook de kans krijgt om te laten zien wat ze in huis hebben.
Allard: Ik denk ook creativiteit. We hebben geen tonnen aan euro’s die we uit de muur kunnen trekken dus zijn moet je creatiever gaan nadenken over de show. Maar dat vind ik ook een hele gezonde situatie. Je komt dan met hele leuke vondsten en het gaat ook meer draaien om de 6 mensen die het uiteindelijk moeten gaan doen.

Naar welke scène of naar wel welk nummer kijk je het meeste uit om straks te gaan spelen of zingen?
Ivo: Het nummer ‘Toen zag ik jou’. Omdat dit het 1e nummer is waar ik meteen verliefd op werd toen ik een aantal jaar geleden de cd voor het eerst hoorde. Maar ik vind in deze musical de muziek sowieso erg ‘cute’ en oprecht.
Vannessa: Ik denk dat het voor mij het nummer is waarin ik mijn zoon ga leren zwemmen. Het nummer heet ‘Hou je snavel hoog’ en is een nummer waarin de moedergevoelens heerlijk naar boven kunnen komen. Maar ook het nummer ‘Every tear a mother cries’ vind ik heel mooi.
Ara: Ik heb een duet met Ivo, ‘You can play with your food’ en dat is heel snel en grappig. Ivo is een van mijn beste vrienden en ik vind het heel gaaf dat ik de kans krijgt om daarmee op het toneel te staan. Ik had dat ook bij ‘Charlie Brown’, daar stond ik ook met allemaal goede vrienden op het toneel. En dat extra enthousiasme, bovenop al het talent en creativiteit, gaat ook het verschil maken.

Even terugkomen op het bedrijf, 3 and a Crowd, wat willen jullie gaan toevoegen aan de huidige markt?
Allard: Wij kiezen voor de kleinere en misschien wat originele voorstellingen. Wij zijn er niet op uit om shows die hier al eens gespeeld hebben weer terug te halen. We zijn erg op zoek in het buitenland naar nieuw klein materiaal en dat is er genoeg. Dat is ook de reden waarom dit me zo aantrekt. Het is puur de drive van bepaalde dingen maken waarvan ik zeker weet dat ze anders in Nederland niet gemaakt zouden worden. Ik denk dat het ook wel een beetje de taak van kleine productiemaatschappijen is om die rare verhalen te blijven vertellen.
Ara: En daarin onderscheidt zich dit bedrijf natuurlijk ook van de andere producenten die er misschien juist voor kiezen, wat helemaal niet verkeerd is overigens, om producties die 10 jaar geleden hier te zien zijn geweest weer opnieuw uit te brengen.
Allard: En natuurlijk draait het bij ons net zo goed om winst want daar ben je een commercieel bedrijf voor, maar wij steken misschien net iets meer onze nek ervoor uit. Iedere show en iedere keuze blijft daardoor wel een risico, maar dat is wel wat ik leuk vind.

Tot slot, waarom moet men het komend seizoen naar de voorstelling komen kijken?
Ivo:Omdat Honk iets anders , iets nieuws, iets charmants is en het is echt van de acteurs afhankelijk. Kom dus een keer een musical op een andere manier ervaren zonder helikopters en kroonluchters.
Vannessa: Ik wil daaraan toevoegen dat het verhaal ook iets meer is dan de kroonluchters en de helicopters. Er zit wel degelijk een strekking in het verhaal en ik denk dat zeker in deze tijd en in de maatschappij waarin we nu leven dit wel uitgedragen mag worden.
Ara: Het is een unieke voorstelling voor jong en oud toegankelijk. Het gevaar bestaat dat je in een ‘kindermusical-hokje’ wordt geduwd en bij deze wil ik dus zeggen dat Honk dat absoluut niet is. Het is een familie musical!
Allard: En heel belangrijk is dat het een betaalbare familiemusical is. Kom je met een modaal gezin van 4 personen, dan ben je onder de 60 euro klaar. En ik vind het ook belangrijk om musical theater weer eens betaalbaar te maken.

Half oktober zullen de repetities voor Honk gaan beginnen, met de 1e try out op 11 november. De première staat gepland op 26 november in Schouwburg Orpheus in Apeldoorn. Voor meer informatie over Honk en voor de volledige speellijst kun je terecht op www.honkdemusical.nl

26 August 2006
N.v.t.
Amsterdam
Café Orrf
Officiële website
honk, ivo chundro, ara halici, sabine beens, vannessa timmermans, allard blom, anthony drewe, george stiles