Recensie

Leef zonder einde, Leef zonder zonlicht

De musical Dracula is eens te meer een reden dat musical als kunstvorm zeker en vast niet uit het Vlaamse daglicht mag verdwijnen. Met weinig middelen weten Geert Allaert en zijn creative team een geweldige productie op de planken te zetten die zeker niet moet onderdoen voor topproducties uit omringende landen.

Creatives
Het gebrek aan decor werd door regisseur Frank van Laecke goed opgevangen door gebruik te maken van het diepe toneel, de draaischijf en de hydraulische platformen van de Antwerpse Stadsschouwburg. De sobere decors van Hartwig Dobbertin worden op sublieme wijze gemaskeerd door het soms wel oogverblindende lichtspektakel van Jaak van de Velde. Verder stelt choreograaf Martin Michel als vanouds niet teleur. De melodieuze muziek van Karl Svoboda is helaas geen muziek waar je kippenvel van zult krijgen. In de eerste acte grijpt de componist meer terug naar melodieën met een klassiek en meeslepend tintje. De tweede acte brengt krachtigere en modernere muziek af en toe voorzien van goede portie hard gitaarspel. Net als de muziek in de show evolueren ook de kostuums mee. Waar in het eerste deel Jan Wouters kiest voor een meer middeleeuwse look, kiest hij in het tweede deel voor een meer eigentijdse creatie. Een stuk als Dracula voorzien van gepaste liedjesteksten is een hele opgave, toch slaagt Allard Blom hier wonderwel vrij goed in.

Cast
Als er iets wat deze musical echt de moeite waard maakt dan is het zeker en vast de cast. Eén iemand steek er echter met kop en schouders boven uit. De ster van de avond is dan ook Hans Peter Janssens die de rol van Graaf Vlad Dracula ijzersterk op de planken neerzet. De gevarieerde liedjes van Karl Svoboda zorgen dat hij krachtig als ook zacht kan uithalen. Ook Ann Van Den Broeck die Adriana, Dracula’s eeuwige liefde vertolkt weet meer dan ooit te overtuigen. Hilda Norga levert als Nina een puike prestatie. De komische noot in de musical werd vooral verzorgd door Door Van Boeckel die de nar Scapino speelde. Maar ook de 3 Nimfen, Daisy Thijs, Myriam Bronzwaar en Goele De Raedt krijgen door de soms wel komische teksten en het schunnig taalgebruik moeiteloos een glimlach op het gezicht van het publiek in de zaal. De erg goed gecaste Chris van Tongelen zette met zijn zang- en acteerprestaties een zeer geloofwaardige Priester neer, spijtig dat hij het verder met deze kleinere rol moest doen. Ook naamgenoten Sam en Dimitri Verhoeven die respectievelijk de rollen van Serban en De Dokter een op zich nemen maken een goede beurt.

Anno 2005 zijn er niet zo veel topmusicals in Vlaanderen te bewonderen. Hopelijk komt Minister van Cultuur Anciaux zelf eens kijken naar Dracula en ziet hij met eigen ogen wat moois musical als kunstvorm kan bieden. Dracula is een show is die je als musicalliefhebber pur sang moet gezien hebben.  Een cast en verhaal waar je door gebeten wordt.

13 November 2005
Reguliere voorstelling
Antwerpen
Stadsschouwburg

Dracula, Hans Peter Janssens, Hilde Norga, Ann van Den Broeck, Door van Boeckel