Interview

Musicalworld in gesprek met Mark Vijn

Een van de nieuwere musicalproducenten in Nederland, Mark Vijn, had afgelopen seizoen een hit met de musical 'Sweet Charity'. Komend seizoen produceert hij 'die andere Abba musical': 'Chess'. Musicalworld reisde af naar Hoorn en sprak op het kantoor van Mark Vijn Theaterproducties met 'the man himself'.

Kun je iets over het ontstaan van het bedrijf vertellen?
Mark: Ik ben in 1994 begonnen met het maken van theatervoorstellingen met mijn toenmalige partner Leslie Grey, een Amerikaanse musicalster die destijds in Nederland woonde. Samen hebben we ‘Melody Musical Productions’ opgericht en zijn daarmee in tot Stage Holding toegetreden en voorstellingen als ‘Chorus Line’ en ‘Copacabana’ gemaakt. In 2003 zijn we in goed overleg daar weer weg gegaan. Ik had toen ook besloten dat ‘Melody Musical Productions’ de lading niet meer dekte omdat we niet alleen musicals produceerden. Ik kreeg toen het advies om het bedrijf ‘Mark Vijn Theaterproducties’ te noemen omdat men mij en ‘Melody Musical Productions’ toch als 1 zagen en dus dan kun je het beste je eigen naam gebruiken. 
Waarom een eigen theaterbedrijf, waar kwam dat uit voort?
Mark: Ik heb jarenlang zelf getoerd in Europa met musicals als ‘Josephine’ en ‘Bubbling Brown Sugar’. Ik was daar toneelmeester en belichter. We stonden overal zo’n week of 6 en deden 8 voorstellingen in de week. Ik weet nog goed dat we in Wenen stonden en regelmatig dacht van ‘als ik het toch zelf mocht produceren, dan had ik het heel anders gedaan’. Ik besloot daarop de stoute schoenen aan te trekken en ben toen in 1994 met ‘Melody Musical Productions’ gestart en in 1995 hadden we meteen al onze 1e voorstelling ‘Pump Boys and Dinettes’ met Danny de Munk.

Als we terugblikken op het afgelopen seizoen met ‘Sweet Charity’, hoe is dat bevallen?
Mark: We hebben heel veel plezier aan de voorstelling gehad. Het was wel hard werken, maar de voorstelling is een behoorlijk succes geweest. We hadden een mooie gemiddelde bezettingsgraad van 72% , maar als producent ben je natuurlijk nooit tevreden met alles onder de 100%, het kan namelijk altijd beter. Maar als je gaat kijken naar de mensen die ‘Sweet Charity’ gemaakt hebben, die zijn me enorm dierbaar. Wat mij betreft is er nu ook nog maar 1 ‘Charity’ en dat is Lone (van Roosendaal red.)!

Een vooruitblik op het volgend seizoen, ‘Chess’, wat verwacht je daarvan? Hangt er bijvoorbeeld voor het bedrijf veel af van deze voorstelling?
Mark: Dat valt wel mee. We hebben geen honderden mensen in dienst. Waar je nu bent is ons kantoor, we zijn hier maar met z’n 3-en, de rest, zoals de boekhouding en de PR, besteden we uit. Als je een paar maanden geen productie hebt, dan heb je wel kosten, maar die lopen niet zo hard door. Ik produceer ook niet om te produceren, maar omdat ik het leuk vind om te doen. Maar aan de andere kant verwacht de bank natuurlijk wel dat er geld binnen komt want je bent tenslotte een BV. Maar goed, het is absoluut niet zo dat mocht ‘Chess’ niks worden, dat het einde betekent van Mark Vijn Theaterproducties. Wij doen naast produceren namelijk ook andere activiteiten, zo ben ik bijvoorbeeld met ‘Ruud de Graaf’ bezig geweest om de musical ‘Honk’ van 3 and a Crowd aan de theaters te verkopen.
Hoe staat het met de voorbereidingen voor ‘Chess’?
Mark: De voortekenen zijn erg goed. Je zat er net zelf bij dat ik aan de telefoon zat, dat was het theater hier in Hoorn, die hebben er net een voorstelling bij geboekt. Ook andere theaters boeken bij omdat in de voorverkoop de geboekte shows al uitverkocht zijn. Zelfs in Winterswijk, verkooptechnisch gezien een moeilijk theater, zit het al bijna vol! We zitten nu op 94 voorstellingen in een periode van 4 en halve maand dus dat zijn gemiddeld 6 shows in de week en voor een tourproductie is dat veel.

Er gaan geruchten dat je, samen met Stage Entertainment, in de running bent voor de rechten van Les Miserables. Hoe staat het daar mee?
Mark: Dat gerucht ontken ik natuurlijk niet want het is ook al bij RTL Boulevard geweest. We zijn er inderdaad mee bezig, maar ik kan niet in detail treden hoe het ermee staat. We zijn in serieuze onderhandelingen met Cameron Mackintosh maar ik mag niks naar buiten brengen over de productie zonder toestemming van Cameron.
Maar stel dat je de rechten zou krijgen, heb je dan wel in je hoofd zitten hoe je de productie wilt gaan brengen?
Mark: Ja, dan wordt het de oorspronkelijke productie. Maar waar je ook gaat kijken in de wereld, alles is hetzelfde, die regie staat al vast want je krijgt uit Engeland er ook een heel productie team bij.

Omdat het nog maar een klein bedrijf is, breng je per jaar 1 productie uit. Hoe is het om te concurreren met een Stage Entertainment en V&V Entertainment?
Mark: Ik zie het niet echt als concurrenten. Zij produceren toch heel anders. Als je kijkt naar V&V die doen altijd 1 grote en 1 kleine musical en daarnaast nog andere dingen zoals een klucht en toneelstukken. Wij produceren 1 grote musical en doen daarnaast nog wat kleine dingen zoals ‘Ome Willem’ en ‘the Rat Pack’. Als ik het zou willen gaan doen zoals Albert (Verlinden red.), dan betekent dat automatisch dat ik meer mensen nodig heb en dat is wat ik op dit moment niet wil. Ik heb absoluut niet de ambitie om de grootste musicalproducent van Nederland te worden, maar ik wil wel graag meedoen in het musicalgebeuren.

Wat wil je met dit bedrijf toevoegen aan de theaterwereld, waarin wil je je onderscheiden?
Mark: Ik denk dat we ons onderscheiden omdat we niet per definitie putten uit de top 10 van musicals zoals ‘Evita’, ‘the Phantom’ etc. Maar dat we voor titels gaan waarvan wij denken dat mensen er wel op zitten te wachten, maar waar je niet zo snel aan zou denken zoals ‘Sweet Charity’ en ‘Chess’.

N.v.t.
Hoorn
Kantoor Mark Vijn Theaterproducties
Officiële website
mark vijn, chess, sweet charity, les miserables, copacabana