Perspresentatie

Next to Normal: doe eens normaal man

Vandaag, dinsdag 6 december, kon de pers een blik werpen bij het repetitieproces van Next to Normal. Een impressie inclusief gefilmde reportage van musicalworld.tv met Freek Bartels, Jonathan Demoor en regisseur Paul Eenens.

In het repetitielokaal in Dutch Studios is al een klein stukje van het decor te zien. In het zwart zijn de contouren van een huis opgetrokken. Dan neemt Roel Vente het woord. “Met Next to Normal kunnen we de complete rijkheid van het musicalpalet laten zien. Next to Normal is een mooi cadeau voor musicalminnend Nederland.” Aan deze nieuwe productie is een kleine cast, maar een groot creatief team verbonden. Zo is Jeroen Bas de geluidsontwerper, Jeroen Sleyfer is de muzikaal leider, Daniël Cohen is de vertaler/bewerker, Paul Eenens de regisseur en is Daan Wijnand verantwoordelijk voor de staging.

Na Roel Vente is regisseur Paul Eenens aan het woord. Hij vertelt over het vele vooronderzoek wat hij gedaan heeft. Zo bracht zijn onderzoek hem onder andere naar museum Het Dolhuys in Haarlem, het museum van de psychiatrie. Met de ontdekkingen die hij daar en in de nodige literatuur deed, is hij met de spelers om de tafel gaan zitten. Freek Bartels: “Wat is normaal? Ik ben eerst eens gaan lezen in de Van Dale. Dan krijg je een standaard uitleg. Maar een vraag die dan opkomt is, zijn mensen met een psychische ziekte dan normaal?” Bij de gesprekken met Paul en de cast over de problematiek uit het stuk neemt Simone Kleinsma een belangrijke rol in. Zij zal de rol van Diane Goodman gaan spelen. De vrouw die de hoofdrol speelt in het verhaal van ‘Next to Normal’ lijdt aan een bipolaire stoornis. “Voor dat ik met dit stuk aan de gang ging wist ik niet eens wat dat betekende. Het is de moderne naam voor manisch depressief zijn.’ Simone legt uit dat mensen die ‘bipolair zijn’ alles veel intenser beleven. ‘Het ene moment heb je energie voor 10, zo niet voor 100. Daar tegenover staat een heel diep dal. Het is een gevecht.’ Paul Eenens, inmiddels bijna expert op dit gebied, verduidelijkt; ‘Mensen kunnen ook latent bipolair zijn en waarbij een traumatische gebeurtenis dit opwekt.’
René van Kooten speelt een dubbelrol. Enerzijds speelt hij dokter Fine, anderzijds speelt hij dokter Madden. ‘Daarmee laten we de diverse manieren van behandelen zien. Dr. Fine is ordinair gezegd een pillenboer. Dr. Madden is een psychotherapeut.
Dan grijpt Eenens in. Hij verduidelijkt dat mensen met ‘Next to Normal’ niet de hele avond naar eens stuk zullen kijken wat alleen hierom draait. Zo zegt hij toe dat er ook genoeg te lachen zal zijn.
Wim van den Driessche beaamt dit; ‘Het is meer een kapstok om een prachtig verhaal te vertellen. Geen lach zonder traan en geen traan zonder lach. Mensen zullen niet met gefronste wenkbrauwen de zaal verlaten.”
Jeroen Sleyfer krijgt het woord om meer te vertellen over de muziek. Hij benadrukt dat het verkeerd is om ‘Next to Normal’ gewoon als rockmusical te zien. ‘Het is moderner dan dat. Het klinkt meer singer songwriter.’ Sleyfer weet ook meer te vertellen over het schrijfproces van de musical. ‘Toen de schrijver bedacht dat hij een musical wilde schrijven schreef hij een reeks liedjes. Die echte musicalsongs zijn er inmiddels allemaal uit. Het is intelligent muziek theater geworden.”

 

06 December 2011
Overig
Amsterdam
Dutch Studios
http://musicals.nl/next-to-normal.asp
Next to Normal, Simone Kleinsma, Wim van den Driessche, René van Kooten, Michelle van de Ven, Freek Bartels, Jonathan Demoor, Paul Eenens, Jeroen Sleyfer, Roel Vente, Dolhuys