Perspresentatie

Perfectly Marvelous

Vanaf 4 februari mag onze hoofdstad zich 5 maanden lang in de Berlijnse sfeer van de jaren '30 wanen. Want speciaal voor de musical 'Cabaret', geproduceerd door Joop van den Ende Theaterproducties, wordt Koninklijk Theater Carre verbouwd en omgevormd tot de legendarische Berlijnse nachtclub 'De Kit Kat Klub', waar de musical 'Cabaret' zich afspeelt.

Gezien de karakteristiek van de voorstelling werd op maandag 16 januari de perspresentatie in theater Carre gehouden, waar op dit moment bijna rond de klok wordt doorgewerkt om de verbouwing op tijd af te hebben. Directeur Hein Jens is verheugd dat deze voorstelling de komende tijd in zijn theater te zien zal zijn: “In het verleden hebben wij wel vaker lange programmeringen gehad, denk bijvoorbeeld aan ‘Cats’, ‘Les Miserables’, ‘Cyrano de Bergerac’ en ‘Joe’, maar sinds 1997 is dat niet meer voorgekomen. Ik denk dat we met ‘Cabaret’ een uitstekende keuze hebben gemaakt. Het is een show van hoge kwaliteit, het is hard, brutaal, uitdagend, maar tegelijkertijd ook vol passie en voor iedereen toegankelijk”.

‘Cabaret’ neemt ons mee naar het Duitsland van de jaren ‘30, wanneer de nazi’s hard op weg zijn het Derde Rijk te stichten. In de Berlijnse nachtclub de Kit Kat Klub doen zangeres Sally Bowles en de gladde ceremoniemeester van de club hun best om de bezoekers met extravagant vermaak hun ongemakkelijke en trieste leven te doen vergeten. Wanneer de greep van de nazi’s steeds klemmender wordt, blijft men in de decadente Kit Kat Klub met ongeevenaarde ironie van het leven genieten en gooit men elke realiteitszin overboord.

De rol van Sally Bowles wordt gespeeld door Pia Douwes. Een rol die niet geheel onbekend voor haar is want in 1995 en 1996 speelde ze deze rol ook al in Duitsland. Pia: “Toch is deze versie heel anders dan 10 jaar geleden. Het enige wat ik ik uit die tijd meeneem is het gevoel van de show en dat ik globaal weet hoe de voorstelling loopt. Maar het is nu een hele nieuwe versie geworden, eentje die veel dieper gaat. Mijn rol is ook een stuk complexer geworden, er zitten nu veel meer lagen in. Daarnaast gaat de show veel meer in op menselijk drama en details. Ook is de 1e acte een stuk wervelender geworden waardoor de 2e acte juist nog confronterender is. Tijdens de 1e acte verlies je je echt in het stuk, maar later realiseer je pas waarover je allemaal hebt zitten lachen”.

De rol van de excentrieke Master of Ceremonies, oftewel Emcee, zal gespeeld worden door Ara Halici. Een zeer gewilde rol want namen als Stanley Burleson en Dick Cohen zouden deze rol ook graag eens willen spelen. Ara: “Het leuke aan de rol van Emcee is dat alle aspecten van musical theater in deze rol samenkomt; veel spel, zang en dans. Daarbij is het natuurlijk ook een erg interessant personage. Hoe vaak krijg je de kans om echt een totaal ander personage te spelen? Bij de meeste rollen zijn er wel wat raakvlakken met jezelf, maar de rol van Emcee is zo ‘niet-Ara’ en zo extreem en naar buiten toe, dat de regisseur (BT McNicholl red.) soms best wel aan me moet ‘trekken’ om te voorkomen dat ik in mijn schulp kruip”.
Sinds het origineel is het personage van Emcee behoorlijk verandert. Was de Emcee vroeger meer een metafoor, in deze versie is hij echt een man met een job, een personage dat je uitnodigt om de club binnen te komen. Ara: “De Emcee is echt een kameleon, hij neemt elke keer een ander personage aan en dat is soms moeilijk maar tegelijkertijd ook geweldig. Ik ga ook niet van het begin tot het eind 1 lijn doortrekken, maar ik ga de momenten pakken en elke keer een ander type spelen”. Regisseur BT McNicholl vult aan: “Deze Emcee moet echt een icoon voor een nieuwe generatie gaan worden met dus ook een nieuw uiterlijk. Hij moet niet alleen ruig en sexy zijn, maar ook net op het randje”.

In de rol van Clifford Bradshaw zien we acteur Chris Tates, die met ‘Cabaret’ zijn musicaldebuut maakt. Chris: “Aangezien ze voor deze rol een echte acteur zochten, ben ik gevraagd om auditie te komen doen en heb ik uiteindelijk de rol gekregen. Het karakter van Cliff heeft, veel meer dan andere personages, een observerende en dienende rol. Je ziet het verhaal door zijn ogen; hij brengt je naar Berlijn en van het ene personage naar het andere. Omdat hij met iedereen te maken heeft leer je de anderen dus ook kennen via de scenes met mij. Maar ook hij moet op een gegeven moment keuzes maken en kan niet passief blijven kijken naar wat er om hem heen allemaal gebeurt”.

In de overige rollen zien we Anne-Wil Blankers als Fraulein Schneider, Wim van Rooij als Herr Schultz, Wim Bouwens als Ernst Ludwig en Frederique Sluyterman van Loo als Fraulein Kost. Wat deze productie ook uniek maakt is dat het orkest niet alleen de instrumenten bespeelt, maar ook de jongens en meisjes van de Kit Kat Klub zijn. Het ene ogenblik zullen ze voor je zingen en dansen en spelen ze mee in een scene, het andere moment bespelen ze hun instrumenten en begeleiden ze de show. Daarnaast zullen de gastvrouwen, 45 in totaal, die in de zaal drank bestellingen opnemen ook een onderdeel gaan worden van de voorstelling en volgen daar ook een speciale training voor.

N.v.t.
Amsterdam
Theater Carre
Officiele site Cabaret

carre, amsterdam, cabaret, pia douwes, ara halici, joop van den ende