Première Les Misérables in Londen ⭐⭐⭐⭐⭐

Afgelopen donderdag ging in Londen de nieuwe productie van Les Misérables in première. Vooraf waren vele die hard fans ontstemd omdat in de nieuwe productie afscheid zou worden genomen van het draaiende toneel, met name fameus vanwege de barricade scenes. Musicalworld woonde de première bij en meent dat er geen enkele aanleiding is tot ongerustheid: Les Mis was, is en blijft een meesterwerk.

De nieuwe productie kent een aantal scenes die qua staging fors aangepast zijn, zoals de opening (Look Down), de barricade scenes en de terugblik van Marius op zijn gestorven vrienden (Empty Chairs at Empty Tables). De opening is grootser en intenser dan hij was, de barricade scenes zijn anders maar niet minder indrukwekkend en de overdenkingen van Marius bezorgen nog meer kippenvel dan voorheen. Waarbij nu ook veel met projectie wordt gewerkt, onder andere met geprojecteerde beelden van oude tekeningen van Victor Hugo. Het zorgt voor visueel prachtige plaatjes. Met de rioolscene als een van de absolute hoogtepunten. Het is duidelijk dat niet iedere verandering achteruitgang betekent. De aanpassingen hebben de voorstelling goed gedaan. De show oogt fris en nog realistischer dan voorheen.

Ongewijzigd is de magnifieke score. De indrukwekkende muziek van Les Mis, met bekende klassiekers als ‘Bring him Home’, ‘I Dreamed a Dream’, ‘One Day More’ and ‘Do You Hear the People Sing', doet de op zich al intense scenes versterken en zorgt ervoor dat je als toeschouwer vanaf de eerste klanken wordt meegezogen in het verhaal.

De cast is ook dit seizoen fenomenaal. Je vraagt je af hoe men ieder jaar weer in staat is zo’n kwalitatief sterke groep acteurs samen te stellen. Ondanks het ontbreken van zwakke schakels verdienen enkele acteurs een speciale vermelding. Jon Robyns is een geweldige Valjean. Niet het vocaal bereik van een Alfie Boe, maar niettemin een uitstekende stem en dito spel, dat alle lagen van Valjean’s karakter treffend bloot legt.
Bradley Jaden is (wederom) een geweldige Javert, na in het verleden geschitterd te hebben als Enjolras. Daar bleek hij al een leider met een navenante uitstraling, welke hij nu goed gebruikt om het dominante karakter van Javert kleur te geven.
Carrie Hope Fletcher, een van de meest populaire leading ladies in de West End en inmiddels al een hele carrière in Les Mis achter zich, speelt de rol van Fantine. Met ‘I dreamed a dream’ laat Fletcher horen wat zij vocaal in huis heeft, en haar spel is zo overtuigend dat het miserabele leven van Fantine uitermate pijnlijk is om naar te kijken. Het is jammer dat Fletcher’s speeltijd relatief gering is.
Enigszins jammer is dat Matt Lucas de première niet speelt. Lucas, die de rol van Thenardier tijdelijk zou spelen door een blessure van Gerard Carey, is nu zelf uitgeschakeld met een rugblessure en keert niet meer terug in de cast. Ian Hughes neemt tijdelijk de honneurs waar en doet dat zeer verdienstelijk, al moet hij er zichtbaar hard voor werken. Het leuke van de rol van Thenardier is dat de acteur veel vrijheid heeft en je ieder jaar dus weer veel andere accenten ziet als de castwissel heeft plaatsgevonden.
Tenslotte nog een opmerking over Josefina Gabrielle, die de rol van Madame Thenardier speelt. Gabrielle geeft het personage een opvallende zweem van verleiding mee die we nog niet eerder zagen. Haar interesse voor Valjean is opvallend en een welkome variant op de invulling van deze rol, die doorgaans niet verder gaat dan het spelen van de ordinaire, schreeuwende side-kick van de herbergier.

Conclusie na het zien van de eerste preview en de première is dat ook de nieuwe productie van Les Misérables ‘staat als een huis’ en klaar is voor de toekomst. Op 8 oktober aanstaande zal de voorstelling 35 jaar in de West End staan. Wij verwachten dat er nog vele jaren zullen volgen, draaiend toneel of niet.




Carrie Hope Fletcher als Fantine
Photocredits: Johan Persson

Over de auteur

MarkZ schreef dit artikel voor jou

MarkZ

Mark is sinds 2016 redacteur bij Musicalworld. Zijn eerste musical was Miss Saigon, met Tony Neef en Linda Wagenmakers, eind jaren '90 van de vorige eeuw. De voorstelling liet een onvergetelijke indruk achter en veroorzaakte een heftige theaterverslaving, die niet meer te beteugelen bleek. Dik 20 jaar later heeft Mark inmiddels ontelbare voorstellingen bezocht, de laatste 10 jaar voornamelijk in Londen. Zijn all time favourite is Les Miserables, die hij in Nederland, Belgie, Duitsland, USA en Engeland inmiddels al in totaal zo'n 50 keer heeft gezien. Mark kan echter niet uitsluiten dat dit aantal nog zal stijgen...

Meer van MarkZ

Meer artikelen van MarkZ

Delen