Recensie

Premiere Rock Opera in Concert

Het Orkest Koninklijke Luchtmacht durft een gok te nemen. In een periode waarin veel producenten kiezen voor de veilige weg door toegankelijke feel good producties neer te zetten, trekt het Orkest Koninklijke Luchtmacht haar eigen plan.

Van alle bekende musicals die bestaan, is een selectie gemaakt uit de alternatieve hoek met nummers van o.a. Pink Floyd en uit de rockopera Tommy. Na afloop van de première in het World Forum Theater in Den Haag kan Musicalworld met een gerust hart zeggen dat de gok van het Orkest Koninklijke Luchtmacht heeft geresulteerd in een overweldigende show.

De kwaliteit van deze voorstelling komt voornamelijk tot uiting in het orkest en de cast. In dit geval is er namelijk bewust gekozen om de bezoeker vooraf duidelijk te vertellen dat deze show geen verhaal heeft. Het is niet meer dan een “best of” voorstelling van bekende rockopera’s. Maar binnen dit concept heeft het Orkest Koninklijke Luchtmacht een voorstelling neergezet dat zich qua kwaliteit kan meten met mega-shows als Musicals in Ahoy. Het succes van een “Best of” productie is dan ook voornamelijk afhankelijk van de muziek en de sfeer. Bij Rockopera in Concert kun je wat betreft de muziek niet veel beter krijgen. Een volledig orkest met meer dan 35 mannen en vrouwen geeft natuurlijk een muur van geluid dat vaak het origineel kan overtreffen. Het tweede aspect, de verzorging van de ambiance, kun je gerust in de handen leggen van Rolf Koster en zijn collega’s Martin van der Starre, Lana Wolf en Robin van Beek.

De castleden worden ondersteund door een ensemble van twee mannen (Wouter van Schaaijk, Merlijn Wolsink) en twee vrouwen (Laurie Reijs, Jaqueline Goedmakers). Daarnaast is er voor elke voorstelling ook één special guest. Tijdens de première was dat Ellen ten Damme die met haar unieke stemgeluid absoluut een meerwaarde bood voor de cast. Toch is de rol van de special guest te beperkt en is het de taak van de acht castleden om de gehele show te trekken. En daarin ligt waarschijnlijk ook het succes van de voorstelling. Martin van der Starre houd je op het puntje van de stoel met zijn rauwe stem. Hij zet zoveel druk op zijn stem waardoor het lijkt alsof hij altijd op springen staat. Maar Musicalworld heeft dit al vaker gezegd en het is nog niet eerder gebeurd, dus hij zal het zeker onder controle hebben. Lana Wolf bleek ook over een rauw randje te beschikken, maar vooral de rustige nummers overtuigde Musicalworld van haar kwaliteiten. Robin van Beek is binnen de theatersector het minst bekend, maar toch was zijn geluid een aanvulling op het programma juist omdat hij het meest algemene stemgeluid had. Dat maakt hem misschien eerder inwisselbaar, maar voor de bezoeker was het af en toe wel lekker om gewoon onderuit te zakken en de muziek over je heen te laten komen. Want de vierde zanger, Rolf Koster, heeft van de 4 zangers de meest veelzijdige stem en is daardoor ook zo’n stem waarbij je actief moet luisteren. Zijn Gethsemane blijft uiteindelijk wel een van de hoogtepunten van de show.

18 January 2009
N.v.t.
Den Haag
World Forum Theater
Rockoperainconcert.nl
rock opera, luchtmacht kapel, rolf koster, martin van der starre, birgit schuurman, ellen ten damme, evita, hair, tommy, rent, jesus christ superstar, joop van den ende, andrew lloyd webber, nurlaila karim, les miserables