Recensie

Premiere Rock Opera in Concert

Het Orkest Koninklijke Luchtmacht durft een gok te nemen. In een periode waarin veel producenten kiezen voor de veilige weg door toegankelijke feel good producties neer te zetten, trekt het Orkest Koninklijke Luchtmacht haar eigen plan.

Muzikaal gezien zaten er andere verrassingen in de show. Er is geheel opnieuw gekeken naar de arrangementen van de nummers. In de meeste gevallen betekende dat de nummers bombastischer werden, soms meer swingend en een enkele keer wordt je compleet verrast. Een van de hoogtepunten was het laatste nummer uit Tommy “See me, Feel me / Listening to you”. Dit nummer bracht niet alleen een prachtige samenzang bij elkaar, maar werkte ook naar een muzikale climax. Dit nummer had muzikaal gezien beter kunnen wisselen met het uiteindelijke finale-nummer. We zijn dan ook erg benieuwd naar toekomstig werk van arrangeur Thijs van Otterloo.

Is Rockopera in Concert dan de verrassing van het jaar? Nee, en de doorslaggevende factor daarin is het feit dat de voorstelling een samenstelling is van oorspronkelijke shows. Het succes van de voorstelling zit hem dan ook voor een groot deel in de nostalgie. De reden waarom een remake van bijvoorbeeld “Rent” nooit beter is dan het origineel is omdat je er in je hoofd een betere versie bestaat dan een remake waar zal kunnen maken. Het Orkest Koninklijke Luchtmacht heeft met haar enorme orkest daar wel een oplossing op gevonden. Wanneer je je ogen sluit hoor je muziek die misschien zelfs je herinneringen zullen overtreffen. Maar uiteindelijk blijft de voorstelling een samenstelling van bekende hits en zal daarom moeilijk hoger kunnen scoren dan een oorspronkelijke voorstelling.

Daarnaast zijn er een aantal aandachtspunten te vinden die wellicht in de loop van het seizoen nog verbeterd kunnen worden. Zo zitten er een aantal kenmerkende gitaarsolo’s in Rockopera in Concert, maar je voelt ‘de pijn’ van de gitarist niet. Het had zeker niet misstaan wanneer af en toe leden van het Orkest Koninklijke Luchtmacht letterlijk in de spotlight werden gezet. Ook al past dat niet binnen het principe van een orkest, het past wel bij het gekozen rock-thema waarbij het gewoon noodzaak is voor een gitarist om zich af te zetten tegen alles en iedereen om zijn “15 seconds of fame” te nemen.
Een laatste puntje dat we willen aandragen is de aandacht van het decor. Er is een vrij dominante videowall aanwezig en de kwaliteit van deze beelden verdienen niet de aandacht dat het decorstuk onbewust krijgt. Er kan worden gekozen om betere beelden te vinden om de muziek te ondersteunen, maar dan gaat dit ten koste van de acteurs. Of er moet juist worden gekozen om de minimalistische stijl door te zetten om de aandacht op de acteurs te houden.

Wanneer je alle 6 de rockopera’s ooit al gezien hebt, heb je een fantastische avond. Voor elk van de 6 shows die je niet gezien hebt, mag je een stukje van de score afhalen.

Rockopera in Concert ging op 18 januari officieel in première, maar zal tot eind mei door Nederland touren.
18 January 2009
N.v.t.
Den Haag
World Forum Theater
Rockoperainconcert.nl
rock opera, luchtmacht kapel, rolf koster, martin van der starre, birgit schuurman, ellen ten damme, evita, hair, tommy, rent, jesus christ superstar, joop van den ende, andrew lloyd webber, nurlaila karim, les miserables