Les Misérables is een musicalklassieker van de hand van Claude-Michel Schönberg en Alain Boublil. Toen de musical in 2008, na jaren wachten, weer in Nederland op de planken stond werd er dan ook geadverteerd met leuzen als ‘de musical der musicals’ en ‘de moeder aller musicals’. Gelukkig kreeg men dat in Hollywood ook door en werd de show verfilmd. De afgelopen maanden kwam er druppelsgewijs het een en ander aan informatie naar buiten. Hier en daar verschenen foto’s, er kwamen trailers en er was veel aandacht voor het feit dat er live gezongen werd op de set. En tja, dat was precies waar het bij eerdere musicalverfilmingen nog wel eens de mist in ging. Het werd soms, pijnlijk, duidelijk dat de acteurs maanden van te voren in een comfortabele studio hun track inzongen, terwijl ze in de film uiteindelijk onder barre omstandigheden afgebeeld werden. Niemand hoeft te benadrukken dat dit niet zo goed is voor de geloofwaardigheid van een verhaal, toch? Maar, er verschenen beelden van een heftig zingende Hugh Jackman en van Anne Hathaway’s breekbare ‘I Dreamed A Dream’ was in de trailer al iets te horen.
Nadat donderdag bekendgemaakt werd dat de film van regisseur Tom Hooper kans maakt op 4 Golden Globes meldde de redactie van Musicalworld zich dan ook meer dan enthousiast bij het Nederlandse kantoor van Universal Pictures. In een intiem zaaltje, in goed gezelschap van René — Valjean - van Kooten, was het dan zover.
Zodra de ouverture start voel je het al; dit wordt bombastisch. De muziek is groots en de scène zo mogelijk nog grootser. Nog nooit werd het zo duidelijk gemaakt wat een bar lot galeislaven gehad moeten hebben. Maar ook na de proloog en het eerste nummer gaat dit niet over. Sterker nog, het is de tendens van de film. Waar het decor van de musical al groots aanvoelt, daar weet de film het te overtreffen. Een film kan, zeker decor-technisch, uit meer middelen putten dan een musical. Waarbij de eerste scènes de angst je kan bekruipen dat het misschien wel heel erg uitvergroot is verschuift het langzaam naar een mooi en episch beeld. De galeien zijn schokkend, de kades van de Parijse hoeren smoezelig en de barricades roepen kippenvel op. Het wordt ineens allemaal wel een stuk echter!
De eerste speler die het publiek te zien krijgt is Hugh Jackman als Jean Valjean. Hij is een onooglijk figuur geworden die de sterren van de hemel speelt. Het is niet zo verwonderlijk dat hij in de race is voor een Golden Globe. Dit sterke punt van Jackman dreigt soms, voor de musicalfan, ook zijn zwakte te worden. Hij legt de accenten op het spel en niet op de zang. Hierdoor is Valjeans hoogtepunt ‘Bring Him Home’ vocaal minder spectaculair dan je zou verwachten. Maar toch zie je dat dit een bewuste regiekeuze is. De spelers worden uitgedaagd om lelijk te durven zijn en niet te gepolijst om te gaan met situaties die eigenlijk niet zo sprankelend zijn. Vooral het publiek dat niet al te veel van musicals houdt zal hier Hooper dankbaar voor zijn, het is reëler dan een engelachtig stem geluid bij een gebroken man. De musicalfans daarentegen weten hoe ongelooflijk mooi het nummer kan zijn.
Iemand anders die zich goed weet te bedienen van realisme is Anne Hathaway. Aan haar de taak om het tijdloze ‘I Dreamed A Dream’ te zingen. De camera kruipt bijna in haar gezicht en Hathaway is een lijzige, verslagen vrouw. De haperingen in haar stem zijn die van een echte vrouw. Maar ook hier geldt weer, niet die van een musicalster. Bij Russel Crowe is er iets anders aan de hand. Hij zingt heel prettig en heeft een fijn timbre. Het punt is daarentegen dat zijn stemgeluid in de verste verte niet aan Javert doet denken. Met zijn spel weet Crowe de woeste Javert steeds menselijker te maken. Hoe vervelend Javert ook is, met name als je hem ziet opduiken bij het riool, je snapt hem ergens wel. Als hij dan ook nog zijn erekruis op de borst van de dode Gavroche speldt pakt hij je in. Zijn keiharde zelfmoord kom daardoor nog harder aan en ook de filmmakers spaarden ons niet. Javert springt niet zomaar in de Seine maar landt op een soort van sluis waarop je zijn lichaam letterlijk ziet breken.
Lees verder op de volgende pagina..
De Dailymotion-versie van deze reportage: