Musicalreport

Richard Spijkers uitstekende Haddock

29 oktober: een ouderwets goede Kuifje, en dat was zeker mede te danken aan de prima invulling van de rol van Haddock door Richard Spijkers.

Kuifje in Rotterdam had een prima rolbezetting. Na de verhuizing naar Oostende werden een aantal spelers vervangen. Karel DeRuwe werd Haddock, Dirk Lavrysen werd Jansen. Het bleek een enorme achteruitgang. Dat grappig doen wat anders is dan grappig zijn werd pijnlijk duidelijk.
De voorstelling waren ze er beiden niet bij. Haddock werd vertolkt door Richard Spijkers, Jansen door Frank Lunenburg, de grote Inca door Yann van de Brande. Door van Boeckel heeft Walter Baele vervangen en speelt dus Janssen en presentator. Bianca Castafiore werd gespeeld door Miranda van Kralingen.
Het gesternte in Antwerpen was niet goed. Al tweemaal moest de voorstelling worden afgebroken vanwege problemen met het decor, en ook de voorbereidingtijd van de nieuwe spelers bleek nogal krap. Van al deze ellende bleek echter weinig te merken. Kuifje spetterde ouderwets van het podium.
Het is een waar genoegen om na Henk Poort weer iemand in de rol van Haddock te zien die geweldig kan zingen. Want zingen kan Richard Spijkers. Goed te verstaan, mooie klank. Zijn invulling van Haddock is minder grapdicht dan die van DeRuwe, en ook dat is een verademing. Wie Kuifje eerder zag zal af en toe een goede grap missen (“Catastrofe”),  maar ook heel veel slechte grappen niet. Zijn beweging is gevoelsmatig wat minder Haddock, maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd door de mooie momenten. Het prachtige duet met Castafiore levert tranen op, en ook de celscène is erg emotioneel. Geen hond in de zaal die maar dacht aan ritmisch meeklappen bij deze ‘duizend bommen en granaten’-reprise, en zo hoort het.
Vocaal wordt Richard Spijkers wel gemist als grote Inca.Yann van de Brande speelt de rol uitstekend, maar moet de zangpartij deels praten. Wat wel wordt gezongen is zuiver, maar mist wat kracht, zonder dat dit alles een moment stoort. Hij speelt ook zijn gewone rollen van fakir en Nestor en staat dus meer dan normaal in de schijnwerpers.
Door van Boeckel is nieuw als Janssen, en vergezelt hiermee normaliter Dirk Lavrysen. Waar het plaatje van de Jansens tijdens deze nieuwe voorstellingen eigenlijk nooit echt heeft geklopt vanwege lengte- of leeftijdsverschil, is het nu de breedte. Met vervanging Frank Lunenburg is het leeftijd, breedte en tongval. Dat onjuiste plaatje, dat ook in de stemmen te horen is, gaat ten koste van de beleving, maar toch presteert het duo opvallend goed. Ze bewegen meer synchroon dan ervaren voorgangers. De stem van Frank is soms wat te hard-Nederlands, en een gebrek aan speeltijd levert niet altijd een even goede timing van punch-lines op, maar het is zeker wel een goede invalbeurt. De presentator die Door van Boeckel neerzet is een hele eigen interpretatie van de rol. Niet beter, niet slechter, maar gewoon anders.

De rol van Zonnebloem blijft maar groeien. Steve de Schepper duikt nu ook op in de ziekenhuisscène en op een bed. Ook het aantal droogkomische opmerkingen is ten opzichte van vorige voorstellingen weer gestegen. Wederom wordt pijnlijk duidelijk dat de vlaamse musicalprijs naar de verkeerde persoon is gegaan.
En dan alle nieuwe ensembleleden. Inmiddels is hun optreden vergelijkbaar met de vorige. Het kan allemaal nog wel wat meer synchroon, maar echt storend is het niet.

De tijdelijke krachten gingen allemaal wel ergens een beetje de mist in met hun tekst, maar zonder dat het echt stoorde. Alleen de veroordeling van Kuifje en Haddock en het arrest van Zorrino zal bij de bezoekers zonder voorkennis niet zijn aangekomen, daar de brandstapel in de tekst richting Zorrino terecht kwam. Het zijn schoonheidsfoutjes die je liever niet ziet, maar die eenvoudig te vergeven zijn. Want deze Kuifje was weer een ouderwets lekkere voorstelling. Als het doek over een paar dagen voor de laatste keer valt zullen de het duel tussen dirigent en Castafiore, het frisse optreden van Kuifje, de prachtige massascènes,  de hilarische bijfiguren, de vertederende Zonnebloem en al die prachtige karakters en momenten zeker gaan missen.

29 October 2007
Reguliere voorstelling
Antwerpen
Stadsschouwburg
http://www.musicalkuifje.nl
Richard Spijkers, Kuifje, Zonnetempel, Frank Lunenburg, Steve de Schepper, Miranda van Kralingen, musical, antwerpen, door van boeckell

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen