VIDEO EN RECENSIE:Seks tips: Wat je van Theun en Julia leren kan ⭐⭐⭐⭐

Musicalworld was toe aan wat goede sekstips en bezocht de première van Homemades Seks tips - Wat je van nichten leren kan. Ook gesprekken met hoofdrolspelers Theun Plantinga en Julia Berendse.

Het is natuurlijk de vraag wat voor publiek er doorgaans afkomt op een stuk getiteld: “Seks tips — Wat je van nichten leren kan”. De titel is net te provocerend voor een echt educatieve avond, en als het in kroegen wordt gespeeld, zou het nogal eens een avondje plat vermaak kunnen worden. Of nog erger, met publieksinteractie, waarbij je te kakken wordt gezet. Deze voorstelling is de eerste in een echt theater, al hebben de eerste rij wel tafeltjes met nootjes en een karafje water, en is op de hoger gelegen rijen ook her en der een tafeltje met knabbeltjes te vinden. Een goedmakertje voor wat ze het publiek zullen aandoen?

De voorstelling blijkt uiteindelijk (waarschijnlijk) een beetje educatief en is op momenten ook wel een beetje plat, maar het blijkt vooral een erg geestige voorstelling over mensen en hun onzekerheden. En bewust de eerste rij negeren blijkt ook helemaal niet nodig. Je blijft daar ongeschonden.
Seks Tips gaat over een in eerste instantie toevallige ontmoeting op station Haarlem tussen twee mensen. Ze zijn totale tegenpolen, en wel behoorlijk karikaturaal van aard, maar desondanks wel sympathiek . Hij, Alex (dagvoorzitter, maar eigenlijk acteur en zanger), is homo met vriend, en voorzien van een enorm libido. Seks is voor hem het belangrijkste wat er is en hij grndrt dus een eind in de rondte. Zij, Laura, hetero werkend, moeder, heeft een ingedut huwelijk. Haar partner heeft meer belangstelling voor kruiswoordpuzzels dan voor haar. Zij heeft een vuiltje in haar oog, hij denkt dat zij lonkt, en ondanks deze totale mismatch raken ze toch aan de praat. Hij constateert al snel wat zij mist: Seks, en besluit haar een handje te helpen met wat tips. Dat leidt tot bijzondere gesprekken, waarbij de banaan niet wordt geschuwd en bijvoorbeeld een nogal plastische parabel over het liefhebben van kunst. De wekelijkse ontmoetingen blijken echter niet een totaal eenrichtingsverkeer, waarbij hij van haar weer een seksueel levend wezen te maken. Als hij een auditie heeft voor een nogal hetero dokter rol in een televisieserie, schiet hij in de stress, en helpt zij hem hierbij. Dat het leven vervolgens niet helemaal gaat zoals de een voor de ander in gedachte had is alleen maar interessant.
Als je podium een uitgaansgelegenheid is, is de aankleding natuurlijk minimaal. In dit geval blijft het beperkt tot een afbeelding van station Haarlem die in drie stukken is gehakt. Verder twee in hoogte verstelbare barkrukken, en een aantal rekwisieten. Daarmee brengen Theun Plantinga en Julia Berendse de karakters en de voorstelling tot leven. Theun Plantinga is een meester in de komische rollen, en zeker de nichterige types zijn spekkie voor zijn bekkie. Ook hier straalt hij weer, al heeft hij ook een geloofwaardig ernstig moment, dat in het stuk wel wat uit de lucht komt vallen, over scheldnamen voor homo’s, en een stukje historisch perspectief.  Julia Berendse oogt wel wat jong voor haar rol, maar overtuigt desondanks volledig als de vrouw die haar suffe leven probeert te keren, en daar de gevolgen van ondergaat.
Her en der in de voorstellingen zitten een aantal liedjes, die voor de broodnodige afwisseling zorgen. De meeste zijn geschreven door Jeroen Sleyfer, al komt ook een stukje uit ‘The Bare Necesseties’ (wat je van nichten leren ken) voorbij. Het zijn lekkere songs, en vooral het slotlied klinkt fantastisch en laat Julia Berendse in topvorm horen.

Om deze voorstelling te waarderen moet uiteraard je niet te preuts zijn. Expliciete uitleg over masturbatie en orale bevrediging met bewegingen duidelijk genoeg zijn. Mocht je daar geen problemen mee hebben bezorgt deze Seks Tips je een amusante avond, die zeker ook leerzaam is. Is het niet de expliciete uitleg, dan is de uitleg van een linksschuiver dat misschien wel, of de reden waarom nichten een geuzennaam zou zijn. Toch zijn het vooral de hilarische gesprekken die deze voorstelling zo leuk maken: het paard als eerste liefde bijvoorbeeld, of wat er zo verschrikkelijk is aan George Clooney (Amal Alamuddin). De actualiteit wordt niet geschuwd, met bijvoorbeeld een ‘Grab ‘m by the pony’ en een opmerking over Patricia Paaij.
De voorstelling is nog tot en met mei te zien. Daarna volgt een pauze van een seizoen, om mogelijk het seizoen daarna weer terug te keren, dan in het kleine zalen theatercircuit. Wie slim is gokt daar niet op, en gaat er nog een van de resterende voorstellingen heen.

16 February 2017
Zaandam
Zaantheater
sekstips, Theun Plantinga, julia berendse, homemade productions, Dick van den Heuvel, zaantheater, nichten,

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen