Recensie

Sprookjesboom versie 3.0

Met een feestelijke voorstelling in het Chassé Theater in Breda is de tour van De Sprookjesboom — de musical van start gegaan.

Nadat eerder de musical een reprise (en cast-wissel) kende is dit dus de derde versie van deze musical en een mooie gelegenheid om de voorstelling te zien een een theater in de buurt. De tour doet diverse theaters in Nederland en België aan.

In de Sprookjesboom — de musical blijkt een eenvoudige houthakker na een dutje te hebben gedaan wakker te zijn geworden in het Sprookjesbos. Deze Willem gelooft niet in sprookjes, en voor hem zijn Roodkapje en Klein Duimpje gewoon kinderen met een rijke fantasie. De heks is gewoon een oude vrouw, Assepoester een aantrekkelijke jongedame en de rest is bezig met een gekostumeerd bal. Maar ook voor de sprookjesbosbewoners is het gek; een mens in het sprookjesbos.  Heks en Wolf zien in zijn komst echter een buitenkansje; als deze stoere houthakker nu eens de Sprookjesboom omhakt; dan lopen alle verhalen niet meer “goed” af, maar goed af voor hen. Ze brouwen een drankje om Willem zo ver te krijgen. Als dat maar goed afloopt.

De cast is een mengeling van routiniers en nieuwe gezichten. Janneke Iking is er nog steeds bij, en speelt nog altijd met verve de gemene Heks, en de lieve Roodkapje. Amy Galatá vertolkt nog steeds het zenuwachtige geitje Benjamin en de elegante Assepoester, die haar verleden als dienstmeid nog niet helemaal kwijt is en regelmatig de bezem ter hand neemt. Thijs van Empel zien we terug als Draak en Wolf. Met name als de showbink Wolf, die nogal overtuigd is van zichzelf, gaat hij nog steeds helemaal los.
Nieuw in deze productie is Bas Bovelander, die de jonge enthousiaste en daardoor zeer vertederende Klein Duimpje speelt en tevens de rustige, volwassen Langnek vertolkt. Jonathan Demoor debuteert in deze voorstelling als Ezel, Kabouter Ko en Fakir, maar stond al eerder in Sprookjesboom-shows in de Efteling. De theatrale drama-queen Ezel wordt dan ook prima neergezet, en ook als de warrige wijze Fakir is DeMoor sterk. Twee jongens dus die net de deur naar hun opleiding hebben dichtgetrokken, of dat op korte termijn zullen doen en hier tonen heel wat in hun mars te hebben..
Erik Plageman is nu Willem de houthakker. Een stevig gebouwde kerel met de bijbehorende wat houterige motoriek zorgt voor een passend plaatje. Zijn spel en zang laat hier en daar nog wel wat onzekerheden zien, maar doet het ook zeker niet slecht.

Het fraaie decor van de originele voorstelling is mee op tour. Nog steeds zijn er vloeiende vlotte scènewisselingen, en staat in no-time bijvoorbeeld het huisje van de heks op het podium. Geluidstechnisch is het wat zwakker; de balans tussen zang en muziek gaat wel eens ten koste van de verstaanbaarheid. De interactie met het publiek is ook nagenoeg geheel in stand gebleven.

Voor wie de voorstelling eerder zag is deze tourversie misschien wat minder sterk dan in Theater de Efteling. Milan van Weelden was natuurlijk door zijn fysiek alleen al de ultieme houthakker, en qua zang is deze cast iets minder sterk. Wie de voorstelling in deze tour voor het eerst ziet zal ongetwijfeld genieten van het sterke poppenspel en de leuke uitbundige rollen van een aantal van de Sprookjesbosbewoners. De voorstelling won tenslotte niets voor niets met overweldigende meerderheid de Musicalworld Kids Award voor beste familiemusical dit jaar.

18 December 2010
Première
Breda
Chassé Theater
http://www.sprookjesboom.com.
thijs van empel, sprookjesboom, musical, recensie, premiere, janneke iking, bas bovelander, amy galata, jonathan demoor, erik plageman, chasse, sprookjesboom de musical

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen