musical
Synopsis

Cabaret neemt ons mee naar het Berlijn uit de jaren '30. Een stad die danst op de rand van het ravijn. In de Kit Kat Club vermaken nachtclubzangeres Sally Bowles, de excentrieke master of ceremonies en de verleidelijke Kit Kat Girls hun bezoekers. pijl lees meer
Start > Producties > 2008 > Cult > Cabaret 2008-2009
Over...

 
producent:
De Graaf & Cornelissen
jaar:
2008
duur:
pauze:
Ja
genre:
Cult
score:
4star
websites:


Tomorrow Belongs To Me


 1 2 >
Artikel: Perspresentatie
Voorstelling: N.v.t.
Datum: 15 sep 2008
Lokatie: Amsterdam
Website: http://www.cabaretdemusical.com
Auteur: Marilena

Na 2 en half jaar is de Kander en Ebb musical Cabaret in een geheel nieuwe versie terug in Nederland. Musicalworld nam alvast een kijkje in de befaamde Kit Kat Club. Nu inclusief gefilmde reportage van Musicalworld.TV.

Cabaret neemt ons mee naar het Berlijn uit de jaren ‘30. Een stad die danst op de rand van het ravijn. In de Kit Kat Club vermaken nachtclubzangeres Sally Bowles, de excentrieke master of ceremonies en de verleidelijke Kit Kat Girls hun bezoekers. Dit alles op een extravagante en uitbundige wijze, zoals die alleen maar mogelijk is in deze decadente club. Dit vormt een schril contrast met het opkomende nationaal socialisme en de dreigingen van het nazi-regime. Iedereen probeert te overleven in deze heksenketel, want morgen kan alles anders zijn. Lees verder onder de MWTV-reportage.

De videoreportages van Musicalworld.TV zijn in hoge resolutie. Mocht die te veel zijn voor je computer, klik dan op de gele HD-knop onderaan het scherm voor een standaardkwaliteit.


Voor De Graaf & Cornelissen Producties is ‘Cabaret’ de 1e grote internationale titel die het bedrijf naar Nederland haalt. “We hebben ons de afgelopen jaren gespecialiseerd in nieuwe theaterproducties gebaseerd op Nederlands materiaal. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Pietje Bell, De Fabeltjeskrant, Zeg ‘ns Aaa en straks Op Hoop van Zegen. Dit specialisme blijft maar we willen ons ook gaan richten op internationale titels. Volgend jaar bijvoorbeeld komen we, naast een nieuwe Nederlandse musical, ook met ‘the Full Monty’, aldus Hans Cornelissen.
Cabaret is sinds haar wereldpremière op 20 november 1966 in diverse producties en bewerkingen over de gehele wereld te zien geweest. Dit mede door het succes van de gelijknamige film uit 1972 (met Liza Minelli als Sally Bowles red.). Voor deze versie komt De Graaf & Cornelissen Producties met een geheel nieuwe visie en een eigen concept binnen het bestaande verhaal van ‘Cabaret’. Of zoals Hans Cornelissen aangaf: “Deze Cabaret is rauw, erotisch, vitaal en meeslepend.”

Voor de regie is Paul van Ewijk aangetrokken. “Toen ik hiervoor gevraagd werd was mijn enige voorwaarde dat ik van het originele script van 42 jaar geleden een bewerking mocht maken. Er is de afgelopen jaren nogal wat veranderd in de theaterwereld. Ik wilde snelheid in de voorstelling brengen en daarmee aansluiten op de ontwikkelingen binnen de theatersector. Maar ik wilde ook respectvol omgaan met de originele bron maar zonder daarin al te braaf zijn en ook risico’s durven te nemen. Noem het een Marijke Helweger-achtige facelift wat we de voorstelling hebben meegegeven.”

Choreografie is afkomstig van Barrie Stevens. Speciaal voor deze productie heeft hij zijn rol als jurylid van de John Kraaijkamp Musical Awards neergelegd. “Als jurylid mag je namelijk niet verbonden zijn aan een professionele productie. Maar ik kon deze voorstelling gewoon niet voorbij laten gaan en heb daarom besloten om met mijn werk als jurylid te stopen.”
De vertaling is opnieuw in handen van Daniël Cohen. Klakkeloos het script overnemen van de vorige productie (waar Cohen ook verantwoordelijk was voor de vertaling red.) is er niet bij. Het hele script is opnieuw bekeken en op verzoek van Daniël zijn er teksten toegevoegd en zijn sommige bestaande stukken tekst op een ander plek in de voorstelling gezet.

De hoofdrol in ‘Cabaret’, die van van Sally Bowles, wordt gespeeld door Ellen Evers. “Sally is een beetje een ‘gold-digger’ die op zoek is naar een rijke man die haar voldoende financiële input kan geven om haar op de kaart te zetten. Verder is ze compleet hysterisch en ik denk dat als ze een tijdje in therapie zou gaan ze tot de ontdekking zou komen dat ze een enorm gebrek aan eigenwaarde heeft. Het is iemand die van de hak op de tak springt en mensen gebruikt. Maar ze heeft zo’n ontwapende persoonlijkheid dat als je geld aan haar leent, je vooraf al weet dat je het nooit terug krijgt en dat vind je dan ook helemaal niet erg.”


 1 2 >

Fotos
musical musical musical musical musical musical musical musical musical musical
(foto's zijn te vergroten door ze aan te klikken)