Column

Van passie tot première II

Voor Musicalworld schrijf ik exclusief een column. In deze column krijg je een kijkje achter de schermen waar een theaterproducent zoal mee bezig is en wat er allemaal komt kijken bij het op de planken brengen een kleinschalige musical.

Het is inmiddels maart 2013. De mensen waarmee Tick, Tick, Boom! gemaakt gaat worden en het speelschema zijn bekend. Er zat druk op het afronden van het speelschema, want de volgende deadline dient zich alweer aan. De eerste theaterbrochures liggen namelijk in april alweer op de mat en voordat de voorstelling daarin staat, moet er o.a. een campagnefoto aangeleverd worden samen met een introductietekst over de voorstelling en wat toegangsprijzen zullen worden. Toen de laatste voorstelling werd geboekt, kregen ik de vragen voor dit materiaal al binnen. Je zou zeggen dat alles al klaar ligt op dat moment, maar dat was nog niet het geval. Tot die tijd deed ik bijna alles nog alleen en was er geen team dat met deze zaken aan de slag kon gaan. Het was dan ook mijn uitdaging om naast het verkopen van de productie, de productionele taken ook te laten plaatsvinden. Het liefst neem je daarvoor iemand aan, maar tot het moment dat de voorstelling voldoende geboekt is, kun je eigenlijk geen verplichtingen aangaan.  Natuurlijk moet je investeren om iets van de grond te krijgen en dat heb ik ook gedaan, maar het project gaat simpelweg niet door bij te weinig speellocaties. Tenminste, zo werkte het bij mij. Het is altijd mijn insteek om pas geld uit te geven als het binnenkomt. Zo houd je het zuiver en realistisch, want als zelfstandig producent ben je ook ondernemer.

Als ondernemer ben ik gericht op de korte en lange termijn en vooral bij dat laatste ligt mijn ‘kern’. Ik wil initiëren, opstarten, plannen maken en vervolgens natuurlijk realiseren. Bij die realisering heb je vervolgens mensen nodig voor de praktische uitvoering. Je kunt simpelweg niet alles zelf en één van mijn grootste uitdagingen als ondernemer is dan ook om taken te delegeren en los te laten. Dat blijft een aandachtspunt voor me. Een project met een kop en een staart, van niets naar iets; dat is waar ik mee bezig wil zijn.  Je moet als producent een beetje schizofreen zijn, want projecten lopen dwars door elkaar heen. “Multitasken dus”, zul je zeggen, “erg lastig voor een man”. Zeker, ik ben de laatste om dat bestrijden, maar je hersenen kunnen toch maar één ding tegelijk doen. Wat wel kan is de balletjes in de lucht houden, om er nog maar een cliché uit te gooien. Zo liggen er naast Tick, Tick, Boom! nu vier producties op de tekentafel, allen uiteenlopend qua opzet. Uiteraard kan ik daar op dit moment nog niks over zeggen, want ik wil waarmaken wat ik beloof. Proefballonnetjes laat ik niet op.   

Maar goed, dat gezegd hebbende; waar was ik gebleven. Er moest een campagnebeeld komen: de foto die jouw voorstelling vertegenwoordigt en de juiste aandacht trekt. Dat is een verhaal op zich, dus laat ik dat voor de volgende column bewaren. Daarop kun je je voorbereiden door de campagnefoto alvast goed te bekijken en je afvragen waarom wij het zo hebben gemaakt. Heb je vragen voor me, over de foto of ergens anders over, stel ze via Twitter @broeters en wellicht kan ik ze beantwoorden in de volgende column.

Alvast een fijne Sinterklaasavond gewenst!

Bastiaan Roeters
@broeters

N.v.t.

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen