Musicalreport

Vliegende start FSA 1

Met ‘Mind your step’ brengen de eerstejaars studenten van de Frank Sanders’ Akademie voor Musicaltheater een geestige voorstelling vol herkenbare situaties.

Mind your step. Wie ooit op Schiphol was zal deze tekst nooit meer vergeten. De waarschuwing aan het eind van de loopbanden in een eindeloze loop zal je vast doen herinneren aan een leuke vakantie, of misschien wel aan ellende, als het bezoek aan de luchthaven minder succesvol is verlopen. De eerstejaars maken in ieder geval wat mee als de voor hun belangrijke vluchten vertraagd raken door sneeuwval. Als toeschouwer maken we zo kennis met een variatie aan personages: het cabinepersoneel van een vliegtuig, het grondpersoneel en een verscheidenheid aan gasten, die allemaal zo hun sores en eigenaardigheden hebben. Door middel van korte fragmenten leren we de mensen een beetje kennen, vluchtig, als lopen we zelf over dezelfde luchthaven, maar wel herhaald, want je komt als je moet wachten natuurlijk dezelfde mensen tegen. Sommige personages en situaties zijn herkenbaar, andere worden behoorlijk uitvergroot. Veelal is het grappig, soms ook serieus. De gast die snel over de rooie gaat als hij zijn grote grijze koffer niet terugkrijgt, als zijn vrouw haar paspoort vergeten blijkt te hebben, en dan ook nog eens herhaald bom gaat roepen. Of de jongere versie, die het over coke gaat hebben. Als ex-docent is het dan weer jammer dat het grondpersoneel hierop vooral als een slappe vakgenoot reageert, ondanks de herkenbaar strenge gelaatsuitdrukking. Hun onderlinge verhaal dan wel weer interessant. En zo hebben we verder onder meer een jongen die in Mali op zoek gaat naar een muzikale carrière (met djembé), het aanstaande fotomodel en haar oppas-zus en het meisje dat met een gokverslaafde vriend nu voor zichzelf kiest. De situaties zijn herkenbaar. Eén verhaal is dermate interessant dat het smeekt om meer: de jongen, wiens vriendin een tripje naar LA regelt, omdat hij na het overlijden van zijn hond nogal in een dip zit. Dit krijgt een onverwachte ontwikkeling.

De spelfragmenten worden afgewisseld met songs en dans (wat je natuurlijk kunt verwachten van een musicalopleiding). De dansscènes zijn, naast een paar grote groepsnummers, vooral voorbehouden aan de cabin-crew, die een paar extra foute moves laten zien. De comedy zit vooral bij de purser, die met zijn twee gezichten (blij richting passagiers, een vals stuk chagrijn richting zijn collega’s) voldoet aan een hoop clichés. Natuurlijk ook de overbekende andere. Briljant is zijn grootse demonstratie hoe te doen alsof je druk bezig bent, terwijl je geen donder uitvoert. Ook de bekende demonstratie in het vliegtuig door één van zijn vrouwelijke collega’s is erg leuk. Op andere momenten zit de grap juist in de kleinere dingen, zoals de jongen die zelfs in een romantisch moment met zijn vriendin vooral oog heeft voor zijn Nintendo DS. Mooi zijn ook de visualisaties van een aantal bekende vliegveld-momenten. De draaideur bij binnenkomst, de scan van de handbagage, en de bodyscan. Ze worden allemaal volledig uitgevoerd met lichaam en beweging, wat het door de perfectie en het rare effect, zowel bewonderenswaardig en grappig maakt..

De muziek in de voorstelling bestaat uit bestaande nummers, voorzien van een nieuwe tekst. De opening (op 9 to 5) is meteen lekker aanstekelijk, en ook het eind (met de opening van Book of Mormon, Hello!) is een heerlijk vrolijke bedoening.  Daartussen andere musicalsongs, met onder andere Sondheim, maar ook popsongs als Uptown Funk en Liefs uit Londen. De nieuwe teksten zijn helder en duidelijk, al voldoen ze niet altijd aan de wetten van drs. P.

De voorstelling werd door de studenten zelf samengesteld, en geregisseerd door directeur Steven Moonen, en akademie-naamgever Frank Sanders. Hoewel je natuurlijk ziet en hoort dat deze studenten pas in het eerste leerjaar zitten, hebben ze toch een heerlijke voorstelling in elkaar gesleuteld. Een paar kippenvelmomentjes, maar vooral een ferme grijns op het gezicht van het enthousiaste publiek dat hen trakteert op een staande ovatie. Wat kun je je nog meer wensen?

Mind Your Step is nog tot en met zaterdag te zien in het Ostadetheater in Amsterdam.

27 May 2016
Première
Amsterdam
Ostadetheater
Frank]http://www.franksandersakademie.nl/voorstellingen.html]Frank Sanders' Akademie voor Musicaltheater[/url]

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen