Recensie

Voor je ‘t weet.. mis je een topper

Voor je ’t weet is een charmante voorstelling over herkenbare problemen als twijfels over keuzes voor de toekomst.

Voor je’t weet… heb je een theatergezelschap opgericht. Of het zo terloops is gegaan als deze woordspeling met de titel valt te betwijfelen, maar vier ex-studenten hebben de handen ineen geslagen en samen ‘De Brug Musicaltheater’ opgericht, met als doel zelf te kunnen spelen. Het viertal, Julia Berendse, Patricia van Haastrecht, Wesley de Ridder en Ruben Kuppens was al veel te zien tijdens ‘Onder de Pannen’, waar artiesten in de charmante kleine ruimte van Klein Carré hun eigen werk kunnen laten zien, en dingen kunnen uitproberen. Als eerste productie koos het gezelschap voor de Off-Broadway productie “Next thing you know’.  Dat zij juist uitvoerend bezig wilden zijn wil niet zeggen dat het creatieve werk werd geschuwd. Het stuk werd zelf vertaald (Julia Berendse en Wesley de Ridder vertaalden de liedteksten en Ruben Kuppens de dialogen) en van de New Yorkse setting naar Amsterdam gehaald. En met succes: de verwijzingen naar Amsterdamse locaties en Nederlandse producten als pindakaas en hagelslag, de sterke teksten, wie niet beter weet denkt naar een oorspronkelijk stuk te kijken.

‘Next thing you know’ is de meest recente musical van Joshua Salzman (muziek) en Ryan Cunningham, die met hun eerste musical ‘I love you because’ meteen succesvol waren. ‘Next thing you know’  gaat over de twijfels en keuzes voor de toekomst in het leven van twintigers, een thema dat velen bekend zal voorkomen.
In ‘Voor je ’t weet’ staat Willemijn (Patricia van Haastrecht) centraal. Zij is een actrice die droomt op een grootse carrière, maar ze werkt ondertussen parttime op kantoor en ’s avonds in een kroeg. Beiden vindt ze leuk om te doen. Maar als het aanbod komt om voltijd te komen werken slaat de twijfel toe. Moet ze erop ingaan en daarmee de kans op die acteerklus laten schieten. En ook het werk aan de bar wat ze ook leuk vindt? Willemijn vindt het een zware keuze. Voor haar beste vriendin is het wel duidelijk, voor haar vriend Dennis (Wesley de Ridder) ook, al vinden ze alle twee wat anders. Willemijn is nog niet toe aan keuzes.Dennis begrijpt dat niet en vindt dat het tijd is alles wat serieuzer aan te pakken. Zijn oplossing is haar ten huwelijk vragen, met een averechts effect. Het zorgt ervoor dat de relatie zo daing onder spanning komt te staan, dat er een time out in de relatie wordt genomen. Dan ontmoet Willemijn Luke(Ruben Kuppens) , die alles wat minder serieus neemt, en de twee krijgen een verhouding. Totdat ook Luke het allemaal wat serieuzer wil en zelfs denkt aan stoppen met roken.
Dennis schrijft in de avonduren aan een toneelstuk, en loopt werkt overdag als uitzendkracht op een bedrijf. Hetzelfde bedrijf als waar Luke (een vlotte sales-boy) werkt. Luke’s stiefvader blijkt een theaterproducent, en hij belooft Luke, als deze weer in het land is, een manuscript van Dennis aan hem te geven. Ook voor hem dreigt een dilemma, als hij achter de relatie tussen Luke en Willemijn komt.
Dan is er nog Lisa (Julia Berendse), de beste vriendin van Willemijn. Zij droomt van een droomprinses waarmee ze in LA een nieuwe start kan maken. Maar in de tussentijd werkt ook zij in dezelfde kroeg als Willemijn.

Over de opgroeiperikelen als twintiger zijn heftige stukken gemaakt, zoals Rent waar de problemen voor sommigen heel herkenbaar zijn, maar voor de massa (zeker nu) een ver van mijn bed show. Niet iedereen heeft artistieke dromen, maar de gebeurtenissen in ‘Voor je ’t weet’ zullen voor velen herkenbaar zijn. En als ze dat niet zijn, dan zijn de motieven begrijpelijk. Dat komt zeker omdat de karakters zo lekker worden gespeeld. Natuurlijk hoop je dat het goed komt tussen Willemijn en Dennis, en dat ze een juiste keuze maakt met een happy end als gevolg, wat die keuze dan ook mag zijn.
De staging van de voorstelling is bijzonder. Het zeskoppig orkest zit in het midden van het podium. Rondom de muzikanten zijn diverse locaties terug te vinden. De bar achter het orkest (en het bijbehorende tafeltje ervoor), de huiskamer van Dennis en die van Lisa rechts, en het kantoor van Dennis en Luke en de slaapkamer van Willemijn links. De overgangen tussen scènes en locaties verlopen soepel.
De scenes op kantoor vallen het meest op. Dennis en Luke communiceren veel met de computer, houden onder andere van woordgrappen en die conversaties hoor je dan ook met computerstemmen. Het klinkt dan wel een beetje irritant , maar er wordt ook wel weer leuk mee gespeeld. Ook grappig is de scene waarin Dennis en Luke hun versierkunsten laten zien op het publiek. Dat wordt wel aangesproken, en een ervan zelfs op maat toegezongen, maar toch blijft het wel op veilige afstand.
De muziek is veelal swingend, en ligt goed in het gehoor. De songs worden voortreffelijk gebracht door de cast, die laat horen hoe goed ze kunnen zingen. Zeker de dames krijgen daar met dit songmateriaal de kans voor, vooral in het duet tussen de twee dat al vroeg in de voorstelling van het podium af knalt. De centrale plek van het orkest lijkt de muzikanten vleugels te geven (al is er maar een pianist), de muziek klinkt werkelijk als een klok.

De planning van deze musical is natuurlijk wel hoogst ongelukkig. Met de prestaties van het Nederlands elftal bij het WK voetbal zullen veel mensen geen stap buiten de deur zetten. In dit geval een onverstandig besluit: ‘Voor je ’t weet’  verdient het om gezien te worden, en de theaterliefhebber verdient het om ‘Voor je ’t weet’ te zien. De voorstelling is nog slechts te zien tot en met aanstaande maandag. Voor je het weet is het te laat.

07 July 2014
Première
Amsterdam
Doelenzaal
voorjehetweet.nl

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen