Recensie

Web - Volle Zaal Producties

Met Web speelde Volle Zaal producties dit jaar een voorstelling voor jong en oud. Een met haar puberdochter worstelende moeder, die duidelijk in een andere wereld leeft, en een kleine zus die probeert haar zus te redden van een eng monster dat haar hoofd is binnengedrongen.

Afgelopen weekend was in Utrecht de voorstelling Web te zien. Na zes eerdere besloten voorstellingen voor scholen en BSO-groepen stond de deur van het ZIMIHC Wittevrouwen nu viermaal open voor iedereen. Wie kwam, kreeg geen spijt.
Volle Zaal producties maakt eigen voorstellingen rond actuele thema’s. Dit jaar voor het eerst is ervoor gekozen om een echte familievoorstelling te maken, en de zaal is dan ook gevuld met een in leeftijd behoorlijk variërend gezelschap. Hoewel we in Nederland goed zijn in familietheater, is het zeker niet makkelijk zo’n voorstelling te maken. Je moet op verschillende niveaus met je publiek contact maken. Dat is bij deze voorstelling inhoudelijk gelukt, al slaat de balans vooral in het eerste gedeelte wat meer door naar de ouderen, terwijl de jongere kijkers vooral het tweede gedeelte zal hebben bekoord.

De titel Web is natuurlijk een verwijzing naar het internet. In de voorstelling heeft moeder heel wat te stellen met “Grote Zus”, die vergroeid is met haar telefoon, om de haverklap vlogt, en zo’n 27000 volgers heeft. Luisteren doet ze niet, begrip voor haar digitale wereld voelt ze niet, en ze wordt met de minuut onuitstaanbaarder. Zusje “Ikke” (de rol wordt in de voorstelling gedeeld, dus soms ook broertje “Ikke”) ziet het aan. Ze is jonger een heeft fantasie genoeg. Maar is het fantasie, als ze een soort lichtgevend monster in het hoofd van haar zus ziet verschijnen? Gelukkig is daar Dr. Bodiszar Breinstein, een clownesk ogende man die kennelijk een breinspecialist is die met Ikke in het hoofd van haar zus duikt. En daar belanden ze in een strijd tussen de goede Memo en Roe, waarvan de bedoelingen beduidend beter zijn dan de daden), en de slechte Net, met haar slaafse volgelinge Vrek.
Voor het schetsen van de situatie wordt vrij veel tijd genomen. Ondanks mooie songs en sterk spel door de moeder, zou hier iets meer tempo genomen kunnen worden. De pijn van moeder is wel heel duidelijk voelbaar, terwijl de pubers in de zaal (hopelijk) denken dat zij ‘toch wel meevallen’ ten opzichte van Grote Zus. Eenmaal in het hoofd van zus ontstaat een schouwspel met cartooneske figuren in fluorescerende kleuren. Waar Net (als afkorting voor Internet) letterlijk licht geeft, lichten de anderen op door efficiënt gebruik van blacklight.

De mens-rollen worden overtuigend gespeeld, terwijl de figuren in het hoofd lekker vet worden aangezet. Fysieke slapstick wordt afgewisseld met bizarre gesprekken en dat blijkt zeer effectief, zeker in combinatie met de opvallende kostuums. De meester-slaaf interactie tussen Net en Vrek is sterk, waarbij Vrek fraai speelt met haar motoriek. De muziek van Jacob de Groot is sterk, met als hoogtepunt het tango-nummer laat in de voorstelling.

De eerste stap van Volle Zaal Producties in het familietheater mag dus zeker geslaagd genoemd worden. De voorstelling is leuk voor de hele familie. De boodschap, mocht je die eruit willen halen, ligt er misschien wat dit boven op, maar dat stoort niet. Gezien de nogal afwisselende keuzes die de afgelopen jaren gemaakt zijn we heel benieuwd wat we volgend jaar van dit gezelschap mogen verwachten.

Web werd gespeeld door:
Daisy van Tussenbroek als Mam en Roe
Leandra van Ooststroom als Grote zus
Robyn van Schaik als Ikke (een gedeelde rol met Bas van Ree)
Rens de Rijk als Dr. Bodiszar Breinstein
Rick Duijst-Bergervoet als Memo
Amber Sluis als Net
Mies de Waal als Vrek

12 May 2019
Reguliere voorstelling
Utrecht
ZIMIHC Wittevrouwen
http://vollezaalproducties.nl/web/

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen