SPOILERS !!!
Gisteren naar de voorstelling geweest van 20.15u, in 1 woord: SUBLIEM. Ik vond het dan ook bijzonder jammer dat de zaal nog niet eens halfvol zat, als was dat absoluut NIET aan het enthousiasme van de cast te zien. Ze speelden met zoveel vuur en overtuiging.De Franse boventitels waren absoluut niet storend, zo’n klein schermpje was dat, ocharme voor diegene die hier gebruik van moesten maken ( ik zat wel op de 7de rij waardoor ik natuurlijk wel steeds onder het schermpje zag)
De grootste verrassing van de avond: Karel Deruwe. Toen ik hem zag opkomen dacht ik eventjes van: oh neen, waarom niet Henk…MAAR Karel was fantastisch! O.K, Karel is niet Henk wat zijn zangcapaciteiten betreft maar zijn stem paste enorm goed bij de figuur van Kapitein Haddock, bij sommige nummers had ik zoiets van ” amai, die man moet zangles genomen hebben, wat een vooruitgang heeft die man geboekt!”. Enkel in het 1ste deel van het nummer” als het kampvuur brand ” zong Karel behoorlijk vals, dat begin was duidelijk te hoogvoor hem. Hij is véél beter in de nummers waar hij kan uitpakken met een lage stem, wat volgens mij ook veel beter past bij de figuur van de kapitein. Wat zijn acteerprestaties betreft, wel, hier overtrof hij Henk Poort. Karel is een échte rasacteur! Het was alsof hij nooit een andere rol had gespeeld. Prachtig, chapeau. Met veel eigentijdse grappen zoals 1 over processierupsen. Ook wanneer hij niet in de schijnwerpers stond, bleef hij zijn mimiek verder doen, lachen was dat.
An speelde de rol van Bianca. O.K. Ik ben 1 van de mensen die in 2001 Jacqueline heeft zien spelen en zij was gewoon Bianca. Maar An deed het ook perfect: mooie stem, humor, bazig type. Perfect gecast!
Jelle was ongeloofelijk indrukwekkend. Dat hij de hoge noten niet zou halen, daar heb ik helemaal niets van gemerkt tijdens de voorstelling. Jelle is (zoals al zo vaak gehoord) gewoon Kuifje: zijn mimiek tijdens heel de voorstelling is prachtig. Vooral het moment wanneer hij Bobby kwijt is net na de vlucht met de adelaar heeft mij Kippenvel doen krijgen, wanneer hij roept achter Bobby, zo overtuigend was dat, een mooi moment in de voorstelling. Jelle vond ik dan ook beter dan Tom uit 2001. Hij speelde ook zeer goed maar met minder vuur dan Jelle, hij smijt zicht echt in de voorstelling.
Ik had een beetje schrik bij de 2 Janssen’s na de iets mindere recensies die je vaak kon lezen over hen. Grappig was dat wanneer ik nog een wandeling op de dijk aan het maken was voor de voorstelling onder een stralende zon, dat ik Walter en Dirk tegenkwam in hun gewone kleren maar mét de pruik van de 2 Janssens, grappig om te zien was dat . Ook zei hebben me aangenaam verrast. O.K. Ze waren niet altijd synchroon in hun handelingen, maar ze waren echt een tandem, perfect gecast. Zij waren net als 2 handen op 1 buik. In Nederland moet het om een miscasting geweest zijn waarmee ik niet bedoel dat Dik slecht gecast zou zijn ( absoluut niet, maar wel dat ze niet als duo fungeerden). Walter was bovendien ook bijzonder leuk in zijn rol als schouwburgdirecteur. Net meneer van Leemhuizen uit Samson voor de kenners onder jullie .
Professor zonnebloem deed wat hem verwacht kon worden, steeds naast de kwestie antwoorden. Vooral toen hij zich op de brandstapel bevond was hij zeer goed op dreef.
Richard was gewoon Richard in de rol als grote inca, vocaal de persoon die het meest indrukwekkend heeft gezongen. Een rol die hem op het lijf is geschreven.
Bert zette op zijn beurt ook een overtuigende Bergamot neer. Net alsof hij uit het stripboek is weggelopen.
Een grote pluim verdienen de jongens en meisjes van het ensemble. De massascènes vormen voor mij het persoonlijke hoogtepunt van de voorstelling: op de marktplaats, net voor de brandstapel en in de zonnetempel waren vocaal gezien indrukwekkend mooi gebracht. Deze mensen maken echt deze voorstelling.
Ondanks de aankondiging voor de voorstelling begon weet ik niet meer wie nu juist Fleur en Zorrino speelden ,spijtig, zeer spijtig, dan kon ik hen nu bewierroken: ze waren zéér goed, zowel in hun zang als hun acteertalent. Wat wel grappig was, ik zat net naast hen in de schouwburg! Plots zo’n grote spot in je gezicht krijgen is wel eventjes verschieten hoor . En toen ze wegliepen uit de zaal hadden we nog geen tijd om op te staan, ze stormden echt over ons over.
En ten slotte mogen we toch ook Bobby niet vergeten gewoon al omdat hij er zo schattig uitziet. In het 1ste deel van de voorstelling had hij echt heel erg bang, vooral in de scène in het station waar de dansers bijna over hem lopen. Ook beet hij niet de schurk op de markplaats maar was het wel die “arme” man die zelf achter Bobby moest lopen en op het einde van de voorstelling was het Zorrino die hem op het podium droeg
Ik zou het bijna nog vergeten, het orkest speelde zeer mooi ( heel rijk, alleen vond ik dat tijdens het 1ste deel het geluid wat te stilletjes stond) en natuurlijk ook de technische crew achter de schermen.
Licht, kostuums, muziek, zang,.. waren nog steeds zeer mooi. Alleen het decor liet soms wat te wensen over. Het ziekenhuis zag er nogal onverzorgd uit en kon dringend een opknapbeurt gebruiken. In de zonnetempel bijvoorbeeld stond het decor behoorlijk scheef, ik zat steeds de coulissen in te kijken. Je hoort de decorwissels wel, maar echt storend zijn ze niet. De vele decorissels zijn nog steeds mooi, al zijn ze wel iets soberder: geen trap meer in kasteel molensloot en ook veel kleiner kwa decor, geen rondraaiend rad meer, geen rots waar kuifje opklimt om aan de poten van de adelaar te vliegen, slechts 4 ipv 6 kasten in de bibliotheek van professor Bergamot, geen echte rolsbliksem meer ( nu 1tje met een lichtspot waar iemand in het donker mee over de scène loopt) en ten slotte geen echt waterval meer MAAR ze zag er wel zeer mooi uit. Als je op de 1ste rijen zit dan voel je wel een zekere frisheid door de vernevelingsmachienes die gebruikt worden in deze scène en het luide geluid van het kletterende water maken deze scène nog beter. Ik had achterf gezien wel ietsje verder willen zitten, ik zat dus op stoel 12 van de 7de rij ( wat eigenlijk de 4de rij was want de 1ste 3rijen zijn weggenomen voor de orkestbak), omdat ik steeds de mensen in de coulissen zag staan en onder het diafragma heen kon kijken bovenaan maar anderzijds kon je dan weer de gelaatsexpressies en de mimiek van de acteurs goed observeren. Ik raad aan om op rij 10, 11 of 12 in het midden te gaan zitten.
Conclusie: soberder dan in 2001 maar nog steeds steengoed en dus een aanrader, ga dat zien want de bezoekersaantallen die de voorstelling nu lokt zijn eerder bedroevend, spijtig. Vooral de massascènes bleven me bij.