Verslag Kuifje 14/07 om 20.15u te Oostende, opgepast SPOILERS
change_status
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  78
Geregistreerd  2006-11-24

SPOILERS !!!

Gisteren naar de voorstelling geweest van 20.15u, in 1 woord: SUBLIEM. Ik vond het dan ook bijzonder jammer dat de zaal nog niet eens halfvol zat, als was dat absoluut NIET aan het enthousiasme van de cast te zien. Ze speelden met zoveel vuur en overtuiging.De Franse boventitels waren absoluut niet storend, zo’n klein schermpje was dat, ocharme voor diegene die hier gebruik van moesten maken ( ik zat wel op de 7de rij waardoor ik natuurlijk wel steeds onder het schermpje zag)

De grootste verrassing van de avond: Karel Deruwe. Toen ik hem zag opkomen dacht ik eventjes van: oh neen, waarom niet Henk…MAAR Karel was fantastisch! O.K, Karel is niet Henk wat zijn zangcapaciteiten betreft maar zijn stem paste enorm goed bij de figuur van Kapitein Haddock, bij sommige nummers had ik zoiets van ” amai, die man moet zangles genomen hebben, wat een vooruitgang heeft die man geboekt!”. Enkel in het 1ste deel van het nummer” als het kampvuur brand ” zong Karel behoorlijk vals, dat begin was duidelijk te hoogvoor hem. Hij is véél beter in de nummers waar hij kan uitpakken met een lage stem, wat volgens mij ook veel beter past bij de figuur van de kapitein. Wat zijn acteerprestaties betreft, wel, hier overtrof hij Henk Poort. Karel is een échte rasacteur! Het was alsof hij nooit een andere rol had gespeeld. Prachtig, chapeau. Met veel eigentijdse grappen zoals 1 over processierupsen. Ook wanneer hij niet in de schijnwerpers stond, bleef hij zijn mimiek verder doen, lachen was dat.
An speelde de rol van Bianca. O.K. Ik ben 1 van de mensen die in 2001 Jacqueline heeft zien spelen en zij was gewoon Bianca. Maar An deed het ook perfect: mooie stem, humor, bazig type. Perfect gecast!
Jelle was ongeloofelijk indrukwekkend. Dat hij de hoge noten niet zou halen, daar heb ik helemaal niets van gemerkt tijdens de voorstelling. Jelle is (zoals al zo vaak gehoord) gewoon Kuifje: zijn mimiek tijdens heel de voorstelling is prachtig. Vooral het moment wanneer hij Bobby kwijt is net na de vlucht met de adelaar heeft mij Kippenvel doen krijgen, wanneer hij roept achter Bobby, zo overtuigend was dat, een mooi moment in de voorstelling. Jelle vond ik dan ook beter dan Tom uit 2001. Hij speelde ook zeer goed maar met minder vuur dan Jelle, hij smijt zicht echt in de voorstelling.
Ik had een beetje schrik bij de 2 Janssen’s na de iets mindere recensies die je vaak kon lezen over hen. Grappig was dat wanneer ik nog een wandeling op de dijk aan het maken was voor de voorstelling onder een stralende zon, dat ik Walter en Dirk tegenkwam in hun gewone kleren maar mét de pruik van de 2 Janssens, grappig om te zien was dat . Ook zei hebben me aangenaam verrast. O.K. Ze waren niet altijd synchroon in hun handelingen, maar ze waren echt een tandem, perfect gecast. Zij waren net als 2 handen op 1 buik. In Nederland moet het om een miscasting geweest zijn waarmee ik niet bedoel dat Dik slecht gecast zou zijn ( absoluut niet, maar wel dat ze niet als duo fungeerden). Walter was bovendien ook bijzonder leuk in zijn rol als schouwburgdirecteur. Net meneer van Leemhuizen uit Samson voor de kenners onder jullie .
Professor zonnebloem deed wat hem verwacht kon worden, steeds naast de kwestie antwoorden. Vooral toen hij zich op de brandstapel bevond was hij zeer goed op dreef.
Richard was gewoon Richard in de rol als grote inca, vocaal de persoon die het meest indrukwekkend heeft gezongen. Een rol die hem op het lijf is geschreven.
Bert zette op zijn beurt ook een overtuigende Bergamot neer. Net alsof hij uit het stripboek is weggelopen.
Een grote pluim verdienen de jongens en meisjes van het ensemble. De massascènes vormen voor mij het persoonlijke hoogtepunt van de voorstelling: op de marktplaats, net voor de brandstapel en in de zonnetempel waren vocaal gezien indrukwekkend mooi gebracht. Deze mensen maken echt deze voorstelling.
Ondanks de aankondiging voor de voorstelling begon weet ik niet meer wie nu juist Fleur en Zorrino speelden ,spijtig, zeer spijtig, dan kon ik hen nu bewierroken: ze waren zéér goed, zowel in hun zang als hun acteertalent. Wat wel grappig was, ik zat net naast hen in de schouwburg! Plots zo’n grote spot in je gezicht krijgen is wel eventjes verschieten hoor . En toen ze wegliepen uit de zaal hadden we nog geen tijd om op te staan, ze stormden echt over ons over.
En ten slotte mogen we toch ook Bobby niet vergeten gewoon al omdat hij er zo schattig uitziet. In het 1ste deel van de voorstelling had hij echt heel erg bang, vooral in de scène in het station waar de dansers bijna over hem lopen. Ook beet hij niet de schurk op de markplaats maar was het wel die “arme” man die zelf achter Bobby moest lopen en op het einde van de voorstelling was het Zorrino die hem op het podium droeg

Ik zou het bijna nog vergeten, het orkest speelde zeer mooi ( heel rijk, alleen vond ik dat tijdens het 1ste deel het geluid wat te stilletjes stond) en natuurlijk ook de technische crew achter de schermen.

Licht, kostuums, muziek, zang,.. waren nog steeds zeer mooi. Alleen het decor liet soms wat te wensen over. Het ziekenhuis zag er nogal onverzorgd uit en kon dringend een opknapbeurt gebruiken. In de zonnetempel bijvoorbeeld stond het decor behoorlijk scheef, ik zat steeds de coulissen in te kijken. Je hoort de decorwissels wel, maar echt storend zijn ze niet. De vele decorissels zijn nog steeds mooi, al zijn ze wel iets soberder: geen trap meer in kasteel molensloot en ook veel kleiner kwa decor, geen rondraaiend rad meer, geen rots waar kuifje opklimt om aan de poten van de adelaar te vliegen, slechts 4 ipv 6 kasten in de bibliotheek van professor Bergamot, geen echte rolsbliksem meer ( nu 1tje met een lichtspot waar iemand in het donker mee over de scène loopt) en ten slotte geen echt waterval meer MAAR ze zag er wel zeer mooi uit. Als je op de 1ste rijen zit dan voel je wel een zekere frisheid door de vernevelingsmachienes die gebruikt worden in deze scène en het luide geluid van het kletterende water maken deze scène nog beter. Ik had achterf gezien wel ietsje verder willen zitten, ik zat dus op stoel 12 van de 7de rij ( wat eigenlijk de 4de rij was want de 1ste 3rijen zijn weggenomen voor de orkestbak), omdat ik steeds de mensen in de coulissen zag staan en onder het diafragma heen kon kijken bovenaan maar anderzijds kon je dan weer de gelaatsexpressies en de mimiek van de acteurs goed observeren. Ik raad aan om op rij 10, 11 of 12 in het midden te gaan zitten.

Conclusie: soberder dan in 2001 maar nog steeds steengoed en dus een aanrader, ga dat zien want de bezoekersaantallen die de voorstelling nu lokt zijn eerder bedroevend, spijtig. Vooral de massascènes bleven me bij.

[ Gewijzigd: 15 July 2007 12:43 PM by Wout ]
   Handtekening   

Impossible is only a word

  [ # 1 ] 15 July 2007 05:05 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Lekker uitgebreid en enthousiast verslag! Daar had je ook wel lang naar toegeleefd he 😉

Jammer idd dat ook Oostende geen volle zalen heeft. Ik had gehoopt dat het daar wat beter zou gaan. Laten we hopen dus dat het bij deze ene keer blijft en dat het publiek de komende weken Kuifje en masse weet te vinden.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 2 ] 19 July 2007 04:46 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Ik ben vanavond naar Oostende geweest om, waarschijnlijk, voor een allerlaatste keer te genieten van de pracht die Kuifje heet…

Maar toch:

Wout - 15 July 2007 09:40 AM

De grootste verrassing van de avond: Karel Deruwe. Toen ik hem zag opkomen dacht ik eventjes van: oh neen, waarom niet Henk…MAAR Karel was fantastisch! O.K, Karel is niet Henk wat zijn zangcapaciteiten betreft maar zijn stem paste enorm goed bij de figuur van Kapitein Haddock, bij sommige nummers had ik zoiets van ” amai, die man moet zangles genomen hebben, wat een vooruitgang heeft die man geboekt!”. Enkel in het 1ste deel van het nummer” als het kampvuur brand ” zong Karel behoorlijk vals, dat begin was duidelijk te hoogvoor hem. Hij is véél beter in de nummers waar hij kan uitpakken met een lage stem, wat volgens mij ook veel beter past bij de figuur van de kapitein. Wat zijn acteerprestaties betreft, wel, hier overtrof hij Henk Poort. Karel is een échte rasacteur! Het was alsof hij nooit een andere rol had gespeeld. Prachtig, chapeau. Met veel eigentijdse grappen zoals 1 over processierupsen. Ook wanneer hij niet in de schijnwerpers stond, bleef hij zijn mimiek verder doen, lachen was dat.

Tja, ik vond Karel Deruwe absoluut beter dan ik had verwacht. De scene in de cel was een echte eye-opener. Meer dan bij Henk Poort zag ik hier de man die in al z’n frustratie ineens beseft een drankprobleem te hebben. Erg sterk. Toch vond ik Karel niet beter dan Henk over het algemeen. Karel probeert het de rol meer als een strip/cartoon te benaderen, dat kan erg goed werken, maar slaat daar ook in door. Als de Jansens aan het einde van “Alles onder controle” in de orkestbak vallen roept hij: Gelukkig liggen er matrassen… Dodelijke opmerking. Daarna slaat hij van aardig nuchter in twee tellen om naar totaal bezopen als hij doet alsof de Whiskeyfles hem roept en af gaat. Zwaar over de top en niet realistisch. De grap over processierupsen is minder een grap dan “Ik was vannacht de hoofdschotel van een muggenkolonie”. Daarnaast miste ik de opmerking “wie legt er nu een boom midden in het bos”. Henk pakt alles veel strakker aan en ik miste z’n gortdroge opmerkingen echt. Karel is daarnaast niet zo sterk in het onthouden van teksten en maakte meerdere fouten. Ik had ook telkens het gevoel dat hij aan het zoeken was naar z’n woorden, mede daardoor zou ik zijn performance vooral benoemen als “slordig”.

Wout - 15 July 2007 09:40 AM

An speelde de rol van Bianca. O.K. Ik ben 1 van de mensen die in 2001 Jacqueline heeft zien spelen en zij was gewoon Bianca. Maar An deed het ook perfect: mooie stem, humor, bazig type. Perfect gecast.

Ik heb Jacqueline ook gezien in 2001, zelfs meerdere malen. Zij was fantastisch als Bianca en ik dacht dat nooit iemand meer over die performance heen kon. Tot ik Miranda zag in Rotterdam. Zij wist nog meer uit de rol te halen en overtuigde mij nog meer dan Jacqueline dat al deed. Ik hing echt aan haar lippen. Ik vond An zeker niet slecht, maar heb het gevoel dat de rol haar niet helemaal ligt, het kwam wat geforceerd over. Ook zij had moeite met de tekst, waar Miranda Kapitein Haddock telkens anders aanspreekt heet Haddock bij An meerdere malen flapstok* en Balzac. Ze speelde de rol veel meer als komiek dan als operazangeres. Dus gewoonweg goed als alternate, maar ze mist net dat beetje dat ik graag nog had gezien bij deze vrouw. Overigens heb ik dubbel gelegen toen ze er in korte tijd het halve opera-repetoire er doorheen jaagde tijdens Duizend Bommen en Granaten. Het komt wat makkelijk over, maar het is wel het moment waar ze het publiek het meest te pakken heeft. Een heerlijk moment.

Wout - 15 July 2007 09:40 AM

Jelle was ongeloofelijk indrukwekkend. Dat hij de hoge noten niet zou halen, daar heb ik helemaal niets van gemerkt tijdens de voorstelling. Jelle is (zoals al zo vaak gehoord) gewoon Kuifje: zijn mimiek tijdens heel de voorstelling is prachtig. Vooral het moment wanneer hij Bobby kwijt is net na de vlucht met de adelaar heeft mij Kippenvel doen krijgen, wanneer hij roept achter Bobby, zo overtuigend was dat, een mooi moment in de voorstelling. Jelle vond ik dan ook beter dan Tom uit 2001. Hij speelde ook zeer goed maar met minder vuur dan Jelle, hij smijt zicht echt in de voorstelling.

Jelle was fantastisch vanavond. Geen valse nooit gehoord. Je merkt dat hij de rol alweer een tijdje speelt, het komt er allemaal erg soepel uit. En tja… Hij is Kuifje. Al vond ik Tom ook zeker niet slecht die de rol wat minder enthousiast, maar meer volwassen speelde.

Wout - 15 July 2007 09:40 AM

Ik had een beetje schrik bij de 2 Janssen’s na de iets mindere recensies die je vaak kon lezen over hen. Grappig was dat wanneer ik nog een wandeling op de dijk aan het maken was voor de voorstelling onder een stralende zon, dat ik Walter en Dirk tegenkwam in hun gewone kleren maar mét de pruik van de 2 Janssens, grappig om te zien was dat . Ook zei hebben me aangenaam verrast. O.K. Ze waren niet altijd synchroon in hun handelingen, maar ze waren echt een tandem, perfect gecast. Zij waren net als 2 handen op 1 buik. In Nederland moet het om een miscasting geweest zijn waarmee ik niet bedoel dat Dik slecht gecast zou zijn ( absoluut niet, maar wel dat ze niet als duo fungeerden). Walter was bovendien ook bijzonder leuk in zijn rol als schouwburgdirecteur.

Wat moet ik daar nou over zeggen? In Rotterdam zag ik een lange en een korte Jansen en Janssen. In Oostende zie ik een oude en een jonge, want het leeftijdsverschil ik goed te zien. Niet alleen in het uiterlijk, maar oo in de motoriek van Dirk is het goed te merken dat hij te oud is voor de rol, hij kan het niet aan. Z’n spel is zeer slordig en z’n bewegingen te minimaal. Laten we het maar niet hebben over hoe synchroon het zou kunnen zijn. Ik vond het echt ontzettend slecht… Zo jammer. De scene met de slinger en de scene met verrekijker is nu echt een kwestie van uitzitten geworden. Waarom toch? Ik kan er niet bij hoe slecht dit was. Ik vond Walter overigens wel een sterkere Jansen nu…

Ik wil overigens nog kwijt dat ik Yan als Nestor en Fakir en concierge echt elke keer leuker vind. Bij de try out die ik zag had ik nog zoiets van: goed, niet bijzonder, maar zeker wel goed. Nu vond ik hem echt hilarisch. Vooral als hij als Fakir uit ‘zn rol stapt en in het vlaams verder gaat. Voor ons als Nederlander valt dat dan weer net wat meer op dan voor de vlamingen waarschijnlijk.

En natuurlijk Steve de Schepper als Professor Zonnebloem. Hij alleen is al rede genoeg om nog een keer af te reizen naar het bruisende Oostende. Ik geniet van zijn performance iedere keer weer en ik lig nog steeds dubbel. Zoiets lolligs moet je zien…

Wout - 15 July 2007 09:40 AM

Licht, kostuums, muziek, zang,.. waren nog steeds zeer mooi. Alleen het decor liet soms wat te wensen over. Het ziekenhuis zag er nogal onverzorgd uit en kon dringend een opknapbeurt gebruiken. In de zonnetempel bijvoorbeeld stond het decor behoorlijk scheef, ik zat steeds de coulissen in te kijken. Je hoort de decorwissels wel, maar echt storend zijn ze niet. De vele decorwissels zijn nog steeds mooi, al zijn ze wel iets soberder: geen trap meer in kasteel molensloot en ook veel kleiner qua decor, geen rondraaiend rad meer, geen rots waar kuifje opklimt om aan de poten van de adelaar te vliegen, slechts 4 ipv 6 kasten in de bibliotheek van professor Bergamot, geen echte rolsbliksem meer ( nu 1tje met een lichtspot waar iemand in het donker mee over de scène loopt) en ten slotte geen echt waterval meer MAAR ze zag er wel zeer mooi uit. Als je op de 1ste rijen zit dan voel je wel een zekere frisheid door de vernevelingsmachienes die gebruikt worden in deze scène en het luide geluid van het kletterende water maken deze scène nog beter.

De ontwerpen zijn nog altijd fantastisch, maar ook de reis naar Oostende vanuit Rotterdam heeft het allemaal niet zo heel veel goed gedaan voor mijn gevoel. Het blijft wiebelen en wankelen en is niet meer het technische hoogstandje uit 2001, al zijn we inmiddels natuurijk ook veel meer gewend. De achterwand in het ziekenhuis was er inderdaad nogal erg aan toe.

Het decor in de Zonnetempel hà³à³rt scheef te staan… 😉

De rolbliksem is identiek aan de rolbliksem uit 2001. Toen was het ook iemand die met een rondraaiend/lichtegevend ding over podium rende, precies hetzelfde. Het is een van degene die daarna een van de vijf Rascar Cacapjes speelt.     
       
     
     
       
       
       
Nu ik het terug lees lijkt het net of ik er geen moer aan vond vanavond, haha. Niet echt, ik heb ontzettend genoten van deze voorstelling ondanks de minpunten, maar er gaan voor mijn gevoel in Oostende teveel mensen leuk doen waardoor het echte verloren gaat en ik op sommige momenten iets teveel naar een tekenfilm kijk voor mijn gevoel. Het is nog steeds goed, maar het is niet meer zo sterk als in Rotterdam of Antwerpen. Ik kan ook niet kiezen tussen Rotterdam of Antwerpen. De cast van Rotterdam was fantastisch, maar de techniek destijds in Antwerpen was gewoonweg verbluffend, dat niveau word nu niet meer gehaald, helaas. Ik ben bang dat we na Oostende nog maar weinig gaan horen van deze voorstelling wat toch jammer is. Heb je Antwerpen gemist en heb je Rotterdam ook niet mee kunnen pakken? Ga dan naar Oostende… Anders krijg je spijt. Ik sprak van de week namelijk ook al iemand die zei: Nu ik de dvd van Wat Zien Ik heb gezien heb ik toch wel spijt dat ik niet geweest ben, wat is dat leuk… Dan denk ik echt bij mezelf: Ja, dat riep ik toch elke keer weer als ik geweest was? Mensen moet toch wat meer leren aan te nemen van anderen… Dus ga, ga, ga, ga… Je krijgt er spijt van als je het niet doet.

ps. Ik zit bijna aan het maximale aantal tekens in een bericht… Jeetje, ik moet minder typen.

  [ # 3 ] 19 July 2007 06:37 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

ps. Ik zit bijna aan het maximale aantal tekens in een bericht… Jeetje, ik moet minder typen.

Ben jij blij dat het aantal onlangs is opgehoogd 😉

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 4 ] 19 July 2007 06:40 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

Leuk verslag!
Als ik het zo leest merk ik hoe graag ik nog een keer zou willen gaan, maar helaas gaat mij dat niet lukken.
Hoeveel kans is er op een dvd van deze musical denk je? Want ik mis deze musical zooooo :huil:

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 5 ] 19 July 2007 09:38 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Het kan altijd; zie Wat Zien Ik 😉

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 6 ] 19 July 2007 11:16 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Ik zag dezelfde voorstelling als Tim.

Mijn recensie van de nieuwelingen in Kuifje: http://www.musicalworld.nl/artikel_detail/kuifje_in_oostende/

  [ # 7 ] 20 July 2007 12:29 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1449
Geregistreerd  2006-02-27

Ik ga ook binnenkort.
En heb er al helemaal zin in.

Is iemand van jullie misschien Barry Beijer opgevallen?
Ben erg benieuwd hoe hij het doet in deze productie.
In Rembrandt vond ik hem heel sterk.