Gisteren ben ik dus voor de 2e (eigenlijk 3e maal als je Antwerpen meetelt) maal gaan kijken naar Kuifje . Het was in alle opzichten een geslaagde (namid)dag en avond geworden. Hoewel het in het binneland grijs en donker was, was het aan de kust zonnig en warm met een zeebries die voor de nodige afkoeling zorgde. De dijk was goed gevuld met dagjesmensen en ook op het strand was het prettig zonnebaden. Een lekker etentje vooraf de voorstelling maakte het alleen maar leuker, en dan hadden we nog niet eens de musical gezien!
De zaal zat weer niet vol, zo’n 50 à 60% procent maar met dit verschil dat het publiek deze keer wél veel enthusiasme vertoonde: meteen zonder aarzelen een staande ovatie met veel lofgeroep erbij. De mensen op de zijbalkons mochten, itt tot vorige keer, nu wel in de parterre plaatsnemen. Helemaal niet eerlijk eigenlijk. Zij betalen het minst en mogen plots in de parterre plaastnemen. En de mensen van het balkon bovenaan bijvoorbeeld mogen dan weer niet beneden komen zitten ( terwijl er nog plaats genoeg over was) en zij zaten dan toch ook nog in categorie 2.De plaatsen waren helemaal top. 11e rij, net in het midden: dicht genoeg bij het podium om alle details te kunnen waarnemen maar toch vergenoeg verwijderd van het podium om een totaalbeeld te hebben van de voorstelling.
Jelle speelde Kuifje ondanks hij die middag voor het één-programma Fata Morgana nog in Zedelgem vertoefde waar de inwonders in 1 week tijd hun stad moesten omtoveren tot een waar Kuifjes-land. Het resultaat van dit alles zie je trouwens vanavond op één! Over Jelle weer niets dan lof: sterke acteer én zangprestatie met veel vuur en overtuiging. Hij genoot er duidelijk ook zelf van. ” Een zalig gevoel om weer thuis te zijn Bobby” en dat was wederzijds Jelle. Een zalig gevoel om terug in het Oostentse kursaal te zijn.
Karel Deruwe speelde Haddock. Karel was goed, haalde deze keer wel de lage noten bij het nummer ” als het kampvuur brandt “, nog steeds geen Henk Poort, maar zeker wel een verdienstelijke prestatie neergezet. Leuk was om te kunnen vergelijken. Nieuwe/ andere elementen die je in zijn spelen zag, die er de vorige keer niet waren. Bovendien ben ik het niet eens met de persoon die hier in een vorige post zei dat Karel soms te veel een stripfiguur speelt. Kuifje is namelijk een strip en moet dus ook cartoonesk overkomen en wat de mop betreft over de kussens van de 2 Janssens: deze werkte volkomen gegeven de reacties van de zaal. Iedereen weet beslist wel dat er matrassen zullen liggen dus is deze grap helemaal niet uit den boze. Jezelf niet serieus nemen en zelfspot zijn steeds humorvarianten die werken.
Bianca was…. SUPER, SUBLIEM,... Moet ik jullie nu nog vertellen dat ik sinds gisteren een zwak heb voor Miranda. An speeld de vorige keer een verdienstelijke alternate maar wanneer Miranda bij wijlen kan uitpakken met haar krachtige operastem, snoert ze zelf de hevigste criticus de mond. Fenomenaal. En ik moet bekennen, nu ik Miranda live aan het werk heb gezien: ze is idd net dat ietsje meerr dan Jaqueline uit 2001. Ook in haar acteerprestaties is echt dat bazig type dat mooi tot uiting komt wanneer ze overhoop ligt met de dirigent. Hét doorslagevende element waarom ik Miranda echt zo goed vond was bij het nummer ” als het kampvuur/ kaarslicht brandt”, dan maakte ze mooi de overgang van baazige naar kwetsbare vrouw dat je spontaan medelijden zou beginnen krijgen met haar. Een sterk moment. Wat ik ook bij Miranda zag ( en niet bij An) is dat ze op het einde van de voorstelling (letterlijk!) kapitein Haddock bespringt en hem hartstochtelijk begint de zoenen en tegen haar boezem drukt. Het was er zo over dat het hilarisch werd. Zelfs de castleden moesten er hartelijk om lachen wanneer in volle “strijd” Karel ook nog zijn kapiteinspet verliest en uit evenwicht geraakt.
Het was ook opvallend dat zei het luidste applaus kreeg die avond.
Steven was goed als zonnebloem. Ik moet wel zeggen dat ik hem vooral goed vind door zijn tekst waardoor ik eigenlijk moet toeggeven dat ik de persoon zonnebloem grappig vind maar minder Steven zelf. Hier zag ik liever Frans van der Aa de rol van zonnebloem spelen.
Hetzelfde geldt voor de originele Bergamot. Bert rammelde gisteren veel te veel zijn tekst af alsof hij die avond nog ergens naar toe moest en deed ook té veel aan overacting maar dan in de zin dat het overkwam als amateurtoneel. Ook zijn timing zat niet altijd goed. In het begin van de voorstelling had hij heel het hoofd van het beeldje al omgedraaid toen het orkest nog de bijhorende muziek moest inzetten.
Dirk en Walter waren zéér goed. Er zullen hier beslist mensen zijn die niet met me akkoord zullen gaan maar aan de reactie van de zaal te horen waren ze ook zeer goed. Nog niet altijd even synchroon in hun handelingen maar de humor zat goed. Al wie het tegendeel beweert zit maar wat te zeggen zonder meer: in de strips heb je net dezelfde humor, droog, soms wat aangebrand maar het werkt goed bij dit duo. Als je het dan toch nog flauw vind is dat niet de schuld van Dirk en Walter, maar wel van Hergé. Bovendien zijn de Kuifje’s strips in de eerste plaast voor een kinder/jongeren publiek geschreven en niet voor volwassenen. Verstand op nul zetten en alles wordt plots aangenamer. De zaal ( met zeer weinig kinderen trouwens) liet zien dat het werkte. Voor mij is dit duo even goed als het originele duo. En iemand als Guido Naessens zullen we niet snel meer terug zien op het podium na zijn aanhouding van vorig jaar voor het bezit en het verspreiden van kinderporno. Chris zou dan weer perfect terug in de huid mogen kruipen van 1 van de Janssens.
Walter was trouwens weer zeer energiek in zijn rol als schouwburgdirecteur. Deze keer kreeg hij wél een groot deel van de zaal mee om recht te staan voor de entrée van Bianca/Miranda.
Richard was gewoon Richard: zéér goed dus. Spijtig dat het ene nummer in de zonnetempel wanneer alle onderpriesters of wat ze ook mogen zijn, niet op de cd staat of ergens anders te vinden is. Voor mij persoonlijk 1 van de musicale hoogtepunten van de voorstelling.
Ik had écht wel geluk die avond: dezelde fantastische Fleur en Zorinno als op 14 juli: Kalinka Verschraegen speelde Fleur, het was aan de stem , de manier waarop ze zong dat ik wist dat zij de vorige keer ook Fleur speelde maar de naam van Zorrino ben ik weer vergeten, ik weet zeker dat het 1 van deze 2 was, maar wie precies kan ik niet zeggen: Florian Slangen of Didier Houtequiet. Zorrino zong echt goed, mooie volle noten en goed geacteerd. Vooral wanneer hij het publiek “opwarmt” voor de waterval en helemaal alleen staat op het immense podium van het kursaal maakte hij een sterke indruk.
Van de bijrollen is mij deze keer vooral de fakir bijgebleven. Karel maakte deze keer ook nog de opmerking ” ah die ken ik, dat is de concierge van het kursaal”: een voltreffer! Het was er zo over dat het amusant was. Leuk is het moment wanneer hij plots een stukje West Vlaams begint te praten tussen zijn fakirs gebrabbel door.
Over het ensemble weer niets dan lof. Het waren weeral de massascènes die een grote indruk nalieten begleid op de tonen van het fantastische liveorkest. Deze keer stond het geluid ook goed, niet te stil zoals vorige keer. Behalve dan dat de microfoon van Dirk uitviel in kasteel Molensloot , dus ook in de haven geen klank meer. Ik zat net nog dicht genoeg om Dirk te horen die zijn best deed om luid genoeg te praten/roepen, maar een groot deel van de zaal zal hier echter niets van gehoord hebben.
Bobby was hilarisch die avond. Wanneer hij de schurk moest bijten komt hij plots uit de coulissen gelopen maar dan bedenkt hij zich: de shurk loopt rechts de coulissen in en bobby links en plots is bobby daar weer, maakt nog een bocht op het podium en daar verdwijnt hij terug in de coulissen aan de linkerkant van het podium. Jelle kon het toen ook niet laten om erom te glimlachen. Tijdens de finale echter is Bobby bijna in de orkestbak beland. Jelle kon hem nog op tijd wegtrekken want zijn voorste pootjes zaten er al in!
Wat decor, techniek, belichting, kostuums,... betreft, blijf ik nog steeds bij de bedenkingen van mijn vorig verslag. De techniek verliep deze keer weer, op 1 detai na,l volledig vlekkenloos: het grote vliegtuigje kwam wel, het kleintje niet meer. Het ensemble hield dan ook maar op met zwaaien.
Na de voorstelling nog iets gaan drinken en keuvelen over de voorstelling, het terras voor ons zat een groot deel van de cast waaronder Miranda, Jelle, Karel en Dirk met een groot deel van het ensemble. Zij lieten zich duidelijk goed gaan: Miranda vaak dansend op de muziek en terwijl een sigaret in de ene hand en een glas wijn in de andere, is dat wel zo goed voor de stem 📣 . Jelle deed het nog beter: grote sigaren rokend en . De jeugdige fans die eerst nog een handtekening wilde vragen waren duidelijk lichtjes aangedaan door wat ze zagen, dit was niet hun brave Jelle die ze kenden van Spring 📣 , de handtekening zetten was er duidelijk ook te veel aan, dan ging hij maar wat bellen en roken verscholen achter een straathoek, het is ook maar een mens hé 😄
Omstreeks 01.00u zijn we terug naar huis vertrokken en om 02.30 uur lag ik dan eindelijk in mijn bed. Moe maar voldaan maar een verslagje op musicalworld kan er deze ochtend nog bij!
Samengevat: een géweldige avond dankzij de sterke cast en het enthusiaste publiek. Neem nu mijn broer die musicals haat was sterk onder de indruk, ook hij kon er gisteren na afloop van de voorstelling er maar niet over zwijgen.Als dit mijn laatste keer Kuifje was dan hou ik er een zeer positieve herinnering aan over. Hopelijk wordt er hier in Vlaanderen nog zo eens zo’n sterke voorstelling gemaakt. Ondanks enkele kleine opmerkingen blijft Kuifje nog steeds entertainment voor jong en oud dat het meer dan verdiend om vollere zalen te trekken, het zal waarschijnlijk de laatste keer zijn dat je de musical nog een kan zien, spijtig hopen op een dvd