Ik plak de nieuwe verslagen maar even achter dit al bestaande topic. Ik dacht dat ik van het bezoek Londen van afgelopen mei 2008 ook wat had geschreven maar blijkbaar niet.
Anyway ... Een nieuw jaar goed begonnen in Londen waar ik 12 voorstellingen mocht zien. Deze wereldstad is al een feest om te verblijven maar nu met de lage koers van het Britse Pond en de talloze online aanbiedingen en de actie Get Into London Theatre, kost het voor je gevoel ook nog eens bijna niets om je onder te dompelen in al het prachtigs wat deze stad te bieden heeft.
Helaas miste ik door een onvoorziene vertraging bij de Eurostar de eerste voorstelling die ik geboekt had : Edward Scissorhands. Vijf minuten voor aanvang van de voorstelling aankomen op St Pancras en op tijd naar Sadler’s Wells zou niet lukken realiseerde ik me. Daarom maar op mijn gemak inchecken in het hotel en later op de middag bij TKTS op Leicester Square een kaartje geboekt voor de late matinee van Chicago.
Chicago
Cambridge Theatre
Vrijdag 2 januari 2009 - Matinee
Normaal gesproken zou Chicago ook niet op mijn lijst met musicals staan en ik zag de voorstelling voor het laatst in Londen in het Adelphi Theatre lang geleden. Maar toegegeven Chicago is en blijft een heerlijke en eerlijke Kander en Ebb klassieker. Lekkere muziek gespeeld door een fantastisch orkest en een ensemble dat de sterren van de hemel zingt en danst. Wat een énorme kwaliteit in bezetting.
Een extra bonus was Aoife Mulholland (één van de kandidaten uit How Do You Solve A Problem Like Maria en alternate voor die rol in het Palladium) die de rol van Roxie Hart opnieuw speelt en een prima duo vormt met Tiffany Graves de huidige Velma Kelly. Ian Kelsey als Billy Flynn mist helaas de pizzazz die deze rol vraagt en zet helaas een nogal kleurloze en zouteloze advocaat neer. Een erg dertien in een dozijn gehalte. Een groot compliment daarentegen voor Brenda Edwards als Mama Morton en Rusty Whitehead als Mary Sunshine die hun rollen wél de nodige flair meegeven. Wat een geweldige performances. Al met al was Chicago een relaxed begin van de reeks. Het is maar de vraag of het jonge Japanse echtpaar dat achter me zat diezelfde mening was toegedaan. Ik hoorde me toch een zucht van ontzetting bij het zien van zoveel schaars geklede dames en heren en de nodige erotiek ...
Die avond trof ik vrienden die Oud en Nieuw in Londen hadden doorgebracht en met wie ik tot en met zondag samen een aantal voorstellingen zou bezoeken.
Maria Friedman Re-arranged
Trafalgar Studios
Vrijdag 2 januari 2009 - Avond
Die avond stond Maria Friedman Re-arranged op het programma in de Trafalgar Studios. Een reprise van de voorstelling uit de Menier Chocolate Factory. En wat een juweeltje! In een intieme setting leidt Maria ons door een érg gevarieerd repertoire. Prachtig en verrassend gearrangeerd door bekende namen als John Owen Edwards en Jason Carr en subliem uitgevoerd door een 11 koppige band onder leiding van Gareth Valentine.
Veel musical uiteraard met als hoogtepunten de medley uit Sondheims Sunday : Sunday In The Park With Dot en de Sweeney Todd medley : Sweeney (What A Meanie) en een geweldige versie van The Worst Pies In London. Maar ook songs uit La Cage Aux Folles, Sunset Boulevard en West Side Story. In nummers van Randy Newman. Kate Bush en Suzanne Vega blijkt dat Friedman haar vak tot in alle finesses beheerst. Ze ademt muziek en weet moeiteloos om te schakelen van Henry Purcell naar Leonard Bernstein.
Ze heeft zoveel passie en hart voor haar métier dat het ontroerend is om naar haar te kijken en naar haar te luisteren. Bovendien heeft ze een geweldig gevoel voor humor en betrekt in deze voorstelling argeloze mensen uit het publiek. Ik was toch wel even blij dat ik niet op de eerste rij zat.
Na ruim anderhalf uur gespeeld te hebben sluit het publiek Friedman met een donderende staande ovatie in de armen als waardering voor deze mooie muzikale reis. Als toegift volgt nog Broadway Baby en Friedman stuurt het publiek naar huis met Goodbye For Now van Sondheim. Wat een geweldige vrouw en zangeres en wat voel ik me bevoorrecht dat ik deze voorstelling op de valreep nog heb kunnen zien.
Deze voorstelling speelde op 4 januari de laatste maar in februari staat Maria een paar dagen in het Shaw Theatre met The Great British Songbook en later dit jaar staat La Friedman in de Royal Albert Hall in The King And I en in de reprise van de Royal Festival Hall produktie van Sweeney Todd. Dus als je de kans krijgt deze vakvrouw in actie te zien, niet over denken maar doen!