StephanieMangano - 19 July 2010 08:22 PM
De één vind iemand geloofwaardig als hij goed zingt, de ander als hij goed acteert.
Dat verandert niet zo snel.
Ik wil mezelf graag bij de laatste categorie vormen!
Sorry hoor, maar heb een heel simpele kijk op dit onderwerp:
Een musicalacteur moet kunnen acteren én zingen (én als dat voorkomt in de productie: dansen). Als deze vaardigheden/talenten niet voldoende aawezig zijn, dan moet je zanger ofl acteur worden, maar geen musicalacteur.
In Nederland worden er vaak concessies gedaan aan dit principe. Al gauw vindt men dat iemand fantastisch is omdat hij/zij een nummer mooi kan zingen, of dat hij zij een scene mooi speelde. Maar de mensen die echt alle discipines beheersen zijn beperkt aanwezig, maar ze zijn er zeker. Misschien niet altijd heel bekende namen, maar ze zijn er wel.
Dat de heer Boermans kiest voor van origine acteurs (die in SvO gaan zingen) omdat de musicalmensen die kwamen auditeren tekort schoten op het gebied van acteren doet mij het ergste vrezen. Ik hoop dat ik ongelijk krijg, maar ik heb het idee dat bij hem ook het sentiment meespeelt, dat onder de (gesubsidieerde) toneelmakers met de grote K (ofT) heerst: musical (en musicalmakers) is (zijn) een mindere (minderwaardige) vorm van theater.
Ik ben er van overtuigd dat SvO een heel bijzondere productie wordt, maar ik hoop echt dat ook de zang perfect is. Ik persoonlijk wordt gek als ik kijk en luister naar een musical waar de zang net aan is. Net zoals ik met kromme tenen zit als een musicalactrice na een prachtig nummer een scene verknalt omdat ze niet kan acteren.