MeMartijn - 15 April 2016 05:15 PM
Ik zit nu Hamilton te luisteren en vind het vooral gedateerd klinken op sommige momenten als de rap beat en effecten er bij zitten. De mooiste momenten zijn de songs die een beetje Rent-achtig klinken. Dat rappen is misschien voor Broadway nieuw maar in Nederland heeft theatergroep ZEP dergelijke dingen ook al gedaan. Heel veel Shakespeare stukken hebben zij als rap voorstelling bewerkt. Maar dat het ik wel vaker met Broadway shows die ‘groundbreaking’ verklaard worden. Once was dat ook, terwijl in Nederland al heel vaak zulk soort muziektheater-achtjarige shows hebben gehad.
Er is vast off Broadway of regionaal geëxperimenteerd met hiphop in combinatie met musical, daarin is Hamilton (en In the Heights dat Lin-Manuel Miranda eerder schreef) echt niet de eerste en dus vernieuwend. Maar dat het zo’n vlucht neemt dat iedereen het wil zien en dat het echt werk t, zeker in combinatie met de Amerikaanse geschiedenis wel. Dat klassieke musical liefhebbers, hiphop fans, jongeren , ouderen, in de rij staan en allemaal enthousiast zijn, dat maakt Hamilton speciaal en bijzonder succesvol.
Ik heb maar 1x eerder meegemaakt dat het musical landschap zo op zijn kop ging en dat was bij Rent. (Momenten die ik bewust heb meegemaakt dat hè, dat ik oud genoeg was om het mee te krijgen)
Met alle respect, ik geloof niet dat heel Nederland in de rij stond voor theatergroep ZEP. Dus dat voelt voor mij een beetje als appels en peren vergelijken.