Oei ...dat zou wel pijnlijk zijn, zowel voor Sebas als voor de producenten als de hoofdrolspeler inderdaad terugtrokken is vanwege gebrek aan kwaliteit. Dat valt Sebas niet te verwijten, en is sneu voor hem. Als dit waar is, dan hadden de producenten in een veel eerdere fase moeten ingrijpen naar mijn mening. Kan niet zo zijn, dat je er pas bij een Uitmarkt optreden achterkomt dat iemand toch wel heel belabberd zingt. Dan heb je voorheen door een roze bril zitten kijken of in dit geval luisteren.
Ik heb zeker niet alle Erik’s van de afgelopen 7 jaar gezien, dus ik kan ook niet zelf beoordelen of er eerder iemand tussen zat die zo onder de maat was. Via sociale media kreeg ik de indruk dat er zo her en der wel wat kritiek was op een Erik, maar niet in deze mate. Misschien ben ik wat objectiviteit kwijt in deze, omdat ik destijds bij de overweldigende premiere mocht zijn, maar ik heb niet het gevoel van minachtng van de producenten naar het publiek toe. Er is enorme moed voor nodig geweest om deze productie, in deze vorm, op deze plek te brengen. Er zijn heel wat gedurfde “out of the box” keuzes gemaakt. Eén daarvan was om niet met bekende musicalacteurs te werken, maar om voor toneelacteurs te kiezen.
Ook in het begin van de 7 jaar was hierover al discussie en ook toen was de algemene mening dat de zang te zwak zou zijn en men musicalacteurs had moeten nemen. Dat verstomde echter snel na de premiere toen de voorstelling in no time maandenlang volgeboekt zat en de aanvankelijke kritiek verdween in juichende berichten over Mateo en consorten. Nauwelijks nog geluiden over te matige zangkwaliteit. Nu wordt iedere nieuwe Erik inmiddels vergeleken met held Mateo. Terwijl ook Mateo de nodige bagger over zich heen kreeg na het 1e Uitmarkt optreden.
Hoe dan ook. Ik was één van diegene die Sebas zijn optreden echt niet vond kunnen, maar ik heb niet het gevoel dat er gedacht wordt vanuit de producenten “loopt nu al 7 jaar, geld is binnen, zet er maar iemand neer die goedkoop is” . Daarvoor is alles rondom deze productie met teveel liefde en zorg gemaakt. Als je zo denkt speelt een show niet 7 jaar voor uitverkochte zalen, dat voelen mensen. Ik denk eerder dat men in een soort tunnelvisie van succes uit verleden terecht is gekomen: “Mateo was ook geen zanger, is ook goed gekomen ; daarna op dezelfde voet Erik’s gecast en bleek ook steeds goed te komen” . Dus dan krijg je wellicht op een gegeven iets van"Ja we weten dat er altijd kritiek komt op de zangkwaliteiten van Erik, maar uiteindelijk draait het altijd bij en is onze lijn om voor acteurs te kiezen in die rol succesvol gebleken”. En nu zit er dan kennelijk een keer een misser tussen, die ze niet op tijd letterlijk gezien en gehoord hebben. Zoiets vermoed ik.
Ik hoop (en denk) nog steeds dat een groot deel van de originele cast terug gaat komen in de laatste speelperiode. Dan ga ik nog eens kijken.