Dat Tristan heeft gewonnen voor Danny verbaast me niet. Hij is de afgelopen weken erg stabiel geweest en past in het plaatje. Eens voor wat betreft de opmerkingen aangaande tekstbehandeling, in ieder geval gaf hij wat dat betreft niet een al te beste versie van “Sandy”. Ik wijt het maar aan de spanning van zo’n live-finale. Plus: hij begint net. Terwijl de recapjes liepen om nog de laatste stemmen te weven, bedacht ik me dat zijn zang best “hard” is, “aanwezig”. Ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.
Concurrentie had hij eigenlijk niet. Paul heeft laten zien dat hij best kan zingen, hij heeft de looks voor Danny maar overtuigt uiteindelijk niet. Hij kreeg met Gethsemane de opdracht een enorme belofte te vervullen, en m.i. lukte hem dat niet. Vocaal was het op het randje en hij moest er hard voor werken (bij bv. Freek Bartels of René van Kooten voelt het veel rustiger en eenvoudiger) en het kwam niet bij me binnen. Victor is op dit moment vocaal geen bedreiging voor de twee, wél qua zichtbaar spelplezier en inleving. Hij had veel moeite met zijn laatste solo, en dat lijkt me lastig op te lossen in een week of zes repeteren voor een show.
Bij de dames was Magtel de stabiele factor doorheen de weken, vocaal enorm sterk, en zeker omdat zij nog niet in een sing-off stond, had ik verwacht dat zij zou winnen. Ik heb een zwak voor Dominique, en ze heeft een fantastisch visitekaartje afgegeven, maar ik zie in haar geen Sandy. Dat Danique er uiteindelijk met de winst vandoor is gegaan, verbaast me enorm. Dansen kan ze, maar vocaal laat ze veel steken vallen. Ze zit vaak onder de toon en dat is extra hoorbaar in duetten, zoals ook gisteravond het winnaarsduet met Tristan. Waarom ze vorige week in de sing-off stond en nu wint, is me ook een raadsel. Misschien gaat ze verbazen, maar ik voel nu in ieder geval nog minder urgentie een ticket te kopen voor de show. Ik wacht wel op de aanbiedingen of op (hopelijk) speeldagen van Magtel als Sandy.
Al bij al denk ik dat we 16 frisse gezichten gezien hebben en een aantal hebben m.i. zeker de potentie een vaste waarde te worden in het musicallandschap, en misschien wel in het rijtje te komen van “vedettes”. En die hebben we nodig, want Simone, Pia en Stanley gaan ook een keer met pensioen.
Voor wat betreft het format denk ik dat de rek er ver uit is op de publieke omroep. AvroTros is al jaren dé omroep voor musical, maar uit angst om commericieel gevonden te worden, slaan ze de plank wat mij betreft heel erg mis in de liedkeuze. Wat is er mis met zeven weken een avond vol musicalnummers? Dán maak je mensen toch warm voor musical? En dan, naar naar mate de weken vorderen, ook meer Nederlandstalig? Dán geef je de kandidaten toch de beste mogelijkheid zich te laten zien? De jury mag meer zwaargewichten hebben en meer inhoudelijk commentaar geven. Meer backstage beelden van repetities of werksessies. … Het moet allemaal snel want stel je voor dat musicalprogramma langer duurt dan het sportjournaal… En het moet allemaal toegankelijk zijn, want stel je voor dat de normale mens zich verveelt en wegzapt…
Ik ben blij dat ze in de laatste weken ervoor gekozen hebben het stemmen per sms en telefoon te beperken, want dat onbeperkte stemmen vond ik nog het meest commerciële aan alles. Nou nog een oplossing vinden voor het verplichte nummertje van de Vriendenloterij.