1 of 6 |  1 2 3 >  Last ›
Kritiek Vera Mann op beleid Stage Entertainment
change_status
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  344
Geregistreerd  2004-01-17

Na “ruzies”/meningsverschillen in het verleden tussen Ellen Evers & Stage Entertainment, Joke de Kruijff & SE, Fred Butter & SE, is het nu Vera Mann die kritiek uit richting SE.
Dat houdt jammergenoeg in dat we Vera Mann (voorlopig) niet meer zullen zien in musicals van SE.
Persoonlijk snap ik haar reactie wel, maar we zouden Jack van Gelder
ook het voordeel van de twijfel kunnen geven….

Hier de artikelen:
Vera Mann vertelt:
Een Nederlandse sportjournalist die mag meespelen in een topmusical en getalenteerde musicalmensen het nakijken geeft. Duitse musicalacteurs die rollen komen spelen in de Vlaamse Elisabeth omdat er geen enkele geschikte Vlaamse of Nederlandse kandidaat zou zijn. In het Vlaamse en Nederlandse musicalwereldje worden deze berichten negatief onthaald en groeit de onrust. Musicalster Vera Mann roept zelfs publiek op om in het verzet te gaan: “Ik roep alle musicalmensen bij Stage Entertainment op om te staken. We moeten ons beschermen tegen nog meer ellendige broodroof van zogenaamde BN’ers. Nederlandse en Vlaamse musicalartiesten moeten zich verenigen in een vakbond!”

Het suddert al een tijdje bij het Nederlandstalig musicalvolk en nu brengt Vera Mann het ongenoegen voor het eerst naar buiten. “Dat Jack Van Gelder de rol van Thénardier gaat spelen in Les Mis is een feit. Hij maakt blijkbaar ook kans om de rol van Sam te gaan spelen in Mamma Mia!. Binnenkort zal duidelijk worden of dat ook zo is. Dit kan toch niet meer! Kijk, dit is geen persoonlijke aanval tegen Jack Van Gelder: misschien doet hij het niet eens zo slecht. Maar zelfs dan blijft het broodroof. Zo kan het niet langer: er moet iets veranderen en musicalmensen moeten beschermd worden”, voert Vera aan. En voegt er meteen aan toe dat ook het publiek rechten heeft: “Nederland heeft het dichtst bevolkt musicalkijkend publiek, meer zelfs dan in New York of in Londen. Dan kan je dat publiek geen rotte vis voorschotelen.”

Ze hoopt alvast dat de musicalmensen in het verweer gaan: “Eigenlijk zou de understudy uit Les Mis gewoon ontslag moeten nemen. Ik roep alvast de musicalmensen bij Stage Entertainment op om te staken. Of mijn oproep gevolg krijgt, weet ik niet. Ik denk dat veel mensen schrik hebben om iets te zeggen. Schrik voor hun job, doodsbang om geen baan meer te krijgen. Dat begrijp ik wel. Maar daarom zouden we eindelijk eens een keer met vereende krachten moeten protesteren. Ze kunnen nooit een volledige cast aan de deur zetten want dan is er geen musical meer.”

“Zelf hou ik me niet meer in. Ik ga op de barricaden staan. Ik heb bij Stage Entertainment zes producties gedaan en met veel plezier. Joop Van Den Ende heeft alles zorgvuldig opgebouwd. En meestal had hij ook gelijk in zijn aanpak. Ik ben Joop dan ook enorm dankbaar. Maar nu wordt alles zorgvuldig en smakeloos afgebroken. Ik wil liever niet meer met Stage Entertainment werken. Snijd ik nu in mijn eigen vinger: so be it! Ik ben niet afhankelijk van één bedrijf. Wat er momenteel gebeurt, is echt niet om te lachen. Als Jack Van Gelder die rol in Mamma Mia! krijgt, is het hek helemaal van de dam.”

En ook in Vlaanderen is er voor Vera reden tot bezorgdheid. Dat verschillende Duitse musicalacteurs rollen krijgen in de Vlaamse Elisabeth, kan er bij Vera Mann niet in: “Het kan toch niet dat in Vlaanderen en Nederland stad en land wordt afgeschuimd, maar niemand gevonden werd? Dat is gewoon absurd. Een Nederlandstalige Dood? Remko, die in Les Mis staat en meedeed aan Op Zoek Naar Joseph: als hij vrij is, heb je meteen je androgyne Dood. Maar met die Duitsers kan het nooit goed gaan: ze kunnen op die korte tijd nooit degelijk Nederlands leren. Musical maken mag voor mij commercieel gebeuren maar het moet ook kwalitatief goed gaan.”

“Ik gooi de knuppel in het hoenderhok en roep nu op tot een algemene staking. Ik weet niet of daar reactie op komt. Ik wacht af. Intussen moeten de musicalartiesten zich wel verenigen. Mijn collega Waldemar Torenstra heeft een beroepsvereniging voor professionele Nederlandse acteurs opgericht. Ik vraag iedereen om lid te worden en ga dat vandaag zelf al doen. We kunnen dan bekijken hoe we de rechten van toneel- en musicalacteurs kunnen verdedigen. Lid worden zou bijvoorbeeld kunnen op basis van opleiding en ervaring. Samen kunnen we toestanden vermijden die dankzij de vakbonden in New York of Londen ondenkbaar zouden zijn! Daar heb je een green card nodig en moet je kunnen aantonen dat je een opleiding of ervaring hebt om op het podium te mogen. Zo ver moeten we niet gaan maar er is zoiets als een gulden middenweg!”

Reactie Erwin van Lambaart:

Erwin Van Lambaart, directeur bij Stage Entertainment, is compleet verrast door de oproep van de musicalacteurs bij Stage Entertainment om te staken. Hij vindt de uitspraken van Vera Mann ongenuanceerd en stelt dat elk talent kansen moet krijgen.

“Ik wil in elk geval benadrukken dat ik Vera erg hoog inschat als actrice. Ze is een groot talent, dat al heel mooie dingen heeft laten zien”, opent Erwin, maar voor haar uitspraken nu kan hij weinig begrip opbrengen: “Haar aantijgingen nu zijn echter ongegrond en ongenuanceerd. Jack Van Gelder gaat in de loop van februari een aantal keren de rol van Thénardier spelen in Les Mis maar Carlo Boszhard en Richard Groenendijk blijven eerste cast. Dan is er van broodroof toch geen sprake!”

Erwin Van Lambaart benadrukt meteen dat de sportjournalist de rol niet zomaar kreeg: “Ik kan je ook verzekeren dat Jack, net als iedereen, een reguliere casting heeft doorlopen. Hij kwam bij ons op auditie, bij de regisseur en ook Cameron Mackintosh heeft hem gezien. Indien hij niet goed genoeg was, hadden we hem niet gecast. Aangezien Vera niet bij de audities was, kan ze nooit weten of hij het goed heeft gedaan. Verdient niet iedereen die getalenteerd is een kans? Vera heeft die kansen gekregen. De jonge afgestudeerde musicalartiesten die sinds zondag in High School Musical staan, krijgen die kans ook volop. Net als de 500 andere musicalartiesten die momenteel voor ons werken.”

Ook een sympathieke journalist en musicalliefhebber zijnde, zag ik mezelf in navolging van Jack Van Gelder binnenkort Antonie Kamerling al wegspelen in Sunset Boulevard maar dat zal dus bij een droom blijven: “Jack Van Gelder zingt al sinds hij zeven is. Hij heeft dat zingen onderhouden en trad zelfs regelmatig op. Hij houdt van musical en muziek, waarom zou hij dat talent dan niet mogen gebruiken. Ik ken veel mensen in diverse disciplines die hun opleiding niet hebben afgemaakt maar het wel gemaakt hebben en heel goed zijn in het vak dat zij beoefenen. Het gaat toch niet alleen om het papiertje dat je in je hand hebt, ook om het talent dat je hebt. Of moeten we al die mensen dan hun kansen afnemen?”

“Wij maken theater vanuit ons hart. Daarom kreeg Vera de kans om in Passion te spelen. Zakelijk was dat niet bepaald een verstandige keuze maar artistiek was het een mooie productie, waar toch veel bezoekers naartoe kwamen. Hetzelfde geldt dit seizoen voor Sunset Boulevard. Toch maken we deze voorstellingen, ook al verdienen we minder geld. Omdat het artistieke primeert. Het moét goed zijn. En als het publiek Les Mis ziet met Jack Van Gelder, ziet het een goede voorstelling. Wellicht gaat hij volgende week voor het eerst op en natuurlijk zal hij de 5e voorstelling beter zijn dan de eerste. De repetities verlopen alleszins heel vlot.”

Erwin van Lambaart is enorm verrast door de zware kritiek en de oproep om te staken: “Vera heeft er nog niets over gezegd tegen mij. Ook van andere musicalmensen kreeg ik geen signaal dat er grote problemen zou zijn. Wat de oproep betreft om een vakbond te starten: in sommige landen werkt dat goed, in sommige niet. Ik hoop en weet dat mensen gelukkig zijn als ze voor ons werken. Ik hoor wel vaker dat mensen blij zijn bij ons, omdat ze zich geen zorgen hoeven te maken en aan niets anders hoeven te denken dan aan de rol die ze die avond gaan spelen. Ik ben er heel trots op dat die musicalmensen zo graag voor ons werken.”


bron: musicalsite.be

[ Gewijzigd: 04 April 2010 01:21 PM by Marilena ]
  [ # 1 ] 29 January 2009 11:43 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Interessant! Ik ben het erg met Vera eens, maar ook wel een beetje met Erwin. Het is natuurlijk zo dat mensen die geen opleiding hebben gedaan niet minder hoeven te zijn (kijk naar Jamai Loman, Halina Reijn etc.) Toch denk ik niet dat je in de musical zonder opleiding zomaar een hoofdrol krijgt, daar moet je wel degelijk een bekende kop voor hebben (wederom, kijk naar Jamai Loman). Jack van Gelder is in mijn ogen dus wel degelijk om zijn naam gecast. Of hij het nu goed gaat doen of niet staat hier los van.

Mijn conclusie: mensen die geen opleiding hebben gedaan, maar wel talentvol zijn verdienen absoluut een kans. Talent is talent. Maar dan wel op een normale manier. Onbekenden zonder opleiding kunnen niet zomaar even een auditie voor rol doen.

En dan die staking waar Vera het over heeft. Zoals meestal bij een staking kan ik de reden wel begrijpen, maar er worden ook altijd mensen de dupe van. In dit geval de bezoeker. Deze hebben een duur kaartje gekocht en dan gaat het misschien niet door. Gezien Les Mis op zijn einde loopt zullen veel mensen niet meer de kans krijgen om een andere dag te gaan en ze zijn natuurlijk hun geld kwijt. Ontslag nemen als understudy lijkt me geen optie, omdat in de theaterwereld elke producent een poteniële werkgever is. Dus dit zal waarschijnlijk slecht zijn voor je carriere. En ik neem aan dat acteurs ook gewoon een opzegtermijn hebben, dus dan neem je geen ontslag als je toch nog maar drie weken in deze productie staat.

Toch kan ik het erg waarderen dat Vera zich openlijk uitspreekt over deze kwestie en ook dat Erwin hier zo snel op reageert, al klopt zijn reactie niet, want de eerste understudy wordt met de komst van Jack vrijwel alle kansen ontnomen om nog een keer Thenardier te spelen. Het enige wat denk ik kan helpen is al mensen een klachtenbrief schrijven als Jack echt onder de maat presteert.

Zo, nu ga ik slapen.

  [ # 2 ] 30 January 2009 02:25 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  672
Geregistreerd  2006-03-07

Vera Man heeft groot gelijk…

Alleen waarom zo afvallen alleen op SE?
Dat doen ze toch overal….
Overal moeten tegenwoordig bekende namen in anders verkoopt t blijkbaar niet meer….  :lelijk:

  [ # 3 ] 30 January 2009 07:02 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  893
Geregistreerd  2008-11-08

Ze heeft zeker gelijk,maar ik denk dat in tijden van economische crisis theaterproducenten alles (en iedereen) uit de kast moeten halen om producties op de planken te houden. Trouwens in de tijd dat Vera Mann in Les Miserables stond had ik ook een duitse invaller voor Bill van Dijk ( Enjolras) Er is dus weinig nieuws onder de zon. Ik denk niet dat dit een goede tijd is voor musicalacteurs om in staking te gaan.

   Handtekening   

I am not dead yet!!!!!!

  [ # 4 ] 30 January 2009 08:48 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1329
Geregistreerd  2008-11-20

dutchthea - 30 January 2009 07:02 AM

Ze heeft zeker gelijk,maar ik denk dat in tijden van economische crisis theaterproducenten alles (en iedereen) uit de kast moeten halen om producties op de planken te houden. Trouwens in de tijd dat Vera Mann in Les Miserables stond had ik ook een duitse invaller voor Bill van Dijk ( Enjolras) Er is dus weinig nieuws onder de zon. Ik denk niet dat dit een goede tijd is voor musicalacteurs om in staking te gaan.

Het klopt wat je zegt, maar toendertijd was er ook een minder grote vijver om uit te vissen. Door de groei van het genre in Nederland en Belgie zijn er nu zoveel goede vakmensen te vinden, dat ook ik mijn vraagtekens zet bij “we hebben stad en land afgezocht maar niemand gevonden”
Trouwens, Remko als dood? Dat maakt me heel nieuwsgierig…..

En Vera heeft gelijk, ik erger me er ook groen en geel aan.
Dat Erwin zegt dat ze talent genoeg kansen geven klopt, HSM is inderdaad een goed voorbeeld, maar de understudy die achter een Jack van Gelder kont te staan is ook een talent en verdient die kans toch ook?

Ik ben trouwens wel heel benieuwd hoeveel collega’s Vera gaan steunen. Dappere actie maar voor de meesten is het toch zo dat SE een potentiele werkgever is. Is men bereidt om zichzelf in de vingers te snijden? Ik denk het niet.

  [ # 5 ] 30 January 2009 08:49 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Een vakbond kan nooit kwaad. Juist omdat artiesten vaak een onregelmatiger inkomen hebben, kan ik me niet voorstellen dat dat niet kan werken. Voor de werkgevers is dat natuurlijk minder voordelig, maar het lijkt mij wel een goed plan.

Er staat me iets bij dat Huub Stapel ooit bezig is geweest met een vakbond voor artiesten, maar volgens mij is dat nooit rondgekomen.

  [ # 6 ] 30 January 2009 08:49 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Vera heeft het grootste gelijk van de wereld. En Erwin reageert natuurlijk zeer hypocriet. Er is totaal geen aanleiding om nog een Thenardier aan te stellen; er zijn er zat beschikbaar en zo niet dan is er binnen de cast vast nog wel iemand te vinden die de rol goed zou kunnen vertolken.
Jack van Gelder wou zo graag een keertje en heeft die kans gekregen. In mijn ogen acteerde hij toen als een dweil en heeft dus allesbehalve een geweldige indruk achtergelaten. Hij heeft normaal auditie moeten doen? Was er een open auditie dan? Zo niet, dan is het gewoon wat iedereen ziet. Een ordinaire publiciteitsstunt. Jack wordt gewaardeerd voor zijn sportjournalistiek (bij mij steevast andere zender overigens), geef de goede theatermensen gewoon de kans te doen waar zij het best in zijn, en veelal geschoold: Theater.

  [ # 7 ] 30 January 2009 09:14 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Het IS ook een ordinaire publiciteitsstunt.
Genoeg mensen in de Les Mis cast zelf om die rol goed te kunnen vervullen.
Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat de naam “Jack van Gelder” ineens meer mensen naar het theater trekt.
Vera heeft wat mij betreft hartstikke gelijk. Ik vrees alleen dat er een hoop mensen in het musicalvak het niet aandurven om te gaan staken, het is tenslotte al moeilijk genoeg om regelmatig werk te hebben in dit vak.

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 8 ] 30 January 2009 09:18 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Ik geloof ook niet dat staken meteen de beste oplossing is. Organiseren en in eerste instantie de dialoog aan gaan lijkt me verstandiger.

  [ # 9 ] 30 January 2009 09:34 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2391
Geregistreerd  2003-12-22

Ik vind de reactie van Erwin van Lambaart niet altijd even doordacht:

Haar aantijgingen nu zijn echter ongegrond en ongenuanceerd. Jack Van Gelder gaat in de loop van februari een aantal keren de rol van Thénardier spelen in Les Mis maar Carlo Boszhard en Richard Groenendijk blijven eerste cast. Dan is er van broodroof toch geen sprake!

Ik heb het gevoel dat voor Vera Manna Carlo Boszhard qua scholing in hetzelfde rijtje valt als Jack van Gelder. Carlo heeft inmiddels meer ervaring en weet zich zeker staande te houden, maar met broodroof bedoelt Vera volgens mij dat geschoolde mensen niet de kans krijgen die mensen die met een andere discipline bekend zijn geworden wel krijgen. Jammer dat Erwin juist met dit voorbeeld aan komt zetten…

Ik vind dat in deze discussie de argumenten van Vera dan ook sterker zijn dan die van Erwin, maar ik weet niet of met modder smijten de oplossing is. Zeker omdat Vera zelf ook maar al te goed weet dat als een voorstelling niet commercieel gemaakt kan worden de kans ook groot is dat de hele cast voortijdig op straat komt te staan. Desondanks weet ze wel de vinger op een zere plek te leggen die natuurlijk hier ook al langer broeit. Ik ben benieuwd of dit ooit een koerswijziging gaat betekenen. Stage Entertainment heeft daar de mogelijkheden voor (kijk maar naar Freek), maar het betekent waarschijnlijk wel een flinke investering in haar personeel en in deze tijd zal dat best een risico zijn.

   Handtekening   

Turbo! Turbo!

  [ # 10 ] 30 January 2009 11:34 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

ik vind Vera een beetje “nationalistisch” overkomen (Nederlands en Belgen gaan voor Duitsers :arrogant:  ?) Ik vind het zeker een goed idee om een vakbond te starten als dat iets kan uitmaken of verbeteren; maar kan een vakbond een ander “casting proces” afdwingen? Of “alleen mensen meet een musical opleiding mogen een rol krijgen?” Wat een onzin; zo’n zoektocht op TV laat ook veel nieuw talent zien; soms zonder een musicalopleiding; zouden die dan geen rol mogen krijgen? Ik persoonlijk vind het vreselijk dat Jack in Les Mis gaat en misschien in Mamma Mia maar dat is nog geen reden om tegen het casten van mensen zonder musical opleiding te zijn.  Na mijn idee worden mensen in de Nederlandse musicalwereld niet onderbetaald; uitgebuit; verplicht tot overwerken etc dus waar zou een vakbond nou iets aan kunnen doen?

En ja Erwin reageert natuurlijk weer percies zoals hij moet reageren…

  [ # 11 ] 30 January 2009 11:35 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1071
Geregistreerd  2002-07-30

martijn-j - 29 January 2009 11:43 PM

al klopt zijn reactie niet, want de eerste understudy wordt met de komst van Jack vrijwel alle kansen ontnomen om nog een keer Thenardier te spelen.

De eerste understudy is sinds de komst van Richard Groenendijk al amper op geweest, dus dat is niet waar het hier om draait. Bovendien was het nooit de bedoeling dat hij zà³ veel zou gaan spelen (dus daarvoor mag hij zijn handjes dichtvouwen) en daarom is Richard Groenendijk uiteindelijk erbij gekomen als alternate. Zolang je geen speelgarantie hebt, is er geen sprake van broodroof.

In mijn ogen is vooral Richard Groenendijk degene die gepaseerd wordt. Die heeft zich waarschijnlijk helemaal vrij gehouden voor de periode in Carré en krijgt nu dit voor z’n kiezen.

[ Gewijzigd: 30 January 2009 11:41 AM by S7rin ]
  [ # 12 ] 30 January 2009 11:40 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1071
Geregistreerd  2002-07-30

Dubbel…

  [ # 13 ] 30 January 2009 12:08 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Na mijn idee worden mensen in de Nederlandse musicalwereld niet onderbetaald; uitgebuit; verplicht tot overwerken etc dus waar zou een vakbond nou iets aan kunnen doen?

Ik kan me anders een verhaal herinneren van een musicalacteur die zà³ vaak op ging in zijn understudyrol omdat de eerste cast zà³ vaak ziek was, hij ging vaker op als understudy dan in zijn contract was opgenomen. En kreeg dus ook naar de us speelbeurten in zijn contract betaald. Lijkt me toch niet helemaal fair, vind jij wel? In zo’n situatie kan een vakbond misschien nog iets betekenen.

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 14 ] 30 January 2009 01:55 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  143
Geregistreerd  2006-05-16

Ik snap SE helemaal niet hoor. Nu met Jack niet, maar ook niet dat er een nieuwe Enjolras kwam. Terwijl Marcel al die weken de rol heeft overgenomen.
En dat is dan alleen les mis. Ik snap ook niets van de keuze bij tarzan op het moment.

   Handtekening   

http://fan.clubs.nl/dennismarquez en http://fan.clubs.nl/maaikebrussel

  [ # 15 ] 30 January 2009 02:03 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

Stage is denk ik toch geschrokken, Jack gaat niet in mamma mia (zie mamma mia topic)

 1 2 3 >  Last ›
1 of 6