Na “ruzies”/meningsverschillen in het verleden tussen Ellen Evers & Stage Entertainment, Joke de Kruijff & SE, Fred Butter & SE, is het nu Vera Mann die kritiek uit richting SE.
Dat houdt jammergenoeg in dat we Vera Mann (voorlopig) niet meer zullen zien in musicals van SE.
Persoonlijk snap ik haar reactie wel, maar we zouden Jack van Gelder
ook het voordeel van de twijfel kunnen geven….
Hier de artikelen:
Vera Mann vertelt:
Een Nederlandse sportjournalist die mag meespelen in een topmusical en getalenteerde musicalmensen het nakijken geeft. Duitse musicalacteurs die rollen komen spelen in de Vlaamse Elisabeth omdat er geen enkele geschikte Vlaamse of Nederlandse kandidaat zou zijn. In het Vlaamse en Nederlandse musicalwereldje worden deze berichten negatief onthaald en groeit de onrust. Musicalster Vera Mann roept zelfs publiek op om in het verzet te gaan: “Ik roep alle musicalmensen bij Stage Entertainment op om te staken. We moeten ons beschermen tegen nog meer ellendige broodroof van zogenaamde BN’ers. Nederlandse en Vlaamse musicalartiesten moeten zich verenigen in een vakbond!”
Het suddert al een tijdje bij het Nederlandstalig musicalvolk en nu brengt Vera Mann het ongenoegen voor het eerst naar buiten. “Dat Jack Van Gelder de rol van Thénardier gaat spelen in Les Mis is een feit. Hij maakt blijkbaar ook kans om de rol van Sam te gaan spelen in Mamma Mia!. Binnenkort zal duidelijk worden of dat ook zo is. Dit kan toch niet meer! Kijk, dit is geen persoonlijke aanval tegen Jack Van Gelder: misschien doet hij het niet eens zo slecht. Maar zelfs dan blijft het broodroof. Zo kan het niet langer: er moet iets veranderen en musicalmensen moeten beschermd worden”, voert Vera aan. En voegt er meteen aan toe dat ook het publiek rechten heeft: “Nederland heeft het dichtst bevolkt musicalkijkend publiek, meer zelfs dan in New York of in Londen. Dan kan je dat publiek geen rotte vis voorschotelen.”
Ze hoopt alvast dat de musicalmensen in het verweer gaan: “Eigenlijk zou de understudy uit Les Mis gewoon ontslag moeten nemen. Ik roep alvast de musicalmensen bij Stage Entertainment op om te staken. Of mijn oproep gevolg krijgt, weet ik niet. Ik denk dat veel mensen schrik hebben om iets te zeggen. Schrik voor hun job, doodsbang om geen baan meer te krijgen. Dat begrijp ik wel. Maar daarom zouden we eindelijk eens een keer met vereende krachten moeten protesteren. Ze kunnen nooit een volledige cast aan de deur zetten want dan is er geen musical meer.”
“Zelf hou ik me niet meer in. Ik ga op de barricaden staan. Ik heb bij Stage Entertainment zes producties gedaan en met veel plezier. Joop Van Den Ende heeft alles zorgvuldig opgebouwd. En meestal had hij ook gelijk in zijn aanpak. Ik ben Joop dan ook enorm dankbaar. Maar nu wordt alles zorgvuldig en smakeloos afgebroken. Ik wil liever niet meer met Stage Entertainment werken. Snijd ik nu in mijn eigen vinger: so be it! Ik ben niet afhankelijk van één bedrijf. Wat er momenteel gebeurt, is echt niet om te lachen. Als Jack Van Gelder die rol in Mamma Mia! krijgt, is het hek helemaal van de dam.”
En ook in Vlaanderen is er voor Vera reden tot bezorgdheid. Dat verschillende Duitse musicalacteurs rollen krijgen in de Vlaamse Elisabeth, kan er bij Vera Mann niet in: “Het kan toch niet dat in Vlaanderen en Nederland stad en land wordt afgeschuimd, maar niemand gevonden werd? Dat is gewoon absurd. Een Nederlandstalige Dood? Remko, die in Les Mis staat en meedeed aan Op Zoek Naar Joseph: als hij vrij is, heb je meteen je androgyne Dood. Maar met die Duitsers kan het nooit goed gaan: ze kunnen op die korte tijd nooit degelijk Nederlands leren. Musical maken mag voor mij commercieel gebeuren maar het moet ook kwalitatief goed gaan.”
“Ik gooi de knuppel in het hoenderhok en roep nu op tot een algemene staking. Ik weet niet of daar reactie op komt. Ik wacht af. Intussen moeten de musicalartiesten zich wel verenigen. Mijn collega Waldemar Torenstra heeft een beroepsvereniging voor professionele Nederlandse acteurs opgericht. Ik vraag iedereen om lid te worden en ga dat vandaag zelf al doen. We kunnen dan bekijken hoe we de rechten van toneel- en musicalacteurs kunnen verdedigen. Lid worden zou bijvoorbeeld kunnen op basis van opleiding en ervaring. Samen kunnen we toestanden vermijden die dankzij de vakbonden in New York of Londen ondenkbaar zouden zijn! Daar heb je een green card nodig en moet je kunnen aantonen dat je een opleiding of ervaring hebt om op het podium te mogen. Zo ver moeten we niet gaan maar er is zoiets als een gulden middenweg!”
Reactie Erwin van Lambaart:
Erwin Van Lambaart, directeur bij Stage Entertainment, is compleet verrast door de oproep van de musicalacteurs bij Stage Entertainment om te staken. Hij vindt de uitspraken van Vera Mann ongenuanceerd en stelt dat elk talent kansen moet krijgen.
“Ik wil in elk geval benadrukken dat ik Vera erg hoog inschat als actrice. Ze is een groot talent, dat al heel mooie dingen heeft laten zien”, opent Erwin, maar voor haar uitspraken nu kan hij weinig begrip opbrengen: “Haar aantijgingen nu zijn echter ongegrond en ongenuanceerd. Jack Van Gelder gaat in de loop van februari een aantal keren de rol van Thénardier spelen in Les Mis maar Carlo Boszhard en Richard Groenendijk blijven eerste cast. Dan is er van broodroof toch geen sprake!”
Erwin Van Lambaart benadrukt meteen dat de sportjournalist de rol niet zomaar kreeg: “Ik kan je ook verzekeren dat Jack, net als iedereen, een reguliere casting heeft doorlopen. Hij kwam bij ons op auditie, bij de regisseur en ook Cameron Mackintosh heeft hem gezien. Indien hij niet goed genoeg was, hadden we hem niet gecast. Aangezien Vera niet bij de audities was, kan ze nooit weten of hij het goed heeft gedaan. Verdient niet iedereen die getalenteerd is een kans? Vera heeft die kansen gekregen. De jonge afgestudeerde musicalartiesten die sinds zondag in High School Musical staan, krijgen die kans ook volop. Net als de 500 andere musicalartiesten die momenteel voor ons werken.”
Ook een sympathieke journalist en musicalliefhebber zijnde, zag ik mezelf in navolging van Jack Van Gelder binnenkort Antonie Kamerling al wegspelen in Sunset Boulevard maar dat zal dus bij een droom blijven: “Jack Van Gelder zingt al sinds hij zeven is. Hij heeft dat zingen onderhouden en trad zelfs regelmatig op. Hij houdt van musical en muziek, waarom zou hij dat talent dan niet mogen gebruiken. Ik ken veel mensen in diverse disciplines die hun opleiding niet hebben afgemaakt maar het wel gemaakt hebben en heel goed zijn in het vak dat zij beoefenen. Het gaat toch niet alleen om het papiertje dat je in je hand hebt, ook om het talent dat je hebt. Of moeten we al die mensen dan hun kansen afnemen?”
“Wij maken theater vanuit ons hart. Daarom kreeg Vera de kans om in Passion te spelen. Zakelijk was dat niet bepaald een verstandige keuze maar artistiek was het een mooie productie, waar toch veel bezoekers naartoe kwamen. Hetzelfde geldt dit seizoen voor Sunset Boulevard. Toch maken we deze voorstellingen, ook al verdienen we minder geld. Omdat het artistieke primeert. Het moét goed zijn. En als het publiek Les Mis ziet met Jack Van Gelder, ziet het een goede voorstelling. Wellicht gaat hij volgende week voor het eerst op en natuurlijk zal hij de 5e voorstelling beter zijn dan de eerste. De repetities verlopen alleszins heel vlot.”
Erwin van Lambaart is enorm verrast door de zware kritiek en de oproep om te staken: “Vera heeft er nog niets over gezegd tegen mij. Ook van andere musicalmensen kreeg ik geen signaal dat er grote problemen zou zijn. Wat de oproep betreft om een vakbond te starten: in sommige landen werkt dat goed, in sommige niet. Ik hoop en weet dat mensen gelukkig zijn als ze voor ons werken. Ik hoor wel vaker dat mensen blij zijn bij ons, omdat ze zich geen zorgen hoeven te maken en aan niets anders hoeven te denken dan aan de rol die ze die avond gaan spelen. Ik ben er heel trots op dat die musicalmensen zo graag voor ons werken.”
bron: musicalsite.be