3 of 6 |  < 1 2 3 4 5 >  Last ›
Kritiek Vera Mann op beleid Stage Entertainment
  [ # 31 ] 30 January 2009 06:23 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  694
Geregistreerd  2008-09-08

Marilena - 30 January 2009 06:07 PM

Net op Boulevard: Vera vertelt dat de regisseur van Les Mis 2 dagen geleden zijn excuus heeft aangeboden aan de rest van de cast omdat Jack van Gelder de enige kandidaat voor Les Mis/ Thernadier is geweest en dat de producent hen geen keuze liet….en dat het om productionele belangen ging.

Het blijft vaag want McIntosh had natuurlijk ook gewoon NEE kunnen zeggen, sorry Joop maar Nee, doe het maar met de mensen die je hebt want je hebt een x aantal understudies die geschikt zijn…

Dit is niet meer dan logisch, mensen die wel hart voor het vak hebben, zoals de regisseur, zijn hier natuurlijk ook niet blij mee.

Er wordt natuurlijk flink gemanipuleerd, dat is al jaren zo.
En de Nederlandse productiemensen kunnen Engeland natuurlijk wijsmaken wat ze willen.

  [ # 32 ] 30 January 2009 06:24 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  241
Geregistreerd  2005-07-29

Oh wat ben ik blij met het protest van Vera! Ze heeft zo’n gelijk, dat die publiciteitsstunten maar eens over moeten zijn.

En als het SE gaat om een kans geven aan talenten: laat ze dan net als de “onbekende taleten” in het ensemble beginnen en via us opwerken. Dan kunnen ze zich net als iedereen bewijzen!

Een klein puntje: ik vind niet dat alleen SE hier schuldig aan is!

Hopelijk gaan er zich een paar producenten achter de oren krabben. En anders hoop ik dat us bekend maken wanneer ze opgaan, zodat ik voor die shows kaarten kan boeken.

  [ # 33 ] 30 January 2009 07:21 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  167
Geregistreerd  2005-09-12

Toch heeft de medaille 2 kanten. Door zo’n actie als het casten van Jack komt er inderdaad publiciteit, dus meer inkomsten, dus meer musical dus meer werk voor het groot aantal musicalacteurs dat Nederland rijk is, wat anders misschien thuis had gezeten of een ander vak had moeten kiezen omdat er niet voldoende voorstellingen zouden zijn.

Dáár wordt niet over gesproken. Anders had Les Mis misschien eerder moeten stoppen (ik zeg niet dat het zo is, maar ik noem een voorbeeld) ivm te weinig kaartverkoop en dan zit de hele cast thuis.

Wat is dan de juiste strategie?? Het publiek vindt het blijkbaar leuk anders kopen ze geen extra kaarten. Ik snap Stage Entertainment wel. Het overgrote deel van de musicalacteurs (en dan heb ik het niet over de Chantal Janzens enzo) moet hier juist dankbaar voor zijn dat het grote publiek door dit soort acties naar het theater komt. Dat garandeert hun namelijk ook werk. Even verder denken…. niks broodroof!

  [ # 34 ] 30 January 2009 07:46 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  19
Geregistreerd  2009-01-30

In mijn eigen vak zijn er mensen die opgeleid zijn, maar absoluut geen feeling voor het vak hebben en het dus niet kunnen, ook al hebben ze de theorie en praktijk op de opleiding gehad.
Ik kom ook mensen tegen die geen opleiding hebben, maar wel talent en die kunnen en willen leren!

Ik kan dus niet zeggen dat ik achter de uitspraken van Vera Mann sta!

  [ # 35 ] 30 January 2009 08:01 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2722
Geregistreerd  2006-11-28

Ik heb net ook maar even Rtl Boulevard gekeken en ik vind dat Vera haar punt goed duidelijk heeft gemaakt. Het leek alleen net of die mensen die daar zaten haar gewoon niet wilden begrijpen.
Ik vind het wel goed dat ze ook duidelijk maakte dat ze niet is tegen acteurs of zangers die in een musical gaan. Ik weet dat veel mensen hier (ik ook soms), klagen over Carlo Boszhard, Antonie Kamerling & Jim Bakkum die in musicals spelen, maar dat vind ik toch nog wat anders dan Jack van Gelder. Deze mensen beheersen in ieder geval 1 van de 3 disciplines, tenminste dat vind ik, ik weet dat sommigen daar anders over denken. Jack van Gelder daarentegen beheerst, volgens mij zowel dans, zang & spel niet op musicalniveau. Ik kan dus concluderen dat ik het volkomen met Vera Mann eens ben. Ze had het ook over collega’s die het met haar eens waren. Ik vraag me af wie haar dat al hebben laten weten..

  [ # 36 ] 30 January 2009 08:18 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  469
Geregistreerd  2006-03-13

jemima - 30 January 2009 06:24 PM

Oh wat ben ik blij met het protest van Vera! Ze heeft zo’n gelijk, dat die publiciteitsstunten maar eens over moeten zijn.

En als het SE gaat om een kans geven aan talenten: laat ze dan net als de “onbekende taleten” in het ensemble beginnen en via us opwerken. Dan kunnen ze zich net als iedereen bewijzen!

Een klein puntje: ik vind niet dat alleen SE hier schuldig aan is!

Hopelijk gaan er zich een paar producenten achter de oren krabben. En anders hoop ik dat us bekend maken wanneer ze opgaan, zodat ik voor die shows kaarten kan boeken.

Vroeger was het zo dat je een hele tijd in het ensemble zat en je, je dan omhoog kon werken naar een hoofdrol of bijrol, maar de meeste hoofdrollen worden nu allemaal vergeven aan bekende nederlanders die nog nooit in een ensemble hebben gestaan. Erwin heeft het over High School musical, nou ik weet dat er 1 persoon uit OWM zeker nog nooit in een musical heeft gestaan, waarom moet hij haar een kans geven. Zet haar eerst eens in een ensemble (wedden dat ze dan niet was gekomen) als ze zo graag wil,  laat ze er eerst voor vechten.

   Handtekening   

Mijn musicalsterren:
Manon Novak, Suzan Seegers
Willemijn Verkaik, Chantal Janzen
Pia Douwes, Freek Bartels, René van Wegberg

  [ # 37 ] 30 January 2009 08:48 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  220
Geregistreerd  2008-11-19

Ik vind het een gewaagde actie van Vera. Ik moet zeggen dat ik het gedeeltelijk met haar eens ben. Zoals velen hier al hebben gezegd. Ze heeft absoluut gelijk over de publiciteitsstunten. Ik ga woensdag nog eens naar Les Mis. Aan de ene kant vind ik het jammer dat Jack van Gelder op gaat, aan de andere kant ben ik door die commotie ook wel nieuwsgierig. Wat dat betreft is het Se dus gelukt om meer publiciteit en aandacht te genereren.

Toch vind ik dat ze wel verschil moeten maken in ‘mensen een kans geven’. Iemand als Jack van Gelder, wordt mede door zijn sport achtergrond, minder snel serieus genomen. Natuurlijk moet iedereen een kans krijgen, maar als je geen bekende naam of achtergrond hebt is het toch een stuk moeilijker. Ook als je de disciplines waarschijnlijk beter beschikt.

Wat betreft die nationaliteiten. Daar kan wel een kanttekening bij gemaakt worden. Hoeveel mensen uit Nederland zijn ook niet naar het buitenland uitgeweken. Neem Pia Douwes, Joke de Kruijff, Anouk Maas e.a. Iemand zal alleen gekozen worden voor de rol, wanneer diegene de taal spreekt. In Nederland spelen tenslotte ook mensen die van buiten de grenzen komen.

Ik denk dat het een hoop commotie is. Waar voor beide kanten iets voor valt te zeggen. Misschien vergeten we door deze dingen wel de kwaliteit van een productie en zijn we alleen kritisch op dit soort ‘castleden’..

   Handtekening   

Live your life like it’s golden!

  [ # 38 ] 30 January 2009 09:34 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1711
Geregistreerd  2004-10-23

*Esmee - 30 January 2009 08:48 PM

Wat betreft die nationaliteiten. Daar kan wel een kanttekening bij gemaakt worden. Hoeveel mensen uit Nederland zijn ook niet naar het buitenland uitgeweken. Neem Pia Douwes, Joke de Kruijff, Anouk Maas e.a. Iemand zal alleen gekozen worden voor de rol, wanneer diegene de taal spreekt. In Nederland spelen tenslotte ook mensen die van buiten de grenzen komen.

Ik moest daar ook meteen aan denken. Wij denken dat een Duitse nooit goed een Nederlandstalige rol kan spelen, maar hoe is dat andersom?

SE is een commercieel bedrijf: ze krijgen geen subsidie om theatervoorstellingen te maken. Ze moeten al hun geld zelf verzinnen en dus moeten ze alles doen om zoveel mogelijk publiek binnen te krijgen. Dus ik snap ergens wel dat de commerciele keuzes maken boven artistieke keuzes. (Bijv: Chantal boven Brigitte in Tarzan) Maar dit gaat inderdaad te ver. Jack van Gelder heeft geen enkele professionele ervaring in een van de 3 disciplines. Er zit nu geen enkele artistieke fundering meer in de keuze: de balans tussen artistiek werken en geld verdienen is weg. En hoe commercieel je ook bent: je maakt nog steeds kunst en moet je keuzes (ook artistiek) kunnen onderbouwen.

Vergelijk het hele verhaal eens met een verwarmingsmonteur: Ik geloof best dat elke willekeurige klusjesman met ‘talent’ mijn verwarming zou kunnen maken, maar ik heb toch liever een echte monteur die een opleiding heeft gedaan. En GEEN willekeurige voorbijganger die zonder verstand aan mijn verwarming komt prutsen, ook al ken ik hem nog zo goed.

   Handtekening   

Ik durf het aan, er vol in te duiken
Ogen gespert, wel zien waar ik strand
Ik kom eraan, ik spring in het diepe
Liever echt leven, dan veilig aan land

  [ # 39 ] 30 January 2009 10:53 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Zat net even Shownieuws te kijken en daar sprak Marianne van Wijnkoop over de kwesie. Ze verstelde dat Jack van Gelder heel goed kan zingen, maar ook dat hij de rol nooit had gekregen als hij niet bekend was geweest.

Denk dat wij als liefhebbers maar op de baricades moeten voor Carré.

  [ # 40 ] 30 January 2009 11:16 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Ik heb net de volgende mail naar SE gestuurd:

Geachte Heer / Mevrouw,

na alle commotie vandaag rondom de casting van Jack van Gelder in Les Misérables wil ik, een musicalliefhebber sinds 1996, graag schetsen hoe dit op mij overkomt.

Toen ik hoorde dat Jack van Gelder een rol ging spelen in Les Misérables reageerde ik verbaasd. De eerste vraag die bij mij opkwam was: waarom? Met nog een paar weken te gaan en maar liefst vier mensen in de productie die deze rol kunnen spelen lijkt het mij erg overbodig. Ook commercieel gezien snap ik deze zet niet. Tuurlijk, jullie proberen zoveel mogelijk kaartjes te verkopen en dat is jullie goed recht, maar Jack van Gelder komt uit een hele andere sector en ik betwijfel of mensen nu speciaal een kaartje gaan kopen om hem te zien. Dat hij over alle talenten beschikt om deze rol te spelen wil ik best geloven, maar nogmaals: wat voegt het toe?

Gisteravond heeft Vera Mann zich uitgelaten over deze zaak en ik kan niet anders zeggen dat ik het volkomen met haar eens ben. Door de casting van Jack van Gelder krijgen de twee understudies voor deze rol amper nog de kans om te doen waar za voor zijn aangenomen. Als reactie kwam hierop een bericht van Erwin van Lambaart waarin te lezen stond dat hij vind dat iedereen een kans verdient, diploma of niet. Dat ben ik met hem eens, maar vind ook dat hij niet iedereen die kansen geeft. Nergens heb ik een auditie-oproep gelezen waarin werd gezocht naar iemand voor deze rol, hoe kan het dan dat Jack van Gelder hier wel van wist en auditie heeft mogen doen. Waarom geeft hij de understudies voor deze rol een kans en neemt ze die vervolgens weer af door iemand extra te casten?

Graag wil ik benadrukken dat ik niet bij voorbaat wil zeggen dat Jack van Gelder niet goed zou zijn, maar het lijkt nu wel dat Stage Entertainment gediplomeerde acteurs en haar bezoekers absoluut niet serieus neemt. Ik hoop van harte dat ik een rectie op deze mail zal ontvangen met daarin antwoord op mijn vragen.

Met vriendelijke groet,

Waarschijnlijk krijg ik geen antwoord, maar ik wil het graag proberen. Als ik een reactie krijg zal ik het laten weten!

  [ # 41 ] 30 January 2009 11:22 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2211
Geregistreerd  2008-04-20

Sorry, maar ik vind de hele kwestie een beetje annoying. Tuurlijk verdienen gediplomeerde musical-acteurs een eerlijke kans en lijkt het door dit hele Jack van Gelder-debacle niet te gebeuren… Maar de mensen die hier bij betrokken zijn, zijn ook écht niet gek. Denk je dat zowel de mensen van SE als Jack van Gelder zelf dit zouden doen als het onder de maat was en buitengewoon overbodig? Beide partijen hebben ook een reputatie waar veel van afhankelijk is.

Vera heeft deels natuurlijk gelijk, maar in dit concrete geval, denk ik niet helemaal.

  [ # 42 ] 31 January 2009 09:51 AM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  22
Geregistreerd  2008-08-21

stefucius - 30 January 2009 11:22 PM

Sorry, maar ik vind de hele kwestie een beetje annoying. Tuurlijk verdienen gediplomeerde musical-acteurs een eerlijke kans en lijkt het door dit hele Jack van Gelder-debacle niet te gebeuren… Maar de mensen die hier bij betrokken zijn, zijn ook écht niet gek. Denk je dat zowel de mensen van SE als Jack van Gelder zelf dit zouden doen als het onder de maat was en buitengewoon overbodig? Beide partijen hebben ook een reputatie waar veel van afhankelijk is.

Vera heeft deels natuurlijk gelijk, maar in dit concrete geval, denk ik niet helemaal.

Daar ben ik het mee eens. Toch vind ik het wel erg jammer zoveel bekende nederlanders in musicals, ook al kunnen de meeste wel redelijk zingen (redelijk is niet goed genoeg vind ik), maar ik denk dat Jack van Gelder het best wel goed zou kunnen doen. Ik vind de casting van V & V entertainment veel erger, daar staan naar mijn mening constant bekende nederlanders in de hoofdrol (op een paar dan na misschien). Bij SE gaan ze vind ik tot nu toe nog steeds meer voor kwaliteit dan voor de naam.

   Handtekening   

Bekijk mijn video http://nl.youtube.com/watch?v=tjdJEocVyXA

  [ # 43 ] 31 January 2009 12:19 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  765
Geregistreerd  2005-02-05

Dit is echt geniaal gewoon; vul hem zelf maar in XD

  [ # 44 ] 31 January 2009 01:08 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  69
Geregistreerd  2008-02-10

Het verbaast mij dat iedereen een mening heeft over de kwaliteiten van Jack van Gelderen (en dus de keuze van SE) zonder hem gezien te hebben. Als Jack van Gelderen echt waardeloos is, dan is het commercieel ook niet interessant voor SE dus dan is hij snel weg (en dan zal SE zich de volgende keer wel een tweede keer bedenken voodat zij dit soort experimenten doet). Wel is het natuurlijk zo dat mocht Jack van Gelderen goed blijken te zijn dit leidt tot meer concurrentie onder de overige musicalacteurs waarbij zij natuurlijk het nadeel hebben dat zij geen landelijke bekendheid hebben (en dus een commercieel nadeel hebben). Maar dan kom je op het punt dat er altijd een commercieel aspect aan een musical van SE zit. Of denkt men echt dat het bij het grote deel van het publiek alleen maar om de kwaliteit gaat? Wees blij dat men bij musicals nog enigszins aan kwaliteit denkt. In de filmwereld is dit stadium vaak al gepasseerd (hier wordt wel erg vaak op naam gecast).

Overigens, ik neem aan dat Vera ook tegen een programma als “Op zoek naar….” is. Ook hier wordt namelijk ongelijkheid gecreeerd. Immers de popularitiet (en dus ook het commercieel vermogen) van Brigitte is sterk omhoog gegaan sinds haar optreden in “Op zoek naar Evita”.

  [ # 45 ] 31 January 2009 02:45 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

LJ01 - 31 January 2009 01:08 PM

Het verbaast mij dat iedereen een mening heeft over de kwaliteiten van Jack van Gelderen (en dus de keuze van SE) zonder hem gezien te hebben. Als Jack van Gelderen echt waardeloos is, dan is het commercieel ook niet interessant voor SE dus dan is hij snel weg (en dan zal SE zich de volgende keer wel een tweede keer bedenken voodat zij dit soort experimenten doet). Wel is het natuurlijk zo dat mocht Jack van Gelderen goed blijken te zijn dit leidt tot meer concurrentie onder de overige musicalacteurs waarbij zij natuurlijk het nadeel hebben dat zij geen landelijke bekendheid hebben (en dus een commercieel nadeel hebben). Maar dan kom je op het punt dat er altijd een commercieel aspect aan een musical van SE zit. Of denkt men echt dat het bij het grote deel van het publiek alleen maar om de kwaliteit gaat? Wees blij dat men bij musicals nog enigszins aan kwaliteit denkt. In de filmwereld is dit stadium vaak al gepasseerd (hier wordt wel erg vaak op naam gecast).

Overigens, ik neem aan dat Vera ook tegen een programma als “Op zoek naar….” is. Ook hier wordt namelijk ongelijkheid gecreeerd. Immers de popularitiet (en dus ook het commercieel vermogen) van Brigitte is sterk omhoog gegaan sinds haar optreden in “Op zoek naar Evita”.

Jack van Gelder heeft op televisie al een keer mogen laten zien wat hij kan in het kader van een tv-programma. Dus het is niet zo dat we niets van hem weten.

Verder is de kritiek van Vera niet op de persoon gericht. Wel op mensen die tot dan toe professioneel niets met musical te maken hebben en ineens musical gaan doen. Ze heeft geen probleem met zangers of acteurs die hun horizon verbreden. Wel met stuntcasting zoals Jack van Gelder. Kan iemand zich de vorige presentator in een musical nog herinneren? Hans van der Togt in Fame? Die zet bleek ook allesbehalve geslaagd.

 < 1 2 3 4 5 >  Last ›
3 of 6